ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت سوخت در لبنان باز هم افزایش یافت

وزارت انرژی لبنان جمعه ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر بار دیگر قیمت سوخت در این کشور را افزایش داد. براین اساس، قیمت هر گالن ۲۰ لیتری بنزین معمولی دو هزار و ۳۰۰ لیر لبنان، هر گالن ۲۰ لیتری بنزین سوپر دو هزار لیر، هر گالن ۲۰ لیتری مازوت ۱۸ هزار و ۴۰۰ لیر و قیمت کپسول گاز ۱۴ هزار و ۹۰۰ لیر افزایش یافت. بدین ترتیب قیمت‌های جدید از این قرار اعلام شدند: بنزین معمولی ۳۱۰ هزار و ۸۰۰ لیر، بنزین سوپر ۳۱۹ هزار و ۶۰۰ لیر، مازوت ۳۱۱ هزار لیر و کپسول گاز ۲۶۶ هزار لیر. این دومین بار در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته است که قیمت سوخت در لبنان افزایش می‌یابد. افزایش مجدد قیمت سوخت در حالی است که لبنان با بدترین بحران اقتصادی مواجه است و قیمت هر دلار در این کشور به ۲۳ هزار لیر لبنان رسیده است. لبنان با بحران فزاینده سوخت روبه‌روست و افزون بر مشکلات در تأمین سوخت خودروها با قطعی طولانی جریان برق در همه مناطق کشور نیز دست به گریبان است. بانک مرکزی لبنان به‌تازگی یارانه سوخت را حذف کند و همین مسئله اعتراضات مردم را برانگیخت. از آغاز بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

مذاکرات اقلیمی گلاسکو موقتاً تمدید شد

الوک شارما، رئیس بیست‌و‌ششمین نشست اقلیمی سازمان ملل (Cop26) اعلام کرد که مذاکرات پس از ساعت شش عصر جمعه ۱۲ نوامبر، ساعت رسمی پایان آنها ادامه خواهد یافت. پیش‌نویس دوم بیانیه پایانی نشست صبح جمعه منتشر شد اما اعتراض‌های بسیاری نسبت به آن وجود دارد. شارما ابراز امیدواری کرده که بر اساس شکایت‌ها و انتقادهای واصله از نمایندگان کشورها درباره پیش‌نویس دوم، متن نهایی برای تأیید و اتخاذ آن امشب آماده شود. در آخرین روز بیست‌و‌ششمین نشست اقلیمی سازمان ملل، مذاکرات برای رسیدن به یک بیانیه پایانی ادامه دارد. اما بر اساس هدف‌های کوتاه‌مدت کشورها برای کاهش انتشار گازهای کربنی، دمای متوسط زمین تا پایان قرن ۲,۴ درجه‌ نسبت به سطح آن پیش از انقلاب صنعتی افزایش خواهد یافت. این افزایش بسیار بیشتر از حد امنی است که دانشمندان مشخص کرده اند: ۱,۵ درجه. بدین ترتیب سیاره به سمت فاجعه اقلیمی حرکت خواهد کرد.

صدها نماینده جامعه مدنی در اقدامی اعتراضی از نشست اقلیمی گلاسکو دسته‌جمعی خارج شدند

