نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرزند استاندار دولت #احمد‌ی‌نژاد به اتهام فساد در #مؤسسات_مالی محاکمه می‌شود

امیر حسین آزاد، فرزند علی محمد آزاد، استاندار سابق استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان و ایلام در دولت محمود احمدی‌نژاد متهم اول پرونده فساد مالی در موسسات مالی البرز ایرانیان و ولی عصر است. به گزارش خبرگزاری ایرنا این پرونده در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی بررسی می‌شود. حسن قربانی، محمد بهرامی حسن‌آباد و احسان حیدری متهمان دیگر این پرونده‌اند. اتهام این افراد افساد فی‌الارض از طریق اخلال عمده در نظام اقتصادی با علم به مؤثر بودن اقدامات است. کل سپرده‌گذاران دو مؤسسه مالی موسسات مالی البرز ایرانیان و ولی‌عصر ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر آنان شکایت کرده‌اند. مؤسسه مالی البرز در فاصله بین سال‌های ۹۱ تا ۹۶ حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته و گردش مالی مؤسسه ولی عصر نیز از اردیبهشت ۹۴ تا اسفند ۹۶ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. حدود ۱۴هزار میلیارد تومان تعهدات مؤسسه البزر و حدود ۲۵۹ میلیارد تومان از تعهدات مالی مؤسسه ولی‌عصر به سپرده‌گذاران هنوز پرداخت نشده.

۱۳ عضو #مجلس_خبرگان رهبری از #وزیر_اقتصاد خواهان پاسخگویی درباره موضوعاتی مانند گرانی و واردات سگ و گربه شدند

به گزارش رسانه‌های داخلی ۱۳ عضو مجلس خبرگان از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد خواهان پاسخگویی درباره «ارزش پول، چاپ اسکناس، گرانی، مسائل ارزی و همچنین علت واردات لوازم آرایش و گربه و سگ» شدند. وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس ششم خبرگان توضیحات خود را ارائه داد. به گفته سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اعضا از پاسخ‌های دژپسند قانع نشدند: «در جلسه، وزیر اقتصاد سخنان صمیمانه و دلسوزانه‌ای داشت، اما اینکه بگویم این سخنان برای همه اعضا قانع کننده بود جای تأمل دارد.»

اعتصاب کارگران کشتارگاه #نهاوند در اعتراض به مطالبات معوقه و عدم #امنیت_شغلی

کارگران کشتارگاه #نهاوند روز چهارشنبه ۲۲ اسفند دست از کار کشیده و مقابل استانداری شهر تجمع اعتراضی بر پا کردند. کارگران ۴ ماه است دستمزد نگرفته‌اند و نگران امنیت شغلی خود هستند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تعداد کارگران را ۵۰ تن ذکر کرده و افزوده است بدهی کلان کشتارگاه به بانک کشاورزی کمر این واحد صنعتی را شکسته است. ایرنا به نقل از کارگران معترض نوشته است کارفرما بار زیان را بر دوش آنان انداخته است. به نوشته ایرنا، علت دیگر وضعیت بحرانی کشتارگاه، کاهش کشتار دام است. پیش‌تر ۸۰ واحد قصابی نهاوند روزانه ۶۰ گوسفند و ۲۰ تا ۳۰ گاو و گوساله به کشتارگاه می‌برده‌اند اما اکنون این تعداد به ۱۰ راس رسیده است.

تجمع #کارگران شهرداری‌های دو منطقه در #ایلام با خواست پرداخت #معوقات_مزدی

کارگران شهرداری سَرابِله و شهرداری توحید که هر دو در استان ایلام قرار دارند، روز چهارشنبه ۲۲ اسفند در اعتراض به تعویق پرداخت مزدها تجمع کردند. کارگران شهرداری سرابله سه ماه است مزد نگرفته‌اند و حق اضافه‌کاری ۵ ماه گذشته‌شان نیز پرداخت نشده است. آن‌ها دست به اعتصاب زده، مقابل شهرداری شهر تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. کارگران شهرداری توحید که ۶ ماه است دستمزدشان پرداخت نشده است، هم چهارشنبه ۲۲ اسفند دست از کار کشیده و تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران شهرداری‌ها که اغلب با قراردادهای موقت کار می‌کنند، در ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف تعویق مزدها و عدم امنیت شغلی اعتراض کرده‌اند.

