نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با افزایش شمار مبتلایان به #کرونا، #لبنان به #قرنطینه کامل رو آورد

در پی افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در لبنان، این کشور دوباره وارد قرنطینه کامل شد. دولت لبنان از شامگاه امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه تا صبح روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت / ۱۸ مه، به‌مدت چهار روز در یک مرحله مقدماتی قرنطینه سراسری اعلام کرد. این در حالی‌ است که این کشور به‌تازگی محدودیت‌های قرنطینه قبلی را لغو کرده بود. دولت گفته است که قرنطینه جدید به‌منظور فراهم‌سازی امکان تست ویروس کووید- ۱۹ برای مردم صورت می‌گیرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که در روز یکشنبه شمار مبتلایان به کووید- ۱۹ ناگهان افزایش یافت. در لبنان تاکنون ۸۷۰ نفر به ویروس کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۶ نفر از این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ممنوعیت مبارزه با #ورزشکاران_اسرائیلی قانون شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت دو فوریت طرح ۱۴ ماده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن برگزاری هرگونه رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی ممنوع شد. روز گذشته ۳۵ نماینده تحت عنوان «طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» را در جلسه علنی مطرح و با دو فوریت آن موافقت کردند. یک روز بعد این طرح تصویب شد. در ماده ۱۱ این طرح که «برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی» را ممنوع می‌کند، آمده است: هریک از فدراسیون‌ها ، موظفند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی، اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه مجازات و محرومیت‌ های احتمالی ورزش اتخاذ کنند.» این ماده دست مسئولان در مجازات ورزشکاران خاطی را باز می‌گذارد.

تجمع گروهی از #معلمان_بازنشسته در اعتراض به عدم تحویل #مسکن

گروهی از #معلمان که اکثرا بازنشسته شده‌اند، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در اعتراض به ۱۹ سال بلاتکلیفی در دریافت #مسکن از تعاونی فرهنگیان مقابل وزارت کار در تهران #تجمع کردند و خواستار پاسخگویی شدند. معلمان ۱۹ سال پیش به امید دریافت مسکن عضو تعاونی مسکن فرهنگیان شدند و قرار بود خانه‌هایشان در کیلومتر ۱۷ تهران –کرج ساخته شود. اعضای این تعاونی ۴۰۰ نفرند. معلمان که اکنون بخشی از آنان بازنشسته شده‌اند، هنوز سرگردانند. آن‌ها می‌کویند تعداد محدودی از خانه‌ها تحویل داده شده که ناقص‌اند و زمان تحویل سایر خانه‌ها هنوز مشخص نیست. یکی از تجمع‌کنندگان به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «ما ۱۹ سال پیش به امید خانه‌دار شدن عضو تعاونی شدیم؛ اکنون اکثریت اعضا دیگر بازنشسته شده‌اند ولی هنوز از خانه خبری نیست...اداره کل تعاون و وزارت کار باید با قاطعیت به موضوع ورود کرده و به معلمان پاسخ بدهند که چرا خانه‌ها در این مدت طولانی تحویل نشده است.»

#کرونا در جهان: محدودیت‌های سفر در #اروپا کمتر می‌شود

کمیسیون اروپا قصد دارد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه طرحی را برای کاهش تدریجی محدودیت‌های مرزی در اروپا ارائه دهد. براساس گزارش‌های منتشرشده، محدودیت‌های سفر ابتدا باید در مناطقی که پیشرفت نسبتاً مطلوبی از شمار ابتلا به ویروس جدید کرونا در هر دو طرف مرز وجود دارد، لغو شود. بدین ترتیب امکان گردشگری در فصل تابستان در اروپا امکان‌پذیر می‌شود. صنعت گردشگری اروپا در دوران کرونا بیشترین آسیب را دیده است. از جمله گردشگری اتریش وابستگی زیادی به گردشگران آلمانی دارد. از این رو اتریش اعلام کرده است که روز جمعه آینده مرز خود با آلمان را دوباره باز خواهد کرد و کنترل‌ها تنها به‌شکل تصادفی انجام خواهد شد. کابینه دولت فدرال آلمان نیز روز چهارشنبه تصمیم گرفت که کنترل مرزها را از روز شنبه آینده کاهش دهد و در اواسط ماه ژوئن لغو کند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۶۷۸۳ نفر، مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۶۷۸۳ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۱۹۵۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱۲۷۲۵ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۸۹۴۲۸ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۷۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

