نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مایک پمپئو: دولت ایران مسئول بروز آتش‌سوزی در دو نفت‌کش‌ در دریای عمان است

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن نسبت به حوادث امروز پیش‌آمده در دریای عمان واکنش نشان داد. او گفت که دولت ایران مسئول حمله به نفت‌کش‌ها ست. دولت ایران در مورد آتش سوزی در دو کشتی نفت‌کش از خود سلب مسئولیت کرده و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران آن را «مشکوک» توصیف کرده است. وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت که ظریف مسائل را شوخی تصور می‌کند. پمپئو به شدت از حکومت ایران که به زعم او نمی‌خواهد دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد انتقاد کرد. این سخن وزیر خارجه آمریکا می‌تواند پاسخ به سخنان امروز خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مخالفت با مذاکره با آمریکا تلقی شود. در گزارشی دیگر به واکنش امروز وزیر خارجه آمریکا خواهیم پرداخیت.

ترکیه: نیروهای دولتی #سوریه به یک پایگاه دیده‌بانی #ترکیه در #ادلب حمله کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس وزیر دفاع ترکیه پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه به یک پایگاه دیده‌بانی ترکیه در ادلب حمله کرده‌اند. وزیر دفاع این حمله را «عمدی» خوانده است. بر اساس این بیانیه حمله فوق با ۳۵ گلوله خمپاره انجام شده که از مناطق تحت کنترل نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شلیک شده‌اند. سه سرباز ترکیه به صورت جزئی زخمی شده‌ که از پایگاه منتقل شده‌اند. به برخی از تجهیزات نیروهای ترکیه نیز آسیب وارد شده است. بر اساس توافق سپتامبر ۲۰۱۸، روسیه و ترکیه متعهد به برقراری آتش‌بس در ادلب شدند اما نیروهای اسد بارها به ادلب حمله کرده و آتش‌بس را نقض کرده‌اند. طبق بیانیه وزیر دفاع، آنکارا از طریق نمایندگان خود در مورد این حمله با مقامات روسیه تماس برقرار کرده است.

#حسن_روحانی برای شرکت در اجلاس #سازمان_همکاری_شانگهای وارد #قرقیزستان می‌شود

براساس خبر خبرگزاری فارس حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پنج‌شنبه ۲۳ خرداد در راس هیاتی سیاسی به بیشکک، پایتخت قرقیزستان می‌رود. سفر روحانی به‌منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای انجام خواهد شد. قرار است روحانی علاوه بر سخنرانی در این نشست با سران هیات‌های شرکت کننده در اجلاس شانگهای نیز دیدار کند. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان میان‌دولتی ست که به همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی اختصاص دارد. رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف «برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه» این سازمان را پایه‌گذاری کرده‌اند. علاوه بر اعضای اصلی، ایران، پاکستان، هند و افغانستان و همچنین بلاروس به این سازمان پیوسته‌اند و در اجلاس نوزدهم حضور خواهند داشت.

ظریف: حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان با توجه به دیدار رهبر ایران و آبه «مشکوک» است

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در واکنش به حادثه آتش‌سوزی رخ داده در نفت‌کش‌های دریای عمان آن را مشکوک خواند و «طرح پیشنهادی ایران برای گفتگوی منطقه‌ای» را ضروری دانست. ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آن‌چه که احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است».

#اشرف_غنی: بیشتر زندانیان آزادشده #طالبان سفیران صلح خواهند شد

آزادی ۴۹۰ نفر از زندانیان عضو گروه طالبان در افغانستان با انتقادهایی همراه شد اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور پنج‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن در دیدار با اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت اکثریت زندانیان رها‌شده‌ طالبان از زندان‌های کشور سفیران صلح خواهند شد و به جنگ دوباره باز نخواهند گشت. او همچنین گفت زندانیان طالبان به خواست اعضای شورای علما و لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح آزاد شده‌اند. روز گذشته (چهارشنبه) مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان اعلام کرد که ۴۹۰ زندانی گروه طالبان بر اساس فرمان ریاست‌جمهوری از زندان‌های کشور آزاد شده‌اند.این جنگ‌جویان از زندان‌های پل‌چرخی و بگرام در کابل و زندان‌های ولایت‌های ننگرهار، پکتیکا، قندهار، هرات، جوزجان، کنر، فراه، بلخ، قندوز، بغلان، کاپیسا، لغمان، فاریاب، بادغیس، لوگر، خوست و غزنی آزاد شده‌اند. این زندانیان از جمله‌ ۸۸۷ زندانی‌ای است که حکم آزادی آن‌ها ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن از سوی ریاست‌جمهوری افغانستان صادر شده بود. در همین حال رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از آزادی زندانیان طالبان انتقاد و مقام‌های بلندپایه دولتی را به همسویی با «هراس‌افکنان» متهم کرد. او گفت دولت از نبود یک رویکرد واحد در باره جنگ و صلح رنج می‌برد و تعریف روشنی از دوست و دشمن ندارد.

