ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه می‌گوید طالبان و دولت افغانستان از ۲۴ آوریل در #نشست_استانبول شرکت می‌کنند

رویترز گزارش داد که ترکیه میزبان نشست استانبول درباره صلح و آینده افغانستان اعلام کرده است که هیئت‌های نمایندگی طالبان و دولت افغانستان از شنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت تا سه‌شنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت در این نشست شرکت خواهند کرد. این اجلاس ۱۰ روزه که سازمان ملل و قطر نیز در آن شرکت دارند به‌عنوان بخشی از فشار آمریکا برای آغاز مذاکرات پیش از مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه مه است. نشست استانبول پیش از این قرار بود جمعه ۱۶ آوریل / ۲۷ فروردین آغاز شود اما طالبان اعلام کردند که در این تاریخ نمی‌توانند در نشست حاضر شوند. وزارت امور خارجه ترکیه گفته است: «مشارکت در این نشست و دستور کار آن موضوع رایزنی‌های گسترده با طرف‌های افغانستان است.»

وزارت کشور افغانستان: #طالبان در سه هفته اول سال جاری خورشیدی بیش از ۶۰ غیرنظامی را کشته‌اند

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان سه‌شنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل اعلام کرد که از تاریخ یکم فروردین تا ۲۲ فروردین سال جاری خورشیدی بر اثر حملات و انفجار مین‌های گروه طالبان بیش از ۶۰ غیرنظامی کشته و ۱۶۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. آرین افزود میزان تلفات غیرنظامیان در سه هفته‌ نخست سال جاری در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته‌ (۱۳۹۹) افزایش یافته است. او همچنین گفت طالبان تا کنون به هیچ یک از تعهدات‌ خود مبنی بر کاهش خشونت‌ها عمل نکرده و به کشتار غیرنظامیان و تخریب اموال عمومی ادامه داده‌اند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به‌تازگی در پیام‌هایی به‌مناسبت آغاز ماه رمضان از طالبان خواستند که از جنگ و خشونت بپرهیزند و آتش‌بس اعلام کنند. طالبان اما همچنان به حملات خود در شهرهای مختلف ادامه می‌دهند. روز سه‌شنبه در حملات طالبان به بغلان و چمتال بلخ دست‌کم ۱۰ سرباز افغانستان و ۱۲ جنگجوی طالبان کشته شدند.

#مهران_رئوف فعال کارگری دو تابعیتی، شش ماه حبس در #سلول_انفرادی

مهران رئوف فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی که ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در تهران توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده هنوز در بند ۲ الف زندان اوین (مربوط به سپاه پاسداران) در سلول انفرادی محبوس است. کمیته حمایت از مهران رئوف متشکل از تنی چند از فعالان کارگری در بیانیه‌ای به تاریخ ۲۰ فروردین از تداوم حبس این فعال کارگری در سلول انفرادی ابراز نگرانی کرده و خواستار تداوم فعالیت‌ها در حمایت از او شده است. در بیانیه این کمیته از جمله آمده است علیرغم حمایت گسترده از مهران رئوف از جمله از سوی بیش از ۹۰ سندیکا و اتحادیه کارگری جهان، و امضای دادخواست آزادی مهران رئوف از سوی صدها فعال اجتماعی دولت بریتانیا تا کنون اقدامی در حمایت از او انجام نداده است. سازمان عفو بین الملل واحد لندن دستگیری مهران رئوف را حکوم کرده و از دولت بریتانیا خواسته است تلاش‌های این دولت برای آزادی اتباع ایرانی –انگلیسی شامل مهران رئوف نیز بشود. اسکار جنر نماینده عفو بین الملل بریتانیا در امور ایران از مسئولان سیاست خارجی بریتانیا خواست پرونده مهران رئوف را با همتایان ایرانی خود مطرح کنند. او در یک مصاحبه گفت: «بازداشت مهران در پی سرکوب‌های شدید و خشن علیه فعالان حقوق بشر در ایران و همچنین افزایش دستگیری دوتابعیتی‌ها صورت گرفته است. ما از دولت بریتانیا می‌خواهیم گام‌های مشخص و محکمتری بردارد تا همه زندانیان دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی را به خانه و نزد خانواده‌هایشان بازگرداند».

