ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت آلودگی هوا در ۱۲ شهر خوزستان «خطرناک» اعلام شد

آلودگی هوا در خوزستان دست کم ۱۲ شهر این استان را در وضعیت «خطرناک» قرار داده است. شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان یکشنبه ۲۲ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت صبح یکشنبه میزان ذرات آلاینده در هوای شهرهای اهواز، خرمشهر، شادگان، شوش، شوشتر، دزفول، بندر امام، رامشیر، سوسنگرد، اندیمشک، حمیدیه و امیدیه از حد مجاز به حد خطرناک رسیده است. او هوای شهرهای گتوند و بهبهان را نیز به ترتیب ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش کرد. طبق اعلام دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان، اداره‌های هفت شهر این استان به خاطر آلودگی هوا کار خود را با دو ساعت تاخیر آغاز کرده و کلاس‌های حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها در همه مقاطع تحصیلی تعطیل و آنلاین برگزار شده است. خوزستان در دور روز گذشته با افزایش خطرناک گرد و غبار و آلاینده‌ها در هوا روبه‌روست که منشاء آن کشور عراق اعلام شده است. روز شنبه سیروس کریمی، معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود هواشناسی پیش‌بینی کرده که گرد و غبار کاهش پیدا کند و به همین خاطر تعطیلی را منتفی دانسته بود. محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اما روز یکشنبه از ماندگاری آلودگی در هوا خبر داد و گفت: «در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا اواخر وقت امروز کاهش دید و کیفیت هوا ناشی از ورود توده گرد و خاک عراق در بخش‌هایی از استان به ویژه مناطق جنوبی، غربی و مرکزی مورد انتظار است.»

نماینده مهاباد در مجلس: دولت ابراهیم رئیسی در تلاش است مدیران میانی اهل سنت در وزارتخانه‌ها را از گردونه خارج کند

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی از حذف مدیران میانی سنی‌مذهب در نهادهای دولتی ایران خبر داد و خطاب به رئیس دولت گفت: «شاهد تشکیل امنیتی‌ترین کابینه در طول تاریخ انقلاب بودیم. کردها و جوامع اهل سنت را کاملا به فراموشی سپردید و در مسئولیت‌های کلیدی کشور نه تنها از این قشرها و گروه‌ها استفاده نکردید بلکه سعی کردید مدیران میانی اهل سنت در وزارتخانه‌ها را نیز از گردونه مدیریت خارج نمایید که این عمل باعث ایجاد نگرانی و اعتراض نخبگان و علماء اهل سنت در کشور شده است.». به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، جلال محمودزاده با انتقاد از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی گفت که ۵۵ درصد مدیران از دولت احمدی نژاد و ۳۵ درصد دیگر هم «از قوه قضاییه و آستان قدس ترانزیت شده‌اند» و به همین دلیل تجربه و توان کافی ندارند و «تصمیمات و انتصاب‌های اصلی دولت نه در کابینه بلکه در خارج از دولت گرفته می‌شود». این نماینده مجلس، تیم اقتصادی دولت را ناتوان در «مدیریت بحران کشور» توصیف کرد و افزود: متاسفانه دولت در انتخاب مسئولان دایره خودی و غیر خودی را آنچنان تنگ نموده است که جایی برای جمعیت میلیونی کردها، اهل سنت و زنان در مسئولیت کلان کشوری نمانده است. انتصابات فامیلی و سپردن مسئولیت‌ها به نزدیکان، اقوام، خویشان، هم‌قطاران و فعالان ستادهای انتخاباتی به یک روال طبیعی و عادی در دولت تبدیل شده است.» مدیران ارشد دولت ابراهیم رئیسی از زمان آغاز به کار به انتصاب‌های خویشاوندی متهم شده‌اند و با توجه به انتصاب داماد تعدادی از مدیران ارشد به سمت‌های دولتی برخی رسانه‌ها به طنز دولت سیزدهم را «دولت دامادها» نامیده‌اند.

