نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زینب موسوی (امپراطور کوزکو)، کمدین ایرانی بازداشت شد

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که امروز چهارشنبه ۲۰ مهرماه، زینب موسوی، کمدین ایرانی در شهر قم بازداشت شد. از محل نگهداری و آخرین وضعیت زینب موسوی اطلاعی در دست نیست. زینب موسوی یکی از نخستین زنان مجری استندآپ کمدین در ایران و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو» است.

خامنه‌ای باز هم اعتراضات سراسری را «کار دشمن» خواند و گفت «سلام فرمانده» را جدی بگیرید

در حالی‌که اعتراضات سراسری در ایران وارد چهارمین هفته خود شده است، مسئولان حکومتی همچنان تلاش می‌کنند این اعتراضات را ناچیز جلوه دهند و نادیده بگیرند. در همین راستا علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۰ مهر در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «اغتشاشات پراکنده اخیر طراحی انفعالی و واکنشی دشمن در مقابل پیشرفت‌های ملت ایران است.» او بدون آن‌که نمونه‌ای ارائه دهد گفت «کارشناس‌های مستقل خارجی هم دخالت دشمن در اغتشاشات خیابانی را تأیید کرده‌اند و همه این را قبول دارند». خامنه‌ای در طول سال‌های رهبری خود بر جمهوری اسلامی تمامی اعتراضات مردمی را به «دشمن» نسبت داده است. او برای این‌که نشان دهد جمهوری اسلامی به‌رغم سرکوب‌ها و کشتارهایش در اعتراضات جاری، از وجهه بین‌المللی برخوردار است با اشاره به سرود «سلام فرمانده» خطاب به حاضران گفت: «"سلام فرمانده" موضوع کمی نبود، میلیون‌ها نفر در جهان از آن استقبال کردند». بدین ترتیب او خواست تا در برابر بازتاب اعتراضات مردمی در جهان و حمایت گسترده جهانی از زنان ایران، پروپاگاندای حکومتی «سلام فرمانده» را عَلَم کند.

آرش صادقی هم بازداشت شد

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی، چهارشنبه ۲۰ مهر با انتشار تصویری از فرزندش در توییتر اعلام کرد که آرش را بازداشت کرده‌اند. پیش از این گفته می‌شد که آرش صادقی از عصر دوشنبه به تماس‌های دوستان و خانواده خود پاسخ نمی‌دهد. او به به بیماری کندروسارکوما مبتلا است و دسترسی به داروهایش ضروری است. آرش صادقی در ۱۸ تیر ۱۳۸۸، شهریور ۱۳۹۳ و خرداد ۱۳۹۵ بازداشت شده بود. او ۱۱ اردیبهشت سال گذشته پس از تحمل پنج سال و شش ماه حبس از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

وحید علیقلی‌پور، از فعالان چپ دانشجویی سابق بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

بر اساس گزارش رسیده به زمانه، وحید علیقلی‌پور، فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از فعالان چپ دانشجویی سابق، شامگاه ۱۳ مهر ۱۴۰۱، با یورش نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. این فعال اجتماعی سوسیالیست در تماس با خانواده اعلام کرده که به زندان اوین منتقل شده است. وحید علیقلی‌پور در زمان دانشجویی بارها تعلیق از تحصیل را تجربه کرده است. علیقلی‌پور در جریان وقایع سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز» بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. در هفته‌های اخیر که اعتراضات مردمی در ایران گسترش کم‌سابقه‌ای یافته، حکومت اسلامی هزارها نفر از جمله گروه کثیری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی را بازداشت کرده است.

