ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پاکستان به‌دلیل شیوع #کرونا پروازهای خارجی را محدود کرد و مدارس و دانشگاه‌ها و مرزهای خود را بست

پاکستان به دلیل شیوع کرونا روز جمعه تمامی مرزهای زمینی خود و مدارس و دانشگاه‌ها را بست و پروازهای بین‌المللی را محدود کرد. دولت پاکستان همچنین از مردم خواست تا در اجتماعات شرکت نکنند. این تصمیمات پس از نشست شورای امنیت ملی پاکستان به ریاست عمران خان، نخست‌وزیر این کشور گرفته شد. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت مرزهای زمینی کشور تا ۱۵ روز بسته خواهند ماند و پروازهای بین‌المللی تنها از فرودگاه‌های کراچی، لاهور و اسلام‌آباد انجام خواهند شد. پاکستان پیش از این پروازها به ایران را ممنوع کرده بود. شفقت محمود، وزیر آموزش و پرورش پاکستان گفت مدارس به‌مدت سه هفته تا پنجم آوریل تعطیل خواهند بود. پاکستان با چین و ایران هم‌مرز است که در هر دو کشور شیوع کرونا جدی است. مقامات پاکستان ۲۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور گزارش داده‌اند اما هیچ کس تا کنون جان خود را از دست نداده است. اکثر مبتلایان به کرونا در پاکستان به‌تازگی به ایران سفر کرده بودند.

با تأیید ابتلای رئیس جمهوری #برزیل به #کرونا، کاخ سفید نشست اضطراری برگزار می‌کند. #بولسونارو با #ترامپ دیدار و گفت‌وگو کرده بود

خبرگزاری رویترز جمعه ۱۳ مارس/ ۲۳ اسفند به نقل از فاکس‌نیوز از برگزاری نشست اضطراری کاخ سفید خبر داد. تست کرونای ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل مثبت شد. هفته گذشته بولسونارو در اقامتگاه شخصی ترامپ در فلوریدا با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت وگو کرده بود. فابیو واین‌گارتن مسئول ارتباطات و رسانه نهاد ریاست جمهوری برزیل هم که در این دیدار همراه بولسونارو بود به کرونا مبتلا شده. در روزهای گذشته دولت برزیل تلاش کرده بود ابتلای مسئول ارتباطات و رسانه نهاد ریاست جمهوری به کویید ۱۹ را پنهان کند.

#کرونا در ایران: هشدار «انجمن یاری کودکان در معرض خطر» درباره خطر ابتلای #کودکان_زباله‌گرد

«انجمن یاری کودکان در معرض خطر» با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطری که با شیوع کرونا سلامت #کودکان_کار به‌ویژه #کودکان_زباله‌گرد را تهدید می‌کند هشدار داده و از دولت خواسته‌ است در اسرع وقت بودجه‌ای را به حمایت از این کودکان و حذف زباله‌گردی اختصاص دهد. کودکان کار که برای تامین معیشت خود و یا خانواده، به جای تحصیل و بازی در خیابان‌ها و کارگاه‌ها کار می‌کنند به دلیل نوع کار خود، سوء تغذیه، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و نداشتن سرپناه مناسب در معرض ابتلاء به کرونا هستند. کودکان زباله‌گرد نیز در معرض تماس با با زباله‌های آلوده به #کرونا هستند. در بیانیه #انجمن_یاری_کودکان_در_معرض_خطر آمده است: «حذف کار کودک از خواسته‌های مهم و اساسی ماست نه یک کلام کمتر. کار کودکان در خیابان، کار کودکان در کارگاه‌ها، و هرجایی که کودکی کودکان فروخته می‌شود باید متوقف گردد. شرایط بحرانی باعث نخواهد شد که ما یک گام از این خواسته عقب نشینی نماییم. اما در حال حاضر و در این شرایط خطر بیماری، دولت موظف است بدون تصویب بند و ماده‌ای، هرچه سریعتر برای نجات جان کودکان زباله گرد، بودجه‌ را به سمت حمایت از این کودکان و حذف زباله گردی هدایت کند». بیانیه افزوده است داشتن امکانات مراقبتی و بهداشتی حق کودکان است و دولت مسئول جان کودکانی است که بی‌خانواده یا باخانواده، ایرانی یا مهاجر، با «سازماندهی مافیای سودجو و چشم‌پوشی شهرداری‌ها»، به بردگان کوچک تبدیل شده و در شرایط پرخطری هستند.

مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز سایت انتخاب و حسین دهباشی مستندساز به دادسرا احضار شدند

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا از احضار مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز سایت انتخاب و حسین دهباشی مستندساز به دلیل انتشار آمار نادرست درباره جانباختگان کرونا به دادسرا خبر داد. فقیهی در صفحه توئیتر خود گفته بود که تعداد کسانی که در اثر ابتلا به بیماری کویید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند دست‌کم دو هزار نفر است. فقهیی با انتشار نوشته‌ای در توییتر از حرف خود برگشت و نوشت: «آماری که ساعاتی قبل منتشر کردم درست نبود. از توییت قبلی‌ام در مورد آمار مبتلایان به کرونا سوءبرداشت شد. تاکید من بر آمار «مشکوک به کرونا» بود که می‌تواند آنفولانزا یا هر بیماری دیگری باشد.» آمار روزانه وزارت بهداشت بر اساس موارد ابتلای قطعی به کویید ۱۹ پس از انجام تست کروناست و نه تطاهرات بالینی بیماری که با سردرد، تب و سرفه آغاز می‌شود و به تنگی نفس و سندروم زجر تنفسی و سرانجام به مرگ بیمار می‌انجامد. وزارت بهداشت اعلام کرد که تا ظهر جمعه ۲۳ اسفند تعداد مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ایران به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر رسیده است.

غریب حویزاوی، #فعال_کارگری #فولاد_اهواز با شکایت کارفرما به دادگاه انقلاب احضار شد

غریب حویزاوی، #فعال_کارگری #فولاد_اهواز با شکایت کارفرما به #دادگاه_انقلاب_اهواز احضار شد. در پی #اعتصاب کارگران در آذر سال ۹۷، #غریب_حویزاوی به همراه چند تن دیگر از نمایندگان کارگران شبانه توسط ماموران امنیتی دستگیر و زندانی شدند. او ۱۸ دی ماه به قید کفالت آزاد شد. کارگران مجتمع فولاد اهواز در دو سال گذشته بارها در اعتراض به بلاتکلیفی کارخانه، تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی اعتراض و اعتصاب کرده‌اند. احضار این فعال کارگری در حالی صورت می‌گیرد که کارگران فولاد اهواز قصد داشتند در روزهای گذشته در اعتراض به نبود امکانات پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا (covid-19) اعتصاب کنند اما مدیران شرکت در یک اقدام پیشگیرانه کارخانه را از شیفت شب دوشنبه ۱۹ اسفند تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند.

#کرونا در ایران: کارگران ساختمانی #بروجرد بدون درآمد خانه‌نشین شده‌اند

محمد گودرزی، دبیر «خانه کارگر» بروجرد می‌گوید #شیوع_کرونا معیشت #کارگران_ساختمانی بیکار این شهر را تحت فشار قرار داده است و این کارگران به حمایت دولت نیاز دارند. بروجرد حدود پنج هزار کارگر ساختمانی دارد که بخش زیادی از آن‌ها بیکارند. محمد گودرزی روز جمعه ۲۳ اسفند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «هر روز تعداد زیادی کارگر ساختمانی در میادین شهر بروجرد بدنبال کار می‌گردند اما کاری برای انجام دادن وجود ندارد در عین حال اگر کاری هم وجود داشته باشد صاحبان کار از ترس کرونا جرات به کارگیری این کارگران را ندارند.» بخش قابل توجهی از #کارگران_ساختمانی فاقد #بیمه هستند. تنها منبع درآمد آن‌ها در حال حاضر یارانه و کمک معیشتی است و در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل روبرو هستند. شیوع کرونا، رکود در بخش ساخت و ساز و #بیکاری کارگران ساختمانی را که از ابتدای سال جاری شتاب گرفته بود، افزایش داده است. کارگران بیکار نمی‌توانند کاری بیابند و تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی شاغل نیز بیکار شده‌اند.