ابتلای بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر به ویروس جدید #کرونا در #روسیه

روسیه روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه از ابتلای ۱۰ هزار و ۲۸ مورد جدید به ویروس جدید کرونا در این کشور خبر داد. بدین ترتیب شمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ در کل این کشور به ۲۴۲ هزار و ۲۷۱ نفر رسید. مرکز رسیدگی به این پاندمی در روسیه همچنین گفته است در ۲۴ ساعت اخیر ۹۶ نفر بر اثر کوویدـ۱۹ جان باخته‌اند و آمار رسمی قربانیان به ۲۲۱۲ نفر رسیده است. روسیه پس از آمریکا و اسپانیا بیشترین ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ در جهان را دارد. ایران در این زمینه دهمین جایگاه را دارد.

از پیامدهای #کرونا: شرکت #توئیتر می‌خواهد کل کارش را به کار از خانه تبدیل کند

جک دورسی، مدیرعامل شرکت توئیتر در ایمیلی به کارکنان خود گفته است که پس از پایان یافتن قرنطینه به دلیل پاندمی ویروس جدید کرونا، می‌توانند کار خود را همچنان از خانه ادامه دهند. حدود ۵ هزار کارمند توئیتر به دلیل بحران کرونا در خانه مشغول به کار هستند. در پیام شرکت توئیتر آمده است: «اگر کارمندان ما در نقش و موقعیتی باشند که به آن‌ها امکان کار از خانه را بدهد و آن‌ها نیز بخواهند برای همیشه به کار از خانه ادامه دهند، ما این امکان را فراهم خواهیم کرد.» توئیتر نخستین شرکتی بود که پس از شیوع ویروس کوویدـ۱۹، کارمندان خود را برای کار از خانه فرستاد. اکنون دفاتر توئیتر دست‌کم تا سپتامبر بسته خواهند بود. جنیفر کریستی، رئیس منابع انسانی شرکت توئیتر، گفت: «ما باید درباره گشایش دفاتر خود تصمیم‌گیری کنیم و کارمندان تصمیم می‌گیرند که چه زمانی به سر کار بازگردند.» فیس‌بوک و گوگل نیز اعلام کرده‌اند که به بیشتر کارمندان خود اجازه می‌دهند تا پایان سال جاری از خانه کار کنند. در همین حال، بلومبرگ روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه گزارش داد، شرکت اپل قصد دارد در ژوئن و ژوئیه کارمندان خود را به دفاترش باز گرداند.

#فلاحت‌پیشه در نامه به #لاریجانی: نگران صیانت از اسناد مربوط به #جلسات_غیرعلنی هستیم

حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «متاسفانه بسیاری از رویدادها و تصمیمات موثر چهار سال گذشته در جلسات غیر علنی مطرح شده که عدم اطلاع مردم از آن در ارزیابی‌های منفی عملکرد مجلس دهم و نمایندگان اثر داشته است. در این شرایط قرار است تا چه زمانی طبقه‌بندی محرمانه خودساخته این جلسات ادامه داشته باشد؟» فلاحت‌پیشه در دوران ریاستش بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شاهد بحران‌های متععدی از خروج آمریکا از برجام تا تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس و همچنین ترور قاسم سلیمانی و شلیک دو موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی بود. او هیأت رئیسه مجلس خواسته بود فایل‌های تصویری و صوتی اظهارات نمایندگان در جلسات غیر علنی در اختیار آنان قرار گیرد. لاریجانی اما این درخواست را رد کرده. فلاحت‌پیشه در ادامه نامه به لاریجانی نوشته است: «برخوردهای خلاف قانون توسط هیات رئیسه نگرانی‌ها در مورد صیانت از اسناد مربوط به جلسات غیر علنی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل بارها اعلام کردم که تعدد جلسات غیر علنی مجلس بزرگ‌ترین ظلم به مجلس دهم بوده است.»