کشته شدن ۱۱ کودک به وسیله نیروهای امنیتی در «جمعه خونین» زاهدان

بر اساس آمار جمع‌آوری شده از سوی «کمپین فعالین بلوچ»، که خبرهای نقض حقوق بشر شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد، تاکنون هویت ۱۱ کودک بلوچ که در جریان حمله نیروهای امنیتی در روز جمعه ۸ مهر کشته شدند، احراز شده است. بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوج این کودکان به نام‌های امید سارانی ۱۳ ساله، امید صفرزهی ۱۷ ساله، جابر شیروزهی ۱۲ ساله، جواد پوشه فرزند احمد ۱۲ ساله، سامر هاشمزهی ۱۶ ساله، سدیس کشانی ۱۴ ساله، عزیزالله کبدانی ۱۴ ساله، محمد اقبال (نایب زهی) شهنوازی ۱۶ ساله، محمد رخشانی ۱۲ ساله، میرشکار (نام نامشخص) ۲ ساله و یاسر شاهوزهی ۱۶ ساله مستقیما بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند. در جریان اعتراض‌های زاهدان در روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱، نیروهای نظامی به معترضان شلیک کردند که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند. کمپین فعالین بلوچ در این مورد آمار ۹۷ کشته و بیش از ۳۵۰ زخمی را اعلام کرده است. پیشتر خبرگزاری ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده بود.

دادگاه میانمار سوچی را به اتهام اختلاس به سه سال زندان محکوم کرد

یک منبع آگاه به رویترز گفت، دادگاهی در میانمار که تحت حاکمیت نظامیان است، روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر آنگ سان سوچی، رهبر سیاسی سابق این کشور را به اتهام دریافت رشوه به سه سال زندان محکوم کرد. برنده ۷۷ ساله جایزه نوبل، که یکی از چهره‌های مخالف حکومت نظامی است، با دست‌کم ۱۸ مورد اتهامی از اختلاس گرفته تا تخلفات انتخاباتی مواجه است که می‌تواند در مجموع حدود ۱۹۰ سال زندان برای او در نظر گرفته شود. سوچی اتهامات علیه خود را پوچ خوانده و هرگونه سرپیچی از قانون را رد کرده است. او در سلول انفرادی در نایپیتاو، پایتخت میانمار، نگهداری می‌شود و محاکمه‌ او در دادگاه‌های غیرعلنی برگزار می‌شود. منبع رویترز که به‌دلیل حساسیت موضوع از افشای هویت خود خودداری کرد، گفت که در آخرین دور محاکمه، سوچی برای اتهام دریافت رشوه از یک تاجر به ۳ سال زندان محکوم شده است. مخالفان حکومت نظامیان در میانمار می‌گویند که اتهامات سوچی با هدف جلوگیری از حضور مجدد او در سیاست یا تلاش برای به چالش کشیدن قدرت ارتش از زمان کودتای سال گذشته است. حکومت نظامی میانمار اصرار دارد که دادگاه‌هایش مستقل هستند و افرادی که دستگیر شده‌اند مراحل قانونی را طی می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان خواهان آزادی شهروندان فرانسوی در ایران شد و سرکوب تظاهرکنندگان در ایران را محکوم کرد

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در یک مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت شهروندان فرانسوی که به‌گفته او خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند، خواهان آزادی فوری آن‌ها شد. او همچنین سرکوب تظاهرکنندگان مخالف حکومت اسلامی را به‌شدت محکوم کرد و از تهران خواست به تعهدات بین‌المللی خود به‌ویژه به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، پایبند باشد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با اشاره به وضعیت سسیل کولر و ژاک پاری، دو فعال سندیکایی فرانسه که بیش از چهار ماه پیش در ایران بازداشت شدند و سپس از آن‌ها اعترافات تلویزیونی گرفته شد، اعلام کرد که کاترین کولونا «ماهیت غیرقابل قبول اعترافات تلویزیونی ادعایی از آن‌ها» را به امیرعبداللهیان یادآور شد. حسین امیرعبداللهیان به‌نوبه خود «دخالت اروپا» در امور داخلی ایران را محکوم کرد. کاترین کولونا صبح روز گذشته در شبکه «فرانس اَنتر» گفته بود که در مجموع پنج فرانسوی در ایران بازداشت هستند. فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی ـ فرانسوی که در ژوئن ۲۰۱۹ دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد؛ بِنژامَن بریر که در ماه مه ۲۰۲۰ دستگیر و به اتهام جاسوسی به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شد و سسیل کولر و ژاک پاری که در ماه مه گذشته دستگیر شدند. به‌گفته وزارت خارجه فرانسه، آخرین فرد بازداشت‌شده «یک فرانسویی است که در حال عبور از تهران بازداشت شده است». کاترین کولونا در گفت‌وگو با «فرانس اَنتر» افزود اتحادیه اروپا با بسته‌ای از تحریم‌ها که عاملان سرکوب را هدف قرار می‌دهد، موافقت کرده است و این تحریم‌ها هفته آینده در شورای اروپا تصویب خواهد شد. او هفته گذشته به «انسداد دارایی‌ها و ممنوعیت سفر» برای کسانی که مسئول سرکوب هستند، اشاره کرده بود.

