ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی #آتش‌نشانان_کاشان در نشست شورای این شهر

گروهی از #آتش‌نشانان شهرستان #کاشان همراه با خانواده‌های خود در نشست #شورای_شهر_کاشان حضور یافتند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود از جمله تاخیر در پرداخت حقوق، #تبعیض در محل کار، عدم ارتقاء شغلی و وضعیت ایمنی شدند. آن‌ها همچنین خواستار بازگشت به کار شش تن از همکاران‌شان هستند که به دلیل اعتراض صنفی از سوی مسئولان به بخش دیگری منتقل شده‌اند. آتش‌نشانان در اجتماع یکشنبه ۲۲ دی خود در نشست رسمی شورای شهر مشکلات خود را طرح کردند. آن‌ها گفتند با آن که همه تخصص دارند و از جمله غواص و نجاتگر هستند اما در رده سازمانی راننده نامیده می‌شوند. آن‌ها همچنین به «صرفه‌جویی» یک و نیم میلیارد تومان در هزینه‌های آتش‌نشانی اعتراض کرده و پرسیدند مگر نه این که این بودجه باید به مصرف «بهبود وضعیت آتش نشانان و خرید تجهیزات و ارتقا امنیت و ایمنی شهر» برسد؟ یک نماینده آتش‌نشانان نیز به اعمال فشارها بر آتش‌نشانان معترض و تهدید آن‌ها توسط مدیریت اشاره کرد و گفت: «یک ماه قبل نامه‌ای با امضای ۳۰ نفر از آتش‌نشان‌ها برای یک تجمع در نهاد شهرداری به فرمانداری ارائه کردیم که به جای رسیدگی به مشکلاتمان این نامه به رئیس آتش‌نشانی ارجاع داده شد که در نهایت منجر به انتقال ۶ نفر از نیروهای باسابقه و آموزش دیده با مدارک بین‌المللی به سازمان خدمات موتوری شهرداری شد و ما الان خواهان بازگشت این افراد به کار سابق‌شان هستیم.» رئیس شورای شهر کاشان در این نشست گفت مشکلات آتش‌نشانان را به «اطلاع مسئولان بالادستی» رسانده و قرار است در این رابطه جلسه‌ای برگزار شود.

کارشناس روابط کار: #اشتغال_ناقص، ابزار سوء استفاده کارفرمایان است

به گفته‌ عبدالله مختاری، یک کارشناس روابط کار، ضعف در اجرای قانون کار سبب شده است که برخی کارفرمایان به دلیل نبود نظارت، حقوق کارکنان با #اشتغال_ناقص را نقض کنند. عبدالله مختاری کارشناس روابط کار در گفت‌و گو با خبرگزاری دولتی ایران (ایلنا) دوشنبه ۲۳ دی گفت: «ما در بازار کار افراد شاغلی را می‌بینیم که ممکن است ۴۴ ساعت کار هفتگی را داشته باشند، اما کارفرما به دلایلی حقوق و مزایای کار ناقص را به آنها می‌دهد. منشی‌های مطب‌های پزشکان، شاغلان دفاتر خدماتی، برخی شاغلان دفاتر پیشخوان دولت و... کسانی هستند که هشت ساعت در روز کار می‌کنند، اما حداقل حقوق را نمی‌گیرند و بیمه برای آنها به ازای ۱۵ یا ۲۰ روز کاری پرداخت می‌شود. حقوق این افراد تضییع می‌شود و کار کارفرمایان غیرقانونی است.» یک پدیده رایج در بازار کار ایران دادن حقوق و مزایای ناقص به کارکنانی است که شغل کامل دارند؛ یا پرداخت ناقص مزایای شغلی #کارگران و کارکنانی که شغل کامل دارند. اشتغال ناقص در مورد کارگران و کارکنانی مصداق دارد که پاره وقت کار می‌کنند، کارگران فصلی مانند کارگران ساختمان، صیادان و کشاورزان، و سایر کارکنانی که به دلیل رکود و پیدا نکردن کار فاقد شغل کامل هستند. به گزارش مرکز آمار ایران، دو میلیون و ۵۸۲ هزار نفر از جمعیت شاغل ایران، اشتغال ناقص دارند و کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند.

