ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی پرستاران در شیراز و تهران

یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ گروهی از پرستاران فوریت پزشکی تهران و پرستاران شیراز در اعتراض به عدم اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری پرستاران تجمع کردند. پرستاران شیراز که مقابل دانشگاه پزشکی این شهر تجمع کرده بودند، نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان از جمله رسیدگی به وضعیت پرستاران قراردادی و شرکتی و اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران در دست داشتند. پرستاران فوریت‌های پزشکی تهران که به شرایط کار از جمله شیفت‌های طولانی و کمی دستمزد معترضند در تجمع روز یکشنبه خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شدند. یکی از پرستاران معترض در تهران گفته است وزارت بهداشت بودجه لازم را به اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری پرستاران اختصاص نداده و گروه‌های بسیاری را از همان تعرفه‌گذاری نامناسب کنار گذاشته است. او پرسیده: «نیروهای اورژانس بیشترین فشار کاری و استرس را متحمل می‌شوند، چرا باید از مزایای مزدی محروم باشند؟ هفته گذشته پرستاران در مشهد تجمع مشابهی برگزار کرده بودند. کانال‌های اطلاع رسانی پرستاران در تلگرام نوشته‌اند تجمع‌های دیگری هم از سوی پرستاران سایر شهرها برگزار شده که به دلیل تدابیر امنیتی شدید حراست، هیچگونه تصویری از این تجمع‌ها منتشر نشده است.»

قربانیان حوادث کار در دو روز گذشته: ۴ کارگر دامداری در تربت جام، ۵ تن کارکنان شبکه بهداشت میرجاوه و یک معلم در استان خراسان

حوادث کار در دو روز گذشته جان دستکم ۱۰ تن را گرفته است. این بار، ۵ تن از کارکنان حوزه بهداشت شبکه بهداشت و درمان میرجاوه، و یک معلم در نزدیکی فاروج در استان خراسان شمالی هنگام رفتن به سر کار خود در اثر تصادف و واژگون شدن خودروی حامل آنان، جان خود را از دست دادند. ۴ کارگر یک دامداری در شهرستان تربت جام واقع در خراسان رضوی نیز در اثر استنشاق منواکسید کربن مسموم شده و جان خود را از دست دادند. حادثه منجر به مرگ ۵ تن از کارکنان شبکه بهداشت میرجاوه روز یکشنبه ۲۰ آذر رخ داد. آن‌ها عازم انجام ماموریت بودند و خودروشان در مسیر زاهدان به میرجاوه در اثر برخورد با یک وانت واژگون شد. ۴ تن درجا جان خود را از دست دادند. یک مصدوم نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. ۳ تن از قربانیان زن و دو تن مرد بودند. اسامی آن‌ها اینگونه اعلام شده است: محمد سرحدی جهانی مسئول گسترش شبکه بهداشت و درمان میرجاوه، عبدالرحیم مرادی حقیقی میکروسکوپیست مرکز خدمات جامع سلامت لادیز، سمیه ریگی لادیز روانشناس مرکز خدمات جامع سلامت لادیز، منیره شه‌بخش ماما مرکز خدمات جامع سلامت لادیز و راحله کلانتری ماما مرکز خدمات جامع سلامت لادیز. حادثه تصادف خودرو حامل ۴ معلم روستایی خراسان شمالی صبح دوشنبه ۲۱ آذر ماه در جاده فرعی بین روستای خیرآباد - حسن آباد در ۴۵ کیلومتری غرب تربت جام روی داد. خودروی حامل ۵ معلم «خرید خدمت» روستای حسن آباد در جاده واژگون شد. معلمان به بیمارستان سجادیه تربت جام منتقل شدند. یک زن معلم به نام مریم اعلمی در اثر شدت صدمان جان باخت. ۳ تن از معلمان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وضعیت راننده خودرو مساعد اعلام شده است. ۴ کارگری که شنبه ۱۹ آذر شب هنگام در شهرستان تربت جام خراسان رضوی در اثر مسمومیت جان خود را از دست دادند، نگهبان یک دامداری بودند. مسیول آتش نشانی تربت جام علت مرگ کارگران را «استنشاق گاز در فضای بسته» اعلام کرده است. حسین جمشیدی فرماندار تربت جام در توضیح «استنشاق گاز در فضای بسته» به ایرنا گفته است کارگران به دلیل نبود وسایل گرمایشی، «در اتاق محل استراحت خود فضولات حیوانی و زغال برای گرمایش خود سوزانده بودند». فرماندار تربت جان سن کارگران قربانی را ۲۲ تا ۳۸ سال اعلام کرد.