نمایندگان اجتماع‌های بومی سرتاسر جهان، نمایندگان دهقان‌ها، و نمایندگان‌های ان‌جی‌اوهای زیست‌محیطی در سرتاسر سیاره در اعتراض به شکست نشست اقلیمی گلاسکو و بی‌توجهی رهبران جهان به خط قرمزهای اقلیمی برای نجات زیست‌بوم‌های زمین، دسته‌جمعی از آن خارج شدند. آنها در حال خروج جمعی‌شان روبان‌های قرمز را حمل می‌کردند. این اعتراض گسترده در آخرین روز نشست جمعه ۱۲ نوامبر صورت گرفت. فعالان محیط زیست معترض می‌گویند که بیست‌و‌ششمین نشست اقلیمی سازمان ملل (Cop26) چیزی نیست مگر یک نمایش. نماینده بومیان کانادا در این‌باره گفت: «Cop26 وهمی است ساخته‌شده برای نجات اقتصاد کاپیتالیستی؛ اقتصادی که در استخراج منابع و استعمار ریشه دارد. من نیامده بودم اینجا که دستور کار آنها را تصحیح کنم. آمده بودم آن را به کل از هم بپاشم.» در آخرین روز بیست‌و‌ششمین نشست اقلیمی سازمان ملل، مذاکرات برای رسیدن به یک بیانیه پایانی ادامه دارد. اما هدف‌های کوتاه‌مدت اعلام‌شده نشان می‌دهد که سیاره به سمت فاجعه اقلیمی حرکت خواهد کرد. متخصصان و فعالان محیط زیست انتقادهای شدیدی از نشست گلاسکو و شکست رهبران جهان برای دست یافتن به برنامه‌ای رادیکال جهت مقابله با وضعیت اضطراری اقلیمی کرده‌اند. به‌ویژه اینکه هدف‌های بلندمدت کاهش انتشار گاز کربن را هدف‌های کوتاه‌مدت کشورها پشتیبانی نمی‌کنند و نیز اینکه تمرکز بر اقتصاد کربن‌خنثی ــ یعنی تکیه بر جذب و زدودن کربن از جو با اتکا به تکنولوژی‌های هنوزابداع‌نشده به جای کاهش واقعی و به صفر رساندن واقعی انتشار گاز کربنی ــ باعث خواهد شد کشورها و شرکت‌های آلاینده به انتشار گاز کربنی ادامه دهند. پیش از این نیز فعالان محیط زیست و عدالت اقلیمی، حقوق مردم بومی و زنان، و نیز دانشگاهیان هشدار داده‌ بودند که برگزارکنندگان نشست سرنوشت‌ساز گلاسکو آنها را از اتاق‌های محل برگزاری مذاکرات و نیز سخن گفتن با مذاکره‌کنندگان حذف کرده‌اند. این ناظران به عنوان دیده‌بان‌های غیررسمی نشست عمل می‌کنند و چشم و گوش مردم در مذاکراتی هستند که قرار است سرنوشت سیاره را رقم بزنند. این نمایندگان جامعه مدنی اخطار دادند که حذف آنها پیامدهای ناگواری برای میلیون‌ها تن در بر خواهد داشت. نشست اقلیمی بیست‌و‌ششم همچنین «سفیدترین» نشست اقلیمی سازمان ملل متحد لقب گرفته است زیرا به دلیل نابرابری در توزیع واکسن کرونا، بسیاری از فعالان و متخصصان محیط زیست از کشورهای جنوب جهان امکان حضور در بریتانیا را نیافتند.

گرمایش زمین: برای نخستین‌بار در تاریخ یک پنگوئن قطب جنوب در نیوزیلند، ۳۰۰۰ کیلومتر دورتر از زیست‌بوم‌اش مشاهده شد

یک پنگوئن قطب جنوب ۳۰۰۰ کیلومتر آب‌های سرد را پشت سر گذاشته و به سواحل جنوب شرقی نیوزیلند رسیده؛ پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ که کارشناسان محیط زیست آن را تذکری مجدد درباره تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین می‌دانند. این پنگوئن آدلی (گونه‌ای که در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کند)، درحالی در سواحل نیوزیلند کشف شد که سرگشته، تشنه و گشنه بود. او نمی‌توانست به آب بازگردد و در معرض شکارشدن به دست سگ‌ها بود. فعالان محیط زیست به او آب و غذا دادند اما مقام‌های نیوزیلند به درخواست آنها برای انتقال پنگوئن با استفاده از هواپیمای نظامی به زیست‌بوم‌اش در قطب جنوب پاسخ منفی دادند. فعالان محیط زیست این پنگوئن را که محلی‌ها «پینگو» نام نهاده‌اند، در کرانه‌های آب‌های ساحلی رها کردند و امیدوارند به خانه‌اش در سرزمین جنوبی بازگردد. گرم‌شدن آب‌ها به معنای کاهش غذا برای پنگوئن‌هاست. ماهی‌ها با گرم‌شدن آب‌ها به عمق هر چه بیشتر که دارای دمای سردتری است، می‌روند و این کار یافتن غذا برای پنگوئن‌ها را دشوار کرده است. به گفته کارشناسان محیط زیست، «پینگو» برای یافتن غذا بیش از حد از محل زندگی‌اش دور شده و سپس گرفتار جریان‌های اقیانوسی شده که حیوان را به سواحل نیوزیلند کشانده است. تغییر در رفتار پنگوئن‌ها نشانه‌ای است از بحران در زیست‌بوم دریایی سرزمین جنوبی. جمعیت پنگوئن‌های آدلی در بسیاری از مناطق قطب جنوب بر اثر گرمایش زمین رو به کاهش گذاشته است. رهبران جهان هم‌اکنون در آخرین روز نشست اقلیمی گلاسکو به دنبال دستیابی به توافقی برای مقابله با گرمایش زمین هستند. آثار مخرب ناشی از تغییرات اقلیمی همین حالا در سرتاسر جهان بروز کرده است.