ژاپن به‌رغم اعتراض گسترده همسایگان، فعالان محیط زیست و ماهیگیران اعلام کرد آب‌های آلوده نیروگاه فوکوشیما را به دریا می‌ریزد

یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن سه‌شنبه ۱۳ آوریل/۲۴ فروردین اعلام کرد این کشور قصد دارد بیش از یک میلیون تن آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را در مدت دو سال به دریا بریزد. او اعلام کرد دولت تصمیم گرفته این اقدام را به‌عنوان «واقع‌بینانه‌ترین گزینه» و «امری اجتناب ناپذیر در جهت بازسازی فوکوشیما» انجام دهد. تصمیم دولت ژاپن خشم کشورهای همسایه و ماهیگیران محلی را که مدت‌هاست با چنین اقدامی مخالفت کرده‌اند برانگیخته است. گروه‌های محیط زیستی نیز از جمله «صلح سبز» این اقدام را محکوم و ژاپن را به نادیده گرفتن حقوق بشر و منافع مردم در فوکوشیما، ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه متهم کردند. سازمان «صلح سبز» پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود بنا بر پژوهش این سازمان، آب آلوده فوکوشیما شامل سطوح خطرناکی از ایزوتوپ رادیواکتیو کربن‌ـ‌۱۴ است. پیش از این نیز گزارش شده بود که آب ذخیره‌شده به ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم (هیدروژن‌ـ‌۳)، ماده‌ رادیواکتیوی که در مقادیر کم مضر نیست، آلوده است. به گفته پژوهشگران صلح سبز وجود کربن‌ـ‌۱۴ است می‌تواند به دی‌ان‌ای انسانی صدمه وارد کند و با نیمه‌عمری معادل پنج هزار و ۳۷۰ سال، «در تمام ماده‌های زنده نفوذ می‌کند و ادغام می‌شود». مدیر نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما و مقام‌های دولت ژاپن می‌گویند نمی‌توانند تریتیوم را از آب آلوده جدا کنند اما سایر مواد رادیونوکلئید را تا حد مجاز کاهش خواهند داد. چین طرح دولت ژاپن را «بسیار غیرمسئولانه» و آسیب‌زا برای سلامت و ایمنی عمومی بین‌المللی خواند. کره جنوبی نیز ضمن اعلام مخالفت «قاطع» با تصمیم ژاپن، سفیر این کشور را فراخواند. شورای اتمی تایوان نیز مخالفت خود را اعلام کرد. با این‌حال ایالات متحده آمریکا از رهاسازی آب‌های آلوده فوکوشیما به اقیانوس حمایت کرده و گفته تصمیم دولت ژاپن «شفاف» است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه: وزارت نیرو دریچه سدها را به روی دریاچه بسته است

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه سه‌شنبه ۲۴ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت وزارت نیرو حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرده و طی سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد. او تشریح کرد: در حوضه‌های آبریزی مثل دریاچه ارومیه که دارای سد هستند، وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه می‌دارد و بر اساس توافق‌های انجام شده در زمان مشخصی آب را به سمت دریاچه رها می‌کند اما متاسفانه طی امسال تمام سدها را بسته‌ و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد. به گفته مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از ۶۴۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه‌ای که برای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ (مهر ۹۹ تا آخر خرداد ۱۴۰۰)دریاچه ارومیه برآورد شده بوده تنها ۱۶۰ میلیون متر مکعب پرداخت شده است. مسعود تجریشی گفت: «عملا حق‌آبه دریاچه ارومیه طی امسال از دست رفته است چراکه اگر اکنون فصل کشاورزی است و اگر آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود، کشاورزان آن را مصرف خواهند کرد». پیش از این فرهاد سرخوش، رئیس ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه هشدار داده بود قطع رهاسازی‌ آب به سمت دریاچه ارومیه در آستانه شروع دوره گرما وضعیت دریاچه را بحرانی می‌کند و زندگی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از ساکنان این منطقه به خطر خواهد افتاد.

