ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکتا جمالی، نخستین مدال‌آور جهانی وزنه‌برداری زنان ایران به آلمان پناهنده شد

به گزارش روزنامه «شرق»، یکتا جمالی، وزنه‌بردار ایرانی به آلمان پناهنده شده است. خبر «ناپدیدشدن» او از هتل محل اقامت تیم ملی در آتن یونان از ۲۰ اردیبهشت و پیش از این منتشر شده بود و رسانه‌های ایران نوشتند که این ورزشکار به کشور بازنگشته است. یکتا جمالی موفق شد در مسابقات قهرمانی جهانی زنان در سال جاری در دسته ۸۷ کیلوگرم مدال نقره یک‌ضرب را کسب کند. او در سال ۱۴۰۰ نیز مدال برنز جهان را گرفت. در سال‌های اخیر ورزشکاران زیادی به ویژه در میان زنان به کشورهای غربی پناهنده شده‌اند.

مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۳۹۹ جان ۷۲۸ نفر را در ایران گرفت

سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ مصرف الکل تقلبی و غیراستاندارد جان ۷۲۸ نفر را گرفته و بیش از سه هزار نفر را مسموم کرده است. در ایران ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی موجب مصرف مشروبات غیراستاندارد و مسموم کننده شده است. در اردیبهشت ماه امسال نیز رسانه‌های ایران از مرگ هشت نفر در بندرعباس به دلیل استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز خبر دادند. بنا بر گفته تقی رستم‌وند، رئیس پیشین سازمان اورژانس اجتماعی ایران شیوع مصرف الکل در بین گروه سنی بالای ۱۵ سال ۹ تا ۱۰ درصد است و سالانه بیش از ۵ میلیون نفر در کشور مشروبات الکلی مصرف می‌کنند. آمار واقعی مصرف کنندگان مشروبات الکلی در ایران از آنچه که مسئولان دولتی اعلام می‌کنند، بیشتر است. بر اساس قانون مجازات اسلامی نوشیدن مشروبات الکلی و خرید و فروش آن غیرقانونی است و مستوجب مجازات. این ممنوعیت و مجازت برای نوشیدن مشروبات الکی به گفته یک پزشک در تهران سبب شده است افرادی که مسموم می‌شوند و یا علایم مسمومیت با الکل را دارند دیر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آژانس خبری امارات از مرگ خلیفه بن زائد، رهبر امارات متحده اسلامی خبر داد

خبرگزاری دولتی امارات «وام» از مرگ شیخ خلیفه بن زاید آل‌نهیان، ٰرئیس امارات متحده عربی اسلامی خبر داد. بن زاید آل‌نهیان ۷۳ ساله در ۲۳ اردیبهشت/ ۱۳ مه درگذشت. امارات متحده اسلامی به مناسبت مرگ او ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرده و پرچم این کشور را به حالت نیمه افراشته درآورد. نهادهای دولتی امارت متحده عربی نیز به مدت سه روز تعطیل خواهند بود. آل‌نهیان در امارات متحده عربی از جمله دولت‌های عربی بود که به توافق موسوم به ابراهیم پیوسته و روابط دیپلماتیک با اسراییل را از سر گرفته بود. او در جنگ یمن نیز به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی پیوست و به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد. امارات متحده عربی همچنین در ماه‌های گذشته میزبان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که پس از جنگ در سوریه از اتحادیه عرب رانده شد، بود.

۲۶ نظامی ارتش سوریه در یک حمله راکتی در غرب حلب کشته و مصدوم شدند

شبکه خبری المیادین که به حزب الله لبنان نزدیک است از کشته شدن ۱۲ نیروی ارتش سوریه در حمله راکتی به مینی بوس نظامیان در غرب حلب خبر داده است. در جریان این حمله که هنوز جزئیات آن مشخص نیست دستکم ۱۴ نظامی سوریه ای مصدوم شده‌اند. بنا بر گزارش المیادین به نقل از منابع آگاه «افراد مسلح» صبح امروز به مینی بوس نظامیان سوریه حمله راکتی کردند. تا به حال هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. در سوریه هنوز گروهی از شورشیان همسو با دولت اسلامی (داعش) تحت حمایت دولت ترکیه حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه این نظر را که سدهای کشورش باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده غیرعلمی دانست

