ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک سازمان دولتی #آلودگی_رادیو اکتیو ناشی از حادثه انفجار در پایگاه نظامی #روسیه را تایید کرد

خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد به‌دنبال وقوع انفجار در یک پایگاه نظامی در شمال غرب روسیه، سطح تشعشعات هسته‌ای بین ۴ تا ۱۶ برابر شده است. پنجشنبه ۸ اوت/ ۱۷ مرداد در یک پایگاه نظامی در شمال غرب روسیه که روی یک سکوی دریایی درآب‌های دریای سفید قرار دارد، یک آزمایش موشکی منجر به انفجار و کشته‌شدن ۷ تن شد. خبرگزاری رویترز به نقل از تاس نوشت براساس گزارش سازمان دولتی هواشناسی، پنج‌شنبه پس از این انفجار، سطح تشعشعات هسته‌ای در در شهر سورودویسنسک تا ۱۶ برابر افزایش پیدا کرده است. وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه اعلام کرده بود سطح رادیواکتیو هوا پس از این حادثه ثابت مانده و تشعشعات آزاد نشده. اما مقامات شهر سورودویسنسک گفته‌ بودند تغییر مختصری در این مورد به وجود آمده است. موسسه گرین‌پیس (Greenpeace) اما سطح آلودگی رادیو اکتیو را ۲۰ برابر اعلام کرده بود. وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه اعلام کرده بود سطح رادیواکتیو هوا پس از این حادثه ثابت مانده و تشعشعات آزاد نشده. اما مقامات شهر سورودویسنسک گفته‌ بودند تغییر مختصری در این مورد بوجود آمده است. موسسه گرین‌پیس (Greenpeace) اما سطح آلودگی رادیو اکتیو هوا ۲۰ برابر اعلام کرده بود.

دولت محلی #جبل‌الطارق رفع توقیف از نفتکش «#گریس ۱» ایران را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک مقام بلندپایه دولت محلی جبل‌الطارق گزارش‌های خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران درباره رفع توقیف از نفت‌کش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را تکذیب کرد. آسوشیتدپرس نام این مقام بلندپایه را افشا نکرده است. صبح سه‌شنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری فارس اعلام کرد که نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران بعد از ظهر سه‌شنبه رفع توقیف می‌شود. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه عین این خبر را به نقل از رویترز بازتاب داد. دادگاه عالی حبل‌الطارق توقیف نفت‌کش ایران را تا ۸ شهریور/ ۳۰ اوت تمدید کرده است. جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم از تمایل بریتانیا برای رفع توقیف از نفتکش «گریس‌۱» خبر داده بود. ساعتی قبل از اعلام این خبرهای متناقض ناوچه تیپ ۲۳ نیروی دریایی ارتش بریتانیا به نام «کنت» که ۱۳۳ متر طول دارد و از جنگ‌افزارهای ضد کشتی، ضد زیردریایی و ضد هوایی برخوردار است، راهی خلیج فارس شد. به گفته سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا، ناوچه کنت علاوه بر مأموریت‌ مقابله با قاچاق، امنیت دریایی و مقابله با تروریسم در کنار کشتی مونتروز حفاظت و اسکورت شناورهای حامل پرچم بریتانیا در تنگه هرمز را هم به عهده می‌گیرد.

کامیل احمدی، پژوهشگر کُرد دو تابعیتی در تهران بازداشت شد

#کامیل_احمدی، نویسنده و پژوهشگر #علوم_اجتماعی روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد ماه از سوی نیروهای اطلاعاتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده است. #شفق_رحمانی، همسر او در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «همسرم، کامیل احمدی، از روز یک‌شنبه بازداشت شده است. در پیگیری‌های امروزمان مشخص شد شعبه یک دادسرای امنیت #اوین قرار بازداشت یک ماهه کامیل را صادر کرده است. هیچ اطلاعی بابت دلیل بازداشت و اتهام کامیل به ما داده نشده است.» احمدی در سال‌های اخیر پژوهش‌هایی درباره ختنه زنان، کودک‌همسری، وضعیت قومیت‌ها و دگرباشان، ازدواج سفید در ایران و انجام داده و از او به عنوان برنده برخی جوایز پژوهشی از دانشگاه جورج واشنگتن نام برده شده است.