#نوید_میهن‌دوست، نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما از چند هفته پیش در #اوین زندانی است

یک منبع نزدیک به خانواده رضا (نوید) میهن‌دوست به «زمانه» خبر داد که این نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما از ۱۳ آذر سال جاری در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است. نوید میهن‌دوست ۱۳ آذر احضار شده و از آن پس در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می‌برد. به گفته این منبع آگاه، نوید میهن‌دوست در ۴۰ روزی که از بازداشت‌اش می‌گذرد، تنها چند بار اجازه تماس تلفنی پنج دقیقه‌ای با خانواده خود یافته است. از دلیل بازداشت او جزئیات دقیقی در دست نیست، به وکیلش اجازه حضور در مراحل تحقیقات داده نشده و مأموران امنیتی به خانواده میهن‌دوست گفته اند که اتهام او «اقدام علیه امنیت کشور» است. این منبع نزدیک دلیل احتمالی بازداشت میهن‌دوست را مشارکت در یک فیلم مستند درباره زندگی یک خبرنگار اعلام می‌کند. مأموران امنیتی هنگام مراجعه به منزل پدری و محل کار میهن‌دوست به دنبال دی‌وی‌دی این مستند بوده اند. «هرچی خدا بخواد» (۱۳۸۹) یکی از فیلم‌های ساخت میهن‌دوست است. او در نگارش و کارگردانی سریال «ردپای نسیم» و «این راهش نیست» نیز فعال بوده است.

چند تن ازدانشجویان #دانشگاه_نوشیروانی بابل در جریان اعتراض به انهدام هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند

انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی #دانشگاه_نوشیروانی بابل در کانال تلگرامی خود خبر داد که چند تن از دانشجویان این دانشگاه در اعتراضات شب گذشته، یکشنبه ۲۲ دی در شهر بابل، بازداشت شده‌اند. #انجمن_فرهنگ_و_تمدن_اسلامی هشدار داد که تعرض به حریم دانشگاه و #بازداشت_دانشجویان از خطوط قرمز این تشکل بوده و تا آزادی بی‌قید و شرط این دانشجویان از پا نخواهد نشست. تاکنون نهاد بازداشت کننده مشخص نشده است.

دانشجویان #دانشگاە_صنعتی_شریف در ادامه اعتراضات به انهدام هواپیمای مسافربری تجمع کردند

در پی اعلام انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران و کشته شدن ۱۷۶ نفر و سپس اعتراضات مردمی در چندین شهر ایران، ظهر دوشنبه ۲۳ دی دانشجویان دانشگاە صنعتی شریف بار دیگر دست به یک تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها در این تجمع شعار می‌دادند: «نخبەهامون رو کشتند، آخوند رو جاش گذاشتند». پیش از این روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در فراخوانی که دانشجویان این دانشگاه با عنوان «شریف در سوگ فرزندانش» منتشر کرده بودند، آمده بود «مراسم یادبود عزیزان از دست رفته در حادثه سقوط هواپیما به میزبانی خانواده داغدار دانشگاه صنعتی شریف دوشنبه ۲۳دی ۱۳۹۸ در ساعت۱۳ الی ۱۴/۳۰ مسجد دانشگاه صنعتی شریف» برگزار خواهد شد. از تجمع امروز (دوشنبه) فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در دو روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای در چندین شهر ایران رخ داد. مردم پس از آن‌که سه روز مقام‌های حکومتی هر گونه شلیک موشکی به هواپیمای اوکراین را تکذیب کردند و سپس با فشارهای خارجی آن را پذیرفتند، به خیابان‌ها آمدند. در این اعتراضات دانشجویان نقش برجسته‌ای داشتند.

