نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری موقتاً آزاد شد

طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری محبوس یکشنبه ۲۳ خرداد با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از آزادی او خبر داد. خانم کلاهچیان با انتشار عکسی نوشت همسرش به‌دنبال تجویز اعاده و ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، و صدور دستور توقف اجرای حکم «موقتا و تا تعیین تکلیف پرونده» آزاد شده است. دیوان عالی کشور پیشتر درخواست اعاده دادرسی او را پذیرفته بود. امیرسالار داوودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، اواخر آبان ۹۷ نیروهای امنیتی بازداشت شد و در خرداد ۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌ و راه‌اندازی یک کانال تلگرامی به نام «بدون روتوش» به مجموعاً ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد. این زندانی بدون دسترسی به وکیل بازجویی شد و سپس به طور غیابی محاکمه و محکوم شد. بر اساس قوانین کیفری ایران، ۱۵ سال حکم زندان او قابل اجراست. وحید مشگانی فراهانی، وکیل این زندانی سیاسی پیش‌تر گفته بود «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات»، «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» از جمله اتهاماتی است که دادگاه انقلاب به موکلش نسبت داده است.

مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل: تصاویر سایت مشکوک ادعایی فاکس نیوز، لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون خ» بود

شاهرخ ناظمی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد مدعی شد تصاویری که «فاکس‌نیوز» در ارتباط با «فعالیت‌های مشکوک» هسته‌ای در سایت سنجریان، واقع در نزدیکی جاجرود منتشر کرده به «خودروها و تجهیزات لوکیشن سریان نون خ» مربوط بوده است. او در توییتر نوشت: «چند روز پیش فاکس نیوز گزارشی اختصاصی همراه با تصاویر ماهواره ای در خصوص تحولاتی مشکوک در اطراف سایت سنجریان در جاجرود منتشر کرد اما در اصل تصاویر مربوط به خودروها و تجهیزات لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون خ» و عوامل آن بوده است». فاکس‌نیوز ۱۹ خرداد اعلام کرده بود تصاویر ماهواره‌ای جدیدی به دست آورده که «فعالیت غیرعادی در سایت سنجریان ایران را نشان می‌دهند». پیش از این هم سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از سایت سنجریان به‌عنوان «سایت مشکوک تولید نوعی از ژنراتورها، دستگاه‌هایی که به ایران اجازه می‌دهند سلاح هسته‌ای کوچک تولید کند»، نام برده بود. در این تصاویر ۱۸ خودرو و در تصاویر دیگر ساخت‌وسازها برای ایجاد مسیری جدید و حفاری‌ها دیده می‌شوند که طبق تصاویری ماهواره‌ای دیگر، بعداً در مارس ۲۰۲۱ پوشانده شده‌‌اند.

ستاد مقابله با کرونا ادعای ابراهیم رئيسی درباره رعایت پروتکل‌های کرونا در تجمع انتخاباتی اهواز را تکذیب کرد

دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا یکشنبه ۲۳ خرداد ادعای ابراهیم رئيسی را درباره این‌که تجمع انتخاباتی او با رعایت کامل کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده، رد کرد. در اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است: «به‌رغم تاکیدهای ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در استان خوزستان مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی، در تجمع انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل های مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است». براساس اطلاعیه مذکور مجوزی که برای تجمع انتخاباتی رئیس کنونی قوه قضائیه صادر شده، برای ساعت ۱۹ تا ۲۱ و برای حداکثر ۴ هزار نفر و با رعایت فاصله چهار متری صادر شده بوده اما پس از این‌که در زمان مذکور فقط ۴۰۰ نفر در مکان تجمع حاضر می‌شوند، مسئولان ستاد او بیش از ۴ هزارنفر دیگر را از ۲۸ شهرستان خوزستان با اتوبوس به محل تجمع آورده و بدون رعایت پروتکل‌ها تجمع انتخاباتی ابراهیم رئيسی را برگزار کرده‌اند. در شرایطی که استان خوزستان یکی از استان‌های پرمخاطره از نظر شیوع کووید-۱۹ به‌شمار می‌رود، ابراهیم رئيسی روز شنبه در مناظره تلویزیونی کاندیداها تهدید سلامت شهروندان از طریق برگزاری تجمع انتخاباتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تجمع اهواز را انکار کرد و مدعی شد مسئولان ستاد انتخاباتی او و حاضران در این مراسم همه پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند.

