نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق مقدماتی #حزب_سوسیالیست_اسپانیا و حزب چپ‌گرای #پودموس برای تشکیل دولت ائتلافی

پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا و پابلو ایگله‌سیاس، رهبر چپ‌گرایان «اتحاد ما می‌توانیم (پودموس)» سه‌شنبه ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق مقدماتی دست یافتند. در پی انتخابات پارلمانی یکشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر اسپانیا این دو حزب در مجموع ۱۵۵ کرسی از ۳۵۰ کرسی پارلمان را به‌دست آوردند. از آن‌جا که این دو حزب نتوانستند اکثریت را کسب کنند باید برای تشکیل دولت ائتلافی احزاب دیگری را نیز جذب کابینه ائتلافی کنند. در انتخابات روز یکشنبه حزب سوسیالیست اسپانیا پیروز شد اما آرا خود را از دست داد. پودموس پس از حزب محافظه‌کارِ «مردم» و حزب راست‌گرای افراطی وکس، چهارمین حزب قوی اسپانیا شد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار #نمایندگان_مجلس: منشا هزینه‌های انتخاباتی باید روشن شود

محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت‌ نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سه شنبه ۲۱ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به وجود پول‌های کثیف در انتخابات گفت: «شک نکنید این موضوع در انتخابات مجلس به خصوص در شهرهای کوچک و حوزه‌های انتخابیه‌ای که لیستی نیست به شدت وجود دارد، دلیل این موضوع هم نقص قانون است». جمالی نوبندگانی همچنین با تأکید بر اینکه برخی نمی‌خواهند مجلس قانون شفافیت مالی کاندیداها را تصویب کند گفت: «منشا هزینه‌های انتخاباتی باید روشن شود». یکی از موضوعاتی که با نزدیک شدن به هر انتخاباتی مجددا داغ می‌شود، بحث تخلف در انتخابات به روش‌های مختلف است. مسئله ورود «پول‌های کثیف به جریان انتخابات» یکی از بحث‌هایی است که دست‌کم از انتخابات دهمین دوره مجلس به این‌سو به یک معضل جدی برای برگزارکنندگان آن از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور تبدیل شده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران، دوم آبان در حاشیه همایش استانداران سراسر کشور که در مشهد برگزار شده بود، برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات، خبر از ارسال لایحه‌ای از جانب دولت به مجلس داده بود که بر اساس آن هر کسی که کاندیدای انتخابات مجلس می‌شود، باید صورت‌های مالی داشته باشد. او همچنین اشاره کرد که این طرح هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

نقل قول از #علی_لاریجانی: همه درباره آمدن و نیامدن من به #انتخابات اظهارنظر می‌کنند، جز خودم

محسن کوهکن، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، سه‌شنبه ۲۱ آبان در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «تابناک» درباره عدم حضور علی لاریجانی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: «آقای لاریجانی صراحتاً در این نشست اشاره کردند، همه کس درباره آمدن و نیامدن من به انتخابات مجلس اظهارنظر کردند، جز خود من». در روزهای گذشته که اخبار مربوط ائتلاف‌ها و بستن لیست‌های مختلف جناح‌های سیاسی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس در جریان است، خبرهای متناقضی در مورد حضور و یا عدم حضور علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس و نماینده قم منتشر شد. پیشتر محمد نوری، عضو جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با اشاره به دیدارهای اخیر برخی اعضای این جبهه با شخصیت‌های سیاسی گفته بود ممکن است علی لاریجانی در انتخابات آتی مجلس شرکت نکند. همچنین ۱۷ آبان احمد امیرآبادی نماینده قم، از بستن لیست اصول‌گرایان قم با انتخاب امیرآبادی، مجتبی ذوالنوری و علیرضا زاکانی توسط شورای هماهنگی اصول‌گرایان قم بدون حضور لاریجانی خبر داد. علاوه بر این، خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) و وب‌سایت «آفتاب» ۱۸ آبان به نقل از خود علی لاریجانی نوشتند که او «دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود چون تاکنون هرچه در توان داشته برای کشور به کار گرفته است». علی لاریجانی در دوره‌های هشتم و نهم سر لیست اصول‌گرایان در حوزه انتخابیه قم بود و در دوره دهم به‌ عنوان نامزد مستقل، با حمایت اصول‌گرایان میانه‌رو و گروهی از اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرد. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