سفیر #عراق در ایران: تهران تاکنون به اعتراض بغداد درباره نقض حاکمیت ارضی‌اش پاسخی نداده است

سعد جواد قندیل، سفیر عراق در ایران گفت تهران تاکنون به اعتراض بغداد در مورد نقض حاکمیت ارضی این کشور در جریان موشک‌پرانی به پایگاه‌های نظامی در عراق، پاسخی نداده است. قندیل در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» روسیه افزود در پی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی عراق که نیروهای ائتلاف بین المللی در آن حضور دارند، «عراق کاردار ایران در بغداد را احضار و ضرورت دور نگاه داشتن عراق از درگیری‌ها و تنش‌ها و خودداری از تبدیل عراق به میدان تسویه حساب میان ایران و آمریکا را به او ابلاغ کرد». در پی حمله موشکی ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی عراق به‌ویژه پایگاه عین الاسد، هفته گذشته وزارت خارجه عراق از احضار کاردار ایران در بغداد خبر داد.

علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: فاصله‌ها بین مردم و حکومت از حد گذشته و شاهد یک گسست روزافزون هستیم

علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب «اتحاد ملت» صبح دوشنبه ۲۳ دی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «اداره حکومت و کشور به شیوه کنونی فرجامی ندارد. فاصله‌ها ازحد گذشته و شاهد یک گسست روزافزون (بین مردم و حکومت) هستیم. نمی‌دانم چه کسی و باچه نیتی تصمیم‌‌ گرفت که خطای شلیک موشک را مخفی نگاه دارد.این کار پاشیدن اسید برچهره نظام ج.ا. بود و به راحتی قابل ترمیم نیست.» شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان خواهان محاکمه عاملان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین شده‌ است. عباس‌عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد از «پنهان‌کاری ساختاری» درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین خبر داد. او گفت رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت دست کم از بعد از ظهر جمعه از اصابت موشک به هواپیما مطلع بوده‌اند. شایعاتی درباره اسحاق جهانگیری، معاون روحانی و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی درگرفت. اما علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد شایعات صحت ندارد. حسن روحانی در دو روز گذشته کمتر اثری از خود نشان داده است.

#نسرین_ستوده از زندان اوین: سپاه پاسداران کشور را در منتهی‌الیه ناامنی قرار داده است، نمی‌خواهیم نظاره‌گر سرنوشتی باشیم که مردان نظامی برایمان رقم می‌زنند

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال گذراندن دوران محکومیتش در زندان اوین است، در نامه‌ای سرگشاده ضمن تسلیت و همدردی با خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان فاجعه هواپیمای اوکراین‌، اعلام کرد: «با وجود در بند بودن، به سهم خود تا کشف حقیقت و اجرای عدالت» در کنار قربانیان می‌ایستد. ستوده در نامه از زندان اوین نوشت: «استعفا و محاکمه‌ تمامی مقامات و دست اندرکاران این جنایت هولناک در دادگاهی صالح، گامی است در جهت اجرای عدالت و جلوگیری از فجایع بعدی. سپاه پاسداران سال‌هاست به عنوان امنیتی‌ترین نهاد این مملکت عمل می‌کند و کشور را در منتهی‌الیه ناامنی قرار داده است.» این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در ادامه نامه خود نوشته است: «قطعاً نمی‌خواهیم نظاره‌گر سرنوشتی باشیم که مردان نظامی و سپاهی برایمان رقم می‌زنند و قطعاً نمی‌خواهیم با تظاهر به صلح‌طلبی به استقبال جنگ برویم.» شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، ۲۲ دی در دادخواستی خواستار محاکمه و استعفای مسئولان سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین شد و تاکید کرد کسانی که در فرآیند تصمیم‌گیری در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نقش داشتند، «از رهبر جمهوری اسلامی تا فرماندهان زیر فرمان او» باید استعفا بدهند.