ادعای مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف: هیچ یک از ۸ هزار و ۷۶۷ «بقعه متبرکه» جعلی نیستند

محمد نوروزپور، مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌گوید نزدیک به هزار «امامزاده و بقاع متبرکه» در ایران وجود دارد و هیچکدام آنها جعلی نیستند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی شمار دقیق «بقاع متبرکه» در ایران را ۸ هزار و ۷۶۷ مورد اعلام کرد و گفت که از این تعداد ۶ هزار و ۶۰۰ بقعه به ۱۱ هزار امام‌زاده اختصاص دارد و ۳۴ بقعه هم به ۳۹ پیامبر. به گفته او ۲۲ هزار نفر هم به انتخاب سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان هیئت امناء «بقاع متبرکه» مشغول به‌کار هستند. نوروزپور جعلی بودن تعدادی از «امام‌زاده‌ها» را رد کرد و گفت: «امروز دیگر کسی نمی‌تواند بگوید امامزاده جعلی وجود دارد. در ایران امامزاده جعلی وجود ندارد؛ شاید قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بقاعی وجود داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اصالت آنان برای سازمان اوقاف محرز نشد و سندیتی برایشان وجود نداشت که همه آنها یا تخریب شدند یا تغییر کاربری داده شد برای مثال در استان گیلان حدود ۷۰ بقعه تخریب یا تغییر کاربری پیدا کرد.» دو سال پیش غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم گفته بود: مردم در باره امامزاده‌هایی که در ساحل دریا هستند، سوال دارند و ما پاسخی برایش نداریم. به گفته او تعداد امامزاده‌ها در ایران پس از انقلاب ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است. همان زمان مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه این اظهارات را رد کرده و مدعی بودند که تمامی «بقاع متبرکه» سند و شجرنامه دارند. در مجلس دهم گروهی از نمایندگان خواستار تصویب طرحی به منظور جلوگیری از آنچه که امام‌زاده‌سازی خواندند، شده بودند. این طرح اما به نتیجه نرسید.

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع کردند

براساس گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، کارگران و رانندگان این شرکت یکشنبه ۲۳ خرداد در اعتراض به عدم بازنگری در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند. یک روز قبل (شنبه ۲۲ خرداد) همین منبع از تلاش کارفرما برای فریب کارگران خبر داده و اعلام کرده بود: با توجه به بالا رفتن فضای اعتراضی در میان کارگران شرکت واحد به دلیل عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، مدیریت از بیم تجمع گسترده کارگران در مقابل شورای شهر، عوامل خود را در گروه‌های تلگرامی مربوط به کارگران فعال کرده و با فریب کاری مطالبی را در مورد توافق مدیریت با اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت فوری ۲۰ درصد افزایش حقوق تا زمان اجرای طرح، منتشر کرده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هم امروز بدون اشاره به تجمع کارگران به نقل از روابط‌عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی نوشت این شرکت «مجوز لازم برای انجام بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل از مبادی ذیربط را اخذ کرده و بعد از سال‌ها وقفه، سرانجام اسفندماه سال گذشته با موافقت مدیرعامل، قرارداد بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل را با پیمانکار مربوطه منعقد کرده که بر این اساس، مقرر شد تا روند بازنگری در یک بازه زمانی ۶ ماهه انجام شود».