مخالفت دادگاه با تبدیل قرار بازداشت #مرضیه_امیری به #وثیقه

دادگاه رسیدگی به اتهامات #مرضیه_امیری، روزنامه‌نگار #روزنامه_شرق و از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهانی کارگر، روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد همزمان با روز تولد این روزنامه‌نگار در شعبه ۲۸ #دادگاه_انقلاب_تهران برگزار شد. در این جلسه قاضی #محمد_مقیسه با تبدیل قرار بازداشت امیری به قرار وثیقه مخالفت کرد. سمیرا امیری، خواهر مرضیه امیری در توئیتر خود نوشت: «دادگاه مرضیه امروز برگزار شد. مقیسه باز هم درخواست تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه را نپذیرفت.» خبرگزاری هرانا گزارش کرده است که مرضیه امیری به خاطر فشارهای وارده در دوران بازجویی یک بار دچار حمله صرع شده است. خبرهایی هم درباره محرومیت‌ او از دارو و درمان در زندان اوین منتشر شده است. کیفرخواست مرضیه امیری در تاریخ ۱۲ تیر ماه پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به او ابلاغ شد. در این کیفرخواست اتهام‌های اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی علیه او مطرح شده است. مرضیه امیری بیش از سه ماه است در بازداشت به سر می‌برد. او روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر همراه ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد. پس از یک هفته بازجویی در بند دو-الف سپاه، او را به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه #وزارت_اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ منتقل کردند و از روز ۱۸ خرداد ماه در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

سه سال پس از #خصوصی‌سازی جایگاه‌های سوخت، ده‌ها کارگر بیکارشده هنوز سرگردانند

خصوصی‌سازی جایگاه‌های سوخت در سال ۹۵ با اخراج صدها تن از #کارگران همراه بود. بخشی از این کارگران به مرور مجدداً به سر کار بازگشتند، اما ده‌ها تن از آنان هنوز پس از گذشت چهار سال در انتظار بازگشت به کارند. رئیس روابط عمومی شرکت از خود سلب مسئولیت کرده است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از یکی از کارگران بیکار شده جایگاه‌های سوخت نوشته است صدها کارگر بیکارشده جایگاه‌های سوخت پس از تلاش فراوان توانسته‌اند به کار بازگردند اما چند ده کارگر هنوز بلاتکلیف‌اند و امیدوارند تا پایان سال به کار بازگردند. اما فاطمه کاهی رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از این شرکت سلب مسئولیت کرده و گفته است تعدادی از کارگران شرایط پیمانکار از جمله کار با دستمزد پائین را نپذیرفته‌اند و برخی قراردادشان از سوی کارفرمای جدید تمدید نشده است.

#مصباح_یزدی: در گوشه و کنار حوزه برخی با لحن سبک از رهبری یاد می‌کنند

محمد تقی مصباح یزدی، استاد حوزه علمیه و رهبر معنوی جبهه پایداری در دیدار با حجت الاسلام محمد محمدیان مسئول ارتباطات حوزوی دفتر رهبری از برخی مخالفت‌ها در حوزه علمیه قم با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داد. مصباح‌ یزدی گفت: «امروز در گوشه و کنار حوزه، کسانی پیدا می‌شوند که می‌خواهند رهبری را تضعیف کنند، درباره ایشان شبهه ایجاد می‌کنند، با لحن سبک از ایشان یاد می‌کنند، این نعمت‌هایی که خدا به دست ایشان نصیب ما کرده را ندیده می‌گیرند و ناسپاسی می‌کنند، با این که شاید استصحاب قهقرا را بهتر از من بلد باشند.» اصولیان شیعه در «استصحاب قهقرا» به چیزی یقین دارند که پیش از این مشکوک بوده است. برای مثال رهبری علی خامنه‌ای.

