ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش غیررسمی از «درگیری لفظی» در نشست فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برجام

براساس گزارش‌های غیررسمی رسانه‌های داخل کشور، در نشست فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چگونگی پیشبرد برجام «درگیری‌ لفظی» رخ داده است. کانال تلگرامی «عماریون» در این‌باره نوشته است «جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار مهم و حائز اهمیت بود و سیاست‌گذاری جدید و تصمیمات مهمی پس از این جلسه اتخاذ خواهد شد.» «عماریون» افزوده است که در این نشست سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد «طرح خروج ایران از ان‌پی‌تی را به‌صورت مفصل مطرح کرد که با مخالفت صادق آملی لاریجانی [رئیس اسبق قوه قضائیه]، علی لاریجانی، [رئیس پیشین مجلس] و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روبه‌رو شد. تا جایی که این بحث به درگیری لفظی بین جلیلی و علی لاریجانی هم ختم شد.» مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام نزدیک به دو ماه است که متوقف شده و آمریکا دلیل آن را «درخواست‌های فرابرجامی» ایران عنوان کرده است. تهران خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و همچنین تضمین واشنگتن مبنی بر عدم خروج دوباره از برجام است. ایالات متحده دادن تضمین را رد کرده و حاضر نیست نام سپاه را هم از فهرست یاد شده حذف کند چون تحریم سپاه به برجام ربطی ندارد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به‌تازگی در آخرین نشست خود قطعنامه‌ای را با اکثریت بالا علیه ایران تصویب کرد و خواهان همکاری جمهوری اسلامی و شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای خود شد.

یک عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران: دولت خودش عامل افزایش اجاره‌هاست؛ کوچ مستأجران به سمت حاشیه تهران

عبدالله اوتادی که خبرگزاری ایلنا او را عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران معرفی کرده، به این خبرگزاری گفته است در مورد افزایش اجاره بهای مسکن، دولت باید پاسخگو باشد چون اجازه افزایش اجاره ‌بها تا سقف ۲۵ درصد در کلان‌شهرها، عامل افزایش قیمت‌ها شده‌ است. به گفته اوتادی، علاوه بر اجازه رسمی دولت برای افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها، مالکان نرخ «تورم عمومی» را هم در نظر می‌گیرند. بر این اساس تنها در سه سال گذشته، میزان افزایش اجاره ‌‌بها به ۳۰۰ درصد رسیده و بخش عمده‌ای از این عدد متوجه همین چند ماه اخیر است: «می‌توان گفت میزان اجاره ‌بها در چند ماه گذشته به طور وحشتناکی افزایش یافته است.» این عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران خبر داده است که مستأجران برای تأمین رهن و اجاره، به طور مستمر ماشین و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند اما سوال اینجاست که در شرایط تورمی، این کار تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند و با توجه به ادامه کاهش توان خرید و درآمدها، مستأجران در سال‌های آینده برای تأمین هزینه رهن و اجاره چه کاری می‌توانند بکنند؟ به گفته اوتادی، هر سال به ارزش دارایی مالکان و افرادی که از اجاره کسب درآمد دارند افزوده می‌شود؛ بدون اینکه هیچ فعالیت اقتصادی‌ای انجام داده باشند. این عضو اتحادیه مشاوران املاک از بیشتر شدن تقاضاها برای اجاره مسکن در اطراف تهران خبر داد و گفت مستأجران در جست‌وجوی خانه در بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج هستند و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به شکلی عینی و ملموس، کاهش پیدا کرده است: «امروز قیمت مسکن مهر حاشیه تهران که در همان اواخر دهه ۸۰ چیزی کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است و وضعیت بازار مسکن را می‌شود در همین نمونه کوچک مشاهده کرد. معتقدم اگر این رویه ادامه پیدا کند، تا پایان دولت آقای رئیسی در بازار اجاره مسکن شاهد فاجعه خواهیم بود.»