عربستان اعلام کرد تنها ۶۰ هزار نفر از شهروندانش که واکسینه‌ شده‌اند مجاز به شرکت در مراسم حج تمتع هستند

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (SPA) شنبه ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد اعلام کرد این کشور سفر حج امسال را نیز به شهروندان و ساکنان عربستان که واکسینه شده باشند، محدود می‌کند. این دومین سالی‌ست که عربستان مرزهای خود را به‌روی مسافران خارجی حج می‌بندد. در بیانیه دولت عربستان آمده است تا سقف ۶۰ هزار نفر و تنها افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سالی که واکسینه یا ایمن شده و فاقد بیماری‌های مزمن هستند می‌توانند در حج شرکت کنند. پیش از همه‌گیری کرونا رقم زائران حج به ۲,۵ میلیون نفر می‌رسید. توفیق الربیه، وزیر بهداشت عربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت به خاطر مشخص نبودن وضعیت شیوع کرونا، تعداد بالای موارد ابتلا در بسیاری از کشورها و همچنین چالش نسخه‌های جهش‌یافته ویروس، تصمیم برآن شد که برگزاری مراسم حج محدود شود تا بتوان ایمنی آن‌را تضمین کرد. او همچنین افزود این وزارتخانه تنها واکسن‌ کووید ساخت شرکت‌های فایزر، مدرنا، جانسون‌اندجانسون و آسترازنکا را معتبر می‌داند. برمبنای آمارهای رسمی برگزاری مراسم حج تمتع و عمره تا پیش از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ سالانه نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار برای پادشاهی عربستان درآمد داشت.

یک فعال سیاسی می‌گوید ممکن است علی لاریجانی با مداخله مستقیم رهبر تایید صلاحیت شود

لاریجانی همچنان از شورای نگهبان می‌خواهد دلایل و مدارک رد صلاحیت او را منتشر کند. او عصر شنبه ۲۲ خرداد برای دومین بار در یک بیانیه خطاب به شورای نگهبان نوشت: «صلاحیت اینجانب یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تایید شورای نگهبان واقع گردیده است، آیا اینجا جای استصحاب نبود، مگر اینکه با این بیان رهبری، شورای محترم استنادات قوی داشته که بیان رهبری را در استصحاب را کنار گذاشته‌اند. یعنی عملا به رد صلاحیت اینجانب رسیدند، لذا انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی‌تر مطالبه نمایم.» این بیانیه در پاسخ به سخنگوی شورای نگهبان منتشر شد که در واکنش به درخواست علی لاریجانی برای اعلام دلایل رد صلاحیتش در توییتر نوشت در قانون انتخابات ریاست جمهوری چنین حکمی پیش بینی نشده است. همزمان با جدل لاریجانی و سخنگوی شورای نگهبان، غلامعلی رجایی که رسانه‌های داخلی ایران او را «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» می‌نامند از احتمال مداخله رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشت لاریجانی به رقابت‌های انتخاباتی خبر داد و گفت: فکر می‌کند «با توجه به جدی گرفته نشدن حرف رهبری توسط شورای نگهبان احتمال دارد ایشان مثل سال ۸۴ شخصا برای بازگرداندن آقای لاریجانی به گود رقابت ورود کنند.»

نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان: چهار نامزد «جبهه انقلاب» به نفع رئیسی کنار بروند

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در یادداشتی خطاب به پنج نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که او آنها را «نامزدهای جبهه انقلاب نامید نوشت: اگر هر ۵ نفر در صحنه بمانند، آرای هریک از آنها به هر ‌اندازه‌ای که باشد از سبد نامزدهای دیگر جبهه انقلاب کم می‌شود و نتیجه آنکه احتمال موفقیت عاملان وضعیت فاجعه‌بار امروز، قوت می‌گیرد و این حالت در صورت وقوع ضربه سنگینی بر پیکر نظام است. او در ادامه بدون اینکه نامی از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ببرد، به این نامزدها توصیه کرد: نامزدی را که از آراء بیشتری برخوردار است به عنوان نامزد این طیف برگزینند و نه فقط به نفع او از کاندیداتوری خود کناره‌گیری کنند بلکه به نفع او دست به تبلیغ بزنند و توانمندی‌های نامزد برگزیده را به مردم معرفی کنند. بر اساس نظرسنجی‌هایی که نهادهای حکومتی، از جمله مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام داده است ابراهیم رئیسی در میان هفت نامزد تایید صلاحیت شده بیشترین رای را دارد. عبدالناصر همتی، یکی دیگر از نامزدهای مجاز شناخته شده در نخستین مناظره تلویزیونی علیرضا زاکانی، محسن رضایی، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را نامزدهای پوششی نامیده بود که به نفع رئیسی کناره‌گیری خواهند کرد.