پریسا روحی‌زادگان شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

بنا بر گزارش رسیده به دست زمانه، دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱، پریسا روحی‌زادگان شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. تا این لحظه علیرغم پیگیری‌های خانواده از علت دقیق بازداشت او کماکان اطلاعی در دست نیست. پریسا روحی‌زادگان پیشتر در تاریخ ۷ مهرماه ۹۵ بازداشت و پس از گذشت ۲۱ روز با قید وثیقه آزاد شد. دادگاه او ۲۸ اردیبهشت سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و به اتهام «اجتماع و تبانی برای اخلال در امنیت داخلی و خارجی کشور» به دو سال حبس تعزیری، ابطال گذرنامه و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. پیشتر جامعه جهانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از (۹ مرداد تا ۱۰ شهریور) مقامات با ۲۴۵ مورد سرکوب و آزار، بهائیان را مورد هدف قرار داده‌اند از جمله، دستگیری، حبس، تخریب و مصادره خانه‌ها و املاک، یورش به منازل و اماکن کسب و کار، ضرب و شتم، امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان و محروم کردن بیش از ۱۰۰ جوان بهایی از تحصیلات دانشگاهی.

ایلنا: با توقف و کاهش فروش آنلاین، میزان تولید برخی از کارخانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است

جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت «با توقف و کاهش فروش آنلاین میزان تولید برخی از کارخانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در شرایط ناپایدار نیز مصرف‌کننده اقدام به خرید نمی‌کند چرا که می‌خواهد پس‌انداز کند و در صورت ایجاد شرایط خاص پول داشته باشد.» به گفته این کارشناس «تحریم باعث شده است که ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه صادرات و واردات به ایران بیشتر شود.» او در ادامه یادآوری کرد که ثروت‌اندوزی در ایران در چارچوب قانون اتفاق نمی افتد: «پول در تمام دنیا وسوسه انگیز است از این‌رو تلاش می‌کنند که پول و درآمد بیشتری داشته باشند؛ اما به‌دست آوردن ثروت در جهان چارچوب قانونی دارد این در حالیست که در ایران چنین نیست و اگر چارچوب قانون رعایت شود رشوه و اختلاس کاهش پیدا می‌کند.» عدالتیان در ادامه این مصاحبه گفت اقتصاد امروز ایران روزمره شده است: «سرمایه‌گذار باید از آینده ۵ سال آینده خود اطمینان داشته باشد که نمی‌توان در چارچوب فعلی اقتصاد کشور را پیش‌بینی کرد. تورم‌ بیماری مزمن اقتصاد کشور و اعتراض‌های اخیر ناشی از انبان مشکلات اقتصادی است که خود را اینگونه نشان می‌دهد و باید اقدامی برای حل مشکلات صورت بگیرد.»

