ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران دفاع ترکیه و آمریکا برای اقدامات قاطعانه‌تر در ادلب سوریه به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حلوصی آکار و مارک اسپر وزیران دفاع ترکیه و آمریکا در حاشیه نشست وزیران دفاع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» درباره آخرین تحولات ادلب در شمال سوریه با یکدیگر دیدار و گفت‌‌وگو کردند. حاصل این رایزنی‌ها این بود که طرفین بر اهمیت اقدامات قاطعانه‌‌تر در ادلب به توافق رسیدند. روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ایران و روسیه را مسئول و شریک حمله به غیرنظامیان در استان ادلب دانست و دمشق و متحدانش را به حمله نظامی فراتر از مرزهای استان ادلب و فارغ از هرگونه توافقی تهدید کرد. روسیه که از طریق پایگاه حمیمیم آسمان سوریه را در اختیار دارد، ترکیه را متهم کرد که به توافق آستانه و سوچی برای تفکیک شورشیان مسلح از غیر مسلح عمل نکرده است. جیمز جفری نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور سوریه که روز گذشته به آنکارا سفر کرده بود، ارتش سوریه را متهم کرد که عامدانه به پست‌های دیده‌بانی ارتش ترکیه در منطقه کاهش تنش ادلب حمله کرده است. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز تحولات ادلب را نگران‌کننده دانسته و گفته بود ناتو از منافع ترکیه در ادلب حمایت می‌کند.

کرونا: نمایشگاه جهان موبایل در بارسلون برگزار نمی‌شود

نمایشگاه جهان موبایل (Mobile World Congress) که قرار بود ۲۴ فوریه /۵ اسفند در بارسلون (اسپانیا) آغاز به کار کند، به سبب شیوع کروناویروس برگزار نمی‌شود. در روزهای گذشته شرکت آمازون و شرکت سوئدی اریکسون، شرکت آمریکایی انویدیا و شرکت کره‌ای ال جی و همچنین شرکت سونی ژاپن اعلام کرده بودند که به سبب شیوع ویروس کرونا در این نمایشگاه معیار شرکت نمی‌کنند. برگزارکنندگان نمایشگاه جهان موبایل اعلام کرده بودند که هیچ شرکتی از استان هوبی چین (کانون شیوع کرونا) در این نمایشگاه حضور ندارد. شهروندان چینی هم که مایل به دیدن این نمایشگاه هستند، می‌بایست ثابت می‌کردند که دست‌کم دو هفته از اقامتشان در آن کشور می‌گذرد. برگزارکنندگان همچنین تدابیری نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا اندیشیده‌ بودند: منع تبادل میکروفون بین سخنرانان و منع دست دادن با یکدیگر. شرکت‌های چینی هواوی و زد تی ئی ( ZTE ) چین هم گفته بودند کارمندان اروپایی این شرکت‌ها را در بارسلون نمایندگی می‌کنند. اما هیچکدام از این تدابیر باعث لغو نمایشگاه نشد. نمایشگاه جهان موبایل با حضور ۴۰۰ شرکت تولیدکننده یک نمایشگاه معیار در بازار موبایل در جهان به شمار می‌آید و در اقتصاد بارسلون هم اثرگذار است.

از هر ۶ کودک یکی در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کند

سازمان امداد و نجات کودکان پنجشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن اعلام کرد که ۴۱۵ میلیون نفر از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان در مناطق بحرانی زندگی می‌کنند. به این ترتیب از هر شش کودک و نوجوان در جهان ما یک نفر جنگ‌زده است. گزارش سازمان امداد و نجات کودکان با توجه ویژه به قاره آفریقا بر اساس آماری است که از سال ۲۰۱۸ در دست است. تنها در قاره آفریقا ۱۷۰ میلیون کودک و نوجوان در مناطق بحران‌زده و یا جنگ‌زده سکونت دارند. بر همین اساس ۱۲۱۷۰ کودک و نوجوان در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند یا مجروح شده‌اند: ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷. بر اساس یافته‌های سازمان امداد و نجات کودکان در سال ۲۰۱۸ گروه‌های مسلح حدود ۲۵۰۰ کودک را ربوده‌اند که ۸۰ درصد آن‌ها پسران بودند. ۸۷ درصد دختران ربوده شده قربانی تجاوزهای جنسی شده‌اند.