یک نماینده مجلس: برایمان مهم نیست که نفت روسیه را به جای نفت ایران بخرند

قاسم ساعدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون نفت و انرژی مجلس در گفت‌وگو با وب‌سایت انتخاب گفت که هند تمایل دارد رابطه خوبی با ابرقدرت‌ها به‌ویژه روسیه داشته باشد و به همین دلیل احتمالاً نفت روسیه را جایگزین نفت ایران خواهد کرد. او با این حال گفت این موضوع برای ایران اهمیتی ندارد: «یکی از کشورهای مشتری نفت ما هند است، اما اگر روزی برسد که خرید نفت ما را لغو کند و به سمت روسیه یا کشور دیگری برود، برای ما مهم نیست و به‌عنوان یک مشکل نگاه نمی‌کنیم ولی باعث سلب اعتماد برای برنامه‌ریزان سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی می‌شود. هند اگر می‌خواهد مثل سال‌های گذشته رفتار کند، یقیناً در بستن قراردادها و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی چه در حوزه انرژی و چه غیرانرژی، با احتیاط بیشتری رفتار خواهیم کرد.» پیش از این ابراهیم‌ رحیم‌پور، سفیر سابق ایران در هند به خبرگزاری ایلنا گفته بود که بن‌بست پرونده هسته‌ای و جنگ اوکراین سبب شده تا هند دیگر مشتری نفت ایران نباشد و نفت روسیه را جایگزین کند: «همه موضوعات امروز تحت‌الشعاع قطعنامه شورای حکام قرار گرفته است و کشورها به این مسئله واقف هستند؛ ما امروز دست بالا را در مناسبات نداریم. در خصوص موضوع هند هم ما قرارداد نفتی معتبری با این کشور نبسته‌ایم؛ چراکه شرایط تحریم موجب شده هیچ طرفی به امضای قرارداد رسمی با ایران تن ندهد و همین امر موجب شده آن‌ها تعهدی نداشته باشند و تنها بحث اخلاقی مطرح است که در حوزه منافع ملی دیگر اخلاق جایی ندارد. بحران اوکراین هم موجب شده روسیه به بازارهای نفت ایران نگاه داشته باشد و کشوری مانند هند به دلیل روابط بهتری که با روسیه دارد، در شرایط تحریم مسکو را به تهران ترجیح داده است.» با این حال قاسم ساعدی گفت دولت آمریکا به دلیل بحران انرژی پس از جنگ اوکراین چشمش را بر روی صادرات نفت ایران بسته است و ایران مشکلی برای یافتن مشتری‌های دیگر ندارد: «امروز اگر آمریکا در مقابل فروش نفت ما سکوت کرده، به این دلیل است که نمی‌تواند بدون نفت ایران، خوراک نفت و انرژی جهان را تأمین کند. و از این بابت ما امروز در هر برهه زمانی که تصمیم بگیریم می‌توانیم سهمیه‌هایمان را افزایش دهیم و فروش ما یک فروش بسیار روان و ساده و به دور از پیچیدگی‌های قبلی است.»

رضا شهابی با اعلام اعتصاب غذا: «عمودی به زندان آمده‌ام، افقی از زندان خواهم رفت»

رضا شهابی، کارگر اخراجی اتوبوسرانی تهران و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی، در تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرد که از صبح دوشنبه ۲۳خرداد دست به اعتصاب غذا خواهد زد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در صفحه خود اعلام کرد که شهابی با همسرش از زندان تماس گرفت و به او گفت که تحت فشار بازجویان است. او به همسرش گفت: «عمودی به زندان آمده‌ام، افقی هم از زندان به بهشت‌زهرا می‌روم». این فعال سندیکایی را ماموران امنیتی ۲۲ اردیبهشت‌ماه با یورش به منزلش برای چندمین بار در سال‌های اخیر بازداشت کردند و به زندان اوین بردند. این دومین بار است که شهابی در این بازداشت اخیر دست به اعتصاب غذا می‌زند. او در تماس تلفنی روز ۲۲ خرداد به همسرش می‌گوید که در بازجویی‌ها برای اعتراض‌های کارگری تحت فشار است: «اینکه نمی‌شود امروز به دلایل شرایط اسفباری که در جامعه وجود دارد من اینجا باید پاسخگوی اعتراضات بازنشستگان و معلمان و کارگران باشم.» رضا شهابی به همراه حسن سعیدی – از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران - و معلمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان - محمد حبیبی، اسکندر لطفی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، شعبان محمدی، مسعود نیک‌خواه و آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران سوژه دو مستند امنیتی صداوسیما بودند. در این مستندهای امنیتی اعتراض‌های کارگران و معلمان به سفر دو فعال سندیکایی فرانسوی به ایران نسبت داده می‌شد. شهابی در رابطه با دیدار با فعالان سندیکایی فرانسوی گفت: «ما بر اساس روال ارتباطات متعارف بین‌المللی که در سندیکاها در همه جای دنیا رایج است با دو معلم سندیکایی فرانسوی دیدار کرده‌ایم.» وضعیت سلامتی شهابی خوب نیست و بیماری‌های زمینه‌ای دارد. او در تماس‌های قبلی به همسرش گفته بود که دو بار در روز بازجویی می‌شود. این بار هم مجدد گفت که شرایط سلامتی‌اش خوب نیست و در بازجویی‌ها از حال رفته است و دکتر برایش آوردند. سندیکای کارگران شرکت واحد در بیانیه‌ای نوشت که بازجویان با تحت‌فشار گذاشتن رضا شهابی، جان این فعال سندیکایی را به خطر می‌اندازند.