وضعیت قرمز در ۲۹۵ شهرستان و مرگ روزانه ۱۰۰ بیمار کرونا در تهران: مدیرعامل بهشت زهرا هشدار داد این شرایط در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است

سعید خال، مدیرعامل بهشت زهرا در یک مصاحبه تلویزیونی از مرگ نزدیک به ۱۰۰ نفر در تهران در شبانه‌روز گذشته و برقراری وضعیت آماده‌باش بحران در بهشت زهرا خبر داد و گفت: «شهر تهران به طور عادی روزانه ۲۰۰ متوفی دارد و ۱۰۰ متوفی کرونایی به این آمار اضافه شده است که از آذر سال گذشته بی‌سابقه است.» مدیرعامل بهشت زهرا هشدار داد: »در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا این شرایط هرگز تکرار نشده است و ما عاجزانه می‌خواهیم که مردم رعایت کنند بلکه بتوانیم این موج چهارم را که از اوایل فروردین شروع شده است از سر بگذرانیم.» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه ۲۴ فروردین از ابتلای دست کم ۲۴ هزار و ۷۶۰ نفر دیگر در ایران به ویروس کرونا خبر داد. بر اساس این گزارش ۳ هزار و ۱۳۲ تن از این بیماران در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. وزارت بهداشت، آمار بیماران کووید-۱۹ که در شرایط حاد و تحت مراقبت قرار دارند را ۴ هزار و ۴۸۱ نفر اعلام کرد. طبق آمار رسمی ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲۹۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را گرفته است. با احتساب این آمارها تعداد مبتلاشدگان به کووید-۱۹ در ایران به ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر و تعداد قربانیان این بیماری به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر رسید. به تایید برخی از مقام‌های رسمی ایران، آمارهای واقعی دست کم تا سه برابر آمارهای وزارت بهداشت برآورد می‌شوند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت شیوع ویروس کرونا را در ۲۹۵ شهرستان ایران قرمز و در ۹۹ شهرستان نارنجی اعلام کرد. در سراسر ایران تنها ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

پس از حذف گوشت و مرغ از سفره‌ها: صف خرید پوست مرغ در حاشیه شهرها

در پی حذف گوشت قرمز و مرغ از سفره حداقل‌بگیران و اقشار تهیدست که عمدتاً در مناطق حاشیه شهرها ساکن‌اند، پوست مرغ به منبع تامین پروتئین آن‌ها تبدیل شده است. قیمت یک کیلو پوست مرغ از ۶ هزار تومان در اسفند به ۸ تا ۹ هزار تومان در فروردین رسیده و در مناطق حاشیه شهرها برای خرید آن صف تشکیل شده است. پس از حذف شدن گوشت قرمز از سفره اقشار کم‌درآمد، با افزایش قیمت‌ها مصرف مرغ نیز کاهش یافته است. در فروردین قرارگاه ساماندهی بازار مرغ قیمت مصوب مرغ را با ۲۵ درصد افزایش حدود ۲۵ هزار تومان تعیین کرد اما در عمل یک کیلو مرغ به بهای بیش از ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یک مستمری بگیر از کار افتاده که ساکن استان البرز است به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته ماهی دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد. بخشی را خرج هزینه درمان می‌کند و برای تامین نیازهای پروتئینی فرزندانش پای مرغ و پوست مرغ می‌خرد. یک عضو شوراهای اسلامی کار از وجود صف پوست مرغ در حاشیه شهرها خبر داده و گفته است وضعیت زندگی مزدبگیران روز به روز بیشتر به سمت بحران پیش می‌رود. علاوه بر میلیون‌ها بیکار، ده‌ها میلیون حداقل بگیر شامل کارگران، بازنشستگان، پرستاران و معلمان موقت نیز در نتیجه افزایش قیمت‌ها توان تامین حداقل مایحتاج خود را از دست داده‌اند. شورای عالی کار ۲۳ اسفند ۹۹ حداقل دستمزد کارگران را ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان تعیین کرد که کمتر از یک چهارم هزینه سبد معیشت یک خانوار است.

بحران آب:‌ یک سوم قنات‌های چهارمحال و بختیاری خشک شده‌اند

بیژن یادگاری، مسئول مطالعات آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان این که حدود ۸۴۰ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: «حدود یک سوم این قنات‌ها در حال حاضر خشک هستند، به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۰ رشته قنات در استان مرمت، لایروبی و احیا می‌شود.» او ادامه داد: «سال گذشته حدود ۳۱ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی به بحث مرمت و احیای قنوات چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت، اما امسال این رقم به حدود ۲۵ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است.» به گفته یادگاری مرمت و احیای قنوات جزو وظایف سازمان جهادکشاورزی است، زیرا بخشی در حدود پنج درصد از آب مورد نیاز برای کشاورزی از طریق این قنوات تامین می‌شود. برداشت‌های بی‌رویه توسط چاه‌های کشاورزی، بی‌توجهی به لایروبی، ریختن دیواره قنات‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی مانند احداث شهرک‌ها و فرودگاه‌ها، بدون توجه به وجود قنات‌ها، ورود فاضلاب شهری و بیمارستانی به داخل قنات‌ها، خشکسالی و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در کاهش آب‌دهی و یا خشک شدن قنات‌ها تاثیر دارند. ایران یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان در احداث قنات است. بیشتر قنات‌های ایران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی،‌ یزد، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران و سمنان هستند و حتی در استان پربارانی چون گیلان‌ هم قنات وجود دارد.