آیت‌الله #سیستانی در دیدار با #روحانی ضرورت مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی و انحصار سلاح در دست دولت #عراق را یادآوری کرد

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۲ اسفند در پایان سفر سه روزه خود، در دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور به دست آمده را تشریح کرد. آیت‌الله سیستانی نیز مهم‌ترین چالش‌های پیش روی عراق بعد از شکست داعش را یادآوری کرد: مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سرویس‌های امنیتی. او اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه به پیشرفت قابل قبولی دست یابد. وزارت خارجه آمریکا یک هفته قبل از آغاز دور تازه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، از جمهوری اسلامی خواسته بود به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و اجازه دهد که شبه‌نظامیان شیعی این کشور سلاح را کنار بگذارند.

#مکارم_شیرازی: مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه پیش از ظهر چهارشنبه ۲۲ اسفند در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: «مردم امروز از دستگاه قضایی راضی نیستند چرا که مشکلاتی در این دستگاه وجود دارد که باید حل شود.» از نظر مکارم شیرازی این مشکلات عبارت‌اند از: کثرت پرونده‌ها و طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده‌های قضائی، تشریفات دست و پاگیر و استفاده وکلا از پیچ و خم‌های قانونی. مکارم شیرازی خواهان ارتباط بیشتر قوه قضائیه با حوزه‌های علمیه شد: «دستگاه قضائی ما ارتباطش با حوزه علمیه کم است و باید ارتباط این دو بیش از این‌ها باشد چرا که راه حل بسیاری مسائل در همین ارتباط مشخص می‌شود. ما در دوران ریاست سابق قوه قضائیه گفتیم هزاران نفر از جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند، بیایید بنشینیم و حل کنیم اما نیامدند. الان هم عرض می‌کنیم این‌هایی که به خاطر مهریه در زندان هستند بی‌گناه هستند و رفع مشکل آنها راه حل دارد.» صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه مهر سال جاری در پاسخ به انتقادات مکارم شیرازی درباره زندانیان مهریه با خطاب و عتاب گفته بود: «چرا به گونه‌ای صحبت می‌شود که گویی مسئولان قضایی و قضات شریف از پس کوه قاف آمده‌اند؟ ما هم از همین حوزه‌ها آمده‌ایم.»

شهروندان افغانستانی خواهان مجازات قاتلان #مهسا دختر شش ساله قربانی آدم‌ربایی شدند

شهروندان افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی خواهان مجازات قاتلان مهسا شده‌اند. دو مرد مهسا، دختربچه شش ساله را ربوده بودند و از خانواده او درخواست ۳۰۰ هزار دلار در ازای آزادی او کرده بودند. خانواده نتوانست این مبلغ را تهیه کند. پلیس اما موفق شد آدم‌ربایان را از طریق دوربین‌های خیابانی رهگیری و بازداشت کند. سید محمد روشندل، رئیس پلیس کابل چهارشنبه ۲۲ اسفند در جمع خبرنگاران گفت که این دو نفر به سرعت محاکمه و مجازات می‌شوند. تصویری که از مهسا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کاربران را به خشم آورده است. در این تصویر جنازه مهسا روی یک فرش افتاده با دندان‌هایی که کلید شده و چشمانی نیمه‌باز که به مقابل خیره مانده. آثار خون‌مردگی بر گلوی او کاملاً مشهود است.

