ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان باختن یک #کولبر جوان در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی در منطقه «هنگه‌ژال» بانه

بامداد پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، نیروهای مرزبانی ایران در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» در شهر بانه به سمت گروهی از کولبران تیراندازی كرده و در نتیجه آن کولبر جوان ۲۳ ساله‌ای به نام «هادی خدری» کشته شد. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، هادی خدری مجرد و اهل روستای «زیویه» از توابع شهرستان بانه بوده است. بر اساس آمار گردآوری شده توسط شبکه حقوق بشر کردستان، از ابتدای مرداد ماه سال جاری تاکنون دست‌کم ٣ كولبر به نام‌های وزیر محمدی، رضا پوراسماعیل و هادی خدری در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی در مرزهای نوسود (استان کرمانشاه)، چالدران (آذربایجان غربی) و بانه (استان کردستان) جان خود را از دست داده‌اند. همچنین یک کولبر به نام خالد غفوری نیز در جریان یک تصادف جاده‌ای جان خود را از دست داد. در این حادثه ۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. در همین بازه زمانی دو کولبر نیز در نتيجه ضرب و شتم نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی نوسود به شدت مجروح شده‌اند. یک کودک کولبر به نام «آرمین احمدی» نیز با شلیک نیروهای مرزبانی در مریوان زخمی شده است. کولبران به صورت روزانه از سوی نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران در مناطق مرزی غربی و شمال‌غربی ایران هدف گلوله قرار می‌گیرند. در هفته‌های گذشته کاربران در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کارزای به نام «#کولبر_نکشید»، خواستار توقف سریع تیراندازی نیروهای مرزبانی و کشتن کولبران شدند. این هشتگ توییتری در مدت زمان اندکی با بیش از ۱۵۰ هزار توییت به ترند اول ایران تبدیل شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تدوین پروتکل‌های بهداشتی و تبلیغات مجازی برای مرحله دوم انتخابات مجلس خبر داد

علی ربیعی، سخنگوی دولت سه‌شنبه ۲۱ مرداد اعلام کرده بود که مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ بدون تغییر در تاریخ، برگزار خواهد شد. پنج‌شنبه ۲۳ مرداد نیز سید اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تدوین پروتکل های بهداشتی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. اسماعیل موسوی در همایش معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور که به صورت ویدیو کنفرانس در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه بعد از نشست‌های متعدد با متولیان حوزه بهداشت، در نهایت قرار بر برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته شده، گفت: «هدف ما حفظ سلامت شرکت کنندگان در انتخابات است و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها هم عضو ستاد انتخابات استان می‌شوند تا نظارت دقیق‌تری بر رعایت اصول بهداشتی در فرایند انتخابات داشته باشند.» دبیر و سنخگوی ستاد انتخابات بدون اینکه به تشریح پروتکل‌های بهداشتی تدون شده اشاره بکند، تاکید کرد ستاد تبلیغاتی نامزدها در ۹ استانی که انتخابات به دور دوم کشیده فعالیتی نخواهد داشت و تبلیغات انتخاباتی صرفا در عرصه مجازی صورت خواهد گرفت. به گفته اسماعیل موسوی آنها تلاش خواهند کرد تا زمینه استفاده از ظرفیت های صدا و سیما را در استان ها برای نامزدها فراهم سازد و تا حد امکان انتخابات در محیط‌های باز برگزار شود تا به توقف چرخه انتقال بیماری یاری برساند. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ۹۸ در حالی برگزار شد که نه تنها تحت تأثیر حوادثی چون اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی بود، بلکه تنها دو روز قبل از آن، یعنی ۳۰ بهمن ۹۸ دولت به صورت رسمی شیوع کرونا در ایران را همزمان با مرگ دو نفر بر اثر این ویروس اعلام کرده بود.

نوسان نرخ #ارز در ایران ادامه دارد؛ #دلار و #یورو باز هم گران شدند

در ایران نوسان قیمت ارز همچنان ادامه دارد. امروز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد در صرافی‌های بانک‌ها دلار ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه شد که در مقایسه با روز گذشته ۱۵۰ تومان گران شد. روز پنج‌شنبه قیمت خرید هر دلار نیز ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه ۳۰۰ تومان گران شد. پیش‌بینی معامله‌گران این بود که امروز دلار تا حدودی به نرخ تنظیم‌شده با درهم نزدیکتر شود. اگر با نرخ درهم، نرخ دلار محاسبه شود، باید دلار در محدوده ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان باشد.

ترکیه می‌خواهد به عملیات خود علیه #کردها در شمال عراق ادامه دهد و از بغداد انتظار همدستی دارد

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به عملیات خود در شمال عراق به‌منظور مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ادامه می‌دهد و از مقامات عراق خواست در این زمینه با ترکیه همکاری کنند. در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است که اقدامات لازم در برابر پ‌ک‌ک در عراق در وهله نخست برعهده بغداد است و «در صورتی که در برابر حضور اعضای پ‌ک‌ک در عراق چشم‌پوشی شود ترکیه در مورد اخذ تدابیر لازم برای تأمین امنیت مرزهای خود عزم راسخ دارد.» در این بیانیه همچنین گفته شده است که پ‌ک‌ک «حاکمیت، یکپارچگی، امنیت و ثبات عراق را نیز تهدید می‌کند». ترکیه بارها به شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک، چه در جنوب شرقی این کشور و چه در شمال عراق، جایی که این گروه مستقر است حمله کرده است. در ماه ژوئن گذشته آنکارا عملیات تهاجمی جدیدی با نام «پنجه ببر» را آغاز کرد که نشان داد سربازان ترکیه در اعماق عراق به پیش می‌روند. روز سه‌شنبه گذشته ارتش عراق اعلام کرد که ترکیه در یک حمله هوایی به شمال عراق دو مرزبان و راننده آن‌ها را کشته است. عراق این حمله را «تجاوز آشکار» خواند. وزارت امور خارجه عراق سپس اعلام كرد كه بغداد سفر وزیر دفاع ترکیه به این كشور را لغو كرده و سفیر ترکیه را فراخوانده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران: در مورد ادعای تولید #واکسن_کرونا باید صبر کنیم

در حالی که روسیه از آماده شدن واکسن ویروس جدید کرونا خبر داده است، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران بدون نام بردن از روسیه گفت: «در مورد ادعای تولید واکسن باید صبر کنیم تا واکسن مرحله سوم کارآزمایی بالینی را طی کند. بعد باید تمام مدارک و اسناد تولید واکسن را ببینیم و اگر همه مراحل به درستی و صحت انجام شده باشد باید برای جمعیت‌های میلیونی طی زمان توان ایمنی‌زایی خودش را ثابت کند.» بیگلری افزود: «سئوالات زیادی در این زمینه وجود دارد، این‌که آیا این بیماری واکسن خواهد داشت یا نه و اگر واکسن دارد کدام واکسن مؤثر است و اگر واکسن جدیدی تولید می‌شود چه مدت ایمنی می‌دهد سه ماه یا ۶ ماه.» به‌گفته رئیس انستیتو پاستور تا دو سال آینده مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره واکسن کرونای ادعایی روسیه گفت این وزارتخانه در حال حاضر اطلاعاتی در مورد این واکسن ندارد. سادات لاری افزود اگر واکسن کرونای روسیه یا هر واکسن دیگری در سطح جهان مؤثر باشد و به تأیید سازمان جهانی بهداشت نیز برسد می‌توانیم موضوع را ارزیابی کنیم.