ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: واردات عینک دودی و آلات موسیقی به صلاح نیست، اگر افرادی به دنبال این‌ها هستند از کشور بروند

سید کاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم یکشنبه ۲۱ آذر گفت «اگر افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی‌خودشان هستند، کشورهای دیگر هستند می‌توانند از ایران بروند». او این سخنان را در پاسخ به پرسش‌های «دیده‌بان ایران» در باره ممنوعیت ورود آلات موسیقی و عینک دودی به ایران بیان کرد و گفت: صلاح نمی‌داند که این لوازم به کشور وارد شود «چون کشور ما جمهوری اسلامی است». او افزود: «چرا باید با وجود این همه شهدا و علمایی که داریم آلات موسیقی به کشور وارد شود؟ موضوع آلات موسیقی و لوازمی از این قبیل آنقدر مهم نیستند که ما حتی برای آن وقت و ارزی خرج کنیم.» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: «آلات موسیقی که جزء کالای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. عینک افتابی و یا آلات موسیقی باشد یا نباشد هیچ تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند.» ممنوعیت ورود آلات موسیقی به ایران را نخستین بار رئیس گمرک کشور در ۹ آذر فاش کرد. به دنبال آن رئیس اتحادیه عینک سازان اهواز هم گفت که ورود عینک دودی به کشور ممنوع شده است.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران: «مذاکرات وین متوقف نشده اما به کندی پیش می‌رود»

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران در وین، خبر «توقف مذاکرات» را رد کرد. به گفته این منبع آگاه که نامش فاش نشده، «مذاکرات به کندی پیش می‌رود». او آنچه را که «زیاده‌خواهی اروپا» خواند، عامل کند شدن مذاکرات در چهارمین روز دور هشتم گفت‌وگوهای نجات برجام عنوان کرد. برخی رسانه‌های ایران در روزهای گذشته مدعی شده بودند که نمایندگان کشورهای اروپایی پیشنهادهای تازه ایران را پذیرفته‌اند. ظهر امروز اما وزیر خارجه بریتانیا در اظهاراتی تند به نمایندگان ایران هشدار داد آخرین فرصت برای بازگشت به میز مذاکره را از دست ندهند. شامگاه شنبه نیز وزیر خارجه آلمان گفته بود که زمان برای ایران به سرعت در حال سپری شدن است. برخلاف مقام‌های اروپایی، سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران در وین نسبت به مذاکرات و توافق اظهار خوش بینی کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا: این آخرین فرصت ایران است که به پای میز مذاکره بازگردد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت در لیورپول مذاکرات وین را آخرین فرصت ایران برای اتخاذ موضع جدی و احیاء برجام برشمرد. تراس گفت: «این آخرین فرصت ایران است که با پیشنهادات جدی پای میز مذاکره درباره مفاد برجام بنشیند». تراس با بیان اینکه «هنوز فرصت وجود دارد»، اضافه کرد: «اما این آخرین فرصت ایران است که با جدیت پای میز مذاکره بیاید». او گفت: «ضروری است ایران این اقدام را انجام بدهد. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته ای دسترسی داشته باشد.» هشتمین دور مذاکرات موسوم به نجات برجام از پنج‌شنبه ۱۸ آذر/ ۹ دسامبر در وین آغاز شده است. شامگاه شنبه وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی تهدید آمیز خطاب به ایران هشدار داده بود که زمان به سرعت در حال سپری شدن است. هیئت ایرانی در وین اعلام کرده که با پیشنهادهای جدید به مذاکرات آمده و توافق ۲۰۱۵ پایه متن‌های جدید است. علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران شامگاه شنبه گفت که به حصول توافق خوش‌بین است.

اولین واکنش حکومت به سوء قصد به جان گوهر عشقی: اینکه افرادی کارهایی کنند و فکر کنند قانون با آنها برخوردی نخواهد داشت، اشتباه است

موسی غضنفرآبادی، رئیس پیشین دادگاه انقلاب تهران و رئیس فعلی کمیسیون حقوقی مجلس در واکنش به سوء قصد به جان گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی گفت: «دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید اقدامات لازم را انجام دهند». او در ادامه با بیان اینکه «در جایی ممکن است سرقتی انجام شود و سارق مشخص نباشد، اما مهم این است که هر کسی به وظیفه قانونی خودش نسبت به شناسایی و کشف موضوع جرم و مجرمین عمل کند»، کوشید مسأله را به یک سرقت تقلیل دهد. غضنفرآبادی همچنین گفت: «قانون باید از هرکسی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند حمایت کند؛ تفاوتی نمی کند چه کسی است، مسلمان است یا غیر مسلمان، انقلابی است یا ضدانقلاب است.». او افزود: «باید حاکمیت و دستگاه‌های مربوطه نسبت به احقاق حقوق افرادی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند اقدامات لازم را انجام دهند و اینکه افرادی کارهایی کنند و فکر کنند قانون با آنها برخوردی نخواهد داشت، اشتباه است.» این نماینده مجلس مدعی شد که در دستگاه قضایی «حتما» اراده‌ای برای شناسایی ضاربان وجود دارد. گوهر عشقی، در روز ۱۸ آذر در مسیر رفتن به مزار فرزندش، کارگر وبلاگ نویسی که در سال ۱۳۹۱ در بازداشتگاه نیروی انتظامی جان باخت توسط راکبان «ناشناس» دو موتورسیکلت هل داده و مصدوم شده بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس: سهامداران شرکت های خودرویی با ارسال پیامک به نمایندگان حمله کردند که چرا می‌خواهید خودرو را ارزان کنید

