نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات از بازداشت ۱۰ نفر به‌عنوان «مرتبطین سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه» خبر داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۰ مهر اعلام کرد که در استان بوشهر ۱۰ نفر را که از آن‌ها به‌عنوان «مرتبطین سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه مرتبط با نظام سلطه» نام برده، شناسایی و دستگیر کرده است. وزارت اطلاعات گفته که پرونده افراد بازداشت‌شده را برای صدور حکم به مراجع قضایی تحویل داده است. وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود بدون نام بردن از این کشورها گفته است آن‌ها «با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم و به نیابت از سرویس‌های مذکور»، اطلاعات جمع‌آوری و از مراکز حساس کشور جاسوسی می‌کنند. این اطلاعیه به ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره کرده و آورده است که سرویس‌های اطلاعاتی «از ظرفیت ایرانیان مقیم و متردد به آن کشورها» بهره‌گیری می‌کنند.

عفو بین‌الملل از کشورهای گروه ۲۰ خواست به گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان ویزای بشردوستانه بدهند

همزمان با برگزاری نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ درباره افغانستان، بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل از اعضای این گروه خواست که برای گروه‌هایی از مردم افغانستان که با روی کار آمدن طالبان در معرض خطر قرار دارند ویزای بشردوستانه صادر کنند. عفو بین‌الملل در توئیتر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان را روزنامه‌نگاران، اعضای جامعه‌ مدنی، مدافعان حقوق بشر و زنانی که در بخش‌های حقوق بشری، امنیتی و قضایی کار کرده‌اند، دانسته است. به‌گفته عفو بین‌الملل، کشورهای عضو گروه ۲۰ اعطای ویزا به اقلیت‌های قومی و مذهبی را هم باید به‌گونه‌ای شفاف انجام دهند. این سازمان همچنین افزوده است که کشورهای عضو گروه ۲۰ اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف کنند و از آن‌ها با اعطای پناهندگی حمایت کنند. عفو بین‌الملل خواهان توجه ویژه به وضعیت وخیم در افغانستان شد و از این کشورها خواست تا جلوی فاجعه‌ انسانی در این کشور را بگیرند. نشست گروه ۲۰ به میزبانی ایتالیا، رئیس دوره‌ای آن به‌گونه‌ی مجازی از طریق آنلاین شامگاه سه‌شنبه همچنان در جریان است. کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، چین، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، اندونزی، مکزیک، استرالیا، ترکیه، کانادا، کره جنوبی، برزیل، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و اتیوپی درباره‌ چگونگی ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، نگرانی‌ها در مورد امنیت و راه‌های تضمین عبور امن شهروندان افغانستان به خارج از کشور، گفت‌وگو می‌کنند.

دیدار فوتبال ایران و کره جنوبی به بهانه کرونا بدون حضور تماشاگران زن و مرد برگزار شد اما سینماها در سالن بسته مسابقه را پخش کردند

تیم ملی فوتبال ایران سه‌شنبه ۲۰ مهر در چهارمین دیدار خود از مرحله پایانی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل کره جنوبی به تساوی یک بر یک رسید و همچنان در صدر جدول رده‌بندی گروه A انتخابی در آسیا باقی ماند. در حالی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از فدراسیون فوتبال ایران خواسته بود که زنان در این مسابقه شرکت داشته باشند و شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفته بود ۷ هزار تماشاگر می‌توانند به استادیوم آزادی بروند، به دلیل آن‌چه مسائل مربوط به کرونا عنوان شد، حضور تماشاگران در ورزشگاه منتفی شد. به‌رغم لغو حضور تماشاگران در استادیوم آزادی، انجمن سینماداران اعلام کرد این مسابقه در فضای بسته برخی سینماهای تهران و شهرهای دیگر ایران پخش می‌شود و محمدرضا صابری، سخنگوی این انجمن قیمت بلیت آن را هم ۲۰ و ۳۰ هزار تومان اعلام کرد. بدین ترتیب حضور تماشاگران زن و مرد در هوای آزاد ورزشگاه به دلیل کرونا لغو شد اما تماشای مسابقه در فضای بسته مشکلی با مسئله کرونا نداشت. جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود. فشار فیفا نیز بر این رویکرد حکومت ایران تاکنون تأثیری نگذاشته است.