غلامحسین اسماعیلی نهادهای دولتی را به «سوال و بازخواست» به دلیل پیک چهارم کرونا تهدید کرد

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ورود مدعی‌العموم به موضوع «سهل‌انگاری نهادهای دولتی» در شروع پیک چهارم کرونا در کشور گفت: «قطعا هر یک از مسئولان و متولیانی که محرز شود در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کوتاهی و سهل‌انگاری کرده‌اند و این قصور و تقصیر خساراتی برای جامعه به بار آورده، حتما باید پاسخگوی اعمال خود باشند.» غلامحسین اسماعیلی تأکید کرد: «در این موضوع حتما سوال و بازخواست انجام خواهد شد.» سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اواخر بهمن ‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود کشور «اول گردنه پرالتهاب خیز چهارم کرونا» قرار دارد. با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری، پس از اتمام تعطیلات نوروز و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، بدون اشاره به اقدامات موثر دولت در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا، «عروسی‌های فراوان و دید و بازدید نوروزی» را عامل اصلی آغاز پیک چهارم کرونا عنوان کرد. در ماه‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس که بیشتر از چهره‌های اصولگرا در ایران هستند و رقیب سیاسی حسن روحانی محسوب می‌شوند، دولت او را به بی‌عملی و بی‌برنامگی در زمینه کنترل ویروس کرونا و مسائل دیگر متهم کرده‌اند. در همین زمینه جمعی از نمایندگان به تازگی از روحانی به قوه قضاییه شکایت کرده‌اند. اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نمایندگان مجلس گزارش استنکاف رئیس جمهوری از قانون را به قوه قضاییه ارسال کرده‌اند گفت: «نمایندگان مجلس مکاتبات متعددی را در روزهای اخیر در ارتباط با موضوعات مشابه داشتند. نمایندگان مجلس علاوه بر مکاتباتی که انجام می‌دهند می‌توانند از ابزارهای قانونی در اختیار خودشان مانند سوال و تحقیق و تفحص بهره بیشتر بگیرند و این ابزارها می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.»

۲۴۰ روستا در خراسان رضوی با کمبود آب مواجه هستند

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ۲۴۰ روستای این استان در تابستان امسال با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند بود. سیدابراهیم علوی روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین درباره بحران آب به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «این روستاها با تانکر سیار و از طریق منابع محلی آبرسانی خواهند شد و در ۴۵۰ روستای خراسان رضوی نیز پروژه‌های کمکی آبرسانی انجام خواهد شد.» به گفته او کاهش بارندگی‌ها در استان سبب کاهش آبدهی منابع آب روستایی شامل ۸۷۴ حلقه چاه، ۱۹۹ چشمه، ۶۸ قنات و دو منبع آب سطحی شده است. علوی در ادامه گفت: «آب کل روستاهای استان به‌جز ساکنان بخشی از شهرستان‌های قوچان و زاوه، از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.» یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ساکن دو هزار و ۵۴۰ روستای این استان هستند. استان خراسان رضوی یکی از استان‌های کویری ایران است که در سال‌های گذشته با بحران خشکسالی روبه‌رو بوده است.

انتخابات ۱۴۰۰: اگر رئیسی نیاید، جلیلی نامزد می‌شود، «دولتش را هم آماده کرده است»

سید حسین نقوی حسینی که ریاست ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را به عهده داشت درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم به دست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر سید ابراهیم رئیسی‌‌اند.» نقوی حسینی در ادامه افزود: «اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود نامزد‌های اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد.» نقوی حسینی در پایان گفت: «اگر رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری بیاید، مورد اجماع اصولگرایان است و با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزو با برنامه‌ترین گزینه‌هاست در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد.» پیش از این نزدیکان رئیسی بارها یادآوری کرده بودند که او ولایت‌پذیر و گوش به فرمان خامنه‌ای است. اگر رهبر بخواهد در انتخابات شرکت می‌کند. اصول‌گرایان رئیسی را عامل وحدت خود می‌دانند و رقابت نه چندان پنهانی هم بین او و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان است.

