ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفارت جمهوری اسلامی در لندن گزارش گاردین درباره ارسال تسلیحات از ایران به روسیه با کمک شبه‌نظامیان عراق را تکذیب کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار توئیت‌هایی گزارش روزنامه گاردین بریتانیا مبنی بر ارسال تسلیحات توسط ایران به روسیه از طریق قاچاق از عراق را تکذیب کرد. سفارت جمهوری اسلامی این گزارش را «داستان‌سرایی غیرواقعی و بی‌اساس» دانست و نوشت: «تلاش برای ایجاد ارتباط بین تحولات اخیر در اوکراین با تحولات منطقه‌ای خاورمیانه و ذکر نام ایران اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول و همچنین نوعی بی‌احترامی به خوانندگان آن روزنامه است.» سفارت ایران به این گزارش اعتراض کرده و خواستار «اقدام ضروری» در این‌باره شده است. گاردین سه‌شنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود روسیه به کمک شبکه‌های قاچاق تسلیحاتی ایران، در حال دریافت تسلیحات و تجهیزات نظامی از عراق است؛ از جمله سلاح‌هایی همچون آر‌پی‌جی، راکت‌های ضدتانک و سامانه‌های راکت‌انداز برزیلی آستروس دو (Astros II). همچنین جمهوری اسلامی دو سامانه موشکی به روسیه اهدا کرده که یکی «اس‌ـ‌۳۰۰» ساخت خود روسیه است و دیگری «باور ۳۷۳» که شبیه به اس‌ـ ۳۰۰ است. گاردین نوشت، حشد الشعبی، شبه‌نظامیان شیعه در عراق که جمهوری اسلامی از آن‌ها حمایت می‌کند، آر‌پی‌جی‌ها و راکت‌های ضدتانک را ۶ فروردین / ۲۶ مارس سال جاری،‌ حدود سه هفته پیش،‌ از طریق مرز شلمچه به ایران انتقال دادند. ارتش ایران این سلاح‌ها را تحویل گرفته و سپس از طریق دریا به روسیه فرستاده است. این شبه‌نظامیان همچنین دو سامانه راکت‌انداز برزیلی را ۱۲ فروردین / یکم آوریل،‌ یعنی کمتر از دو هفته پیش به ایران فرستاده تا به نیروهای روس تحویل داده شوند.

بیش از ۲۵۰ نفر بر اثر سیل و رانش زمین در آفریقای جنوبی جان باختند

وزارت بهداشت آفریقای جنوبی چهارشنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ نفر بر اثر سیل و رانش زمین جان خود را از دست داده‌اند. از ابتدای هفته تاکنون بارندگی به میزان ۳۰۰ میلی‌متر بر مترمربع در شهر دوربان آفریقای جنوبی و اطراف آن سبب جاری شدن سیل و وقوع رانش زمین شده است. بسیاری از ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و پناهگاه‌ها ویران شده‌اند؛ چندین پل فروریخته‌اند و حمل و نقل از بندر دوربان متوقف شده است.

ادامه اختلاف‌ها بر سر چگونگی بررسی طرح صیانت؛ یک نماینده مجلس می‌گوید کمیسیون جدیدی برای بررسی این طرح تشکیل نمی‌شود

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲۴ فروردین گفت: «فرآیند گذشته در بررسی طرح صیانت تکرار نخواهد شد و اگر کمیسیون جدیدی نیز شکل بگیرد صرفاً برای جمع‌بندی نهایی گزارش طرح و آماده‌سازی آن برای ارائه به صحن مجلس است.» او افزود: «اکنون تصمیم با هیأت رئیسه مجلس است که این طرح به چه شکلی و در چه زمانی مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز منتظر نظر هیأت رئیسه خواهیم ماند.» دوشنبه ۲۲ فروردین در جلسه غیرعلنی مجلس ۱۲۰ نماینده به خارج کردن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» یا همان طرح محدودیت اینترنت از کمیسیون مشترک و مطرح‌شدن آن در صحن علنی مجلس رأی دادند. با این حال برخی از نمایندگان مجلس همچون بیژن نوباوه‌وطن و علیرضا سلیمی رأی‌گیری مجلس را صرفاً «استمزاجی» (برای نظرخواهی و نه رسمی) دانسته و گفتند احتمالاً کمیسیون مشترک جدیدی برای بررسی طرح صیانت تشکیل می‌شود.»