اعتراض کارگران شهرداری‌ها در سی‌سخت و اصفهان به ماه‌ها تعویق دستمزد

در تداوم اعتراضات کارگران شهرداری‌ها به تعویق مطالبات، کارگران شهرداری اصفهان سه‌شنبه ۲۰ مهر مقابل شهرداری مرکزی اصفهان تجمع کردند. کارگران شهرداری سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عدم دریافت یک سال دستمزد خود خبر دادند. کارگران شهرداری سی‌سخت گفته‌اند از مهر سال ۱۳۹۹ دستمزد دریافت نکرده‌اند. این کارگران که در بخش خدماتی و فضای سبز شهر به کار مشغولند گفته‌اند با این که همه مسئولان از وضعیت کارگران باخبرند اما مزد کارگران پرداخت نمی‌شود. تعویق مطالبات کارگران بویژه کارگران پیمانی شهرداری‌ها در سال‌های اخیر به یک رویه تبدیل شده است. مسئولان شهرداری و شورای شهر اغلب کمبود منابع مالی را علت تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران اعلام می‌کنند. گرچه وخیم شدن بیشتر وضعیت اقتصادی، همه گیری کرونا و افزایش بدهی نهادهای دولتی و خصوصی به شهرداری‌ها، درآمد شهرداری‌ها را کاهش داده است اما به نظر نمی‌رسد این کاهش درآمد تاثیری در حقوق و مزایای مدیران و ریخت و پاش‌های تبلیغی-سیاسی شهرداری‌ها داشته باشد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی مقابل سازمان برنامه و بودجه

بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش سه شنبه ۲۰ مهر با تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه به بی توجهی دولت و مسئولان این سازمان به پرداخت مطالباتشان اعتراض کردند. تعدادی از بازنشستگان برای شرکت در این تجمع از شهرهای مختلف به تهران سفر کرده بودند. اعتراض بازنشستگان از جمله به عدم پرداخت پاداش آنان بر می‌گردد که بیش از یک سال پیش تصویب شده اما به حساب بازنشستگان واریز نشده است. یک سخنگوی معترضان در تجمع امروز از تحمیل این شرایط به بازنشستگان انتقاد کرد و خطاب به مسئولان گفت: «مطمئن باشید اینجا می‌مانیم تا حقمان را بگیریم.» نارضایتی از وضعیت نامناسب معیشتی و درمانی در میان بازنشستگان فراگیر است و آن‌ها امیدوار هستند با اجرای قانون همسان سازی حقوق‌شان افزایش پیدا کند. دولت تا کنون از اجرای آن خودداری کرده است. خواست همسان سازی حقوق بازنشستگان مورد حمایت تشکل‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری است. یکی از موارد اعتراض تجمع سراسری معلمان که قرار است پنجشنبه ۲۲ مهر به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف برگزار شود نیز اجرا نشدن همسان‌سازی بازنشستگان است.

رئیس سازمان غذا و دارو: دیگر واکسن خارجی کرونا نمی‌خواهیم

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین خبرها از واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: «ما فکر می‌کنیم که دیگر واقعاً نیازی به واردات [واکسن کرونا] نداریم. به‌جز آن محموله‌هایی که تاکنون قرار و تفاهماتش گذاشته شده است. بر این اساس می‌توانیم بعد از مهرماه و اوایل آبان‌ماه، نیازمان را از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم.» به‌گفته شانه‌ساز در حال حاضر واکسن‌های سه شرکت ایرانی مجوز گرفته و وارد بازار شدند و دو شرکت دیگر هم در آستانه ورود هستند و ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده آن‌ها هم به بازار می‌آیند. با این حال آن‌چه که از واکسن تولید داخلی تحویل گرفته‌شده، «بیش از ۱۰ درصد کل واکسن‌هایی بوده که تأمین شده است». رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که «مقدمات کار واکسن برکت برای دریافت تأییدیه سازمان جهانی بهداشت انجام شده»، در حالی که توزیع این واکسن هنوز در ایران به‌شکل گسترده صورت نگرفته، گفت: «باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم و تعداد تولید‌کنندگان ما بسیار فراتر از نیاز داخل کشور است.»

رئيس کمیسیون فرهنگی مجلس: درباره طرح صیانت اگر ۱۰۰ میلیارد پیج اعتراضی هم ساخته شود، ما کار خودمان را می‌کنیم

مرتضى آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس سه‌شنبه ۲۰ مهر گفت این کمیسیون درباره طرح موسوم به «صیانت از کاربران فضای مجازی» بدون اعتنا به اعتراض کاربران، «کار خود را خواهد کرد». آقا تهرانی همزمان با تأکید بر این‌که ایران باید درباره مسائل علمی بر «وحی» تکیه کند «که خطاپذیر نیست»، گفت: «من معتقدم باید مجاهدانه کار کنیم برای مثال در خصوص همین بحث هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در یک روز ۲۰ هزار فحش به من داده شد، در یک روز ۱۲۰ هزار پیج علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰ میلیارد پیج هم ساخته می‌شد ما کار خودمان را خواهیم کرد». بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در موارد اضطراری مجلس می‌تواند بررسی و تصویب برخی طرح‌ها را به کمیسیون تخصصی تفویض کند. طرح صیانت از فضای مجازی با توسل به همین اصل از دستور کار صحن علنی مجلس و به تبع آن از نظارت افكار عمومی، کاربران و کارشناسان خارج شده است. این طرح با کاهش بستر اینترنت و کند کردن آن رسماً دسترسی به اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌های مجازی را ناممکن خواهد کرد. مهرداد وییس‌کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح مذکور روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت اعضای هیأت رییسه دائمی کمیسیون مشترک طرح صیانت در اولین جلسه کمیسیون با حضور علی نیکزاد، نایب رییس مجلس انتخاب شده‌اند و پس از تشکیل جلسه قرار بر آن شده که کمیسیون مشترک روزهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسات خود را برگزار کنند. ویس‌کرمی مدعی شد با وجود موافقت هیئت رئیسه با پخش مستقیم مذاکرات کمیسیون مشترک از درگاه اینترنتی مجلس، کمیسیون به خاطر «تخصصی» و «خسته‌کننده» بودن روند مذاکرات، آن‌را پس از حذف «موارد زائد» در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد.