آلمان: سپاه پاسداران هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خواهد بود

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر در بدو ورود به بروکسل به خبرنگاران گفت که سپاه پاسداران در بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا هدف قرار می‌گیرد. بربوک جزئیاتی از این تحریم‌های جدید اعلام نکرد. او پیش‌از این گفته بود که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اروپا و آلمان را بررسی خواهد کرد. بربوک که برای دیدار با همتایانش در اتحادیه اروپا به مقر این اتحادیه رفته است، گفت: «در بسته جدید تحریمی، به‌ صورت ویژه کسانی را که مسئول اعدام‌ها و اعمال خشونت علیه مردم بی‌گناه (ایران) هستند، هدف قرار می‌دهیم. نه تنها سپاه پاسداران بلکه دست‌اندرکاران اخذ اعترافات اجباری و پخش آن‌ها برای ارعاب یا مجازات مردم هم تحریم خواهند شد.» در جریان اعتراضات سراسری پس از قتل ژینا (مهسا) امینی، کشورهای غربی تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته‌اند تا رویکرد سخت‌گیرانه ای نسبت به جمهوری اسلامی داشته باشند. آلمان در حدود سه ماه گذشته هم در سطح کشوری و هم به صورت مشترک با اتحادیه اروپا تلاش کرده تا مقام‌های جمهوری اسلامی را با تحریم‌های پی‌در‌پی به پاسخگویی و یا تغییر رویه وادار کند. از دیگر سو جمهوری اسلامی، برلین را به مداخله در امور داخلی و همدستی با آمریکا برای ناامن کردن ایران متهم کرده است و چندین بار سفیر آلمان را به وزارت امور خارجه فراخوانده است. مقام‌‌های جمهوری اسلامی ساعتی پیش از آغاز جلسه بررسی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و پیش از برگزاری جلسه سران ۷ کشور صنعتی برای بررسی تحریم روسیه و ایران به دلیل هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، تعدادی از نهادها و افراد در اتحادیه اروپا را تحریم کرد. رادیو فردا، رادیو زمانه و نشریه طنز شارلی ابدو هم در این فهرست قرار دارند.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر: فیفا به مسئولیت‌های حقوق بشری خود عمل نمی‌کند

چندین سازمان حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را متهم کرده‌اند که به مسئولیت خود در مورد موضوع ایجاد صندوق غرامت برای کارگران مهاجر در قطر عمل نمی‌کند. این نهادهای حقوق بشری در بیانیه مشترک خود گفته‌اند فیفا در این زمینه جهان را فریب می‌دهد. تیرانا حسن، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در این‌باره گفت فیفا همچنان میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند، اما از پرداخت یک پنی به خانواده کارگرانی که جان باخته‌اند، خودداری می‌کند. همین امر در مورد کارگرانی که دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند نیز صدق می‌کند. از ماه مه گذشته، فعالان حقوق بشر خواهان ایجاد یک صندوق ۴۴۰ میلیون دلاری برای کمک به کارگران مهاجری شده‌اند که در جریان آماده‌سازی تأسیسات جام جهانی فوتبال در قطر مورد استثمار قرار گرفته، مجروح یا جان باخته‌اند. به‌گفته این سازمان‌های مدافع حقوق بشر، فیفا چندین بار اعلام کرده بود که در حال بررسی راهکارهایی برای جبران خسارت‌هاست.

رهبر طالبان امر به معروف و نهی از منکر را از «اهداف مهم» حکومت خود دانست

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دوشنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر اعلام کرد که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در دیدار با مسئولان امر به معروف و نهی از منکر این گروه گفته است انجام امر به معروف از اهداف مهم حکومت طالبان است و موجب «استحکام و پایداری» آن می‌شود. در افغانستان مسئولان امر به معروف و نهی از منکر بر پوشش زنان و میزان ریش مردان نظارت می‌کنند. رهبر طالبان از فعالیت مسئولان امر به معروف ابراز رضایت کرده و افزوده است که انجام وظایف آن‌ها از سنت‌های پیامبر است. هبت‌الله آخوندزاده همچنین از مسئولان امر به معروف و نهی از منکر خواست تا در انجام وظایف‌ خود «صبر و استقامت» پیشه کنند.