ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نزدیکان علی لاریجانی از کاندیداتوری قطعی او در انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند

بهروز نعمتی، از نزدیکان سیاسی علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم اعلام کرد که ثبت نام لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قطعی شده است. نعمتی گفت علی لاریجانی فردا، جمعه ۲۴ اردیبهشت یا شنبه برای ثبت نام به وزارت کشور خواهد رفت. بهروز نعمتی گفت رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی هنوز مشخص نیست. او دو قطبی اصلی در انتخابات ریاست جمهوری را علی لاریجانی و ابرهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه دانست و افزود اگر رئیسی کاندیدا نشود دو قطبی بین لاریجانی و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای دوران محمود احمدی‌نژاد خواهد بود. اصولگرایان و همچنین اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای واحد سردرگم عمل کردند و هیچ کدام از این دو جناح موفق نشدند به نظر مشترکی در بین خود دست یابند. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

با وجود آتش‌بس انفجارهایی در افغانستان جان چند غیرنظامی را گرفت

در حالی‌که در افغانستان آتش‌بس اعلام شده، حملات جدید دیگری پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت / ۱۳ مه در چند ولایت افغانستان صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات محلی، دست‌کم ۱۱ غیرنظامی در این حملات کشته شدند. تنها در دو انفجار جداگانه در شهرهای پنجوایی و میوند ولایت قندهار، هفت غیرنظامی کشته و سه نفر زخمی شدند. حملات انفجاری دیگری نیز در ولایت‌های کندز (قندوز) و غزنی صورت گرفت. در مورد عاملان این حملات تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است. این حملات در حالی صورت می‌گیرد که به‌مناسبت عید فطر آتش‌بس سه روزه آغاز شده است. آتش‌بس پیشنهادی طالبان مورد حمایت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان قرار گرفت و او نیز به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داد که آتش‌بس را رعایت کنند.

علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

علیرضا علینژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت به مرخصی پنج روزه اعزام شد. سعید دهقان وکیل علیرضا علینژاد، ضمن اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود افزود: «این نخستین مرخصی آقای علینژاد بعد از ۵۹۵ روز تحمل حبس است که می‌تواند به آزادی مشروط منتهی شود. حق قانونی آزادی مشروط از سوم خرداد برقرار خواهد شد.» این وکیل دادگستری ۲۵ بهمن سال گذشته از رد درخواست اعاده دادرسی علیرضا علینژاد خبر داده بود. علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکا و فعال مدنی، از مهرماه ۹۸ در بازداشت است و یک سال اخیر را در زندان اوین به‌سر برده. دادگاه انقلاب تهران او را به ۸ سال حبس تعزیری محکوم و دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را عیناً تأیید کرد. اتهامات او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در مورد او قابل اجراست.

علی مطهری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌ نام کرد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد: «همه کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند.» نام علی مطهری در لیست ۱۴ نفره پیشنهادی اصلاح‌طلبان نیست. مطهری در جمع خبرنگاران گفت: «بنده به طور مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌ام. ساز و کار اجماع‌ساز به بنده توجهی نداشته است چون من اقدامی در این زمینه نکردم در لیست نیستم اما اینکه در آینده و در آستانه روز انتخابات چه اتفاقی بیفتد به رأی کاندیداها بستگی دارد.» مطهری درباره احتمال رد صلاحیت خود گفت: «امیدوارم این اتفاق نیفتد و شورای نگهبان تغییر در رویه خود بدهد که این اظهارنظر را دلیل عدم التزام عملی به اسلام تلقی نکند. اگر مبنا قانون اساسی باشد شورای نگهبان نباید کاسه داغ‌تر از آش شود و امیدوارم رد صلاحیت اتفاق نیفتد اما اگر دوستان اصراری برای این کار داشته باشند در نهایت تابع قانون هستیم و کاری از ما بر نمی‌آید.» مطهری درباره حضور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و یکی از نزدیکان او در انتخابات گفت: «حدود ۲۰ روز است چه حضوری و چه تلفنی با ایشان صحبت نکردم و واقعاً اطلاع ندارم که می‌خواهد بیاید یا نه. من بدون اطلاع ایشان وارد صحنه انتخابات شدم پس ورود یا عدم ورود ایشان هیچ تأثیری در شرکت من نخواهد داشت.»