فرانسه: گامی دیگر برای محدود کردن استفاده از کیسه پلاستیکی در فروشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری آلمان از سال آینده بسیاری از انواع سبزی‌ها و میوه‌ها بدون بسته‌بندی پلاستیکی فروخته می‌شوند. بر همین اساس مقررات تازه برای حدود ۳۰ نوع از میوه و سبزیجاتی که در فرانسه به شهروندان عرضه می‌شود اعمال می‌گردد. انتظار می‌رود که با اعمال مقررات جدید سالانه در مصرف بیش از یک میلیارد بسته پلاستیکی صرفه‌جویی شود. قرار است که ممنوعیت استفاده از پلاستیک به تدریج گسترش پیدا کند و اقلام دیگر را هم شامل شود. از سال ۲۰۲۶ به بعد در فرانسه فروش میوه و سبزیجات در بسته‌های پلاستیکی کلاً ممنوع می‌شود.

نگرانی‌ها از شیوع طاعون نشخوارکنندگان در ایران

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌جثه که طی دو روز اخیر در استان البرز و مازندران و خراسان شمالی تأیید شده، نگرانی‌هایی را بابت سرایت آن به سایر مناطق و استان‌های کشور به وجود آورده است. به گفته مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ورود دام و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت‌شده سازمان و استفاده حیات وحش و دام اهلی از آبشخورهای مشترک، احتمال سرایت و گسترش این بیماری وجود دارد. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که طی سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در بین علفخواران وحشی کشور شده است. عامل این بیماری یک ویروس است که منجر به بروز یک بیماری حاد می‌شود و معمولاً در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به‌علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند. شهاب‌الدین منتظمی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «گرچه سازمان دامپزشکی همچون سال‌های گذشته واکسیناسیون دام‌های اهلی را در دستور کار خود قرار داده است اما متأسفانه یکی از اصلی‌ترین دلایل درگیر شدن جمعیت حیات وحش، ورود دام و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت شده سازمان و گذر از این مناطق بوده است که با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود آب و استفاده مشترک حیات وحش و دام اهلی از آبشخورهای مشترک، احتمال سرایت و گسترش این بیماری وجود دارد.»

سپیده قلیان با یورش بیش از ۳۰ مأمور امنیتی به منزلش مجدداً بازداشت شد

سپیده قلیان ، زندانی سیاسی که ابتدا در رابطه با فعالیت‌های حمایتی‌اش از مطالبات صنفی کارگران هفت تپه در ۲۷ آبان ماه ۹۷ بازداشت شد و از آن زمان چند بار در زندانی‌های شهرهای مختلف ایران زندانی گردید، دوباره در جمع خانواده‌اش در اهواز بازداشت شد. شامگاه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر، مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان در صفحه اینستگرامش خبر بازداشت مجدد خواهرش را منتشر کرد و نوشت: دقایقی پیش بیش از سی مأمور زن و مرد به جمع خانواده سپیده قلیان حمله کرده، او را از منزل ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. مهدی قلیان در ادامه نوشت که تمام تلفن‌های همراه خانواده قلیان هم در زمان بازداشت سپیده توسط مأمورین ضبط شده است. سپیده قلیان پیش از بازداشت اخیر، با یک پرونده‌سازی جدید به خاطر افشاگری‌هایش در رابطه با شرایط بد زنان زندانی در زندان بوشهر روبه‌رو شده و به دادسرای بوشهر فراخوانده شده بود. روز ۲۹ شهریور، شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر با ابلاغیه‌ای الکترونیکی سپیده قلیان را احضار کرد و نوشت که در مدت پنج روز باید برای دفاع از اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شود. این کنشگر مدنی پیش‌تر، بند نسوان زندان مرکزی بوشهر را که به آن تبعید شده بود، جهنمی توصیف کرد که در آن زنان زندانی را در شرایط غیرانسانی نگه می‌دارند و شکنجه می‌کنند. این دومین بار بود که سپیده قلیان در مورد شکنجه در زندان‌های ایران افشاگری کرد. در سال ۱۳۹۷، فیلمی به نام «طراحی سوخته»، حاوی اعترافات سپیده و برخی دیگر از فعالان کارگری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. سپیده قلیان پس از پخش این فیلم اعلام کرد که هم او و هم اسماعیل بخشی، فعال کارگری، شکنجه شده‌اند و اعترافات تحت فشار گرفته شده است.