در انفجار در مسجدی در ولایت ننگرهار شماری کشته و مجروح شدند

مقامات محلی ولایت ننگرهار افغانستان اعلام کردند که بعد از ظهر جمعه، ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان حوالی ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه، در حین برگزاری نماز جمعه انفجاری در مسجدی در والسوالی اچین اتفاق افتاد. در این انفجار، بر اساس خبرهایی که تا این لحظه در رسانه‌ها منتشر شده، دست‌کم ۱۷ تا ۲۰ نفر کشته شدند. یک مقام طالبان اعلام کرد عده‌ای کشته شده‌اند، اما درباره شمار کشته‌شدگان و مجروحان سکوت کرد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. در ولایت ننگرهار گروه دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان نفوذ بسیار دارد. چهارشنبه گذشته یک سخنگوی طالبان ادعا کرد که در درگیری‌ها با داعش، ۳۳ نفر از اعضای این گروه کشته و ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. منابع مستقل خبری این ادعا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. پیش از این نیز بارها گروه تروریستی داعش به مساجد مختلف در افغانستان به ویژه مساجد شیعیان حمله کرده بود. در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود که بر اساس آن‌ها افراد مسلح زمین‌های شیعیان را مصادره کرده و آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون کرده‌اند و تهدید کرده‌اند که دختران خردسال آن‌ها را به زور به عقد خود درمی‌آورند. جان ایگلند، دبیرکل شورای پناهجویان نروژ چهارشنبه گذشته بعد از سفر به تهران در بیانیه‌ای از ضرورت امدادرسانی به افغانستان و کشورهای همسایه‌ای خبر داد که در آستانه فرارسیدن زمستان میزبان پناهجویان افغان هستند. به گفته ایگلند روزانه بین چهار تا پنج هزار پناهجوی افغان وارد ایران می‌شوند.

یادآور مستعان ۱۱۰: فرمانده کل سپاه پاسداران باز هم ادعا کرد دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی منحصر به فرد است

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به آنچه که او «استیصال آمریکا از قدرت‌نمایی سپاه در دریای عمان» نامید گفت: دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران منحصر به فرد است. شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که آمریکا یک کشتی حامل نفت ایران را مصادره کرده و نفت آن را به این نفتکش ویتنامی انتقال داده و نیروهای سپاه پاسداران سپس با اجرای «عملیات هلی‌بُرن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورد و نفتکش را به‌ سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.» وزارت دفاع آمریکا این خبر را تکذیب کرد. بعدتر یک «کارشناس سپاه پاسداران» در مصاحبه با یکی از شبکه‌های صداوسیما گفت دو کشتی ویتنامی پس از اتمام بارگیری نفت ایران با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه با سر رسیدن نیروی دریایی آمریکا بدون آنکه پول نفت را روی عرشه بپردازند محل را ترک کردند. سپس به همین دلیل یکی از دو کشتی توسط نیروهای سپاه شناسایی و توقیف و بعد از رایزنی‌هایی با مقامات ویتنامی آزاد شد. قدرت‌نمایی مورد نظر حسین سلامی یادآور مستعان ۱۱۰ است: دستگاه تقلبی کرونایاب که در فروردین ۹۹ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران با سلام و صلوات توسط فرمانده کل سپاه پاسداران رونمایی شد.

