نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت منابع آبی عراق می‌گوید دریافت حق‌آبه از ایران به صفر رسیده است

عون ذیاب، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، سه‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه در یک نشست خبری از ایران و ترکیه انتقاد کرد که اراده سیاسی این دو کشور مانع از دستیابی عراق به حق‌آبه خود شده است. ذیاب گفت: «توافق‌نامه‌های بین‌المللی درباره حق‌آبه موضوعی پیچیده و دشوار است به‌ویژه با توجه به این‌که برخی کشورها اراده سیاسی در مورد آزادسازی حق‌آبه کشورهای همجوار خود دارند.» ذیاب ضمن اشاره به این‌که در روزهای آینده با ترکیه در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد، گفت: «ایران ادعا می‌کند که خشکسالی و کاهش بارش باران موجب شده آب آن‌ها فقط به استفاده مردم‌شان محدود شود.» او افزود: «انتخابات ایران دلیل دیگری در تأخیر مذاکرات درباره حق‌آبه بوده و منابع آبی عراق از رود سیروان و دو رود کرخه و کارون در ایران به صفر رسیده است.» به‌گفته ذیاب وزارت منابع آبی عراق از ذخایر آبی موجود برای کنترل کمبود آب در بسیاری از مناطق استفاده کرده است. عراق در چند سال گذشته با خشکسالی بی‌سابقه و کمبود آب و برق روبه‌رو بوده و این مسأله خشم مردم نسبت به سیاستمداران حاکم را برانگیخته است. کمبودهای فلج‌کننده انرژی در این کشور به‌ویژه در طول تابستان شدت می‌گیرد. کاهش شدید صادرات انرژی از ایران به دلیل انباشت بدهی‌های پرداخت نشده عراق که تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیارد دلار رسید، موجب قطعی‌ گسترده برق در این کشور شد. این اقدام ایران باعث اعتراضات مردم عراق علیه جمهوری اسلامی شده است. به‌گفته کارشناسان محیط زیست عراقی، سهم سالانه عراق از آب رودخانه‌ها از ۸۰ میلیارد مترمکعب در دهه ۱۹۷۰ به کمتر از ۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته که دلیل آن ساخت سد در ترکیه، ایران و اقلیم کردستان بوده است.

نهادهای سازمان ملل نگران وضعیت تیگرای و پناهجویان آن هستند

کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان نسبت به خشونت علیه پناهندگان در منطقه تیگرای ابراز نگرانی کرد و شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار خروج فوری نیروهای اریتره از تیگرای شد. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان سه‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه در ژنو گفت از ماه نوامبر زمان آغاز جنگ در اتیوپی مردم تیگرای در میان جبهه‌های درگیری گرفتار شده‌اند. دو اردوگاه پناهجویان به‌طور کامل تخریب شده است و ده‌ها هزار نفر مجبور به فرار مجدد شده‌اند. گزارش‌های تأییدشده‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه، آدم‌ربایی و دستگیری پناهندگان وجود دارد. در همین حال، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار عقب‌نشینی نیروهای اریتره از تیگرای شد. در این گزارش آمده است، سربازانی که در کنار ارتش اتیوپی علیه جبهه آزادیبخش خلق تیگرای جنگیدند به درگیری دامن زدند و در جنایت‌های جدی نقش داشتند. ۲۰ کشور به قطعنامه رأی مثبت دادند، ۱۴ کشور مخالف بودند و ۱۳ کشور نیز رأی ممتنع دادند. اریتره هرگونه نقض حقوق بشر را انکار می‌کند. درگیری‌ها در تیگرای هشت ماه پیش بین نیروهای دولت مرکزی اتیوپی و جبهه آزادی بخش مردم تیگرای آغاز شد. این درگیری‌ها نزدیک به دو میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و حدود ۴۰۰ هزار نفر را به قحطی و گرسنگی کشانده است. جبهه آزادیبخش خلق تیگرای حملات جدیدی را علیه دولت مرکزی اتیوپی آغاز کرده‌اند.

دور دیگری از اعتصاب کارگران همه‌ی بخش‌های نیشکر هفت‌تپه آغاز شد

روز سه‌شنبه ۲۲ تیر، در هجدهمین روز اعتصاب کارگران بخش دفع آفات، همه‌ی بخش‌های نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق، و با خواست بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت، تمدید قرارداد کارگران بخش دفع آفات هفت‌تپه و خروج فوری اسدبیگی مدیرعامل خلع ید شده شرکت، دست به اعتصاب زدند. پس از سال‌ها مبارزه پیگیر کارگران نیشکر هفت‌تپه، با خواست خلع ید از مالک خصوصی شرکت، سرانجام حکم خلع ید از او صادر شد اما به مرحله اجرا در نیامده است. کارفرمای خلع ید شده هفت‌تپه در آخرین اقدام علیه کارگران، از تمدید قرارداد ۱۶۰ کارگر دفع‌آفات خودداری کرد. این کارگران در ۱۸ روز گذشته با تجمع مقابل دفتر امور اداری شرکت خواستار تمدید قرارداد خود و پرداخت مطالبات خود شدند. یکی از خواست‌های کارگران هفت‌تپه نیز بازگشت به کار کارگرانی است که در نتیجه شرکت در اعتراضات از کار اخراج شده‌اند.

فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی با حضور کارگردان در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد

اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه/۲۲ تیر برای چهارمین بار برای نمایش فیلم تازه‌ترین اثرش به نام «قهرمان» در بخش اصلی جشنواره فیلم کن حضور دارد. فیلم «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و ۷ دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است، با پرداخت بخشی از بدهی‌هایش شاکی خود را متقاعد کند شکایتش را پس بگیرد. «قهرمان» نهمین فیلم فرهادی و چهارمین فیلم اوست در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌‌آید. کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز که تهیه‌کننده فیلم «قهرمان» است و فروش بین المللی آن را بر عهده دارد، قرارداد نمایش فیلم را برای بیش از ۳۰ کشور و منطقه در قاره‌های اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه منعقد کرده است. این کمپانی قرار است «قهرمان» را ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران کند. آمازون نیز پیشتر حق پخش فیلم را برای آمریکا و کانادا به دست آورده بود. اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ با فیلم جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و هم‌زمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (اورژینال) برای این فیلم شد. او همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم‌نامه این جشنواره معتبر جهانی را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در اسکار ۲۰۱۷ فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی او جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورد.

حذف اجباری غربالگری جنین به‌ صورت پنهانی به تصویب رسید

طرح حذف اجباری غربالگری جنین در مجلس شورای اسلامی در خفا تصویب شده و اکنون در انتظار تایید شورای نگهبان است. زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس تصویب شده، اجبار مادران به غربال‌گری برداشته شده است.» او همچنین گفت این طرح اکنون در دست شورای نگهبان است و دیگر مادران مجبور نیستند غربالگری را انجام دهند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیش از این گفته بود هنوز مصوبه‌ای برای حذف اجباری غربالگری وجود ندارد و این طرح فقط در حد پیشنهاد مطرح شده است. در همان حال همایون سامه‌یح‌ نجف‌آبادی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد گفته بود این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و در حال بررسی است. تا پیش از این افراد در دوران بارداری می‌توانستند با انجام غربالگری از سلامت جنین مطمئن شوند و اگر جنین دچار مشکل حادی بود امکان سقط جنین فراهم بود. اما حالا با تصویب این قانون، تصمیم‌گیری درباره سقط جنینی که مشکل داشته باشد، بر عهده خانواده نیست و یک کمیته باید درباره سقط یا نگهداری جنین تصمیم بگیرد. بر همین اساس هزینه‌های غربالگری از شمول بیمه تکمیلی هم خارج می‌شود و افراد مجبورند خودشان کل هزینه آن را بپردازند که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها میسر نیست. غربالگری جنین از سال ۱۳۸۰ در ایران به اجرا درآمد با این هدف که از تولد نوزدان دارای سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومی ۱۳ کاسته شود.

قیمت شکر در ایران در طی دو ماه ۹۰ درصد افزایش یافت

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر نسبت به ماه گذشته خبر داد. قاسمعلی حسنی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد شکر از ابتدای سال جاری طی دو مرحله افزایش قیمت ۹۰ درصدی داشته است: در خرداد سال جاری شکر صنف و صنعت از کیلویی ۶۶۵۰ تومان به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در ۱۶ تیر نیز از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان تغییر قیمت داد. حسنی گفت: «به عبارت دیگر کمتر از یک هفته است که شکر ۱۱۰۰ تومان افزایش قیمت و رشد ۱۰ درصدی داشته است.» او در ادامه یادآوری کرد که قیمت رسمی شکر در کشور و قیمت جهانی آن تقریبا برابر شده است. قیمت جهانی شکر ۳۷۴ دلار است که با ارز نیمایی ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومانی امروز و با احتساب کرایه حمل ونقل، افت تولید و سود کارخانه قیمت آن در کارخانه ۱۲ هزار و۶۰۰ تومان است. مصرف سالانه شکر در ایران تقریباً ۳۰ کیلوگرم به ازای هر فرد است.