یک نماینده مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۱ آذر ادعا کرد گروهی تحت عنوان سهامداران شرکت‌های خودرویی برای نمایندگان مجلس پیامک تهدیدآمیز ارسال کرده‌اند. مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «در این چند روزه به ویژه روز یکشنبه نمایندگان آماج حملات بی‌رحمانه افرادی تحت عنوان سهامداران قرار گرفتند که با پیامک‌هایشان با فحاشی و بی‌ادبی  و کلمات رکیک و نابهنجار نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع را مورد حمله قرار دادند که چرا مجلس می‌خواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد،‌ ما باید سود کنیم.». مجلس شورای اسلامی ایران در ماه‌های گذشته طرحی را برای آزادسازی واردات خودرو در دستور کار قرار داده است. طرح تحول صنعت خودرو که شهریور یک سال قبل به مجلس تحویل شده بود نیز از مرداد امسال در مجلس اعلام وصول شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چهار استان تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد دست کم در چهار استان ایران تجمع کردند. بازنشستگان صندوق فولاد همانند هفته‌های گذشته در اصفهان و خوزستان به خیابان آمدند. خواسته این بازنشستگان افزایش حقوق و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در اهواز، رشت و کرمانشاه با مطالبه همسان‌سازی حقوق، برخورداری از بیمه رایگان و افزایش حقوق بازنشستگی بر مبنای هزینه‌های معیشت، به خیابان آمدند. مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به بهانه کمبود منابع به تاخیر انداخته است. دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده افزایش حداقل سن بازنشستگی به مدت دو سال و تغییر شیوه محاسبه مستمری دوره بازنشستگی را پیشنهاد کرده است.

نخست وزير اسرائيل برای ديدار با ولیعهد امارات متحده عربی به ابوظبی سفر می‌کند

دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۲ دسامبر/۲۱ آذر از سفر او به ابوظبی برای دیدار رسمی با شیخ محمد بن‌زاید آن نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی خبر داد. این ملاقات قرار است دوشنبه ۱۳ دسامبر برگزار شود. در بیانیه دفتر نفتالی بنت آمده است: «نخست وزیر درباره تعمیق روابط اسرائیل و امارات و به‌ویژه مسائل اقتصادی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد». ابوظبی در اوت ۲۰۲۰ روابط سیاسی خود را با تل‌آویو بر مبنای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، موسوم به پیمان ابراهیم از سر گرفت. پیمان ابراهیم با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. تاکنون بحرین، سودان و مراکش نیز به این پیمان پیوسته‌اند. این نخستین سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات است. پیش از بنت، یائیر لاپید، وزیرخارجه رژیم اسرائیل هم در ماه ٓژوئن سال جاری به ابوظبی رفت تا سفارت اسرائیل را در پایتخت امارات بازگشایی کند. مسئله دیگری که انتظار می‌رود در گفت‌وگوهای روز دوشنبه مقام‌های امارات و اسرائیل مطرح شود، مذاکرات هسته‌ای وین است. درهفته‌های گذشته و همزمان با دور جدید مذاکرات احیای برجام میان نمایندگان دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) و طرف‌های برجام که تاکنون بی‌نتیجه مانده است، اسرائیل دیپلمات‌های ارشد خود را برای دیدار با متحدانش در اروپا، ایالات متحده و خاورمیانه فرستاد و از آن‌ها خواست رویکرد محکم‌تری در قبال ایران اتخاد کنند و حکومت تهران را تحت فشار قرار دهند. شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی هم هفته گذشته از ایران بازدید کرد. از جزئيات ملاقات او با مقام‌های ایران اما گزارشی منتشر نشده است.

