ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یوسف گرگیج، شهروند اهل زاهدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش «رسانک» که به صورت تخصصی اخبار بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد، روز جمعه هفتم بهمن ۱۴۰۱، یوسف گرگیج، شهروند بلوچ اهل زاهدان توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یوسف گرگیج، ٣۴ ساله فرزند امان‌الله، متاهل و از کسبه منطقه گاراژ قدیم است. براساس این گزارش، بازداشت این شهروند بلوچ همراه با ضرب و شتم صورت گرفته و این امر در کنار بیماری‌های قلبی و فشار خون او موجب افزایش نگرانی خانواده یوسف گرگیج شده است. تا لحظه تنظیم این خبر از علت بازداشت و نهاد بازداشت کننده این شهروند بلوچ اطلاعی در دست نیست.

پزشکان فلسطینی: ارتش اسرائیل مردی را در حمله به کرانه باختری کشت

مقامات فلسطینی اعلام کردند روز دوشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن در جریان تیراندازی نظامیان اسرائیلی در شهر نابلس در کرانه باختری یک فلسطینی کشته و دست کم هفت نفر دیگر زخمی شدند. این آخرین مورد مرگ در موج خشونت ارتش اسرائیل علیه فلسطینی‌ها است بی آنکه هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش وجود داشته باشد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتی را در طول شبانه روز در کرانه باختری انجام داده و در جریان دستگیری دو مرد مظنون به قتل یک سرباز اسرائیلی در ماه اکتبر، به افرادی شلیک کرده‌اند. ارتش اسرائیل گفت که دو مرد تحت تعقیب در این تیراندازی مجروح و دستگیر شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که امیر بسطامی ۲۱ ساله در حمله ارتش اسرائیل کشته شد. مشخص نیست که آیا او در این تیراندازی نقش داشته است یا خیر. اسرائیل در ماه‌های گذشته حملات شبانه دستگیری در کرانه باختری را پی‌ گرفته که می‌گوید دلیل آن موجی از حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها در بهار گذشته است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ نفر در اسرائیل توسط فلسطینیها کشته شدند و حداقل ۱۱ نفر دیگر در حملاتی که تاکنون در سال ۲۰۲۳ انجام شده است. در مقابل بر اساس آمارهای گروه‌های حقوق بشر، سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس کشته شدند که این مرگبارترین آمار کشته‌ها در این مناطق از سال ۲۰۰۴ است. از ابتدای سال جاری تاکنون حداقل ۴۶ فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید که اکثر کشته‌شدگان شبه‌نظامی بوده‌اند، اما آسوشیتد پرس می‌گوید جوانان معترض به تهاجم‌ها و سایر افرادی که در درگیری‌ها شرکت نداشتند هم کشته شده‌اند.

حمله با چاقو به یک آخوند در تهران

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که صبح روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه به یک آخوند در خیابان دماوند تهران با چاقو حمله شده است. تسنیم نوشته که فرد مضروب به دلیل جراحاتش در بیمارستان بستری شده است. این خبرگزاری همچنین نوشت که هویت ضارب نامشخص است و او که سوار موتورسیکلت بود از صحنه گریخته است. هنوز مشخص نیست که آیا ضارب به دلیل انگیزه‌های شخصی دست به این اقدام زده است یا خیر. در ماه‌های گذشته و پس از اعتراضات سراسری به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حمله به آخوندها در شهرهای مختلف شدت گرفته است.

پرونده آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک پرتغال: ۵۱۲ قربانی شناسایی شده‌اند

کمیته‌ای که در حال بررسی پرونده سوء‌استفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک پرتغال است، می‌گوید ۵۱۲ قربانی احتمالی را شناسایی کرده است. مقامات ارشد کلیسای پرتغال قبلاً ادعا کرده بودند که تنها موارد انگشت شماری آزار جنسی در این کلیسا رخ داده است. کمیته مستقل مطالعه کودک آزاری در کلیسای کاتولیک، که بیش از یک سال پیش توسط اسقف‌های پرتغالی ایجاد شد، پرونده‌های ادعایی را از سال ۱۹۵۰ به بعد بررسی کرده است. این هیئت گزارش نهایی خود را روز دوشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن ارائه کرد. اسقف‌های پرتغالی قرار است ماه آینده در مورد این گزارش بحث کنند.