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه این نظر را که سدهای کشورش باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده غیرعلمی دانست. به گزارش خبرگزاری آناتولی، تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ اعلام کرد: « این ادعا که سدهای ساخته شده توسط ترکیه باعث مشکلات زیست محیطی ناشی از طوفان ‌های شن و گرد و غبار اخیر در ایران شده و آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است، به شدت در رسانه‌های ایران بازتاب پیدا کرده؛ این موضوع از سوی سیاستمداران نیز در دستور کار قرار گرفته است. مقصر دانستن ترکیه در حوادث طبیعی از سوی دولت تهران رویکردی واقع بینانه نیست. برای جلوگیری از طوفان‌های شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن، هر کشوری باید ابتدا به وظیفه خود عمل کند و در جهت استفاده پایدار از منابع آب و خاک اقدامات لازم را انجام دهد.» پروژه آناتولی جنوب شرقی (گاپ) روی دجله و فرات ساخته می‌شود. ایران در حوضه آبریز فرات هیچ سهمی ندارد و در حوضه دجله تقریبا بالادست است، اما نکته مهم این است که در کل آورد دجله، سهم ایران زیر ۱۰ درصد است. بنابر این عملاً سدسازی ترکیه روی میزان آب قابل دسترس برای ایران به آن اندازه اثرگذار نیست. در حالی که پروژه داپ که بخش عمده‌اش روی حوضه ارس و کورا ساخته می‌شود، به‌طور مستقیم روی ایران اثر دارد، زیرا ایران در حوضه ارس واقع شده است. حوضه کورا هم مربوط به کشور‌های شمال قفقاز است. بیلگیچ در بیانیه خود گفت «ترکیه به موضوع آب از منظری کاملا بشردوستانه برخورد می‌کند و معتقد است که آب‌های فرامرزی به جای تضاد بین کشورهای ساحلی، عنصر همکاری هستند. ترکیه همیشه به قوانین بین‌المللی پایبند است. ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.»

بیانیه مشترک ۶ تشکل کارگری و بازنشستگان در حمایت از اعتراضات مردم به گرانی

۶ تشکل کارگری و بازنشستگان با صدور بیانیه مشترکی سیاست‌های اقتصادی حکومت را که به گرانی بیشتر انجامیده و فقر و گرسنگی را گسترش داده محکوم و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف را برحق دانسته و از آن پشتیبانی کردند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران و کانون گفتگویی بازنشستگان تامین اجتماعی در بیانیه مشترک روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت خود نوشته‌اند: «گرانی مداوم و کمر شکن ارزاق عمومی و دیگر کالاهای اساسی و جهش سرسام آور قیمت‌ها به دنبال حذف یارانه‌های این اقلام زنگ‌های خطر را در سرتاسر کشور به صدا درآورده است: خطر فرو رفتن هرچه بیشتر کارگران و توده‌های میلیونی مردم در باتلاق فقر و درماندگی و افزایش محرومیت آن‌ها، در اثر سیاست‌های مخرب و خانمان برانداز حکومت - که تماما در خدمت سرمایه‌داران و باندهای قدرت قرار دارد - بیش از پیش بار بحران‌های داخلی و خارجی را بر دوش کارگران و توده‌های مردم محروم و به جان آمده گذاشته و بخش‌های هرچه وسیع تری از آنان را به زیر خط فقر و فلاکت پرتاب می‌کند.» ۶ تشکل کارگری و بازنشستگان در ادامه از اعتراضات مردمی چند روز اخیر در چند شهر از جمله ایذه، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شیراز، دزفول حمایت کرده و افزوده‌اند برای پیایان دادن به فقر و فلاکت عمومی و «ایجاد تغییرات اساسی و تعیین کننده در کشور» راهی جز به هم پیوستن اعتراضات و اتحاد و همبستگی باقی نمانده است. بیانیه نتیجه گیری کرده است: «واقعیت این است که اعتراضات مردم کارگر و زحمتکش هنگامی به نتیجه خواهد رسید و حاکمیت را به عقب نشینی وادار خواهد کرد که با آگاهی و استقامت تداوم داشته و بر تشکل‌های مستقل و متکی به خود کارگران و دیگر جنبش‌های اجتماعی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، محلات، دانشگاه‌ها، مدارس و جنبش اعتراضی و اعتصابی آنان متکی باشد.» علاوه بر اعتراض خیابانی مردم در شهرهایی که در بیانیه مشترک به آن‌ها اشاره شده، پنجشنبه شب نیز چند شهر در استان‌های خوزستان، فارس، چهار محال و بختیاری و لرستان صحنه تظاهرات مردمی بود که علیه سران حکومت شعار می‌دادند.

تصمیم امنیتی: مسابقه فوتبال فولاد خوزستان و استقلال تهران در اهواز بدون تماشاگر برگزار می‌شود

تیم فوتبال خوزستان در ورزشگاه خانگی این تیم در شهر اهواز شنبه ۲۴ اردیبهشت از ۱۹:۴۵ دقیقه میزبان تیم فوتبال استقلال تهران است. درحالی‌که قرار بود این مسابقه با حضور تماشاگران برگزار شود، شورای تأمین استان خوزستان با حضور تماشاگران در این دیدار موافقت نکرده است. هفته گذشته نیز مسابقه بین فولاد و صنعت نفت ــ موسوم به دربی خوزستان ــ به دستور این نهاد بدون تماشاگر برگزار شد. شورای تأمین استان به ریاست استاندار، نهاد پایین‌دستی شورای امنیت کشور است. در روزهای اخیر خوزستان شاهد اعتراض‌های مردمی علیه گرانی و تبعیض بوده است.