#کرونا در ایران: نامه محرمانه شورای شهر به استاندار #خراسان_رضوی برای #قرنطینه #مشهد

علیرضا شهریاری نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر مشهد از نامه محرمانه این شورا به استاندار خراسان رضوی برای قرنطینه مشهد خبر داد و گفت: «ما پیشنهادهای خود را طی نامه‌ای محرمانه به استاندار خراسان رضوی داده‌ایم، چون رئیس شورای سلامت استان شخص استاندار است و دبیر آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی است فعال شده و در آن‌جا باید در خصوص قرنطینه‌سازی تصمیم‌گیری شود.» او مسائل مطرح‌شده در این نامه را چنین بیان کرد: «حتماً سفر‌های درون شهری کاهش داده شود و مردم باید در خانه‌های خود بمانند و هر کجا که تجمعی وجود دارد این تجمعات کاسته شود مگر در موارد ضروری و واقعاً سایر مراکز و فروشگاه‌هایی که ادامه فعالیتشان ضروری نیست بسته شود.» در حالی که کرونا در ایران هر روز افراد بیشتری را مبتلا می‌کند، مشهد به دلیل موقعیت خاص گردشگری مقصد سفر خیلی از ایرانیان است و همین موضوع نگرانی‌ها از بحرانی‌تر شدن این بیماری در مشهد را بیشتر می‌کند. مردم مشهد نیز نگران این وضعیت هستند. در آخرین آمار وزارت بهداشت از شیوع کرونا در ایران که ظهر جمعه ۲۳ اسفند منتشر شد، خراسان رضوی با ۱۱۰ مورد ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته، از جمله چهار استانی است که بیشترین ابتلا‌ی جدید به کرونا را داشته‌اند. تهران، مازندران و اصفهان سه استان دیگر هستند.

آمار رسمی جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا: ۵۱۴ نفر جان باخته‌اند، ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر مبتلا شده‌اند

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۲۳ اسفند اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید. همچنین از ظهر دیروز تا امروز، یک‌هزار و ۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱هزار و ۳۶۴ نفر افزایش یافت. به‌گفته جهانپور تا کنون سه هزار و ۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کروناویروس بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. تهران، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین موارد جدید مبتلایان به کرونا را ثبت کرده‌اند.

درگیری فلسفه اسلامی با شیوع کرونا: مخلوق خداوند یا یک امر عدمی؟ مصباح یزدی: سئوال اصلی این است که چرا خداوند آدمیزاد را خلق کرد

شیوع کرونا فلسفه اسلامی را هم درگیر کرده است. در برخی حلقه‌ها این پرسش مطرح شده که آیا «شُرور» مخلوق خداوند و یا در زمره امور عدمی به شمار می‌آیند؟ محمد تقی مصباح یزدی پاسخ داد: «برخی شُرور جنبه ثانوی یا عکس‌العملی دارد. یعنی موجودی کاری انجام می‌دهد و به دنبال آن شری تحقق پیدا می‌کند.» مصباح یزدی در ادامه سخنان خود درباره منشأ کرونا به عنوان یکی از مظاهر شر گفت: «شُرور دنیوی شریت آنها نسبی است. آنچه محل بحث است و بیشتر شبهات در اطراف آن دور می‌زند این است که آن شُروری نسبت به انسان شر است. سوال اصلی این است که خدا اصلا چرا اینها را برای انسان خلق کرده، پاسخ در این است که بدانیم خداوند اصلا چرا آدمیزاد را خلق کرده.» در روزهای گذشته عده‌ای از جمله آیت‌الله نجم‌الدین طبسی ادعا کرده بودند که شیوع کرونا مصداق «موت الابیض» (مرگ سفید) و از نشانه‌های آخر زمان و ظهور است.

