نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرعبداللهیان در بیروت از آمادگی جمهوری اسلامی برای ساخت نیروگاه برق در لبنان خبر داد

حسین امیرعبداللهیان که شب گذشته به‌شکل ناگهانی به بیروت سفر کرد، امروز جمعه ۲۳ دی در دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درباره روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن گفت‌وگو کرد. بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام حمایت از لبنان گفت: «جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کند، اما در صورت نیاز به کمک و نقش جمهوری اسلامی ایران، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.» او با بیان این‌که هر قدر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش یابد به نفع دو طرف است، از توانایی جمهوری اسلامی در ساخت نیروگاه‌های برق و رفع مشکلات لبنان در این زمینه سخن گفت و افزود ایران برای ساخت نیروگاه برق در لبنان آمادگی دارد. حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز با اشاره به بحران سوخت در لبنان گفت: «هیأت فنی لبنانی برای رفع نیازهای سوختی این کشور به ایران آمد و برای هر گونه کمک آمادگی کامل داریم.» او در این نشست از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور استقبال کرد. امیرعبداللهیان همچنین روز جمعه با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار کرد اما اطلاعاتی از این دیدار منتشر نشده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این سفر همچنین با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز دیدار کرد.

امام جمعه کرج: دلیل قطع نزولات آسمانی وضعیت حجاب است

حجت‌الاسلام محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان البرز، در نماز جمعه ۲۳ دی از وضعیت حجاب در کشور انتقاد کرد و گفت: «قانون حجاب باید اجرایی شود و از هیچ نباید ترسید.» او گفت: «کسی که کشف حجاب می‌کند در زمین دشمن قدم برمی‌دارد و باید با او مقابله کرد.» حسینی همدانی درباره رعایت حجاب در استان البرز گفت: «همین کرج برخی از مؤسسه‌ها، مجتمع‌های تجاری و داروخانه‌ها و... که وارد می‌شویم تصور نمی‌شود که در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم.» نماینده علی خامنه‌ای تأکید کرد که اگر تذکر درباره حجاب تأثیری نداشت« مجریان دستگاه قضایی هرچه زودتر نسبت به پلمب، لغو پروانه و یا هر اقدام قانونی که بازدارنگی لازم را داشته باشد اقدام کنند.» او وضعیت حجاب را «افتضاح» خواند و افزود: «یکی از دلایل کم شدن برکات زندگی و قطع شدن نزولات آسمانی همین موارد است.»

کشته شدن دو سوخت‌بر بلوچ و زخمی شدن یک تن دیگر بر اثر حادثه جاده‌ای و واژگون شدن خودرو

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در محمور راسک- پیشین، خودروی سوخت‌بران واژگون شده و بر اثر آن دو سوخت‌بر کشته و زخمی شدند. هویت سوخت‌بر بلوچ یاسین صلاح‌زهی، ۳۰ ساله، فرزند خلیل و ساکن بمپور عنوان شده است. تا این لحظه از هویت سوخت‌بر دیگر که هم‌اکنون در بیمارستان ایرانشهر بستری است، اطلاعی در دست نیست. کمپین حقوق بشری فعالین بلوچ نیز از کشته شدن یک سوخت‌بر بلوچ دیگر بر اثر وقوع حادثه جاده‌ای و آتش گرفتن خودرو در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال جاری خبر داده است. هویت این سوخت‌بر نوید زارع‌زاده، اهل و ساکن شهرستان ایرانشهر عنوان شده است. بر اساس این گزارش، روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه خودرو نوید در نزدیکی ایرانشهر دچار حادثه و آتش‌سوزی شده و عابران و رهگذران او را به بیمارستان ایرانشهر منتقل کرده‌اند. در سال‌های گذشته نیز کشتار سوخت‌بران در مناطق مرزی ایران منجر به شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی شده است. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۸۷ سوخت‌بر هنگام سوخت‌بری بر اثر تیراندازی مأموران یا در اثر سانحه جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند. از میان کشته‌شدگان، سه نفر کودک زیر ۱۸ سال بودند.

محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران به دلیل انتقاد از اعدام جوانان معترض اخراج شد

براساس گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران که به اعدام جوانان شرکت‌کننده در اعتراضات سراسری، انتقاد کرده ‌بود از هیأت علمی دانشگاه تهران اخراج شد. خبرگزاری فارس برای این‌که از «اخراج» برهانی نامی نیاورد آن را «رد صلاحیت» عنوان کرده است. این خبرگزاری نامه‌ای با سربرگ دانشگاه تهران به تاریخ ۱۱ مهر و خطاب به «هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی» منتشر کرده که در آن آمده است در جلسه ۹ مهرماه «با ادامه عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه تهران مخالفت شد.» فارس مدعی شده که براساس این نامه «حدود دوماه پیش از اجرای حکم اعدام شکاری، صلاحیت محسن برهانی برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران تأیید نشده و با ادامه حضور او در این جایگاه مخالفت شده بود». محسن برهانی در مناظره‌ای براساس احکام شرع در اسلام و قانون مجازات اسلامی حکم اعدام محسن شکاری را نادرست خوانده و گفته بود حکم او محاربه نبوده است. او همچنین از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی انتقاد کرده و نوشته بود آن‌ها مرتکب «قتل عمد» نشده‌ بودند. محسن برهانی خبر فارس را «مصداق جرم افتراء و نشر اکاذیب» دانسته و نوشته است «در صورت عدم اصلاح و عذرخواهی ظرف ۲۴ ساعت آینده، در دادسرا ملاقاتشان خواهم کرد». او همچنین در مورد اخراجش از دانشگاه نیز نوشته «به فدای سر ملت و حقوق مردم». محسن برهانی در حوزه علمیه قم درس خوانده و سپس در رشته حقوق در دانشگاه تحصیل کرده و استاد حقوق دانشگاه تهران شده است. تخصص او حقوق جزا و جرم‌شناسی است و بر آموخته‌های فقهی و حقوق اسلامی تکیه می‌کند. او برخورد حکومت با حجاب را هم مورد انتقاد قرار داده است.