سفیر جدید آمریکا در #امارات می‌گوید واشنگتن با هم‌پیمان‌های منطقه‌ای خود تنش‌ها در #خلیج_فارس را کاهش می‌دهد

جان راکولتا، سفیر جدید آمریکا در امارات متحده عربی، در حاشیه یک نمایشگاه انرژی در ابوظبی به آسوشیتدپرس گفت ایالات متحده پس از حملات زیاد به اهداف انرژی در خلیج فارس که ایران متهم به آن شده است، با هم‌پیمان‌های منطقه‌ای خود همکاری می‌کند تا تنش‌ها در خلیج فارس را کاهش دهد. راکولتا گفت: «ما نسبت به این موضوع بسیار نگران هستیم و با امارات از نزدیک همکاری می‌کنیم تا ایران را متقاعد سازیم که تنها راه حل یک راه حل سیاسی است و امروزه در جهان جایی برای خشونت وجود ندارد». راکولتا می‌گوید رهبران امارات «درک می‌کنند که مسائل تاکتیکی وجود دارد که ما ممکن است با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم» اما آن‌ها همچنین گفته‌اند که «۱۰۰ درصد از کارزار فشار حداکثری تحریم‌های اقتصادی» آمریکا علیه ایران حمایت می‌کنند.

فرود اضطراری هواپیمای #مشهد به #کاشان در #فرودگاه_مهرآباد

نقص فنی در سیستم رادار هواپیمای پرواز مشهد به کاشان، خلبان هواپیما را مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران کرد. این هواپیما به شماره پرواز ۶۲۱۵ ساعت ۷ صبح سه‌شنبه ۲۱ آبان با یک ساعت تاخیر به مقصد کاشان پرواز کرد. این پرواز بعد از گذشت ۵۵ دقیقه از زمان پرواز در نزدیکی شهر کاشان با اطلاع خلبان پرواز سیستم رادار هواپیما (Navigation) مجدداً دچار نقص شد که با تصمیم خلبان پرواز به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل شد.

سازمان #اورژانس ایران: به دلیل #آلودگی_هوا در استان‌های اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم ۲۱۶۰ نفر به اورژانس مراجعه کردند

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس ایران اعلام کرد در چند روز گذشته میزان آلاینده‌ها و ذرات معلق هوای کشور بیش از حد مجاز شده و تعداد ۲۱۶۰ بیمار قلبی- تنفسی به اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی استان‌های اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم و مرکزی مراجعه کرده‌اند. از این تعداد ۷۵۶ مورد بیمار تنفسی و ۱۴۰۴ مورد قلبی بوده‌اند. خالدی توصیه کرد که اگر شهروندان مجبور به فعالیت در فضای باز در هنگام آلودگی هوا هستند باید پس از مراجعه به منزل دست و صورت خود را به طور کامل با آب و صابون شست و شو دهند و در حد امکان پس از بازگشت به منزل دوش بگیرند.

#مورالس رئیس جمهوری مستعفی #بولیوی به #مکزیک پناهنده شد

پس از چندین هفته اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، اوو مورالس رئیس جمهوری مستعفی این کشور و رهبر حزب «جنبش سوسیالیسم» به مکزیک پناهنده شد. مورالس روز گذشته دوشنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر در پی درخواست فرمانده ارتش و پس از آن‌که سازمان کشورهای آمریکایی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را تأیید کرد، در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد از سمت خود استعفا می‌دهد. دلیل پناهندگی مورالس به مکزیک تهدید جان او عنوان شده است. دولت مکزیک پناهندگی او را پذیرفته است. ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر سال جاری، اوو مورالس اعلام کرده بود که با کسب بیش از ۴۶ درصد آرا از کارلوس مسا رهبر اپوزیسیون جلو افتاده و به این ترتیب پیروز انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره متوالی است. کارلوس مسا، مورالس را به تقلب متهم کرد اما مورالس این اتهام را نپذیرفت و متقابلاً اپوزیسیون را به کودتا متهم کرد. در پی این رویدادها بولیوی روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشت. بولیوی فقیرترین کشور آمریکای جنوبی است. اعتصاب‌های سراسری و اعتراضات اقتصاد این کشور را فلج کرده بود.