پلیس روسیه بیش از ۲۵۰ معترض به جنگ را در سراسر این کشور دستگیر کرد

سازمان ناظر OVD-Info که بر دستگیری معترضان در روسیه نظارت می‌کند، یکشنبه ۱۳ مارس/۲۲ اسفند از دستگیری بیش از ۲۵۰ تن دیگر در اعتراضات سراسری به جنگ در اوکراین خبر داد. بر مبنای گزارش منتشر شده پلیس روسیه ۲۶۸ نفر دیگر را در جریان تظاهرات در ۲۳ شهر روسیه بازداشت کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز از دستگیری دست کم ده‌ها نفر در مسکو خبر داده است. طبق گزارش این خبرگزاری پلیس مسکو تمام افرادی را که مجوز مطبوعاتی نداشتند با خود برده است. پلیس روسیه آخر هفته گذشته بیش از ۵ هزار معترض به جنگ را در سراسر روسیه دستگیر کرد. معترضان به جریمه نقدی و احکام زندان تهدید شده‌اند.

آزادسازی قیمت‌ها به آب رسید_ وزیر نیرو: کم مصرف کنید تا هزینه بیشتری نپردازید

دولت ابراهیم رئیسی سیاست آزادسازی قیمت‌ها را با شتاب به پیش می‌برد. پس از آنکه مجلس به دولت اجازه داد تا ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را قطع کند، هیئت وزیران هم افزایش تعرفه آب را تصویب کرد تا شهروندان ایرانی سال آینده را در انتظار رشد قیمت بی‌سابقه کالا و خدمات باشند. از آغاز سال ۱۴۰۱ تعرفه آب در ایران افزایش خواهد یافت و شهروندان باید بهای بیشتری برای آب بپردازند. بنا بر مصوبه جدید هیأت وزیران نرخ فروش آب تولیدی آب شیرین‌کن‌ها در ایستگاه‌های توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر معادل ۴۰ریال برای سال آینده خواهد بود و نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف ۱۰مترمکعب در ماه براساس تعرفه آب بهای خانگی حساب و برای مصرف بیشتر به‌ازای هر مترمکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی حساب و دریافت می‌شود. اعضای دولت همچنین مصوب کرده‌اند که کارمزد دفع فاضلاب مشترکان خانگی ۷۰درصد و غیرخانگی ۱۰۰درصد آب بهای مصرفی خواهد بود و تعرفه آب در کاربری خانگی روستایی معادل ۵۰درصد و برای مشترکین غیرخانگی روستایی معادل ۱۰۰درصد تعرفه آب نزدیک‌ترین شهر محاسبه شود و تعرفه آب شرب مشترکان تحت پوشش مناطق عشایری هم همانند آب شرب روستایی محاسبه خواهد شد. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در واکنش به افزایش نرخ تعرفه آب گفته است که شهروندان برای اینکه هزینه بیشتری نپردازند باید در مصرف آب صرفه جویی کنند. هیئت وزیران پیش از این تعرفه گاز و برق را نیز افزایش داده بود.

کارگران خودروسازی بروجرد بیش از یک‌سال است که حقوق نگرفته‌اند

فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی که چندی پیش ویدیویی از او از تهدید کارگران معترض هنگام سفر ابراهیم رئیسی به استان لرستان منتشر شد، در یک تذکر شفاهی به رئیس دولت گفت «کارگران خودروسازی بروجرد بیش از یکسال است که حقوق نگرفته‌اند». او خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «از زمانی که در قوه قضاییه بودید و تا به امروز که در ریاست جمهوری هستید مشکل این قشر حل نشده و از ظرفیت اشتغال در استان استفاده نشده است.» مقصودی از آنچه که بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به کارگران خواند انتقاد کرد و افزود: «چه اتفاقی افتاده که امروز ما نسبت به وضعیت کارگران بی‌تفاوت شده‌ایم. کارگران در تامین حداقل نیازهای خانواده خود با مشکل مواجه هستند و ما در حل مشکلات کارگران دست روی دست می‌گذاریم». عظیم‌خوردو بروجرد یک شرکت مونتاژ خودرو در بروجرد است که از هشت ماه قبل تولید در آن به‌دلیل بازداشت مدیر و مالک شرکت متوقف شده و کارگرانش سرگردان مانده‌اند. آذر ماه امسال همزمان با سفر رئیس دولت و هیئت همراهش به لرستان، گروهی از کارگران معترض این شرکت مسیر حرکت خودروی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مسدود کردند و وزیر به آنها وعده کرد مشکلاتشان را رفع کند.