انفجار در کابل جان دست کم چهار غیرنظامی را گرفت

رسانه‌های افغانستان از انفجار مرگبار در پایتخت این کشور خبر دادند. فرماندهی پلیس کابل در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأیید کرد که انفجار در حوزه اول امنیتی کابل رخ داده و دست کم چهار شهروند غیرنظامی را کشته و پنج تن را زخمی کرده است. پلیس کابل به خبرگزاری جمهور گفت: انفجار حوالی ساعت ۲:۵۰ بعدازظهر سه‌شنبه ۲۲ تیر/۱۳ ژوئيه در ساحه جاده میوند (چوک) به وقوع پیوسته است. پلیس درباره منبع انفجار جزئياتی ارائه نکرده است. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجار را نپذیرفته و احتمال می‌رود آمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها افزایش پیدا کند. صبح سه‌شنبه یک کارمند دادگاه عالی در شهر کابل و سه نیروی امنیتی در ولسوالی بگرامی کابل نیز با گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: تشکیل شش پرونده تخلف برای #کنکور سراسری ۱۴۰۰

به ‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از وقوع تخلفات گسترده در کنکور سراسری امسال، سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل شش پرونده تخلف در این زمینه خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در چهل و ششمین نشست خبری خود گفت: «گزارشاتی در مورد خرید، فروش و افشای سوالات [کنکور سراسری] داشتیم که در دادسرای تهران شش پرونده در همین زمینه در دست پیگیری است.» به ‌گفته اسماعیلی، در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در کنکور تاکنون هفت نفر بازداشت شده و شمار دیگری از متهمان هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها، امسال در سطح ضعیفی از لحاظ امنیتی برگزار شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، در کنکور امسال بر خلاف سال‌های گذشته، متخلفان سوالات را در ازای مبالغ ناچیزی به فروش رسانده‌اند و حتی در ساعات اولیه، برخی از کانال‌های تلگرامی به صورت کاملاً رایگان اقدام به پخش کلید‌ها و جواب تست‌های کنکور کرده‌اند. همچنین گزارش شده در تعدادی از حوزه‌های برگزاری کنکور در تهران و شهرستان‌ها، برخی از داوطلبان با هماهنگی مراقبان آزمون، از طریق گوشی موبایل و هندزفری، موفق به دریافت کلید سوالات شده‌اند. تخلفات در کنکور سراسری امسال به‌ حدی وسیع بوده که عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۱۵ تیرماه در نامه سرگشاده‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، خواستار پیگیری فوری تخلفات در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شده است. او در این نامه نوشت: «در خصوص نحوه و منابع سوالات کنکور، مطالب مختلفی به همراه مستندات مطرح شده که اذهان را به سمت وجود جریانی تحت عنوان مافیای کنکور هدایت کرده است، در همین راستا ضرورت دارد آن وزارتخانه در اسرع وقت شفاف‌سازی لازم را در دستور کار خود قرار دهند و با فوریت به تخلفات ارائه شده رسیدگی نمایند.» کنکور در ایران سال‌هاست با وجود این مشکلات و انتقادهای جدی منتقدان برگزار می‌شود. مسئولان هر سال وعده می‌دهند که سال بعد کنکور برچیده می‌شود اما در عمل چنین نمی‌شود. از «مافیای کنکور» به عنوان جریان مانع برچیده شدن کنکور یاد می‌شود که مجموعه‌ای‌ست گسترده از مؤسسه‌های برگزارکننده آزمون‌های آمادگی کنکور تا برگزارکنندگان کنکور در دولت.

پیگیری حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست؛ «نتیجه کارشناسی می‌گوید ۵۰ درصد راننده مقصر است، ۵۰ درصد عوامل دیگر»