سخنگوی #سازمان_انرژی_اتمی: ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم به ذخایر #اورانیوم غنی‌شده ایران اضافه شد

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم به ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اضافه شده و اکنون ایران ۳۶۰ تا ۳۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد. به گزارش خبرگزاری ایرنا کمالوندی دوشنبه ۲۲ مرداد در حاشیه مراسم آغاز عملیات احداث مرکز تحقیقات جداسازی و توسعه ایزوتوپ‌های پایدار گفت: «با توجه به ضرورت مد نظر قرار دادن سوخت نیروگاهی سطح اورانیوم غنی شده باید ۴,۲ درصد باشد، ولی ما ۴,۵ درصد بالا رفتیم، چرا که وقتی شما اورانیوم ۴,۵ درصد تولید می‌کنید، اگر هم زمانی محصول ۴ درصد داشتید و بنا به مقتضیات وقتی اینها را به هم مخلوط می‌کنید به عدد مورد نظر می‌رسید.»

#حوادث_کار پی‌درپی در کارخانه #فولاد_یزد: دو کارگر دیگر کشته و زخمی شدند

فقدان ایمنی کار باز در #کارخانه_فولاد_یزد قربانی گرفت. شامگاه دوشنبه ۲۱ مرداد دو کارگر کارخانه حین کار دچار برق‌گرفتگی شدند. یکی از کارگران در دم جان باخت و کارگر دیگر که حالش وخیم اعلام شده است به بیمارستان منتقل شد. این در حالی است که به گفته‌ی دبیر اجرایی خانه کارگر یزد هفته گذشته نیز یک کارگر این کارخانه در اثر نشت گاز جان خود را از دست داده است. علی محمد دهقانی دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از افزایش حوادث کار در واحدهای تولیدی و خدماتی این استان انتقاد کرده و گفته است خانه کارگر تصمیم دارد برای بهبود ایمنی کار در استان نامه‌ای به «مسئولان کشوری» نوشته و از آن‌ها بخواهد برای فعال کردن بازرسان کار در واحدها اقدام کنند. علاوه بر حوادث روز دوشنبه ۲۱ مرداد و هفته گذشته در فولاد یزد، این کارخانه ابتدای سال جاری نیز صحنه مرگ و مصدومیت سه کارگر بود. ۱۷ فروردین سال جاری دو کارگر دچار برق‌گرفتگی شدند و کارگر دیگری نیز که برای کمک به همکاران خود به درون کانال تاسیسات برق وارد شده بود، مصدوم شد.

کنایه #محمود_صادقی به #صادق_آملی_لاریجانی: کسی که قادر به تشخیص مصالح دفتر خود نیست، چگونه مصلحت نظام را تشخیص می‌دهد؟!

#محمود_صادقی، نماینده مجلس با انتشار یک توئیت به #صادق_آملی_لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق #قوه_قضاییه کنایه زده که وقتی قادر به تشخیص مصالح دفتر خود در زمان ریاست قوه قضاییه نبوده، چه‌طور می‌تواند مصلحت نظام را تشخیص دهد. کنایه‌ای که به انتخاب آملی لاریجانی از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم برمی‌گردد و این انتخاب را زیر سوال می‌برد. صادقی در توئیت خود نوشته: «این روزها برای خیلی‌ها این سؤال پیش آمده که کسی که قادر به تشخیص مصالح و اشراف بر مسائل و زد و بندهای مالی در حوزه دفتری خودش نبوده، چگونه می‌تواند مصلحت نظام را تشخیص بدهد؟!» موضوع مورد اشاره این نماینده، بازداشت #اکبر_طبری، معاون امور اجرایی قوه قضاییه در دوره ریاست صادق لاریجانی است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۲۵ تیر گزارش‌ها درباره این بازداشت را تایید کرد و گفت اتهام او «توصیه و اعمال نفوذ در برخی از پرونده‌های قضایی» است. محمود صادقی از منتقدان جدی صادق آملی لاریجانی است. او بارها به عملکرد آملی لاریجانی در مقام ریاست قوه قضاییه ایراد گرفته و به دلیل همین انتقادها تحت فشار قرار گرفته بود و یک نوبت در آستانه بازداشت بود: شامگاه یک‌شنبه ۷ آذر ۹۵، ماموران امنیتی با در دست داشتن حکم بازداشت محمود صادقی به مقابل منزل او در تهران رفته و از او خواسته بودند همراه آنها به بازداشتگاه برود. او اما با ماموران نرفته و استدلال کرده بود با استناد به اصل ۸۶ قانون اساسی مقامات قضایی اجازه تعقیب یا توقیف نمایندگان مجلس را برای ایفای وظایف نمایندگی ندارند. وکیل او هم گفته بود حکم جلب او مربوط به نطق انتقادی‌اش علیه صادق آملی لاریجانی و دخل و تصرف شخصی او در سپرده وثیقه‌های زندانیان است. صادقی اما روز ۲۱ آذر ۹۵ به دلیل «اظهارات نسبتا تند» علیه رئیس قوه قضاییه در شیراز عذرخواهی کرد.