آمانج امینی، معلم و فعال صنفی معلمان با ضرب و شتم در سقز بازداشت شد

بر اساس اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، آمانج امینی، معلم و فعال صنفی معلمان، شنبه ۲۰ آذر در جریان اولین روز از تحصن سراسری معلمان در شهر سقز بازداشت شد. بر اساس این گزارش اداره اطلاعات شهرستان سقز آمانج امینی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان را احضار و مورد هتاکی، هتک حرمت و ضرب و شتم قرار داده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود اقدام‌های اخیر نیر‌وهای امنیتی «اعم از بازداشت، بی احترامی و نادیده گرفتن خواسته‌های قانونی و برحق معلمان نشان از برداشته شدن صورتک نفاق و تمامیت‌خواهی طیفی در کشور» توصیف کرده که «با استفاده از عوامل معلوم الحال بی‌مایه و مقدار در صدد بی حرمتی و محدود کردن هر چه بیشتر حقوق ایرانیان به ویژه فرهنگیان هستند.» آمانج امینی به دلیل فعالیت‌های صنفی و دفاع از حقوق معلمان، بارها توسط اداره اطلاعات، پلیس امنیت و اطلاعات سپاه در سال‌های گذشته احضار و بازداشت شده است. رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، شنبه ۲۰ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. معلمان در سراسر کشور برای چندمین بار در سال جاری دست به تحصن زده‌اند. امروز دومین روز از تحصن سراسری معلمان است و آنها خواهان همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت کشوری و رتبه‌بندی شاغلان هستند.

تاثیر لایحه بودجه بر بورس: افزایش نرخ گاز و خوراک پتروشیمی‌ها باعث ریزش ۲۳ هزار واحدی شاخص کل شد

شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز همزمان با ارائه لایحه بودجه ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحد کاهش یافت و به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار و ۷۱۰ واحد بازگشت. اصلی‌ترین شاخص بورس تهران که از مرداد ماه یک سال قبل در روند نزولی قرار گرفته و با وجود افزایش های مقطعی، هیچ‌گاه به وضعیت پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ بازنگشته، اعلام افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در لایحه بودجه سال آینده است. در لایحه بودجه نرخ گاز سوخت پتروشیمی، پالایش و فولادی ها به ۱۰۰ درصد نرخ خوراک رسید که این شاخص در سال قبل معادل ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است. سازمان بورس یک روز قبل اعلام کرده بود دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه هیچ گونه تغییری در قیمت خوراک پتروشیمی اعمال نمی‌کند. «اقتصاد نیوز» در یک گزارش از جزئیات لایحه بودجه نوشت: «مهم‌ترین نکته‌ای که از آن به عنوان شوک بودجه به بازارها یاد می‌شود نرخ گاز است که به عنوان خوراک و سوخت مطرح است. نرخ سوخت صنایع برای فولادی‌ها ۱۰۰ درصد نرخ خوراک در نظر گرفته شده است. البته طبق برخی شنیده‌ها این عدد به ۵۰ درصد خواهد رسید و سقف ۲۵۰۰ تومان را خواهد داشت. برخلاف خوش‌بینی در بازار سهام، دولت در لایحه بودجه سال آینده نرخ سوخت فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها قرار داد. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این نرخ با تخفیف ۷۰ درصد به صنایع فروخته می‌شد.»

دولت بودجه صدا و سیما را ۵۶ درصد افزایش داد

دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سهم سازمان و صدا و سیما را نسبت به بودجه سال جاری ۵۶ درصد افزایش داده است. بودجه این سازمان غیرشفاف برای سال آینده ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تعیین شده که یک هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان از بودجه سال جاری (۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان) بیشتر است. سازمان صدا و سیما علاوه بر سهم از بودجه عمومی، هزار میلیارد تومان نیز از فروش آنتن به بنگاه‌ها و تبلیغات بازرگانی درآمد دارد.

بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز در خراسان رضوی به کرونا مبتلا شدند

محمد احمدیان، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نتیجه مثبت آزمایش کرونای بیش از هزار دانش‌آموز در استان خراسان رضوی خبر داد. او گفت: «از ابتدای مهرماه تاکنون آزمایش کرونای بیش از هزار و ۵۳۰ نفر از دانش‌آموزان خراسان رضوی مثبت بوده است». احمدیان جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد و تنها گفت: «از ورود دانش‌آموزان با علائم مشکوک به کرونا در بدو ورود به مدرسه جلوگیری به عمل آمده و این افراد به مراکز منتخب کرونا ارجاع داده می‌شوند تا از آن‌ها تست کرونا گرفته شود». مدارس ایران در نیمه آبان علیرغم اعتراض مخالفت گروه‌های پزشکی و نهادهای صنفی با اصرار دولت بازگشایی شد. از زمان بازگشایی مدارس خبرهای متعددی از افزایش ابتلا دانش‌آموزان و معلمان به کرونا منتشر شده است. مسئولان وزارت آموزش و پرورش اما با رد این اخبار، اطلاع‌رسانی در باره شمار دانش‌آموزان مبتلا شده را محدود و حتی در برخی استان‌ها منع کرده‌اند.