تجمع #کارگران #سیمان_سپاهان در اعتراض به #تعویق_دستمزد

کارگران کارخانه #سیمان_سپاهان واقع در #مبارکه_اصفهان دو ماه گذشته #دستمزد نگرفته‌اند. کارگران چهارشنبه ۲۲ خرداد دست از کار کشیدند و خواستار پرداخت دستمزد معوقه، به‌رسمیت شناختن کارشان به عنوان #کار_سخت_و_زیان‌آور و بازنشستگی پیش از موعد شدند. کارگران گفته‌اند که بارها مطالبات خود را با مدیریت کارخانه در میان گذاشته‌اند اما جز وعده پاسخی نشنیده‌اند. کارخانه سیمان سپاهان حدود ۵۰۰ کارگر دارد. این کارخانه زیرمجموعه هلدینگ غدیر وابسته به وزارت دفاع است که در تحریم قرار دارد. زهرا سعیدی نماینده مبارکه در مجلس روز پنج شنبه ۲۳ خرداد از سوء مدیریت در کارخانه انتقاد کرد و گفت علاوه بر تحریم‌ها، سوء مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در ارتباط با وضعیت فعلی کارخانه موثر بوده است.

#پوتین: رابطه #مسکو و #واشنگتن بدتر و بدتر می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد در مصاحبه‌ای اعلام کرد روابط مسکو و واشنگتن بدتر و بدتر می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری رویترز او در مصاحبه‌ای با شبکه MIR نسبت به بحران‌های خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و گفت: «بدون شک ما نسبت به مشکلات خاورمیانه نگران هستیم اما به همان اندازه نسبت به برنامه اتمی ایران و کره شمالی نگرانیم. ما به صورت ویژه رویدادها در افغانستان را نیز زیر نظر داریم». پوتین اما در آستانه دیدار احتمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «روابط مسکو و واشنگتن روز به‌ روز بدتر و بدتر می‌شود. دولت کنونی آمریکا در سال‌های اخیر تحریم‌های متعددی را علیه روسیه اعمال کرده است. من امیدوارم علی‌رغم روند حاکم، روابط‌ میان مسکو و واشنگتن بهبود یابد و در نهایت حس مشترک ایجاد شود». پوتین همچنین حمایت از پکن در جنگ تجاری آمریکا و چین را رد کرد و گفت روسیه دلیلی برای دخالت نمی‌بیند. ترامپ چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود که قصد دارد در اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن با پوتین ملاقات کند اما پوتین این ملاقات را نامعلوم و «روی هوا» خوانده و گفت هنوز در مورد جزئیات این ملاقات هیچ گفتگویی صورت نگرفته است. ترامپ چهارشنبه اعلام کرد آمریکا «رابطه عالی با روسیه» دارد اما دستور داد ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی به لهستان اعزام شوند. اقدامی که از سوی ورشو مقابله با تهاجم احتمالی روسیه تلقی می‌شود. ترامپ همچنین اعلام کرد در نظر دارد تحریم‌هایی علیه شریان ۲ شمالی خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه اعمال کند و به آلمان هشدار داد تا به روسیه برای انرژی وابسته نباشد.