قوه قضائیه:‌ سازمان بازرسی کل کشور مامور است بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر بازخوانی تکالیف و عملکرد دستگاه‌ها در مورد عفاف و #حجاب نظارت کند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد همه دستگاه‌های مخاطب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (در مورد عفاف و حجاب) باید بار دیگر تکالیف خود را در موضول عفاف و حجاب بازخوانی کنند و ماموریت‌های محوله را اجرایی کنند، «چون شاید مدیران جدید آمده‌اند و از این وظایف خبر ندارند». اسماعیلی همچنین گفت: «این دستگاه‌ها باید گزارش عملکرد خود را در حوزه عفاف و حجاب برابر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به دبیرخانه این شورا ارسال کنند و از دبیرخانه این شورا هم تقاضا داریم از دستگاه‌های مخاطب، مطالبه‌گری کنند». به گفته اسماعیلی به سازمان بازرسی کل کشور نیز از ناحیه ریاست قوه‌ قضاییه ماموریت داده شده «تا عملکرد دستگاه‌های مخاطب را بررسی کنند و ببینند آنها برای تکالیف خود چه کرده‌اند». سخنگوی قوه قضاییه برخورد قضائی با دستگاه‌هایی که سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند را تایید کرد اما گفت: «پرونده قضایی تا امروز تشکیل نشده یا بنده بی‌اطلاعم. ولی موضع ما نسبت به سند ۲۰۳۰ همان موضعی است که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند و اجرای آن را تایید نمی‌کنیم و معتقدیم سند تحول آموزش و پرورش باید اجرا شود».

۱۳ نفر #بازداشتی روز یکشنبه ۲۰ مرداد در مشهد، در زندان وکیل‌آباد نگهداری می‌شوند

کانال رسمی ۱۴ فعال مدنی ایران در شبکه تلگرام، آمار دقیق بازداشت‌شدگان روز یکشنبه ۲۰ مرداد در مشهد را ۱۳ نفر اعلام کرد که ۵ نفر آن‌ها زن و ۸ نفر مرد هستند. این افراد از جمله جمعی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر هستند که اعلام کرده‌اند که «با کلیت این حکومت و حاکمیت و همه نهادها و قوای آن» مخالف‌اند و معتقدند «هیچ راهی برای بازسازی و نوسازی این رژیم وجود ندارد». این افراد و چند تن دیگر در حمایت از کمال جعفری یزدی، یکی از امضاکنندگان بیانیه که به ۱۳ سال حبس محکوم شده و همچنین حمایت از زندانیان سیاسی، ظهر روز یکشنبه در مقابل دادگستری مرکزی خراسان رضوی در مشهد گرد آمده بودند که مأموران امنیتی آن‌ها را بازداشت کردند. تجمع آن‌ها به‌دلیل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی بود. کانال رسمی ۱۴ فعال مدنی ایران گفته است که بازداشت شدگان به زندان وکیل‌آباد (زندان مرکزی مشهد) منتقل شده‌اند. زنان در بند نسوان و مردان در بند ۶/۱ این زندان نگهداری می‌شوند و از ملاقات و تلفن محروم هستند. این گزارش افزوده است: «[آن‌ها] توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت گردیده و به دستور این نهاد و تأیید شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای انقلاب مشهد، با تعیین قرار صوری ۱۰۰ میلیون تومان، موقتاً در یک‌جا و در کنار هم زندانی هستند و بنا به آخرین خبر رسیده تا ظهر امروز سه‌شنبه ۲۲ مرداد حال و روحیه همگی خوب اعلام شده است».