رئیسی در دیدار با ماموران امنیتی وزارت اطلاعات: مراقب نفوذ و ایجاد انحراف توسط دشمن باشید

در حالی که هنوز تردیدهای فراوانی در باره همکاری کاترین شکدم که به تازگی مقالات او در یک سایت اسراییلی خبرساز شده با برخی از مقام‌های دولتی و تحلیلگران سیاسی وابسته به اصولگرایان در ایران وجود دارد، ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات از آن‌ها خواسته است «مراقب نفوذ و ایجاد انحراف از سوی دشمن باشند». «نفوذ» و «جریان انحرافی» واژه‌هایی است که در سال‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای برخی از مدیران دولتی در دولت محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی به کار برده و پس از آن از سوی رسانه‌های همسو با سپاه و نظامیان تکرار شده است. بنا بر آنچه که رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند، رئیسی که خود در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشکدم گفت‌و‌گو کرده بود، از ماموران امنیتی وزارت اطلاعات خواست به منظور «صیانت از نظام» از مجموعه های اداری کشور «پاسداری کنند تا فساد و روابط ناسالم به آن‌ها راه نیابد». رئیس دولت سیزدهم که در مدت کوتاهی که از آغاز به کارش می‌گذرد چندین مرتبه به عزل و نصب های خویشاوندی در دولتش متهم شده است و بسیاری از سپاهیان آلوده به فساد اقتصادی را به وزارتخانه و نهادهای دولتی آورده است، مبارزه با فساد اقتصادی و رانت خواری را از وظایف وزارت اطلاعات در دوره جدید عنوان کرده و به ماموران امنیتی گفته «نباید اجازه دهید زد و بند و فساد مردم را آزار دهد. نباید شاهد نفوذ، فساد اداری، مدیران ناصالح و کم انگیزه باشیم بلکه باید افراد صالح در بخش‌های مختلف جای گیرند.».

رانش زمین جاده چالوس و بزرگراه تهران-شمال را مسدود کرد- مسئولان راهداری می‌گویند تا ۲۵ اسفند مشکل را برطرف می‌کنند

رانش زمین دو محور ارتباطی شمال ایران را مسدود کرده است. مقام های مسئول وعده کرده‌اند تا ۲۵ اسفند و پیش از آغاز سفرهای نوروزی مشکل را برطرف کنند. رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران صبح ۲۲ اسفند گفت این سازمان تلاش می‌کند تا قبل از ۲۵ اسفند جاده چالوس را تعمیر و بازگشایی کند. محور ارتباطی کرج به چالوس در روز یک‌شنبه بر اثر رانش زمین و ایجاد شکاف های عمیق تا اطلاع ثانونی مسدود شد. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شکاف های ایجاد شده در جاده را «پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره» توصیف کرده است. بنا بر اعلام سازمان راهداری آزاد راه تهران شمال نیز متأثر از رانش زمین و ایجاد شکاف در جاده چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده: بحث راست‌آزمایی تحریم‌ها حل شد اما هنوز توافق نکرده‌ایم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که موضوع راست‌آزمایی در مذاکرات وین حل شده اما هنوز توافقی صورت نگرفته است. او صبح یک‌شنبه با اشاره به این‌که نمایندگانی از وزارت نفت، اقتصاد و بانک مرکزی برای ارزیابی راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین حضور داشتند، افزود: «گفت‌وگوها و مباحث در موضوع راستی‌آزمایی رفت و برگشت‌هایی داشته و آن‌ها یک چیزهایی را قبول کردند، یک چیزهایش را ما دادیم و الان در نقطه‌ای هستیم که تقریبا مسائل‌مان در این حوزه حل شده است.» خطیب‌زاده اخذ تضمین های سیاسی و حقوقی را «بُعد دیگر مذاکره» عنوان کرد که به گفته او «بده و بستان» در‌باره آن هنوز در جریان است. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «هنوز توافقی نکرده ایم که جزئیات آن را بگوییم. وقتی توافق شد متن آن را بر روی سایت می‌گذاریم تا همه آن را ببینند.». دور هشتم مذاکرات احیای برجام که به آستانه توافق نهایی رسیده بود به‌دلیل آنچه که درخواست روسیه برای برخورداری از مزایای سرمایه‌گذاری در ایران پس از رفع تحریم‌ها عنوان شده است، متوقف شد.