نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیوا مسعودی، فعال مدنی سنندجی بعد از ۵۰ روز تحمل سلول انفرادی آزاد شد

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، هیوا مسعودی، از فعالان مدنی سنندج که در روزهای اول اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بود، شنبه ۲۱ آبان با قید وثیقه و به صورت موقت آزاد شد. هیوا مسعودی ۵۰ روز را در بازداشت موقت گذراند و در تمام این مدت سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات نگهداری شد. این فعال مدنی به «تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است و بنا به اطلاعات رسیده به زمانه طی ۵۰ روز حبس در سلول انفرادی تحت شکنجه‌های روحی و بازجویی‌های شدید روزانه قرار داشته است. هیوا مسعودی روز دوشنبه ۴ مهر توسط سوی ماموران اداره اطلاعات در منزل‌اش در سنندج بازداشت شد. هیوا مسعودی، از فعالان مدنی سنندج و از فعالان سابق دانشجویی پیش‌تر نیز به‌دلیل فعالیت‌های مدنی خود بازداشت شده بود. مسعودی در دی‌ ماه سال ۱۳۸۹ در درپی یورش نیروهای امنیتی به منزل حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کُرد، در سنندج به همراه ۱۹ نفر دیگر بازداشت شده بود.

نخستین تجمع اعتراضی بزرگ فعالان حاضر در کاپ ۲۷:‌ «عدالت اقلیمی بدون حقوق بشر وجود ندارد»

بالاخره همزمان با برگزاری بیست و هفتمین نشست اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۷) تجعی اعتراضی با حضور صدها تن در منطقه آبی شرم الشیخ صورت گرفت. دیکتاتوری نظامی عبدالفتاح السیسی اجازه اعتراضات در خیابان‌ها را به فعالان نداد. این اعتراض به هدایت سنا سیف، خواهر علاء عبدالفتاح زندانی سیاسی در حال اعتصاب غذای خشک برگزار شد و شعارهای اصلی آن به موضوع «عدالت اقلیمی» و «حقوق بشر» باز می‌گشت: «عدالت اقلیمی بدون حقوق بشر وجود ندارد»، «به آفریقا گاز سمی نزنید»، «بدهی اقلیمی‌تان را بپردازید». از یک سو، اشاره فعالان معترض به مسأله زندانی بودن علا عبدالفتاح بود؛ نویسنده و فعال و وبلاگ‌نویس برجسته‌ای که تابعیت دوگانه بریتانیایی و مصری دارد و از یکشنبه هفته گذشته و همزمان با آغاز کاپ ۲۷، پس از هفت ماه اعتصاب غذای تر، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. از سوی دیگر، اشاره آنها به مسأله مسئولیت تاریخی قدرت‌های جهانی در آلوده‌سازی جو و به وجود آوردن گرمایش زمین است که در کاپ ۲۷ ذیل عنوان «خسران و آسیب» به آن پرداخته شد. کشورهای ثروتمندتر که به لحاظ تاریخی نقش بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین داشته‌اند، وعده کمک مالی داده‌اند. این وعده از ۲۰۰۹ داده شده و کشورهای توسعه‌یافته گفته بودند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشورهای آسیب‌پذیر کمک مالی گرد خواهند آورد. این وعده اما تا کنون عملی نشده است.

۹ زن معترض به اتهام معاونت در قتل در لاهیجان در بازداشت هستند؛ مجید شب‌دینی تحت فشار برای پذیرش قتل یک نیروی سرکوبگر است

طبق اخباری که به زمانه رسیده، در جریان اعتراضات روز ۱۲ آبان ۹ نفر در لاهیجان بازداشت شده اند که نام سه نفر شامل آتنا فرحمند، مبینا عیسی زاده و هدیه رضاپور پیشتر منتشر شده است. این ۹ زن همه در جریان اعتراضات خیابانی بازداشت شده‌اند و به همه آنها اتهام معاونت در قتل تفهیم شده‌است. این سه زن که در میان آنها سه دانش‌آموز و یک معلم حضور دارد، تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار دارند. در ۱۲ آبان، عرفان زمانی شهروند معترض در این شهر به دست ماموران به قتل رسید. همان شب یکی از نیروهای سرکوبگر به نام حمید نوروز پور هم کشته شد. مجید شب دینی از بازداشت‌شدگان لاهیجان برای پذیرش قتل نوروز پور تحت فشار است. ماموران انتظامی و سرکوبگر، شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان، مجید شب‌دینی پاشاکی را با بدنی خونین به اورژانس بیمارستان پیروز در لاهیجان منتقل کردند.