دولت بریتانیا از کشتار سال ۱۹۷۱ در ایرلند شمالی عذرخواهی کرد

حدود ۵۰ سال پس از یک عملیات نظامی در ایرلند شمالی که ۱۰ کشته برجای گذاشت، دولت بریتانیا خواستار بخشش شد. دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در خیابان داونینگ استریت اعلام کرد که از این «عذاب بزرگ وجدان» که جست‌جوی طولانی خانواده‌های کشته‌شدگان برای یافتن حقیقت را در پی داشت، متأسف است. نتیجه تحقیقات رسمی در مورد حوادث این روز که چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه منتشر شد نشان داد که دست‌کم ۹ نفر از ۱۰ غیرنظامی در جریان عملیات نظامی ۱۹۷۱ در بلفاست بر اثر شلیک سربازان ارتش بریتانیا کشته شدند. این حوادث در ایرلند شمالی به «قتل عام بالی مورفی» نیز معروف است.

دفتر عارف: متن انصراف این چهره‌اصلاح‌طلب از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یک متن مشورتی بود. او هنوز انصراف نداده است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد بنا بر اعلام دفتر محمد رضا عارف نظر قطعی و نهایی او درباره ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، شنبه اعلام می‌شود. محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، صبح پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داده بود. عارف در بخشی از این بیانیه نوشته بود: «معتقدم بر اساس روند حاکم بر کارزار انتخابات، شرایط حضور و اثربخشی لازم برای کمپین و اجرای راهکارها فراهم نیست.» ساعتی بعد از انتشار این متن، دفتر او با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: «متن منتشر شده متنی مشورتی بوده، که برخی اقدام به انتشار آن کردند. نظر نهایی و قطعی این چهره اصلاح‌طلب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شنبه اعلام می‌شود.» عارف در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته بود: «حضور اینجانب در این شرایط قطعاً بر پیچیدگی انتخاب می‌افزاید و رقابت‌های درون جریان اصلاحات را به سمت واگرایی سوق خواهد داد و تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد.»

محمود صادقی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌ نام کرد

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان صبح‌ پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت‌ نام کرد. ثبت‌ نام از داوطلبان انتخابات، از ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت. دوشنبه ۲۰ اردیبهشت صادقی که به دلیل افشای حساب‌های بانکی صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه از محل وثیقه زندانیان سابقه محکومیت قضایی هم دارد با برگزاری یک نشست خبری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد. صادقی در آن نشست گفت: «دولت باید با مدیریت چالش‌ها و بسیج امکانات کشور در جهت بهبود و اثرگذاری مثبت بر زندگی مردم تلاش کند و با شفافیت نظام ساختار و عملکرد خود را شفاف کند و با فساد مقابله کند. به همین دلیل داوطلب نامزدی انتخابات خواهم شد.» آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات روز گذشته اعلام کرد «همه کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند.» محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی. محمدجواد ظریف که در صدر این لیست قرار دارد چهارشنبه اعلام کرد که کاندیدا نمی‌شود و محمد رضا عارف صبح پنجشنبه انصراف داد.

سپاه پاسداران از کشف و ضبط چندین محموله سلاح‌ در غرب کشور خبر داد

روابط عمومی سپاه پاسداران در ایلام از کشف و ضبط چندین محموله سلاح‌ در غرب کشور خبر داد. سپاه پاسداران اعلام کرد «در ارتفاعات سخت گذر منطقه مأموریتی تیپ امیرالمؤمنین» در غرب کشور« طی دو عملیات، محموله سلاح‌های ویژه تروریستی کشف و ضبط شده است.» بر این اساس این محموله‌ها به تعداد ۶۰ قبضه اسلحه شامل ۵۰ قبضه کلت و ۱۰ قبضه کلاشینکف‌ بنا بود به منظور اجرای عملیات‌ تروریستی در آستانه انتخابات به داخل کشور منتقل شود.»

عارف از انتخابات ۱۴۰۰ کنار کشید: شرایط فراهم نیست

محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، صبح پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد. عارف در بخشی از این بیانیه نوشت: «معتقدم بر اساس روند حاکم بر کارزار انتخابات، شرایط حضور و اثربخشی لازم برای کمپین و اجرای راهکارها فراهم نیست.» آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد: «همه کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند.» لیست ۱۴ نفره پیشنهادی اصلاح‌طلبان به ترتیب آرای به‌دست آمده از این قرار است: محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی. محمدجواد ظریف که در صدر این لیست قرار دارد چهارشنبه اعلام کرد که کاندیدا نمی‌شود. عارف در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته است: «حضور اینجانب در این شرایط قطعاً بر پیچیدگی انتخاب می‌افزاید و رقابت‌های درون جریان اصلاحات را به سمت واگرایی سوق خواهد داد و تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد.»