۴۰۰ پروژه بزرگ وزارت راه و نیرو اصلا پیوست محیط‌زیستی ندارند

به گفته نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ۴۰۰ پروژه بزرگ در کشور در دو وزارتخانه راه و نیرو وجود دارد که پیوست محیط زیست ندارند. او گفت که کمیسیون اصل ۹۰ در موضوع محیط‌زیست پرونده‌ای را تشکیل داده که وضعیت پروژه‌هایی که پیوست محیط زیست را ندارد مورد بررسی قرار دهد. پژمانفر وعده داد که با دستگاه‌های متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد: «قطعاً با دستگاه‌هایی که کوتاهی کردند باید برخورد شود و بررسی شود که چرا آنها بدون داشتن پیوست محیط زیست اقدامی انجام نداده‌اند. از طرفی دیگر واکنش سازمان محیط زیست به این موارد هم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ممکن است بی‌تفاوت نسبت به این پروژه‌ها عبور کرده باشند که در صورت وجود کوتاهی مقصر هستند و باید تمامی این موارد مورد رسیدگی قرار گیرند.» براساس قانون پروژه‌های بزرگ باید مراحل سنجش تاثیرات زیست‌محیطی را در قالب پیوست به پروژه تهیه کرده باشند و در آن پیوست اقدامات لازم برای کاهش تبعات منفی یا کنترل آن و برنامه زمانبندی اجرایش ذکر شده باشد.

یک نماینده مجلس: طرح صیانت را بیرون مجلس طراحی کردند و به ما دادند

علیرضا نوری قزلچه، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که اگر وضعیت به روال عادی ادامه یابد، نوبت بررسی طرح صیانت در مجلس به این زودی‌ها نخواهد بود. او گفت که نمایندگان مجلس از ابتدا در جریان این طرح و جزئیاتش نبودند و از خارج از مجلس این طرح تهیه شده بود: «در ابتدا اصلا نمایندگان از این طرح اطلاعی نداشتند و حتی حاضر به دفاع از آنهم نبودند که در آن موقع برخی از بیرون از مجلس آمدند و گفتند ما این را طراحی کرده‌ایم.» با تصمیم مجلس شوورای اسلامی در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۲۲ فروردین، بررسی طرح صیانت از دست کمیسیونی که برای آن ایجاد شده بود خارج شد و مجددا به صحن علنی مجلس بازگشت. مجلس به اولویت این طرح هم رای نداده است و بنابراین بررسی آن مانند طرح‌ها و لوایح عادی صورت خواهد گرفت. این نماینده مجلس با این حال گفت که طرح فعلی در مجلس رای نخواهد آورد مگر اینکه اصلاحاتی در آن صورت بگیرد: «با این شرایطی که طرح صیانت دارد، بعید می‌دانم که بخواهد این طرح رای بیاورد. ولی اگر اصلاح شود و مواردی که به ضرر مردم است و برای جامعه مشکل ساز می‌شود، حذف شود، امکان رای‌آوری آن وجود دارد. اما از نظر بازه زمانی بعید است که دیگر این طرح به زمان بررسی برسد، چون همانند یک طرح عادی قرار است بررسی شود و در صف طویل و شلوغ طرح‌ها قرار دارد و بعید است به این زودی‌ها نوبت به این طرح برسد.»

ترجیح کلی‌گویی: اصلاحیه حساب توییتری رهبر جمهوری اسلامی

گردانندگان صفحه علی خامنه‌ای در توییتر صبح چهارشنبه ۲۴ فروردین اصلاحیه‌ای منتشر کردند به این شرح: «اصلاحیه/ بحمدلله دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند. آنچه که حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجه هست مسئله هسته‌ای‌ست. هیئت مذاکره‌کننده، رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی را در جریان می‌گذارند و تصمیم می‌گیرند و جلو می‌روند. هیئت مذاکره ما هم تا اینجا برابر زیاده‌خواهی طرف مقابل مقاومت کرده و خواهد کرد.» علی خامنه‌ای روز گذشته در طی سخنانی در جمع مقامات «نظام» گفته بود: «در مذاکرات هسته‌ای، کار به گونه خوبی پیش می‌رود.»

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند+کلن همبستگی کامل خود را با سینماگران زن ایرانی اعلام کرد

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند+کلن همبستگی کامل خود را با سینماگران زن ایرانی اعلام کرد. ۱۲ فروردین جمعی از زنان سینماگر ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما برای بررسی آزار و خشونت جنسی در پشت صحنه سینمای ایران شدند. زنان سینماگر می‌گویند خشونت‌های جنسی سیستماتیک و گسترده است و ساز و کاری هم برای بازدارندگی پیش‌بینی نشده. جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند+کلن با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «ما ضمن حمایت از خواسته سینماگران زن ایرانی برای تحت پیگرد قانونی قرار دادن مجرمان، بر حق همه مردم برای داشتن یک محیط کار امن که باید عاری از قلدری، خشونت و باج‌خواهی جنسی باشد تأکید می‌کنیم.»