المیرا بهمنی پس از ۱۶ روز دستگیری، هنوز اجازه تماس با خانواده نداشته است

۱۶ روز از دستگیری المیرا بهمنی، پژوهشگر مطالعات جنسیت و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس می‌گذرد. به گفته منابع آگاه به «زمانه» گرچه پیش‌تر در برخی رسانه‌ها از جمله «زمانه» خبری نادرست منتشر شده بود که می‌گفت المیرا بهمنی از زندان لاکان رشت با خانواده‌اش تماس گرفته و درخواست لباس گرم کرده است، اما او از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده نداشته و از دلایل بازداشت و اتهامات او هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نیست. احتمال می‌رود که او در انفرادی و زیر فشار بازجویی است و به‌همین دلیل تاکنون موفق به برقراری ارتباط با خانواده نشده است. اخبار منتشرشده از زندان لاکان رشت به افزایش نگرانی‌ها درباره او دامن زده است. المیرا بهمنی صبح روز چهارم مهر با یورش ماموران امنیتی بدون ارائه حکم در منزل خود در رشت بازداشت شده است. ماموران وسایل شخصی او را نیز ضبط کرده‌اند.

بهاره هدایت را در بند ۲۰۹ اوین محبوس کرده‌اند

بهاره هدایت در تماسی تلفنی به خانواده خود اطلاع داده که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، بند ۲۰۹ اوین است و از دلیل بازداشت و اتهامات خود اطلاعی ندارد. او در طی هشت روز بازداشت، تنها یک‌بار اجازه تماس تلفنی داشته است. بهاره هدایت، فعال سیاسی و فعال حقوق زنان روز دوشنبه ۱۱ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. زهرا مینویی وکیل بهاره هدایت در صفحه توئیتر خود از نحوه بازداشت او ابزار نگرانی کرد و آن را نقض صریح قوانین در هنگام بازداشت خواند: «موکلم بهاره هدایت صبح دوشنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است. ایشان هنگام بازداشت در منزل یکی از دوستانشان بوده‌اند که ماموران با شکستن در وارد منزل شده و وی را بازداشت کرده‌اند. حکم جلب در هنگام دستگیری به موکل ارائه نشده و به حکمی کلی و بدون ذکر نام مشخص اشاره شده است.» بهاره هدایت بارها بازداشت و زندانی شده است و پس از وقایع سال ۸۸، هشت سال را در زندان گذراند. او در دی‌ماه ۹۸ هم از جمله کسانی بود که در پی اعتراض به شلیک به هواپیمای اوکراینی، بازداشت شد.

عضو هیئت مرگ با اشاره به اسرائیل: مردم دلشان با قدرتی که کودک می‌کشد، زن می‌کشد، صاف نمی‌شود

در تهران کنفرانسی به شیوه هر ساله با خرج مبالغی هنگفت برای آوردن حدود ۲۰۰ نفر آخوند و مبلغ و جیره‌گیر از سرتاسر دنیا به نام "کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی" در حال برگزار شدن است. برگزاری این کنفرانس یکی از حلقه‌های تلاش جمهوری اسلامی برای سلطه بر کشورهای مسلمان و شکل دادن به "امت اسلامی" به رهبری رژیم ولایی است. ابراهیم رئیسی در نطق خود در این کنفرانس در صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر بر محوریت حکومت ایران در جهان اسلام تأکید کرد و گفت که امروزه همه مسلمانان می‌خواهند به شیوه‌ای زندگی کنند که همه‌ی شئون اسلام در آن پیاده شده باشد. این ۳۶مین باری است که چنین کنفرانسی در تهران برگزار می‌شود. از سال ۱۳۶۹ برای چهار دوره "سازمان تبلیغات اسلامی" برگزار کننده آن بود. پس از آن با تشکیل مؤسسه‌ای زیر نظر خامنه‌ای به نام "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" این مؤسسه مسئول برگزاری کنفرانس‌های پرخرج "وحدت اسلامی" شد. همه این گونه مؤسسه‌ها و کنفرانس‌ها متکی بر بودجه دولتی هستند، اما هیچ گزارشی نمی‌دهند و بودجه و مخارج آنها جزو اسرار دولت ولایی است.