خروج حزب #کارگزاران از #جبهه_اصلاحات به‌دلیل انتقاد از #محمد_خاتمی تکذیب شد

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد خروج این حزب از جبهه اصلاحات را تکذیب کرد و گفت: «من تمام این اخبار را تکذیب می‌کنم. برداشت‌ها، برداشت‌های ناصوابی است که از مصاحبه دبیرکل (غلامحسین کرباسچی) صورت گرفته است». عطریانفر افزود: «دبیرکل سازندگی اظهاراتی کرده است که به مفاد مباحث باز می‌گردد و ارتباطی با خروج از جریان اصلاحات ندارد.» حزب کارگزاران این روزها مخالفت‌هایی را در جبهه اصلاحات برانگیخته است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب از «آغار بازسازی جبهه اصلاحات» سخن گفته و تأکید کرده است که «ستاد انتخاباتی ملی اصلاح‌طلبان تشکیل خواهد شد». او همچنین گفته است که «رهبری خاتمی در جبهه اصلاحات را قبول نداریم». عطریانفر افزوده است: «جهت‌گیری دبیرکل و به‌طور کلی حزب کارگزاران سازندگی همواره به سمت تحکیم و بازسازی برای حفظ اصلاحات بوده است. ما همچنان به اصلاحات پایبند هستیم و از این جریان سیاسی اعلام خروج نکرده‌ایم.»

قوه قضائیه: خبر #فیلترینگ #اینستاگرام صحت ندارد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۲ مرداد در واکنش به خبر مبنی بر فیلترشدن اینستاگرام گفت: «این خبر صحت ندارد و چنین خبری هم اعلام نشده است». غلامحسین اسماعیلی در توضیح اظهاراتش گفت: «در مقطعی که دادستان کل کشور معاون اول ندارد و هنوز فردی برای این سمت انتخاب نشده، خبری منتسب به معاون اول دادستانی کل نقل می‌شود که بیانگر این است که برخی افراد فعال در رسانه‌ها و فضای مجازی، اخلاق حرفه‌ای را مراعات نمی‌کنند. این خبر صحت ندارد و چنین خبری هم اعلام نشده است. بر فرض اگر چنین کسی می‌بود و چنین خبری را اعلام می‌کرد، مواضع قوه قضائیه به شمار نمی‌آید. موضع قوه‌قضائیه آن است که سخنگوی قوه قضائیه یا رییس قوه قضائیه در ملاقات‌ها و دیدارهای خود اعلام کنند و سایر مطالبی که مدیران قضایی اعلام می‌کنند، نظر شخصی خودشان است». برخی از خبرگزاری‌ها پیشتر به‌نقل از «معاون اول دادستان کل کشور» از فیلترینگ اینستاگرام خبر داده و نوشته بودند «فیلترینگ شبکه اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور قرار دارد». خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضائیه) نیز این خبر را شایعه و جعلی خوانده بود.

تجمع کارگران شهرداری مصیری در #استان_فارس در اعتراض به تعویق مزدها

کارگران شهرداری مصیری در استان فارس ۴۰ میلیون تومان مطالبات معوقه دارند و به رغم ماه‌ها تلاش نتوانسته‌اند حقوق معوقه خود را از شهرداری و پیمانکار بگیرند. مصیری یک شهر در مرکز شهرستان رستم استان فارس ایران است. کارگران یکشنبه ۲۰ مرداد مقابل دادگستری شهر رستم تجمع کردند و خواستار رسیدگی مراجع قضایی به مطالبات خود شدند. به گفته‌ی یکی از کارگران معترض، طبق حکم دادگستری رستم مطالبات کارگران ۴۰ میلیون تومان است اما با گذشت هشت ماه از صدور حکم هنوز مطالبات وصول نشده است. کارگران گفته‌اند عدم پرداخت مطالباتشان در شرایطی که قیمت‌ کالاهای ضروری به طور سرسام‌آوری افزایش یافته آن‌ها و خانواده‌هایشان را با مشکلات معیشتی روبرو کرده است.