مدیر بخش عفونی #بیمارستان_مسیح_دانشوری: احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان #کرونا در این دوره وجود ندارد

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ گفت: «بر اساس شواهد موجود اگر کسی مبتلا شده و بهبود یافته است، در این دوره دیگر مبتلا نخواهد شد.» دکتر پیام طبرسی در ادامه این مصاحبه درباره نوع ماسک موثر در برابر انتقال ویروس کرونا گفت: «حتی ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی نیز تایید شده‌اند. نکته مهم این است که افراد بیمار و یا دارای علایم بیماری و تنفسی نباید به هیچ عنوان از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند. چراکه ماسک‌های فیلتردار به خاطر وجور فیلتر، بازدم را با شدت به بیرون پس می‌زنند و همین مساله منجر به پخش شدن بیشتر ویروس شده و اطرافیان را در معرض خطر قرار می‌دهد.» وزارت بهداشت اعلام کرده است که تاکنون در مجموع ۱۱۰۷۶۷ نفر در ایران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

وزیر خارجه #آمریکا برای گفت‌وگو با #نتانیاهو و #بنی_‌گانتس وارد #اسرائیل شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح چهارشنبه ۱۳ مه/ ۲۴ اردیبهشت برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی وارد آن کشور شد. پمپئو در توییتر تصاویری از لحظه ورود خود به اسرائیل را منتشر کرد و در پیامی نوشت: «خرسندم که برای همکاری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و بنی‌گانتس در مهار دو تهدید مهم: کووید-۱۹ و ایران در اسرائیل هستم. اسرائیل و ایالات متحده در کنار یکدیگر رسیدگی به این چالش‌ها را برعهده می‌گیرند.» پمپئو در این سفر یک روزه علاوه بر نتانیاهو با بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی و سفید نیز گفت‌وگو می‌کند. علاوه بر ایران، الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نیز در دستور کار قرار دارد. پیش از این پمپئو گفته بود آمریکا نظر خود درباره الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل را به طور خصوصی با مقامات آن کشور در میان می‌گذارد. اتحادیه عرب الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل را جنایت جنگی خوانده است.

#ظریف به #کمیسیون_امنیت_ملی رفت تا به ۱۰ سوال نمایندگان پاسخ دهد اما هیچکدام در جلسه حاضر نشدند

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس در پیامی در توییتر از حادثه عجیبی خبر داد. نمایندگان وزیر خارجه را برای پاسخگویی به کمیسیون امنیت ملی احضار کرده بودند اما در جلسه حاضر نشدند. رحیمی نوشت: «دیروز، دکتر ‎ظریف در اوج مسئولیت‌شناسی برای پاسخگویی به ۱۰ ‎سئوال ‎نمایندگان در جلسه ‎کمیسیون امنیت ملی حاضر شد، ولی در کمال تعجب هیچکدام از سئوال کنندگان حضور نیافتند.کمیسیون وظیفه تشکیل جلسه داشت و وزیر هم مکلف به حضور، اما سئوال‌کنندگان گویا مستغنی از دریافت پاسخ بودند.» حمیده زرآبادی قزوین (آبیک)، نادر قاضی‌پور (ارومیه)، حسینعلی شهریاری (زاهدان) مسعود گودرزی (ممسنی و رستم) شهاب نادری (پاوه اورامانات) علی ادیانی (قائم شهر) عبدالرضا مصری (کرمانشاه) محمدرضا پور ابراهیمی (کرمان و راور) از نمایندگی بودند که ظریف را برای پاسخگویی به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی فراخوانده بودند. نادر قاضی‌زاده درباره غیبتش گفت: «دبیر کمیسیون با من تماس گرفت و گفت چون سوال‌کنندگان نیامدند وزیر هم رفت.» دیگران سکوت کردند.