نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جنبش تغییر» زنان معترض افغانستان اعلام موجودیت کرد

زنان معترض به حکومت طالبان پنج‌شنبه ۲۳ دی / ۱۳ ژانویه آغاز فعالیت گروه جدید خود با نام «جنبش تغییر» را اعلام کردند. این زنان در قطعنامه خود از مشکلات متعدد کنونی در افغانستان، از جمله وضعیت بد اقتصادی، بیکاری، بحران مهاجرت‌، قاچاق انسان، ظهور گروه‌های تروریستی، نسل‌کُشی سیستماتیک و فروپاشی ساختارهای ایجادشده در ۲۰ سال گذشته اشاره کرده و گفته‌اند در چنین شرایطی طالبان هر روز بر محدودیت‌های خود می‌افزایند. زنان معترض گفته‌اند طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای علیه آزاد‌ی‌های زنان و حتی گشت‌وگذار آن‌ها وضع کرده‌اند، زنان کارمند در اداره‌های دولتی را از کار محروم کرده‌اند و در بیشتر ولایت‌ها دختران بالاتر از کلاس ششم را از ادامه تحصیل منع کرده‌اند. زنان معترض افزوده‌اند که به‌رغم این فشارها و محدودیت‌ها، حرکت‌های اعتراضی زنان علیه طالبان و دادخواهی آن‌ها در حال گسترش است.

نماینده مجلس: ۲۰ میلیون نفر در کشور دچار فقر مطلق هستند

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رویداد ۲۴ اعلام کرد که سه میلیون خانوار در ایران در فقر مطلق به سر می‌برند نجم‌آبادی گفت: «متاسفانه قریب به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند که حدود ۳ میلیون خانوار بوده و دچار فقر مطلق هستند که این آمار در سامانه رفاه نیز مشخص است و باید به این افراد کمک جدی و اساسی شود، اما تعداد خانوار‌هایی که دارای توانمندی بالا هستند نیز در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می‌دهد با این اختلافی که ایجاد شده، عده‌ای واقعا توانمند هستند، به‌طوری که یعنی چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش مالی آن‌ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.» ضریب «جینی» بین صفر و یک نوسان می‌کند. صفر نشانه یک جامعه کاملاً برابر و یک معرف یک جامعه کاملاً نابرابر است. به بیان دیگر در یک جامعه ضریب جینی هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، آن جامعه نابرابرتر است. مرکز آمار ایران در مرداد ۹۹ اعلام کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، ضریب «جینی» در ایران از ۳۷ صدم به ۴۰ صدم افزایش یافته است. علاوه بر این سهم ۲۰ درصد فقیر جامعه از درآمد کل تنها ۵.۸ درصد بوده، حال آنکه ۲۰ درصد مرکب از پردرآمدترین افراد جامعه ۴۷ درصد درآمد کل را در اختیار داشته‌اند.