انتقاد به مقررات جدید کسب #حق_اقامت_در_آمریکا

وکلای مدافع حقوق بشر و سازمان‌های مدافع حقوق مهاجران مقررات جدید دولت آمریکا برای کسب حق اقامت در این کشور را مورد انتقاد قرار دادند. این نهادها از آن بیم دارند که به‌عنوان مثال مهاجران دیگر جرأت نکنند کمک‌های دولتی یا هر نوع کمکی درخواست کنند. افزون بر این گفته می‌شود که مقامات بیش از حد آزادی تصمیم‌گیری درباره نیاز کسی به کمک در آینده دارند. بر اساس مقررات جدید اگر دولت تشخیص دهد مهاجری برای زندگی در آمریکا در آینده به کمک‌های دولتی وابسته خواهد شد، تقاضای تمدید روادید یا دائمی شدن اقامت او را رد خواهد کرد. اگر کسانی معیار مورد نظر دولت در زمینه کسب درآمد را نداشته باشند یا احتمال استفاده آن‌ها از بیمه درمانی دولتی یا برگه‌های تخفیف اجاره وجود داشته باشد، ممکن است اجازه ورود به کشور را پیدا نکنند. مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند این مقررات برای دستیابی مهاجران به «خوداتکایی» است. مدافعان حقوق مهاجران می‌گویند این قانون، مهاجران کم‌درآمد را هدف قرار داده و مرکز ملی قانون مهاجرت در آمریکا نیز گفته است از دولت به دادگاه شکایت خواهد کرد. مقررات جدید دولت آمریکا برای کسب حق اقامت در این کشور از ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر اجرا خواهد شد.

تعداد حیوانات جنگل‌های جهان به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است

«بنیاد جهانی طبیعت» (WWF) نسبت به کاهش شدید تعداد حیواناتی که در جنگل‌های سراسر جهان زندگی می‌کنند، هشدار داد. براساس ارقام ارائه شده توسط این بنیاد که حاصل پژوهش در مورد ۲۶۸ گونه مهره‌دار و ۴۵۵ نوع از حیوانات است، تعداد حیوانات جهان نسبت به سال ۱۹۷۰ به کمتر از نصف رسیده است. تحقیقات انجام شده توسط «بنیاد جهانی طبیعت» نشان می‌دهد به صورت ویژه جمعیت دوزیستان، مانند قورباغه‌ها و همچنین پستانداران مانند میمون‌ها و فیل‌های جنگلی به‌شدت کاهش پیدا کرده است. یکی از اعضای هیئت مدیره WWF با «ترسناک»‌ خواندن این مسئله گفت حیات جنگل‌ها وابسته به حیات گونه‌های جانوری‌ست که در جنگل‌ها زیست می‌کنند: «اگر حیوانات از بین بروند، قابلیت جنگل‌ها برای ذخیره گازهای اقلیمی نیز از بین خواهد رفت. باید با حفاظت از حیوانات جنگلی، روند کاهش جمعیت و تنوع زیستی را تغییر داد».

احتمال انحلال پارلمان #ونزوئلا و برگزاری انتخابات زودهنگام

در مبارزات قدرت در ونزوئلا، ظاهراً نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور می‌خواهد پارلمان تحت کنترل مخالفان را منحل کند. مجمع قانون اساسی (مجلس مؤسسان) ونزوئلا که طرفدار دولت است کمیسیونی را برای تعیین تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان تشکیل داد. دیوسدادو کابیو، رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا در این‌باره گفت اگر به این نتیجه برسیم که چون دیگر مجلس ملی وجود ندارد انتخابات باید امسال برگزار شود، این کار انجام خواهد شد. انتخابات بعدی پارلمان ونزوئلا طبق روال عادی باید در پایان سال آینده برگزار شود. روز گذشته (دوشنبه) پیش از انتشار این خبر خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، هشدار داد که نیکولاس مادورو قصد دارد با انحلال پارلمان دست به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بزند. پارلمان ونزوئلا آخرین سنگر مخالفان دولت است. دولت نروژ که نقش میانجی در مذاکرات دولت و مخالفان را دارد اعلام کرده که تماس‌هایی با حکومت ونزوئلا و مخالفان آن داشته تا گفت‌وگوها برای حل بحران سیاسی این کشور از نو آغاز شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به‌تازگی با صدور یک دستور اجرایی، حکم توقیف اموال و دارایی‌های دولت ونزوئلا را در ایالات متحده صادر کرد.