یادبود جانباختگان #هواپیمای_اوکراینی: چهار دانشجوی #دانشگاه_رازی و هفت دانشجوی #دانشگاه_تبریز بازداشت شدند

در تجمع عصر ‌یکشنبه ۲۲ دی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه برای یادبود کشته‌شدن سرنشینان هواپیمای اوکراینی، چهار دانشجو بازداشت شدند. یکی از دانشجویان ساعتی بعد آزاد شد و سه دانشجو همچنان در بازداشت‌اند. دست‌کم هفت دانشجوی دانشگاه تبریز نیز شامگاه یکشنبه بازداشت شدند. دانشجویان دانشگاه تبریز مراسمی برای یادبود کشته‌شدگان پرواز۷۵۲ برگزار کرده بودند. در اعتراض به بی‌کفایتی سپاه پاسداران و عدم پذیرش مسئولیت فرمانده کل قوا در ماجرای اصابت موشک سامانه پدافند هوایی ایران به هواپیمای مسافربری اوکراین، شامگاه گذشته اعتراضات در شهرهای اصفهان، شیراز ،تهران، آبادان، مشهد، رشت، بابل،‌ سنندج، اهواز، همدان، کاشان، سمنان، زنجان، تبریز و ده‌ها شهر دیگر ادامه داشت. «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، « رهبر بی‌کفایت،‌استعفا،‌استعفا»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «سپاه بی‌کفایت، مایه ننگ ملت» از شعارهای مردم ایران بود.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن: هرگونه رویارویی نظامی در منطقه که کشوری چون ایران در آن دخیل باشد، صلح و ثبات جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سفرش به عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولیعهد دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش الجزیره، ماساتو اوتاکا، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن دوشنبه ۱۳ ژانویه/ ۲۳ دی گفت که آبه در دیدار با محمد بن سلمان درباره ایران گفته است: «هرگونه رویارویی نظامی در منطقه که در برگیرنده کشوری مانند ایران باشد، نه تنها بر صلح و ثبات منطقه که بر صلح و ثبات تمام جهان اثر خواهد گذاشت. آبه از تمام کشورهای درگیر در تنش با ایران خواست که در تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها مشارکت کنند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۲ دی در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از آمادگی ایران برای همکاری‌های نزدیک‌تر با کشورهای منطقه خبر داد.

بازداشت دست‌کم ۱۱ نفر در جریان اعتراض مردم #سنندج

بر پایه گزارش‌های رسیده از طریق منابع مطلع به زمانه، نیروهای امنیتی شامگاه یک‌شنبه ۲۲ دی، در جریان تجمع مردم سنندج در اعتراض به سرنگون‌کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران، دست‌کم ۱۱ تن از معترضان را بازداشت کردند. تاکنون اطلاعی از هویت و محل نگهداری این افراد و همچنین نهاد بازداشت‌کننده در دست نیست. در تصاویری که از اعتراضات مردمی در شکبه‌های اجتماعی از شهر سنندج منتشر شده، معترضان در خیابان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و در برخی تصاویر نیروهای یگان ویژه با باتون به مردم معترض هجوم بردند. آروین مرتب، دکتری مهندسی برق از دانشگاه کبک اهل سنندج به همراه همسرش آیدا فرزانه، از جمله مسافرین پرواز پی‌اس ۷۵۲ بودند که جان باختند. در دومین روز اعتراض‌ها به «انهدام هواپیمای مسافربری از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی»، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از شهرهای مختلف و به خصوص دانشگاه‌ها از حضور پرتعداد معترضان علی‌رغم هشدارهای امنیتی حکایت داشت. در برخی از شهرها نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به معترضان هجوم برده‌اند. در تهران نیروهای ضدشورش از گلوله ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور برای متفرق‌کردن جمعیت معترض استفاده کردند. تجمع اعتراضی در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، سنندج، کرمانشاه، یزد، سمنان، گرگان، اراک، زنجان و بابل برگزار شد و با برخورد نیروهای امنیتی با معترضان همراه بود.