لغو موقت اجرای #مجازات_مرگ در ایالت #کالیفرنیا

فرماندار ایالت کالیفرنیای ایالات متحده #آمریکا اعلام کرد اجرای #مجازات_مرگ موقتا در این ایالت لغو شده است. به گفته گیوین نیوسوم که از اعضای حزب دموکرات است، «اجرای اعدام با ارزش‌ها و اصول ایالات متحده در تناقض است». بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر ۷۳۷ نفر در ایالت #کالیفرنیا محکوم به مرگ‌‌اند. با صدور دستور فرماندار این ایالت اما حکم هیچ‌کدام از این محکومان اجرا نخواهد شد. گیوین نیوسوم به رسانه‌ها گفته است: «فکر نمی‌کنم رهبر و مقامات هیچ کشور متمدنی در جهان بخواهند در کشورشان حکم اعدام اجرا شود.» به گزارش یورونیوز، از سال ۱۹۷۳ تا کنون پنج نفر در ایالت کالیفرنیا، پس از اجرای حکم #اعدام، بی‌گناه شناخته شده‌اند. فرماندار ایالت کالیفرنیا اما گفته است نمی‌تواند دستور اجرا نشدن مجازات مرگ را برای همیشه لغو کند چون در حوزه اختیارات او نیست. ۳۰ ایالت در آمریکا همچنان‌ مجازات مرگ را برای محکومان اجرا می‌کنند و در مجموع دو هزار و ۷۳۸ زندانی در سراسر ایالات متحده در انتظار اجرای حکم مجازات مرگ خود هستند. کالیفرنیا با ۷۳۷ محکوم بیشترین زندانی محکوم به مجازات مرگ را دارد.

دو شهروند #گرجستان که قصد داشتند مقداری #اورانیوم را به فروش برسانند بازداشت شدند

مأموران امنیتی گرجستان دو شهروند این کشور را که مقداری اورانیوم در اختیار داشتند و می‌خواستند این ماده رادیواکتیو را به فروش برسانند بازداشت کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دستگاه اطلاعاتی گرجستان چهارشنبه ۱۳ مارس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دو قاچاقچی اورانیوم را در کبولتی، در ساحل شرقی دریای سیاه بازداشت کرده است. بر اساس این اطلاعیه این دو نفر ۴۰ گرم اورانیوم ۲۳۸ را در تملک خود درآورده بودند. این ماده رادیواکتیو برای تولید پلوتونیوم ۲۳۹ به کار می‌رود. در این اطلاعیه گفته شده که قرار بود این دو فرد ۴۰ گرم اورانیوم را به مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در بازار سیاه به فروش برسانند.

آیت‌الله #سیستانی که ۱۰ سال قبل #احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرفته بود، با #روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی چهارشنبه ۲۲ اسفند در پایان سفر سه‌روزه‌اش به عراق با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان این کشور برای نخستین بار دیدار و گفت‌وگو کرد. ۱۰ سال قبل محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری قبلی ایران به عراق سفر کرده بود. آیت‌الله سیستانی او را اما به حضور نپذیرفت. مرجع تقلید شیعیان عراق به ندرت با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند. آخرین بار آذر سال جاری سیستانی یان کوبیس، فرستاده ویژه سازمان ملل را به حضور پذیرفته بود. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سه‌شنبه ۲۱ اسفند ویدیویی تبلیغی درباره «پیامدهای دیدار حسن روحانی با آیت‌الله علی سیستانی» را حذف کرد. در این ویدیو چنین جلوه داده شده بود که یکی از سه پیام دیدار روحانی با سیستانی این است که «نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخودار است و لازم نیست آنها با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند و می‌توانند این کار را با روحانی به عنوان رئیس دولت ایران انجام دهند.»