وزیر کشور #بریتانیا درخواست استرداد #جولین_آسانژ به آمریکا را امضا کرد

ساجد جاوید وزیر کشور بریتانیا پنج‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن اعلام کرد حکم استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به آمریکا را امضا کرده است تا روند قانونی رسیدگی به اتهامات او در آمریکا پیگیری شود. جاوید همچنین گفت دادگاه رسیدگی به درخواست آمریکا برای استرداد آسانژ فردا (جمعه) برگزار می‌شود و موافقت‌نامه او نیز در اختیار دادگاه قرار خواهد گرفت. حضور آسانژ در دادگاه فردا معلوم نیست. جاوید افزود: «از آن‌جایی که ما درخواست رسمی و قانونی برای استرداد آسانژ دریافت کرده‌ایم من آن درخواست را امضا کرده‌ام اما تصمیم نهایی با دادگاه است». جولیان آسانژ ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل سال جاری پس از هفت سال پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن، با رد پناهندگی‌اش از سوی دولت اکوادور توسط پلیس بریتانیا بازداشت شد. او در حال حاضر در جنوب بریتانیا زندانی است. آمریکا به‌دلیل افشای اسناد دولتی و نظامی این کشور در جنگ عراق و افغانستان از سوی ویکی‌لیکس، خواهان استرداد آسانژ به ایالات متحده و محاکمه اوست.

کیفرخواست متهمان پرونده قتل عمدی #علیرضا_شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی، صادر شد

روابط عمومی دادستانی تهران خبر داد که کیفرخواست متهم به قتل عمدی و همچنین متهم به معاونت در قتل عمدی علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ (فشافویه) صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شد. بنا به اطلاعیه دادستانی تهران با تکمیل تحقیقات و تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص و مجازات قانونی سایر اتهامات این کیفرخواست صادر شده است. علیرضا شیرمحمدعلی دوشنبه ۲۰ خرداد در زندان فشافویه به دست دو نفر از زندانیان جرایم خطرناک و غیرمرتبط با زندانیان سیاسی مورد حمله قرار گرفت و با وارد آمدن چاقو به شاهرگ و شکمش به شدت آسیب دید. او پیش از انتقال به بیمارستان فیروزآبادی تهران جان خود را از دست داد. وکیل پرونده گفته است شمار ضربات وارد شده به او بیش از ۳۰ ضربه بوده است. شیرمحمدعلی در میان زندانیان بزهکار نگهداری می‌شد و نسبت به این موضوع اعتراض داشت و حتی دست به اعتصاب غذا زده بود. پیکر او روز چهارشنبه به خاک سپرده شد اما نیروهای امنیتی خانواده او را مورد تهدید قرار دادند تا مانع از مصاحبه آن‌ها با راسنه‌ها شوند. مسئولان زندان فشافویه در این‌باره سکوت کرده‌اند.

دادگاه عالی #اکوادور #ازدواج_همجنسگرایان را به‌رسمیت شناخت

براساس گزارش خبرگزاری الجزیره دادگاه عالی اکوادور چهارشنبه ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد قانون ازدواج با همجنس را تصویب کرد. با تصویب این قانون پرچم‌های رنگین‌کمانی در کیتو، پایتخت اکوادور به رقص درآمدند. این قانون به‌دنبال شکایت یک زوج همجنسگرای مرد که قصد ازدواج داشتند به رأی گذاشته شده بود. وکلای اکوادور قانونی شدن ازدواج همجنسان را گامی برای برابری و حقوق بشر برای همه و فراتر از تبعیض خوانده‌اند. چهار قاضی که به این قانون رأی منفی داده‌اند می‌گویند باید اصلاح قانون اساسی فعلی که ازدواج را پیمانی میان زن و مرد می‌داند در مجلس به بحث گذاشته می‌شد. اما پنج قاضی که با رأی مثبت باعث تصویب این قانون شده‌اند گفته‌اند که براساس برابری همه انسان‌ها و مبارزه با تبعیض، به این قانون رأی داده‌اند. اکوادور پیشتر پروسه ثبت قانونی زوج‌های همجنس را تصویب کرده بود اما در این کشور، ثبت قانونی ازدواج دو همجنس نسبت به ازدواج زن و مرد حق و حقوق کمتری دارد. پیش از اکوادور چهار کشور آرژانتین، برزیل، کلمبیا و اروگوئه در آمریکای جنوبی ازدواج همجنسگرایان را در قانون اساسی خود به‌رسمیت شناخته بودند.

