نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت #رضوانه_محمدی فعال حقوق #اقلیت‌های_جنسی به ۵ سال زندان

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران رضوانه محمدی، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. قاضی محمد مقیسه این حکم را ۲۰ آذرماه به وکیل مدافع محمدی ابلاغ کرده است. جلسه دادگاه این فعال مدنی ۱۱ آبان‌ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. دادگاه، «جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر مربوط به گورهای جمعی اعدامیان منافقین ۶۷ (گورهای جمعی اعدام‌شدگان سال ۶۷)، جرم‌زدایی از همجنس‌بازی، عادی‌سازی روابط نامشروع لواط، ننگ‌زدایی از همجنس‌بازان، قابل پذیرش کردن همجنس‌بازی، تلاش در جهت پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی در برابر نقض حقوق بشر و عدم به‌رسمیت شناختن همجنس‌بازان» را از دلایل صدور این حکم عنوان کرده است. واژه «همجنس‌بازی» در ادبیات رسمی حکومت ایران در چارچوب نفی هر گونه گرایش جنسی به جنس موافق به کار برده می‌شود. نیروهای وزارت اطلاعات رضوانه محمدی را ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۷ در خیابان فردوسی تهران بازداشت و ۷ مهرماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل کردند. او ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ با سپردن قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به‌شکل موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود.

انتقاد #شیرین_عبادی از کوتاهی اتحادیه اروپا در واکنش به اعتراضات اخیر در ایران

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح پنج‌شنبه ۲۱ آذر در کنفرانسی در پارلمان اروپا در بروکسل از واکنش کشورهای اروپایی به اعتراضات آبان‌ماه در ایران و کشتار مردم معترض توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از آن‌ها خواست تا سفیران خود در تهران را به نشانه اعتراض فرا بخوانند. او در این کنفرانس که درباره اقوام در ایران بود گفت: «اروپا تنها زمانی که امنیت‌اش به خطر می‌افتد اقدام می‌کند». شیرین عبادی ضمن درخواست از دولت‌های اروپایی که «گوش خود را به روی خواسته‌های منطقی و ساده مردم ایران باز کنند»، افزود: «آن‌چه برای شما خوب است برای ما هم خوب است. ما حقوق بشر و دموکراسی می‌خواهیم». این فعال حقوق بشر پیش‌بینی کرد که در آینده وضعیت در ایران بدتر خواهد شد و کشور «دوباره همچون یک کوه آتش‌فشان فوران خواهد کرد». در اعتراضات آبان‌ماه سال جاری که در بیش از ۱۰۰ شهر ایران علیه افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز و سپس به اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شد، حکومت ایران به‌شدت با معترضان برخورد کرد و صدها نفر را کشت و زخمی و زندانی کرد. این کشتار بی‌سابقه ارزیابی شده است. عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود گفته است دست‌کم ۲۰۸ نفر در این اعتراضات توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. منابع دیگر آمار کشته‌شدگان را بیش از این‌ها می‌دانند.

مجوز شرکت زنان ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات خارجی #ژیمناستیک صادر شد

پس از ماه‌ها پیگیری فدراسیون ژیمناستیک ایران و مکاتبات و رایزنی‌های فراوان با فدراسیون جهانی ژیمناستیک درباره صدور مجوز برای حضور زنان ورزشکار ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات بین المللی آکروباتیک ژیمناستیک، فدراسیون جهانی ژیمناستیک در نامه‌ای به فدراسیون ژیمناستیک ایران رسماً این موضوع را تائید کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فدراسیون جهانی ژیمناستیک پنجشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر اعلام کرد: زنان ورزشکار ایرانی می‌توانند از این پس با حجاب در رقابت‌های بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک شرکت کنند.»

زمان دیدار #روحانی و #آبه: ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر

«جپَن تایمز»، روزنامه ژاپنی پنج‌شنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر به نقل از منابع آگاه نوشت دیدار آبه شینزو، نخست‌وزیر این کشور با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در توکیو جمعه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر برگزار خواهد شد. به‌نوشته این روزنامه روحانی پس از شرکت در کنفرانسی در کوالالامپور پایتخت مالزی غروب پنج‌شنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر وارد توکیو می‌شود تا دیدار سه روزه خود از ژاپن را آغاز کند. حسن روحانی و آبه شینزو قرار است در باره مسائل امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز موضوعات دوجانبه مذاکره و گفت‌وگو کند. «جپَن تایمز» نوشته است که دولت ژاپن قصد دارد از دولت روحانی بخواهد که همچنان به تعهدات خود به برجام پایبند بماند. این روزنامه همچنین از اهمیت تأمین نفت مورد نیاز ژاپن از آب‌های بین‌المللی خاورمیانه به ویژه تنگه هرمز و امنیت این منطقه نوشته است. آبه شینزو در خردادماه سال جاری (ژوئن) برای نخستین بار به تهران سفر کرد. گفته می‌شد که در این سفر او قصد داشت نقش میانجی میان ایران و آمریکا را ایفا کند اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او اعلام کرد که حاضر نیست با آمریکا وارد مذاکره شود.