#مرکز_آمار: هشت درصد #کاربران_اینترنت در ایران بی‌سوادند

به گزارش مرکز آمار ایران ۶۱ درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ٨٣ درصد افراد دارای تحصیلات راهنمایی و دوره اول متوسطه و ٩۴ درصد افراد دارای تحصیلات دوره دوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی، کاربر موبایل هستند. همچنین ۹۹ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۸۰ درصد افراد دارای تحصیلات غیر رسمی و ۵۸ درصد افراد بی‌سواد از موبایل استفاده می‌کنند. در همین حال آمار نشان می‌دهد که ۴١,۴ درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ۶۴,٧ درصد کاربران اینترنت دارای تحصیلات راهنمایی، ٨٨,۶ درصد دارای تحصیلات دوم متوسطه و پیش دانشگاهی، ۹۷درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۱۷ درصد دارای تحصیلات غیررسمی و ۸,۴ درصد افراد بی‌سواد، کاربر اینترنت هستند. در مورد افراد بی‌سواد هرچند ضریب نفوذ اینترنت ۸,۴ درصد و رایانه ۸,۱ درصد اعلام شده بسیار پایین است اما در عوض بیش از نیمی از افراد بیسواد کاربر تلفن همراه هستند.

#روحانی، #میعاد_صالحی مدیرعامل ۳۷ ساله #صندوق_بازنشستگی_کشوری را برکنار کرد

میعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی برکنار شد. صالحی ۳۷ ساله، ۱۰ فروردین سال جاری به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب و پس از فقط چهار ماه برکنار شد. او پیش از این مدیر رادیو قرآن بود. وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ایران به او دستور داده بود به گونه‌ای عمل کند که تا پایان سال صندوق بازنشستگی «متکلف اداره هیچ بنگاهی مگر بنا به ضرورت و به تشخیص ارکان صندوق نباشد». براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صندوق بازنشستگی ایران با بحران مالی روبرو و در «آستانه ورشکستگی» قرار دارد. دولت کلیه صندوق‌های بازنشستگی را به خروج از بنگاهداری و واگذاری دارایی‌ها مکلف کرده است. شریعتمداری «تحقق این هدف» را مهمترین مسئولیت مدیر سابق رادیو قرآن و مدیرعامل صندوق بازنشستگی اعلام کرده است.

#وزیر_علوم: #اعزام_دانشجویان_به_خارج قطع نشده، فقط به خاطر محدودیت‌های مالی به تعویق افتاده است

منصور غلامی، وزیر علوم اعلام کرد اعزام دانشجویان در قالب دوره‌های شش ماهه به خارج از ایران قطع نشده بلکه به دلیل محدودیت‌های ارزی به وقفه افتاده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منصور غلامی، وزیر علوم دوشنبه ۲۲ مرداد گفت: «تا اوایل سال جاری مشکل خاصی در اعزام دانشجویان و اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور نداشتیم و اعزام‌ها طبق برنامه زمان‌بندی انجام شده است اما طی دو سه ماه اخیر مقداری به لحاظ مالی با محدودیت ریالی و ارزی مواجه شدیم و فرایند اعزام‌ها کند شده است اما این مسئله نیز تا مهر ماه جاری حل خواهد شد و ما تعهدات خود در این زمینه را انجام خواهیم داد.» وزارت علوم از طریق دوره‌های شش ماهه اعزام دانشجو به خارج برای دانشجویان مقطع دکتری این امکان را فراهم می‌آورد که بخشی از پژوهش رساله‌های دکتری خود را با هماهنگی استادان راهنمای داخل و خارج در یکی از دانشگاه‌های معتبر خارج انجام دهند. دولت به این گروه از دانشجویان ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌داد.

یک مرد از میان ۱۵ هزار #کارتن‌خواب #تهران قصد داشت کابل بدزدد که برق فشار قوی او را از پای درآورد

یک مرد کارتن‌خواب قصد داشت برای گذران زندگی و تأمین معیشت روزانه کابل بدزدد که برق فشار قوی او را گرفت و کشت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حدود ساعت ۲۱ دوشنبه ۲۱ مرداد مأموران کلانتری امین‌آباد جسد مرد کارتن‌خواب را در کنار یک دکل فشار قوی در تهران یافتند. او هنگام مرگ ۴۱ سال داشت. هویت او مشخص نیست و تحقیقات در این‌باره آغاز شده. تعداد کارتن‌خواب‌ها در تهران حدودا ۱۵ هزار نفر اعلام شده است.