عسل محمدی فعال کارگری به بند زنان زندان اوین منتقل شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان عسل محمدی فعال کارگری از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. عسل محمدی ۱۵ آبان‌، به همراه هیراد پیربداقی دیگر فعال کارگری پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. یک منبع آگاه از ورود خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و تفتیش منزل این دو فعال کارگری خبر داده بود. عسل محمدی یک روز قبل از بازداشت به همراه ۷ تن از فعالان مدنی دیگر با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کرد. دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه عسل محمدی همچنان نامعلوم است. او پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌ است.

یک نماینده اصول‌گرا: دولت اساساً برنامه خاصی ندارد

غلامرضا نوری، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت سیزدهم اساساً برنامه مشخصی برای حل مشکلات مردم ندارد. نوری در مصاحبه با رویداد ۲۴ گفت: «بنای مجلس فرصت ‌دادن به رییس جمهوری و کابینه‌اش بود، اما با گذشت بیش از سه ماه حالا شاهد انتقادات برخی نمایندگان هستیم و به نظرم اگر روال کار دولت همین باشد، انتقادات به مرور شدیدتر هم خواهد شد، چون کار خاصی صورت نگرفته.» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم گفت: «برای هر چیزی باید حدی قائل شد. مشکلات امروز مردم برای همه واضح و روشن است. مدت‌هاست اقتصاد مملکت با بحران روبروست و معیشت مردم به خطر افتاده و نیازی نیست دنبال کشف مشکل رفت. اکنون انتظار همه از دولتمردان، ارائه راهکار است.» نوری پیش‌بینی کرد که اگر دولت سیزدهم راهکار ارائه ندهد «بی‌اعتمادی در جامعه به اوج خود خواهد رسید و به مرور، سفر‌های استانی به ضدتبلیغ تبدیل خواهد شد.» او در ادامه افزود: «به اعتقاد من، دولت اساساً برنامه خاصی ندارد. این بی‌برنامگی حتی در ایام ارائه برنامه وزرای پیشنهادی به چشم آمد. دولت هنوز به سوالات اساسی ما پاسخ درستی نداده است. ما سوال داریم که برای کسری بودجه چه می‌خواهند بکنند؟ یا تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها چگونه انجام خواهد شد؟ از طرفی، در موضوعاتی مثل FATF و برجام هم عملکرد روشنی که نشان دهد دولت می‌خواهد ابتکار عمل را به دست بگیرد، نمی‌بینیم.»

حکومت طالبان در افغانستان با پاکستان برای ایجاد یک کمیسیون تجاری توافق کرد

مقام‌های حکومتی طالبان از جانب افغانستان با پاکستان بر سر ایجاد یک کمیته دوجانبه در سطح عالی برای تسهیل تجارت بین دو کشور توافق کردند. وزارت خارجه طالبان جمعه ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر اعلام کرد که افغانستان و پاکستان روی ارتباطات منطقه‌‌ای، موضوع‌های امنیتی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرتی گفت‌و‌گو کرده‌اند. در این دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان حضور داشتند. امیرخان متقی از روز چهارشنبه سفر سه روزه خود به پاکستان را آغاز کرد. روز گذشته پنج‌شنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر نشست «تروئیکای گسترش‌یافته» در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار ‌شد. توماس وست، نماینده‌ جدید آمریکا در امور افغانستان، ضمیر کابلوف، نماینده‌ روسیه در امور افغانستان و یاو یاو، نماینده‌ چین در این نشست شرکت داشتند. شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ پاکستان در این نشست گفت بدترشدن وضعیت در افغانستان، توانایی گروه طالبان برای اداره‌ این کشور را به‌شدت محدود می‌کند. قریشی افزود جامعه‌ بین‌المللی باید با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شود و اشتباه‌های گذشته را تکرار نکند. او همچنین گفت طالبان نیز خواستار تعامل با جامعه‌ بین‌المللی است. بسیاری از کارشناسان دولت پاکستان را از حامیان اصلی طالبان می‌دانند و معتقدند اسلام‌آباد در به قدرت رسیدن طالبان به این گروه کمک کرده است. پاکستان این اتهام را رد می‌کند.