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در ارتباط با حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست گفت بر اساس نتیجه کارشناسی و طبق نظر اولیه، ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد دیگر متوجه سایر عوامل و متولیان حوزه مختلف بوده است. غلامحسین اسماعیلی گفت: «اطمینان می‌دهم هر کس به هر نسبت مقصر باشد تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.» اتوبوس جمعی از خبرنگاران ایرانی که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم این منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه دوم تیر، در محور ارومیه-نقده واژگون شد. مهشاد کریمی از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و ریحانه یاسینی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۲۱ تن از خبرنگاران نیز مجروح شدند. مجروحان را ابتدا به بیمارستانی در نقده منتقل کردند که فاقد امکانات کافی بود. به گفته آسیه اسحاقی، خبرنگار خبرگزاری پانا و از حاضران در این اتوبوس، نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه از مشکل فنی اتوبوس حامل خبرنگاران آگاه بوده اما استاندار منکر آن بود که اتوبوس نقص فنی داشته است. پس از این حادثه انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل فراهم کردن اتوبوسی فاقد امکانات و استانداردهای لازم بالا گرفت. سپس نحوه رفتار عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با خبرنگاران آسیب‌دیده و سوگوار به موضوع کانونی انتقادها تبدیل شد. سازمان حفاظت محیط زیست و شخص کلانتری هیچ‌کدام از انتقادها (به مشکل اتوبوس و رفتار فردی) را نپذیرفتند. غلامحسین اسماعیلی در چهل و ششمین نشست خبری خود درباره این پرونده گفت: «رسیدگی به پرونده‌هایی مانند تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازها به صورت ویژه در قوه قضاییه انجام می‌شود. تأکید کردیم با سرعت، دقت و جامعیت این پرونده‌ها مورد بررسی قرار گیرند. اگر طولانی شدن فرآیندهای کارشناسی نباشد در اسرع وقت به این دست پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و هر کس به هر نسبت در این حوادث مقصر شناخته شود حتما تحت پیگردهای قضایی قرار خواهد گرفت.» علاوه بر حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، در یک حادثه جاده‌ای دیگر در دهشیر یزد (تصادف اتوبوس حامل سرباز-معلم‌ها با تریلی) که روز پنج‌شنبه سوم تیر ماه رخ داد، پنج سرباز-معلم جان باختند. اشاره اسماعیلی به تصادف اتوبوس سربازها به این حادثه برمی‌گردد.

محمد مصدق کهنمویی معاون اول قوه قضاییه شد

سخنگوی قوه قضاییه از انتصاب حجت‌الاسلام محمد مصدق (کهنمویی) به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه خود با اعلام این خبر گفت که معاون اول جدید قوه قضاییه از امروز کارش را در مسئولیت جدید آغاز خواهد کرد. مصدق کهنمویی تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری، معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه و ... در دستگاه قضایی حضور داشته است. ایرج مصداقی، نویسنده و زندانی سیاسی سابق، در مطلبی با عنوان «آخرین قدم‌ها برای نابودی استقلال کانون وکلا» که در تاریخ ۱۴ آذر ۹۹ در زمانه منتشر شده، درباره مصدق کهنمویی می‌نویسد: ‌ «انتخاب حجت‌الاسلام محمد مصدق‌ کهنمویی به معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه و دیدگاه‌های متحجرانه‌ی او خبر از اهداف ویژه رئیسی می‌داد.» مصدق‌ کهنمویی در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در همایش نقش حقوقدانان و وکلای دادگستری در گام دوم انقلاب در همدان، رعایت حقوق عمومی را بر وکلا الزامی دانسته و گفته بود: «اگر وکیلی از پرونده جاسوسی دفاع می‌کند و برأی حق موکل خود تلاش می‌کند، باید بداند حق ۸۰ میلیون ملت را فراموش کرده است....» او رعایت شئون وکیل را یکی از ارکان مهم قابل بررسی توسط وکلا خوانده و گفته بود: «حفظ ظاهر و رفتار وکیل‌منشانه باید در جامعه وکلا فرهنگ‌سازی شود به گونه‌ای که وکلا در سطح جامعه از روی ظاهر هم قابل تشخیص باشند.»

وب‌سایت «رویداد۲۴» سیاست دولت رئیسی (عضو هیئت مرگ) در قبال طالبان را ناروشن دانست

وب‌سایت «رویداد۲۴» نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران در تحلیلی از تغییر رویکرد اصول‌گرایان نسبت به طالبان خبر داد و گفت معلوم نیست که دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری پیروز اعلام شد، در قبال طالبان چه سیاستی در پیش خواهد گرفت. به‌نوشته «رویداد۲۴» از سال گذشته برخی از اصول‌گرایان در مجلس و روزنامه کیهان تلاش کرده‌اند طالبان را «جنبش اصیل» معرفی کنند و بگویند طالبان با گروه «دولت اسلامی» (داعش) فرق دارد و دست به «جنایت‌های هولناک» نمی‌زند اما در روزهای اخیر با پیش‌روی طالبان در افغانستان و اعمال سیاست‌های تندروانه از جمله نسبت به شیعیان، موضع این اصول‌گرایان کمی فرق کرده است. «رویداد۲۴» با اشاره به نوشته‌های اخیر روزنامه کیهان و وب‌سایت «رجانیوز»، متعلق به اصول‌گرایان که در آن نسبت به پیش‌روی‌های طالبان ابراز نگرانی شده بود، نوشته است: «پس از تغییر شرایط در افغانستان، اصول‌گرایان فعلاً از حمایت از طالبان دست کشیده‌اند.» این وب‌سایت افزوده است: «این‌که اصولگرایان با این معضل منطقه‌ای چه خواهند کرد، هنوز معلوم نیست و فعلاً باید منتظر استقرار تیم رئیسی و راهکارهای علی باقری کنی (جانشین احتمالی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه) ماند.»