فرمانده مرکز فرماندهی ایندو-پاسیفیک نیروی دریایی آمریکا: چین ثبات منطقه اقیانوس آرام را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنجشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن دریاسالار فیلیپ دیویدسون فرمانده مرکز فرماندهی ایندو-پاسیفیک نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که چین ثبات منطقه اقیانوس آرام را تهدید می‌کند. دیویدسون گفت: آمریکا برای مقابله با «ارعاب نظامی و فساد آشکار» چین در منطقه اقیانوس آرام، وارد میدان شده است. این فرمانده آمریکایی در ادامه سخنانش چین را متهم کرد که جریان آزاد تجارت و مبادلات بانکی، ارتباطات و مخابرات و همچنین سیاست داخلی و شیوه زندگی ساکنان منطقه ایندو – پاسیفیک را زیر تأثیر خود گرفته است. سفارت چین در استرالیا درباره این اظهارات خصمانه سکوت کرد.

قطر با افزایش تعداد قربانیان کرونا، صدور گاز و نفت به چین را به تعویق انداخت

وزارت انرژی قطر شامگاه چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) صدور نفت و گاز به چین را به تعویق می‌اندازد. چین صبح پنجشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن در تازه‌ترین گزارش خود درباره تلفات کرونا اعلام کرد که شمار قربانیان این ویروس به ۱۳۱۰ نفر افزایش یافته است. شمار مبتلایان به این ویروس در هوبی نیز با ۴۴ درصد افزایش به ۴۸ هزار و ۲۰۶ نفر افزایش یافته و در همان حال سه هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان مرخص شده‌اند. چین برای کنترل ویروس کرونا ۱۶ شهر در استان هوبی را قرنطینه کرده است و حدود ۵۰ میلیون نفر در محدودیت کامل قرار گرفته‌اند و اجازه خروج ندارند.

نماینده ولی فقیه در کیهان: برخی از اصول‌گرایان برای یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند، جوان‌گرایی به معنای پیرزدایی نیست

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در روزنامه کیهان صبح پنجشنبه ۲۴ بهمن در سرمقاله‌ای نوشت: چنانچه اصولگرایان با دو و یا چند لیست جداگانه به صحنه بیایند نیروهای حزب‌الله و وفادار به انقلاب سردرگم و دلسرد می‌شوند که به تعبیر نویسنده «یک گناه نابخشودنی» است. بر این اساس آن «اتفاق تاریخی»، یعنی کنار آمدن حداد عادل با طرفداران مصباح یزدی برای تقسیم کرسی‌های مجلس در بین دو جریان اصول‌گرایی اتفاق نیفتاد. شریعتمداری در ادامه این یادداشت نوشت: برخی به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند. نماینده ولی‌فقیه در کیهان به بحران جانشینی در «نظام» هم اشاره کرد: «منظور از جوان‌گرایی، به میدان آوردن جوانان و شکست حلقه‌های بسته‌ای است که برخی از جریانات سیاسی پدید آورده و مسئولیت‌ها را ملک طِلق و موروثی خود می‌دانند.» در همان حال نویسنده یادآوری کرد که «جوان‌گرایی» به معنای «پیرزدایی» از نظام نیست. روز گذشته خبرگزاری امنیتی فارس اظهار امیدواری کرده بود که اصول‌گرایان با جبهه پایداری بر سر سهم از کرسی‌های مجلس به توافق برسند. طرفداران احمدی‌نژاد و قالیباف نیز با لیست‌های جداگانه‌ای در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند.