ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه عالی فدرال عراق در رای نهایی خود صلاحیت هوشیار زیباری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به طور دائمی رد کرد

خبرگزاری دولتی عراق یکشنبه ۱۳ فوریه/۲۴ بهمن از رای نهایی دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر رد صلاحیت هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. طبق این گزارش دادگاه عالی فدرال عراق که پیشتر نامزدی هوشیار زیباری را به حالت تعلیق درآورده بود، او را به خاطر اتهامات فساد واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری ندانسته و تصمیم پیشین پارلمان برای تأیید صلاحیت او را «نادرست» خوانده است. دادگاه همچنین زیباری را از شرکت در انتخابات‌های آینده نیز محروم کرده است. چهار نماینده مجلس عراق پیشتر با ارائه دادخواستی به دادگاه فدرال، زیباری را به فساد مالی و اداری متهم کرده و خواستار حذف او از رقابت بر سرمقام ریاست جمهوری شده بودند. هوشیار زیباری در واکنش، اتهام فساد را «با انگیزه سیاسی» و رأی دادگاه را «ناعادلانه» خواند. او در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ وزیر خارجه و در ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ وزیر دارایی عراق بود که با اتهامات فساد مالی، از سوی پارلمان استیضاح و برکنار شد. زیباری همچنین متهم است که در دوره ای که وزیر خارجه بوده ۳ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دینار به برخی از کارکنان این وزارتخانه پرداخت کرده است. زیباری در نشست خبری روز یکشنبه پس از صدور حکم گفت: از محرومیت از حق نامزدی در انتخابات غافلگیر شده. او تاکید کرد به دستگاه قضایی عراق احترام می‌گذارد اما حق خود می‌داند که بگوید در تصمیم‌گیری «بی‌عدالتی» و «یک‌جانبه‌نگری» صورت گرفته است. در نظام حکومتی عراق نخست‌وزیر از میان نامزدهای شیعه، رئيس مجلس از میان سنی‌ها و رئيس جمهوری که مقامی عمدتاً تشریفاتی‌ست از میان کردها انتخاب می‌شود. برخی از گزارش‌ها از «شبه‌توافق» میان احزاب کرد برای انتخاب نامزد جانشین زیباری خبر داده‌اند اما نام او هنوز اعلام نشده است.

عضو شورای شهر اصفهان: کارگران و کارمندان شهرداری با حداقل حقوق کار دو نفر را انجام می‌دهند

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یکشنبه ۲۴ بهمن/۱۳ فوریه گفت شاهد برده‌داری نوین در برخی ادارات شهرداری است و کارکنان ناچارند با حداقل حقوق، کار دو نفر را انجام بدهند. فلاح در جلسه علنی شورای شهر افزود: بسیاری از این کارکنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و مجبور به انجام فعالیت‌های دیگری در خارج از ساعت اداری هستند. او با بیان اینکه «برخی کارکنان شهرداری با حداقل و پایین‌ترین حقوق کار دو نفر را انجام می‌دهند»، از مسئولان شهرداری خواسته به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو: ارز واردات دارو در شش ماه نخست سال تمام شد

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و داروی ایران «مشکلات ارزی» را عامل کمبود دارو اعلام کرد. در ماه‌های گذشته گروه‌های مختلفی از بیماران در اعتراض به کمبود دارو تجمع کردند. مسئولان ارشد وزارت بهداشت و درمان اما هرگونه کمبود دارویی را انکار کرده و می‌گفتند که مشکل از شبکه توزیع است که به زودی برطرف می‌شود. حالا اما بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو کاهش سهمیه ارزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را عامل کمبود دارو دانسته است. دارایی در یک نشست خبری گفت که بر اساس مصوبه سال گذشته مجلس بودجه ارزی تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از حدود چهار میلیارد دلار به نصف کاهش یافته و این مبلغ نیز در همان شش ماه نخست سال هزینه شده است. دارایی گفت این امر موجب افزایش قیمت دارو و پرداخت از جیب بیماران شده است. او مدعی شد با دخالت رئیس دولت ۷۰۰ میلیون دلار در ماه گذشته برای واردات دارو تخصیص یافته است. عدم تخصیص ارز برای واردات دارو در ماه‌های گذشته سبب کمبود اقلام دارویی ویژه بیماران خاص و همچنین افزایش قیمت داروهای وارداتی و تولید داخل شده است. دارایی گفت که سازمان غذا و دارو برای تأمین پایدار دارو در سال آینده به حداقل ۴ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. او در‌باره حذف ارز ترجیحی واردات دارو هم گفت که این سازمان به اجرای تصمیمی که دولت و مجلس می‌گیرند موظف است و «برای شرایط مختلف برنامه‌های مختلفی تدوین کرده است». این مقام مسئول در باره وضعیت تولید واکسن داخلی کرونا هم مدعی شد که تا به حال ۳۰ میلیون دوز واکسن ساخت شرکت های داخلی به وزارت بهداشت تحویل شده است. دارایی از این واکسن‌ها آمار تفکیکی ارائه نکرد و تنها در بخش دیگری از اظهاراتش گفت وزارت بهداشت «کمک کرده» مشکلات ارزی انستیتو پاستور برای تولید واکسن پارس کووک برطرف شود. در میان شرکت‌های دارویی ایران که تولید واکسن کرونا را وعده کرده بودند، شفافارمد، وابسته به بنیاد برکت وعده داده بود ۵۰ میلیون دوز واکسن را تا پایان پاییز سال جاری تحویل می‌دهد. مسئولان وزارت بهداشت ایران از دو ماه قبل بار دیگر به بهانه حمایت از تولید داخلی، اعلام کردند واردات واکسن خارجی ضد کرونا ممنوع شده است.

حذف ارز ترجیحی موجب افزایش قیمت شیرخشک شد

حذف ارز ترجیحی شیرخشک را حداقل ۳۲ درصد گران‌تر کرده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران قیمت یک قوطی ۴۵۰ گرمی شیرخشک در دی ماه سال جاری به نزدیکی ۵۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با یک ماه قبل (آذر ۱۴۰۰) ۲,۵ درصد افزایش و نسبت به یک سال قبل حداقل ۳۲,۲ درصد افزایش داشته است. شیرخشک در فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی قرار داشت اما به روایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «در مقطعی با توجه به تصمیم‌های ناهماهنگ بین دستگاه‌های ذیربط، گروه کالایی آن تغییر کرده و حتی برای مدتی در گروه کالاهای با اولویت ارزی غیرفعال قرار گرفت که امکان ترخیص محموله‌های وارداتی برای آن وجود نداشت». دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته لایحه حذف ارز ترجیحی کالاهای ضروری را به مجلس ارائه کرد. مجلس با قید فوریت این لایحه مخالفت کرد. به گفته نمایندگان دولت در لایحه بودجه سال آینده، ارز ترجیحی را حذف کرده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق اما گفته که به دلیل نامشخص بودن سیاست جبرانی دولت، حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای ضروری در کمیسیون تلفیق رد شده است. دولت وعده کرده بود که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه اقشار کم درآمد را افزایش دهد.

کارگران گروه ملی فولاد مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران (فولاد اهواز) یک‌شنبه ۲۴ بهمن، پس از سه سال بار دیگر به خیابان بازگشتند تا نسبت به بی‌توجهی مدیران شرکت و مسئولان استانی به رکود در تولید کارخانه اعتراض کنند. در تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منسوب به کارگران فولاد منتشر شده است، کارگران معترض مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند. در یک ویدیو که کارگران را در حال راهپیمایی در خیابان نشان می‌دهد، کارگران معترض شعار می‌دهند «کارگر می‌میرد، ذلت نمی پذیرد». کانال تلگرامی گروه ملی فولاد، منسوب به کارگران این کارخانه پیش از این با صدور فراخوان به تجمع، مدیران شرکت و به صورت ویژه بانک ملی به عنوان مالک اصلی گروه ملی صنعتی فولاد را مسئول قرار دادن این شرکت در «شیب تند سقوط» و «باب میل مافیا مرکزنشین» دانسته بود. کارگران معترض خواستار افزایش حقوق، پرداخت حق بدی آب و هوا، افزایش تولید و رفع موانع تولید با تامین مواد اولیه، تامین قطعات و تجهیزات برای تعمیر دستگاه‌ها و تغییر ساختار ناکارآمد و معیوب مدیریتی هستند. کارگران گروه ملی فولاد در سال ۱۳۹۷ بیش از سه ماه به صورت مستمر در خیابان حضور داشتند. در جریان این اعتراضات ده‌ها کارگر به نهادهای امنیتی و قضایی احضار و یا بازداشت شدند و چند تن از فعالان کارگری از کار اخراج شدند. گروه فولاد ملی صنعتی از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا (مه آفرید خسروی) بود که پس از بازداشت و اعدام او ابتدا در اختیار قوه قضاییه قرار گرفت و پس از آن به بانک ملی واگذار شد.

یک سیم‌بان دیگر بر اثر برق‌گرفتی حین انجام کار جان باخت

حادثه کاری جان یک کارگر سیم‌بان در پاوه را گرفت. یک کارگر دیگر هم مصدوم و به مرکز درمانی منتقل شد. فعالان کارگری در پاوه یکشنبه ۲۴ بهمن/۱۳ فوریه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفتند که این دو کارگر در روستای «تپه کوله» از توابع پاوه در استان کرمانشاه حین انجام کار در ارتفاع تیرک برق دچار حادثه برق‌گرفتگی شدند. یکی از کارگران به نام مهدی حسینی بر اثر شدت حادثه در همان‌جا جان باخته و کارگر دیگر که نام او «عزت الله» اعلام شده، دچار سوختگی شدید شده و به بیمارستان انتقال یافته است. سیم‌بانان شرکت توزیع برق ایران اغلب با قراردادهای موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به‌کار هستند. در یک ماه گذشته مرگ دستکم چهار کارگر سیم‌بان در نقاط مختلف ایران گزارش شده است. ایران یکی از کشورهایست که خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین شرایط کاری برای کارگران را دارد و سالانه نزدیک به هزار کارگر در اثر حوادث کار جانشان را از دست می‌دهند.

برای نخستین بار یک افسر اسرائیلی در بحرین مستقر می‌شود

وزارت امور خارجه بحرین شنبه ۱۲ فوریه/۲۳ بهمن استقرار یک افسر اسرائیلی در این کشور را تأیید و اعلام کرد این انتصاب در چارچوب یک ائتلاف بین‌المللی «برای تأمین آزادی کشتیرانی در منطقه» صورت می‌گیرد. این نخستین بار است که یک افسر رژیم اسرائیل به یک کشور عربی اعزام می‌شود. رسانه‌ها روز جمعه گزارش داده بودند که یک افسر اسرائیلی به‌عنوان افسر رابط ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا در بحرین منصوب شده است. وزارت خارجه بحرین با اشاره به این گزارش‌ها اعلام کرد: «آنچه در برخی رسانه‌های خارجی درباره انتصاب یک افسر اسرائیلی منتشر شده، بخشی از ترتیبات مربوط به یک ائتلاف بین المللی است که بیش از ۳۴ کشور را شامل می‌شود و هدف تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های سرزمینی، حفاظت از تجارت بین‌المللی و مقابله با اقدامات دزدی دریایی و تروریسم در منطقه را دنبال می‌کند». کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله بحرین، جمهوری اسلامی ایران را به تهدید امنیت کشتیرانی دریایی در منطقه متهم می‌کنند. بحرین در سال ۲۰۱۹ میزبان چندین نشست‌ «امنیت دریایی و هوایی» بود که با حضور نمایندگان نظامی ایالات متحده، بریتانیا و چند کشور دیگر و به‌منظور تشکیل ائتلاف دریایی در بحرین برگزار شد. در آن‌زمان سید عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران دولت بحرین را متهم کرد که با برگزاری نشست‌های «مشکوک و تحریک‌آمیز» زمینه دخالت بیگانان در خلیج فارس را فراهم می‌آورد. وزارت خارجه بحرین در بیانه روز شنبه خود از ارائه جزئیات بیشتر در مورد ائتلاف و نقش افسر اسرائیلی خودداری کرد. رسانه‌های بحرین و اسرائیل اما با استناد به توافقی که در جریان سفر اخیر بنی گانتر، وزیر دفاع اسرائيل به بحرین صورت گرفت می‌گویند افسر اسرائیلی در هفته‌های پیش رو به‌طور دائم در منامه مستقر خواهد شد. بحرین یکی از چهار کشور عربی‌ست که به همراه امارات متحده عربی، سودان و مراکش و با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، روابط خود را با اسرائیل عادی کرده است.