سخنگوی قوه قضاییه: «کلاب هاوس» بخشی از فضای مجازی کشور است که مرزهای آن مانند مرزهای آبی و دریایی است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ ماه در چهل و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران، شبکه اجتماعی کلاب هاوس را بخشی از حوزه فضای مجازی کشور خواند و درباره آن گفت: «همان‌طور که مرزهای آبی و دریایی ساماندهی و مدیریت می‌شوند، فضای مجازی هم نیازمند ساماندهی و مدیریت است.» او با تأکید بر اینکه قوه قضاییه از «رهاشدگی فضای مجازی» گله دارد، گفت: «مسئولیت [مدیریت کلاب هاوس] به عهده دولت، وزارت ارتباطات و نهادهای متولی است. آنها باید این فضا را مدیریت و ساماندهی و از رها شدگی آن جلوگیری کنند.» اسماعیلی به ‌صورت تلویحی نهادهای دولتی یاد شده را تهدید به برخورد کرد و گفت: «چنانچه [این نهادها] در انجام مأموریت‌های خود قصور کنند باید در ارتباط با قصور خود پاسخگو باشند.» پلتفرم کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی جدید است که در آن کاربران می‌توانند به صورت صوتی و زنده با یکدیگر صحبت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. رسانه‌های داخلی ایران روز ۱۹ فروردین ‌ماه اعلام کردند این شبکه اجتماعی روی اپراتورهای تلفن همراه مختل شده و به نظر می‌رسد برخی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت این اپلیکیشن را مسدود کرده باشند. همزمان با این جریان، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در اتاقی در کلاب هاوس که رئیس کل بانک مرکزی با کارشناسان و فعالان اقتصادی در آن حاضر بودند حضور یافت و اعلام کرد کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد. ‎این وزارتخانه در روزهای اخیر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت تلفن همراه را تهدید کرد که اگر مشکل دسترسی به کلاب هاوس برطرف نشود، با آنان برخورد خواهد شد.

تهران حدود چهار هزار کودک زباله‌‌گرد دارد

محمود علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی ایران در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «کودکان کار و خیابان» اعلام کرد براساس آمار وزارت کار در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان ‌کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. بر همین اساس بیشترین کودکان کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آنها شده است. به گفته رئیس اورژانس اجتماعی ایران «جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود ۱۴ هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین زده شده است. تعداد کودکان زباله‌گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می‌آید. براساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد (ان جی او) در تهران حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد.» محمود علی‌گو در ادامه این برنامه گفت: «در رابطه با کودکان زباله‌گرد با قاطعیت می‌توان گفت که این کودکان اکثر از اتباع و مهاجر کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. درباره کودکان خیابانی نیز پراکندگی نامشخصی وجود دارد.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیش ار این گفته بود: « ۱۳ دستگاه مسئول کودکان کار هستند اما بعد از ۴۲ سال هنوز آمار مشخصی از کودکان ارائه نشده و این باعث شرمندگی است.» مهدی عیسی‌زاده در ادامه افزوده بود: «یکی از شناخته‌شده‌ترین آسیب‌های اجتماعی کودکان کار خیابانی هستند بنابراین باید بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد و باید سازماندهی مناسبی در این راستا صورت گیرد.»