موافقت #سوئیس با ایجاد #کانال_مالی برای تبادل مواد غذایی و اقلام انسانی

چند روز پس از مبادله زندانی‌ بین ایران و آمریکا به میانجی‌گری سوئیس، پاسکال بریسویل، وزیر خارجه سوئیس و ادوارد مک‌مولن، سفیر آمریکا در این کشور اعلام کردند که کانال مالی بین ایران و سوئیس برای مبادله کالاهای بشردوستانه در چند ماه آینده فعال خواهد شد. بریسویل در این‌باره به رویترز گفت: «ما وظیفه داریم که مواد غذایی و اقلام درمانی برای مردم ایران فراهم کنیم. به همین دلیل به‌سختی تلاش می‌کنیم تا این کانال مالی را فعال کنیم.» او اظهار امیدواری کرد که این کانال مالی در نیمه اول سال آینده میلادی فعال شود او اما گفت پیش‌بینی زمان آغاز به کار این کانال دشوار است «زیرا همه چیز دست ما نیست». به‌گفته وزیر خارجه سوئیس، فعال‌سازی این کانال به شرکت‌ها و بانک‌هایی بستگی دارد که مایل به مشارکت در آن هستند. او گفت پیشرفت‌هایی در این زمینه به دست آمده است. ادوارد مک‌مولن نیز درباره این کانال مالی جدید گفت: «خوشبختانه من فکر می‌کنم که اکنون در حال همکاری بر سر جزئیات نهایی این کانال هستیم». راه‌اندازی کانال مالی بین ایران و سوئیس برای مبادله کالاهای بشردوستانه در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته از سوی شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اعلام شد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه درباره این کانال مالی گفته بود: «بین بانک ایران و سوئیس برای دارو و کالاهای بشردوستانه و معیشتی و اساسی مذاکراتی شده ولی هنوز این کانال شکل نگرفته است». حدود ۶۰ درصد از صادرات سوئیس به ایران مربوط به صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است و راه‌اندازی کانال مالی جدید برای تأمین داروی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. شنبه ۷ دسامبر/ ۱۶ آذر ایران و آمریکا پس از ماه‌ها تنش با وساطت سوئیس دست به معامله زدند و بر سر یک مورد مبادله زندانی توافق کردند: ایران شیوئه وانگ، محقق چینی‌تبار و دانشجوی مقطع دکترای تاریخ دانشگاه پرینستون را آزاد کرد و آمریکا، مسعود سلیمانی، دانشمند ایرانی را. مقامات هر دو کشور از انجام این تبادل ابراز خرسندی کردند.

#شمخانی ادعا کرد ۸۵ درصد کشته‌شدگان #اعتراضات_آبان_۹۸ را طرف سومی با هدف کشته‌سازی به قتل رسانده است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی، نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای امنیت ملی پنجشنبه ۲۱ آذر ادعا کرد که طرف سومی با هدف «کشته‌سازی» با سلاح‌های سرد و گرم غیر سازمانی معترضان را به قتل رسانده: «بیش از ۸۵ درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچیک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیر سازمانی کشته شده‌اند، لذا اجرای پروژه کشته‌سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است.» روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی نیز ادعا کرده بود که کشتار نیزار ماهشهر به دست طرف سومی اتفاق افتاده است. شمخانی در ادامه سخنانش گفت رسیدگی به خانواده‌های جانباختگان به عهده کمیته‌ای ویژه‌ای گذاشته شده که زیر نظر استانداران فعالیت می‌کند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیشنهاد داد که ناطق نوری و امامی کاشانی بین اصلاح‌طلبان و خامنه‌ای واسطه شوند

حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، درخواست کرد ناطق نوری، امامی کاشانی، ابوترابی فرد و محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، میان اصلاح طلبان و حاکمیت واسطه شوند و با جلب نظر خامنه‌ای، در انتخابات آتی شورای نگهبان، صلاحیت اصلاح‌طلبان تأیید شود. جلسه شورای نگهبان چهارشنبه ۲۰ آذر با حضور همه‌ اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست احمد جنتی برگزار شد. جنتی اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده‌اند. رئیس شورای نگهبان از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور خواست که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود.رسولی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «در بین اعضای شورای نگهبان با شخص آقای جنتی می‌شود نشست و وارد صحبت شد، اساساً جریان اصلاحات بنای تعامل و گفت و گو با حفظ اصالت دارد. اصلاح‌طلبان از تعامل با هیچ فرد یا جریان مرجعی برای کاستن از موانع فراروی اجتناب نخواهد کرد.»

نامه‌نیوز: آمار دقیق در مورد کشته‌شدگان #اعتراضات_آبان موجود است، دبیرخانه #شورای_عالی_امنیت_ملی از رهبر کسب تکلیف کرده است

نامه‌نیوز گزارش داد که آمار دقیقی از تعداد جانباختگان در اعتراضات آبان ۹۸ وجود دارد و شورای امنیت هم این آمار را به اطلاع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رسانده. اما به سبب آنکه تفکیک کشته‌شدگان به دستور خامنه‌ای با قید «رعایت دقت» و «رأفت اسلامی» کار را دشوار و «بررس دقیق‌تر» را اجتناب‌ناپذیر کرده است، انتشار آمار قطعی به وقت و زمان بیشتری نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، علی شمخانی، پنجشنبه ۲۱ آذر به نمایندگی از طرف خامنه‌ای در شهرستان‌های غرب استان تهران به دیدار خانواده‌های جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ می‌رود.