#دادستان_کل کشور: #نزار_زاکا به جای تقدیر از نظام جمهوری اسلامی «ناجوانمردانه» عمل می‌کند

در پی سخنان #نزار_زکا شهروند لبنانی- آمریکایی، پس از چهار سال زندان در ایران، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور واکنش نشان داد و گفت: «کسی آمده با وساطت دولت لبنان و حزب‌الله از این فرصت استفاده کرده، بخشی از دوران محکومیت‌اش را در ایران گذرانده و با آزادی مشروط به خارج از ایران رفته است، امروز به جای تقدیر و تشکر از نظام جمهوری اسلامی و نظام قضائی ایران این رویکرد بسیار ناجوانمردانه را در پیش گرفته است». نزار زکا سه‌شنبه ۲۱ خرداد از زندان اوین آزاد شد و بلافاصله به لبنان رفت. او در بیروت اعلام کرد که بازداشت‌اش در ایران «آدم‌ربایی» و محاکمه‌اش «نمایشی» بوده و تحت شکنجه و آزار قرار گرفته است. #محمدجعفر_منتظری افزود: «اسناد و مدارک درباره این فرد موجود است، چنانچه لازم باشد مدارک و اسناد کافی که نزد ما موجود است و همچنین مصاحبه‌ها، فیلم‌ها و مستنداتی که وجود دارد را منتشر می‌کنیم». نزار زکا چهار سال پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر هم اوایل مرداد ۹۶ این حکم را تأیید کرد. در زندان‌های ایران معمولاً زندانیان ویژه را تحت فشار قرار می‌دهند تا به اعمالی که مرتکب نشده‌اند اعتراف کنند. مقام‌های قضائی از این اعتراف‌ها فیلم می‌گیرند و آن‌ها را به‌عنوان مدرکی علیه زندانیان به‌کار می‌برند یا برای زمان ضروری حفظ می‌کنند.

برای حفظ ظاهر مذهبی شهر، اداره ارشاد اسلامی #قم «اسامی بیگانه» واحدهای تجاری را با تهدید به پلمب، به فارسی برمی‌گرداند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از جمع‌آوری تابلوهای دارای اسامی «بیگانه» و به‌فارسی برگرداندن اسامی واحدهای تجاری قم خبر داد. او از ترویج «عناوین و اصطلاحات بیگانه» در سردر واحدهای صنفی، رسانه‌ها و تبلیغات محیطی استان قم و کشور و خلا قانونی برای برخورد با «متخلفان» انتقاد کرد و گفت باید برای ظاهر مذهبی قم راهکارهای اساسی اندیشیده شود. به‌ گفته حسینی کاشانی بر اساس قانون، اختیار جمع‌آوری تابلوهای دارای اسامی بیگانه بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است و این اداره قصد دارد به‌رغم خلا قانونی پس از تذکر اولیه به صاحبان اصناف، اقدام به پلمب واحد تجاری دارای اسم و عنوان بیگانه کند. او توضیح داد: «تلاش می‌کنیم با همراهی شهرداری در مدت ۶ ماه از طریق ۶ راهکار پیشنهادی تمامی تابلوها را جمع آوری کنیم. در حال حاضر ۴۰ هزار واحد صنفی در قم فعال است که ۸ هزار فاقد مجوز هستند. باید کمیته و کارگروه شناسایی مشکلات قانون منع به کارگیری اسامی بیگانه در قم تشکیل شود و تغییر نام این واحدها در اسرع وقت اتخاذ شود».

#اردوغان: موضوع خرید سامانه #اس‌ـ۴۰۰ پایان‌یافته و قطعی است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه گفت: «نمی‌خواهم بگویم که ترکیه این سامانه را تحویل خواهد گرفت. نه، ما آن را خریده و این موضوع تمام شده است». به‌گفته اردوغان قیمت سامانه اس-۴۰۰ مناسب بوده و ترکیه وعده ساخت مشترک آن را هم گرفته است. اردوغان در واکنش به سخنان مقامات آمریکایی درباره عدم فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه در صورت خرید اس-۴۰۰ از روسیه گفت: «ما تنها مشتری اف-۳۵ نیستیم، از شرکای تولیدکننده این جنگنده نیز هستیم. اواخر ماه جاری با آقای ترامپ در ژاپن دیدار و درباره این مسئله با وی تبادل نظر خواهیم کرد». توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲،۵ میلیارد دلار است. این تصمیم آنکارا با واکنش منفی آمریکا و کشورهای غربی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روبه‌رو شد. آمریکا در آغاز ماه جاری اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه ارائه کلیه تجهیزات مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا را متوقف کرده است. تحویل این سامانه قرار بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ انجام شود اما بعد دو طرف توافق کردند که تاریخ تحویل به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر یابد.