روزنامه جمهوری اسلامی: هشدار درباره جنگ قدرت در دستگاه‌های اطلاعاتی

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای نوشت دو انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز در کمتر از یک سال و ترور محسن فخری‌زاده در اثر «مشغول بودن مسئولان و دستگاه‌های مختلف و متولیان آن‌ها به جنگ قدرت» اتفاق افتاده است. بر اساس تحلیل روزنامه جمهوری اسلامی اسرائیل با خرابکاری مجدد در تاسیسات هسته‌ای نطنز قصد دارد «مانع برداشته شدن تحریم‌ها توسط آمریکا شود و مذاکرات وین به نتیجه مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نرسد.» به گزارش نیویورک تایمز بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین در طی یک عملیات سری سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی تاسیسات هسته‌ای نطنز به طور کامل تخریب شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۲۳ فروردین در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اسرائیل را عامل حمله به نظر معرفی کرد. یول گزانسکی، مسئول سابق میز ایران در شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «گزارش‌ها درباره مشارکت موساد در عملیات نطنز نشان‌دهنده این است که دولت اسرائیل می‌خواهد به طور غیرمستقیم مسئولیت این خرابکاری را به عهده بگیرد با این هدف که [در مذاکرات وین] چیزی عایدش شود یا از طریق آمریکا یا از طریق ایران.» حادثه نظنز یک هفته بعد از آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام اتفاق افتاد. روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه این سرمقاله می‌نویسد: «بسیار قابل تأمل است که بعضی افراد می‌گویند حالا که اسرائیل چنین ضربه‌ای به ما وارد کرده، ما نباید به مذاکره برای رفع تحریم‌های آمریکا ادامه دهیم! این، یعنی در زمین دشمن بازی کردن، به تنور داغ جنگ قدرت دمیدن و کارشکنی کردن علیه تلاش‌هایی که برای حل مشکلات کشور صورت می‌گیرد.» نویسنده در ادامه هشدار می‌دهد: «اکنون بعد از ضربه سوم باید به خود بیاییم، باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خود را مورد بازبینی جدی قرار دهیم و منافذی که دشمن توانسته از آن‌ها رخنه کند را پیدا کنیم و مسدود نماییم. ما نه‌تنها چنین نمی‌کنیم، بلکه امکانات و هزینه‌های فراوانی را صرف ساختن مجموعه‌های تلویزیونی برای قدرتمند نشان دادن خودمان در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی و متهم ساختن مسئولین کشور خودمان به جاسوسی و عامل نفوذی دشمنان بودن می‌کنیم.» در روزهای گذشته پخش فصل دوم سریال گاندو از سیمای جمهوری اسلامی ایران اعتراض وزارت امور خارجه و دولت را برانگیخت. در این مجموعه تلویزیونی مدیران دوتابعیتی که برخی از آن‌ها جاسوس بریتانیا هستند به عنوان مشاور مقامات وزارت امور خارجه به کار گرفته شده‌اند با این هدف که اطلاعات صنایع ایران را در اختیار دولت‌های خارجی قرار دهند و علاوه بر این این امکان گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا را فراهم آورند اما اطلاعات سپاه با هوشمندی این توطئه‌ها را خنثی می‌کند. اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته گفته بود: «دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته» باید پاسخگوی خرابکاری در نطنز باشد.

مرکز آمار: در پایان سال ۹۹ هر کیلو برنج خارجی ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشت

بر اساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت و تورم کالاهای مورد نیاز مردم قیمت برنج ایرانی از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۴۷,۵ درصد افزایش یافته است. برنج ایرانی حتی تا بیش از ۴۲ هزار تومان نیز قیمت خورده است. بر این اساس هر کیلو برنج خارجی با افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی در پایان سال گذشته مواجه بود. برنج مورد نیاز مردم از دو محل تولید داخل و بخشی از واردات تأمین می‌شود. برنج های وارداتی تا ابتدای سال گذشته مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومان بود که با حذف آن، تأمین ارز این کالا با نرخ سامانه نیما که معمولا نزدیک به بازار است انجام می‌شود. از آن زمان در کنار افزایش نرخ ارز موانعی در ترخیص وجود داشت که موجبات افزایش قیمت این کالا را فراهم کرد. در نیمه دوم سال گذشته ترخیص برنج از گمرک با موانعی همراه بود و حتی در انتقادات صاحبان کالا موضوع قرار گرفتن برنج‌های مانده در بنادر در آستانه فساد مطرح شد، مسئولان گمرک نیز دلیل عدم ترخیص را تأمین ارز اعلام کرده بودند.

نماینده ولی فقیه در سپاه: موضع سردار جوانی درباره عدم حمایت از سعید محمد موضع مجموعه سپاه است

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در جمع تعدادی از مسئولان سیاسی نیروهای مسلح گفت: «در مسائل سیاسی هماهنگی خوبی در سپاه وجود دارد و آنچه که معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه به عنوان متولی این امر درباره آن اتفاق نظر دارند.» سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه اخیراً درباره کاندیداتوری سعید محمد، مشاور فرمانده کل سپاه و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا گفته بود: «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و به ویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.» یدالله جوانی در ادامه افزوده بود: «این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

نظارت استصوابی رهبر: خامنه‌ای امر کرد که سید حسن خمینی کاندید انتخابات ریاست جمهوری نشود

سید یاسر خمینی در گفت‌وگو با جماران، در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰گفت: «در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد. ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.» یاسر خمینی در ادامه گفت: «با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.»