رایزنی وزیر خارجه عراق و نماینده آمریکا در امور ایران درباره احیای برجام

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عراق در یک تماس تلفنی درباره موضوعاتی از جمله احیای برجام بحث و تبادل نظر کردند. در همان حال وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و فواد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار و گفت وگو کردند. بر اساس این بیانیه دو طرف در مورد دلایل سفر هیأت عراقی به آمریکا و روند مذاکرات هسته‌ای ایران و همچنین دلایل توقف مذاکرات و مواضع قدرت‌های اروپایی درباره احیای توافق هسته‌ای رایزنی کردند. علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المنار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه ارتباط مستقیمی با آمریکا ندارد و پیام‌ها بین طرفین همچنان از طریق واسطه‌های اروپایی و گاهی اوقات غیر اروپایی رد و بدل می‌شود. باقری در این مصاحبه یک بار دیگر تکرار کرد که در زمینه مذاکرات یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز ایران تضمین توافق از سمت دولت بایدن است. باقری گفت: «ما دائما بر این موضع تاکید می‌کنیم و در نشست اخیر با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نیز بر این مساله تاکید کردیم و او نیز این مطالبه ما را پذیرفت.» ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که دولت‌ آمریکا نمی‌تواند تضمین کند که دولت بعدی نیز همچنان به مفاد آن پایبند است. مقامات دولت آمریکا همچنین بارها اعلام کرده‌اند که تمرکز آنان در حال حاضر بر روی اعتراضات در ایران و همچنین جنگ اوکراین و معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه است. از‌ آن گذشته اختلافات آژٰانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی با توجه به مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده و تغییرات اعلام نشده در روند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو نیز کماکان باقی‌ست. حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل صبح دوشنبه ۲۴ بهمن در مصاحبه با رویداد ۲۴ گفت اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و تغییری در آن ایجاد نشود، احتمال ارجاع پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت وجود دارد.

محمد رسول‌اف از زندان آزاد شد

روزنامه شرق روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه گزارش داد که محمد رسول‌اف پس از گذراندن شش ماه از حکم حبسش از زندان اوین آزاد شده است. محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد در نیرماه سال جاری و در جریان اعتراضات به فروریختن برج‌های متروپل در آبادان، به اتهام «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» زندانی شدند. محمد رسول اف که فیلم «شیطان وجود ندارد» او در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه برتر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد، یکی از چندین هنرمند، ورزشکار و دیگر افراد مشهوری است که در ماه‌های اخیر به دلیل انتقاد از رژیم جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آزادی رسول‌اف در ادامه روند عفو علی خامنه‌ای و آزادی زندانیان سیاسی است و یا اینکه او به مرخصی آمده است. در روزهای گذشته، جعفر پناهی کارگردان مشهور ایرانی نیز که پس از اعتراض به بازداشت رسول‌اف زندانی شده بود آزاد شد. ترانه علیدوستی نیز که در همراهی با اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی دستگیر شده بود به تازگی از زندان آزاد شده است. به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۵۲۹ معترض در جریان اعتراضات سراسری چند ماه گذشته کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر از زمان آغاز این اعتراضات دستگیر شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی آمار رسمی کشته‌شدگان یا بازداشت‌شدگان را منتشر نکرده‌اند.

حسین شنبه‌زاده، ویراستار ادبی مشمول «عفو» نشد و به زندان بازگشت

حسین شنبه‌زاده، ویراستار ادبی و فعال توئیتری، از تمدید نشدن مرخصی‌‌اش از زندان اوین خبر داد و نوشت که مشمول «عفو» نشده و به زندان باز می‌گردد. او در پیامی در توییتر نوشت: «آقا نه مرخصیم تمدید شد نه عفو گرفتم. رفتم زندون. اگه یادم باشید سرم منت گذاشتید. مخلص همگی.» جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین شنبه‌زاده ۲۲ شهریور سال ۹۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. او به اتهام «توهین به مقدسات» به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس، به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۸ ماه حبس و همچنین به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر و مستشاری عباس علی حوزان عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه حبس تعزیری به اتهام «توهین به مقدسات» در مورد او قابل اجراست. او ۹ تیر قبل از اجرای این حکم در یادداشتی نوشته بود: «من صدهزارمین مظلومِ دست این جماعت هم نیستم و شرم دارم در مقابل کارون‌ها و ری‌راها دم از مظلومیت خودم بزنم. ولی باز مظلومم. تو بگو صدهزار و یکمین مظلوم.» اشاره او به کارون حاجی‌زاده، فرزند ۹ ساله حمید حاجی‌زاده است؛ شاعر و نویسنده‌ای که شهریور ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات همراه با پسرش با چاقو کشته شد. «ری‌را» نیز نام دختر حامد اسماعیلیون است، یکی از ۱۷۶ قربانی سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه. حسین شنبه‌زاده در پایان یادداشت خود نوشته بود: «به امید روزی که همه‌مون آزاد باشیم، که زندانی بزرگ‌تر از جهل و ظلم نیست.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد رزمایش مشترکی را با ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا آغاز کرده که بر دفاع هوایی، امنیت سایبری و تدارکات متمرکز است

سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا رزمایش مشترکی را آغاز کرده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، این رزمایش «به عنوان مجموعه‌ای از تمرینات نظامی با مشارکت فرماندهی مرکزی ایالات متحده و به عنوان بخشی از برنامه آموزشی ارتش اسرائیل در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.» این رزمایش بر روی سناریوهای دفاع هوایی، امنیت سایبری، اطلاعاتی و لجستیکی متمرکز خواهد بود و «آمادگی مشترک آمریکا و اسرائیل را برای حوادث امنیتی احتمالی آزمایش خواهد کرد.» این دومین رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا در سال ۲۰۲۳ در فاصله فقط یک ماه است. در ژانویه/ بهمن سال جاری ارتش‌ آمریکا و اسرائیل رزمایش پنج روزه‌ای را با شرکت هزاران نیرو، ۱۲ کشتی و ۱۴۲ فروند هواپیمای جنگی آغاز کرده بودند. برخی از جنگنده‌ها در این رزمایش مانند بمب‌افکن‌های بی-۵۲ دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای بودند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا این رزمایش را «مهم‌ترین» مانور نظامی مشترک دو کشور متحد تاکنون خوانده و هدف آن را نشان دادن عمق اتحاد میان نظامیان آمریکایی واسرائیل دانسته بود.

نیکوس کریستودولیدس در انتخابات ریاست جمهوری قبرس پیروز شد، شهروندان ناراضی بین انتخاب بد و بدتر قرار داشتند

نیکوس کریستودولیدس، وزیر خارجه سابق قبرس یکشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن پس از دور دوم و آخرین رای‌گیری، در انتخابات ریاست جمهوری قبرس پیروز شد و وعده داد که یک دولت متحد را که وظیفه دارد از بن‌بست مذاکرات صلح با ترک‌های قبرس خارج شود، تشکیل دهد. کریستودولیدس به عنوان یک نامزد مستقل با حمایت احزاب میانه‌رو و راست میانه کاندیدا شده بود. او آندریاس ماورویانیس را با ۵۱.۹ درصد آرا در مقابل ۴۸.۱ درصد شکست داد. ماورویانیس شکست را پذیرفت و به رقیبش تبریک گفت. نگرانی اصلی بسیاری از رای‌دهندگان، بحران هزینه زندگی، مهاجرت غیرقانونی، و تقسیم تقریباً نیم قرنی جزیره بین جنوب یونانی زبان و یک کشور جدا شده تحت اشغال ترکیه در شمال است که تنها توسط آنکارا به رسمیت شناخته شده است. الجزیره گزارش داده است که شهروندان ناراضی قبرس عملا بین انتخاب بد و بدتر قرار داشتند. تقسیم قبرس به مدت بیش از نیم قرن به دو بخش یونانی و ترک‌نشین، در طول این مبارزات انتخاباتی گسترده بود. این جزیره از زمان تهاجم ترکیه در سال ۱۹۷۴ تقسیم شده است که با کودتای تحریک شده توسط حکومت نظامی حاکم وقت یونان آغاز شد. آخرین دور گفتگوهای صلح اواسط سال ۲۰۱۷ شکست خورد. کریستودولیدس می‌گوید که می‌خواهد مذاکرات را از سر بگیرد، اما می‌گوید که چارچوب سازمان ملل حاکم بر مذاکرات، که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، باید دوباره مورد مذاکره قرار گیرد. قبرس یونانی‌نشین به عنوان کشوری مورد تایید سازمان ملل در عضویت اتحادیه اروپا است. اما دولت قبرس ترک‌نشین را تنها ترکیه به رسمیت شناخته است.