زنان زندانی اوین خطاب به لیلا حسین زاده: به اعتصاب غذا پایان بده؛ خیابان، دانشگاه و مردم به تو نیاز دارند

گروهی از زندانیان زن در اوین به دنبال انتشار خبرهای نگران کننده از شرایط جسمانی لیلا حسین‌زاده، قطع تماس تلفنی با خانواده و تداوم حبس در زندان عادل آباد شیراز و اعلام اعتصاب غذای او نامه‌ای نوشته‌اند و از او خواسته‌اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد. آنها با اشاره به اینکه تارک قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی جایی برای کلمه ننگ دیگری ندارد تاکید کرده‌اند که طبق اسناد و مدارک پزشکی و حتی پزشکی قانونی وابسته به جمهوری اسلامی، رای بر عدم تحمل حبس لیلا حسین‌زاده داده شده و جان او در خطر است.
نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، سپیده قلیان، هستی امیری، نیلوفر بیانی، گلاره عباسی، عسل محمدی، زهرا زهتابچی، ملیحه جعفری، فاطمه مثنی، سپیده کاشانی و فریبا اسدی در این نامه نوشته‌اند: «لیلای عزیزمان، صدای مقاومت تو از زندان عاد‌ل‌آباد به گوشمان رسید. همان طور که فریاد «دیگه تمومه ماجرا» از دهانت از سردر دانشگاه به گوش‌ها رسیده بود. صدای تو شنیده شده و همراه ماست. صدای تو که صدای اعتراض در تهران، خوزستان، کردستان و صدای زن و مرد بلوچ است. تو درست گفته‌ای که مرزی بین مقاومت در بیرون و داخل زندان وجود ندارد. از تو که خواهرانگی و مبارزه‌ات، مقاومت و جسارتت برای ما تداعی شکست قدرتی است که خشونتش تمام شدنی نیست، تقاضا داریم به اعتصاب غذای خود پایان دهی چرا که برای پیروزی، خیابان، دانشگاه و مردم به تن و جان سالم تو نیاز دارد.»

بازداشت چهار شهروند در شهرهای مختلف ایران در ارتباط با اعتراضات

خبرگزاری هرانا گزارش داده که شراره صائبی منفرد، باربد داداشزاده، محمد امینی و حنیف فروزش در شهرهای تهران، کرج، نجف آباد اصفهان و گنبدکاووس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. بازداشت حنیف فروزش با تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل شخصی او و اعضای خانوده همراه بوده است. از میان این شهروندان شراره صائبی منفرد اکنون در زندان قرچک ورامین و باربد داداشزاده در زندان قزل‌حصار هستند. یک منبع مطلع در خصوص محمد امینی به هرانا گفته: «او به دلیل انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود بازداشت شد و اکنون در زندان پشت دادگستری نجف آباد به سر می‌برد.» همچنین یک فرد نزدیک به خانواده فروزش به هرانا گفته: «حنیف که دانشجوی دانشگاهی در عربستان بود، به محض بازگشت به ایران و شهر سکونت خود گنبدکاووس در ترکمن صحرا، توسط نیروهای اداره اطلاعات دستگیر شده است. بنا به اطلاع شاهدین، ۳۰ تن از نیروهای امنیتی به خانه او مراجعه و او را بازداشت کردند. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل وسایل شخصی این شهروند، مانند کامپیوتر و تمام تلفن‌های اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود برده‌اند. تا کنون از محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.» آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی اخیر در ایران در دست نیست اما منابع حقوق‌بشری می‌گویند تاکنون هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

مسئولان زندان اوین به خانواده اسکندر (سوران) لطفی که از مریوان به تهران رفته بودند، اجازه ملاقات ندادند

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، چهار نفر از اعضای خانواده اسکندر (سوران) لطفی به امید گرفتن خبری از وضعیت این فعال صنفی و نیز داشتن ملاقاتی با او از مریوان به تهران رفتند، اما مسئولان امنیتی زندان اوین از هر نوع پاسخی به این خانواده سرباز زده و به آن‌ها اجازه ملاقات ندادند. بر اساس این گزارش، اذیت و آزار خانواده‌ اسکندر لطفی، به شیوه‌ای بوده که پدر او از هوش می‌رود و اکنون در بخش آی‌سی‌یو «بیمارستان مهراد» بستری است. شورای هماهنگی در واکنش به برخورد مسئولان زندان اوین با خانواده لطفی نوشته است: «مسافت طولانی و سختی تردد بین مریوان و تهران به یک معضل برای خانواده این دو معلم مریوانی [مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی] تبدیل شده است. آن‌ها صدها کیلومتر مسیر طی می‌کنند به امید دیداری کوتاه با عزیزانشان، اما مسئولین زندان این دیدار کوتاه را نیز از آن‌ها دریغ می‌کنند و به شیوه‌های مختلفی آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.» مأموران امنیتی ۷ صبح روز شنبه ۱۶ مهر با شکستن شیشه وارد خانه اسکندر لطفی شدند و او را بازداشت کردند. در همان روز شورای هماهنگی از بازداشت مسعود نیکخواه، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان خبر داد. این دو معلم پس از یک روز، از اداره‌ اطلاعات مریوان به زندان اوین منتقل شدند. نیروهای امنیتی ایران از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» تعدادی دیگر از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان را در نقاط مختلف بازداشت کرده‌اند. برخی از معلمان با وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند اما شماری از آن‌ها را همچنان حبس کرده‌اند.