وزیر خارجه آمریکا: خامنه‌ای می‌داند بهترین دفاع بیولوژیک این بود که واقعیت را درباره ویروس کرونا به مردم بگوید

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۱۳ مارس/ ۲۳ اسفند در واکنش به اشاره رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر آنکه احتمال دارد کرونا در اثر یک حمله بیولوژیکی در ایران شیوع پیدا کرده باشد در صفحه توییتر خود نوشت: «خامنه‌ای می‌داند بهترین دفاع بیویوژیک این بود که وقتی این ویروس از چین به ایران وارد می‌شد واقعیت را درباره ویروس ووهان به مردم بگوید. خامنه‌ای به جای گفتن واقعیت درباره ورود ویروس کرونا از چین به ایران، پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کانون بحران در چین را برقرار نگه داشت و کسانی را که در این باره حرف زدند زندانی کرد.» آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه ۲۲ اسفند با صدور فرمانی به رییس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داد برای مقابله با کرونا در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» ایجاد کند. خامنه‌ای در این فرمان گفت: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال حمله‌ بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته باشد.» پمپئو نخستین بار چهارشنبه گذشته در سخانی از ویروس کرونا به عنوان «ویروس ووهان» نام برده و گفته بود آمریکایی‌ها می‌بایست همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا را به عنوان ویروسی که ساخته چین است به یاد بسپرند. وزارت خارجه چین به این سخنان اعتراض کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته با اعلام وضع اضطراری در آن کشور اعلام کرد کووید ۱۹ «پاسپورت» ندارد.

راهداری: تهران قرنطینه نیست و با این‌حال حجم مسافران ورودی و خروجی به پایتخت ۴۰ تا ۶۰ درصد و ترددها در شهر ۵۰ درصد کاهش یافته است

عادل مصدقی، معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران جمعه ۲۳ اسفند در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که تهران قرنطینه نیست و با این حال نیمی از ترددها در پایتخت کاهش یافته است. مصدقی گفت: «بر اساس دوربین‌های ترددشمار اداره کل راهداری استان، حجم مسافران ورودی و خروجی به تهران نسبت به اسفند سال گذشته ۴۰ تا ۶۰ کاهش داشته است.» این مقام مسئول در ادامه سخنانش افزود: «در مسیرهای خروجی تهران از جمله مسیرهای هراز و فیروزکوه با کاهش ۷۰ درصدی مسافران مواجه هستیم.» همزمان مرکز مدیریت راه‌های کشور از کنترل مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهرها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌ها بر اساس مصوبه «ستاد ملی مقابله با کرونا» خبر داد و اعلام کرد در صورت مشاهده علایم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ (تب و سرفه) از تردد مسافران جلوگیری خواهد شد. بنا به اعلام وزارت بهداشت تا ظهر پنجشنبه ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در ایران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، تاکنون سه هزار و ۲۷۶ نفر بهبود یافته و ۴۲۹ تن درگذشته‌اند.

‏ دکتر اسماعیل یزدی، برادر ابراهیم یزدی و یکی از برجسته‌ترین جراحان فک در خاورمیانه در اثر ابتلا به کرونا درگذشت

به گزارش دیده‌بان ایران دکتر اسماعیل یزدی، یکی از بنیانگذاران بیمارستان پارس تهران و از برجسته‌ترین جراحان فک در خاورمیانه به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشت. او برادر دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت مهندس مهدی بازگان بود. دکتر اسماعیل یزدی در جوانی پزشک دکتر محمد مصدق ایران بود. او تا واپسین روزهای عمر مشغول طبابت و خدمت به بیماران بود. دکتر اسماعیل یزدی در دوران جنگ مجروحان جنگی را به طور رایگان جراحی و درمان می‌کرد.

اولین بسته حمایتی کرونا: واریز فقط ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در دستور کار دولت

رضا عوض‌پور، رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه شامگاه پنجشنبه ۲۲ اسفند در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: «دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.» عوض‌پور گفت: «در برآورد اولیه ما حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده‌اند.» علاوه بر این یک و نیم میلیون خانوار هم شناسایی شده‌اند که حتی درآمد متغیر هم ندارند. قرار است به آن‌ها هم یارانه بسیار ناچیزی معادل ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شود. قیمت یک قرص نان در ایران دو هزار تومان است. شیوع ویروس جدید کرونا در ایران و قرنطینه‌های خانگی کسب و کارهای کوچک را تحت تأثیر قرار داده و کارگران فصلی، روزمزد و دستفروشان را از همان درآمد اندک هم محروم کرده است.