#مادورو از سازمان ملل، ایران، روسیه، چین و کوبا درخواست کمک کرد

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نیکلاس #مادورو رئیس‌ جمهوری #ونزوئلا گفته است که از سازمان ملل، ایران، روسیه، چین و کوبا خواهد خواست تا درباره حمله به شبکه‌های برق‌رسانی ونزوئلا تحقیق کنند. او دلیل درخواست کمک از این کشورها را «تجربه زیاد» آن‌ها در مقابله با حملات سایبری دانست. ونزوئلا در روزهای اخیر با مشکل قطع برق مواجه بوده است. حزب سوسیالیست حاکم بر ونزوئلا قطعی برق را اقدامی تخریبی با حمایت آمریکا می‌داند اما مخالفان آن را نتیجه دو دهه مدیریت نادرست و فساد می‌دانند. مادورو گفته است که کمیسیون ویژه‌ای برای تحقیق درباره حمله سایبری به شبکه برق‌رسانی تشکیل داده و از کارشناسان بین‌المللی درخواست کمک کرده‌ است. به‌گفته مادورو مقامات ونزوئلا موفق شدند که پس از پنج روز پیامدهای این حمله آمریکا را برطرف کنند. خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و رئیس جمهوری خودخوانده این کشور، دوشنبه ۲۰ اسفند / ۱۱ مارس در گفت‌وگو با رادیو آلمان دولت مادورو را مسئول بحران کنونی و قطع برق در کشور دانست و گفت این مسخره است که دولت مادورو قطع برق در کشور را نتیجه حمله سایبری آمریکا می‌داند. او مسئول قطع برق را بیش از هر چیز دولت و فساد در کشور دانست و گفت بودجه سرمايه‌گذاری در زمینه انرژی به سرقت رفته است.

حکم ۱۹۰ سال حبس و ۱۷۷۶ ضربه شلاق برای ۲۳ #درویش_گنابادی در زندان به آن‌ها ابلاغ شد

۲۳ نفر از #درویش_گنابادی که در جریان رویدادهای موسوم به «گلستان هفتم» بازداشت شده بودند، در مجموع به ۱۹۰ سال حبس تعزیری، ۴۶ سال تبعید، ۱۷۷۶ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۴۶ سال محرومیت اجتماعی و حضور در رسانه‌ها و احزاب محکوم شدند. این احکام به دراویش زندانی ابلاغ شد. به‌گزارش سایت مجذوبان نور، آن‌ها به دلیل اعتراض به «حصر غیرقانونی نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی» و «غیرقانونی خواندن روند رسیدگی به پرونده‌ دراویش بازداشتی»، از حضور در دادگاه‌هایی که به‌گفته‌ آن‌ها «مصداق تفتیش عقاید بوده است»، خودداری کرده‌اند. حکم تبعید این دراویش با اعمال ماده ۲۳ قانون مجازات صادر شده است. طبق این ماده قاضی می‌تواند به اختیار خود برای محکوم مجازات تکمیلی در نظر بگیرد. مجازات تکمیلی به قاضی این اختیار را می‌دهد تا بر اساس تشخیص خود برای محکومان تا دو سال تبعید صادر کند. شهرستان‌های میرجاوه، زهک، تایباد، سراوان، سربندان، خاش، ثلاث باباجانی و برازجان عمده شهرستان‌هایی هستند که به‌عنوان تبعیدگاه این دراویش درنظر گرفته شده‌اند. حکومت ایران به‌ویژه در یک سال اخیر فشار کم سابقه‌ای را بر دراویش گنابادی وارد کرده است. این فشارها پس از واقعه «گلستان هفتم» علنی شد. در این رویداد که نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته در اطراف منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی رخ داد مأموران امنیتی صدها تن از دراویش را زخمی و بازداشت کردند.

رئیس جمهوری #آمریکا «وضعیت اضطرار ملی» علیه #ایران را تمدید کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، «وضعیت اضطرار ملی» علیه جمهوری اسلامی را یک سال دیگر تمدید کرد. از زمان ریاست جمهوری بیل‌کلیتون در سال ۱۹۹۵، همه رییسان جمهوری‌ آمریکا این فرمان را تمدید کرده‌اند. کاخ سفید سه‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت اضطراری ملی علیه ایران تا مارس ۲۰۲۰ تمدید شده است. جمعه این هفته موعد این وضعیت به پایان می‌رسید. ترامپ در نامه‌ای به کنگره آمریکا هدفش از تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را تداوم نظام تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به عنوان «یک تهدید جدی» برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا عنوان کرده است.