نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا چهار شرکت، یک نفتکش و یک تاجر عمانی را به دلیل دور زدن تحریم‌ها و همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۲۲ مرداد / ۱۳ اوت یک فرد و شرکت‌های مرتبط با یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت که از نیروی قدس سپاه پاسداران پشتیبانی می‌کردند را تحریم کرد. آندرئا گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از درآمد حاصل از فروش نفت ایران برای تأمین هزینه فعالیت‌های مخرب خود، با هزینه مردم ایران استفاده می‌کند.» بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک تاجر عمانی به نام محمود رشید عمرو الحبسی و دو شرکت متعلق به او در عمان، یک شرکت ثبت‌شده در لیبریا و شعبه یک شرکت الحسبی در رومانی تحریم شدند. همچنین نفتکش «عمان پراید» با پرچم لیبریا نیز که برای حمل و نقل نفت ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت تحریم شد. این شرکت‌ها نفت ایران را به مشتریان خارجی از جمله در کشورهای شرق آسیا می‌فروختند و ده‌ها میلیون دلار به نیروی قدس سپاه پاسداران پرداخت می‌کردند. بدین ترتیب همه دارایی‌ها و منافع مربوط به املاک این فرد و شرکت‌ها مسدود و شهروندان و شرکت‌های آمریکایی از انجام معاملات تجاری با آن‌ها منع شدند.

سازمان ملل از همسایگان افغانستان خواست تا مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان باز نگه دارند

در ادامه پیشروی‌های طالبان در افغانستان، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جمعه ۲۲ مرداد / ۱۳ اوت از همسایگان افغانستان خواست تا مرزهای خود را باز نگه دارند. در حالی که هزاران زن و مرد و کودک افغان برای حفظ امنیت خود در حال ترک خانه و کاشانه‌شان هستند، شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: «ما در آستانه یک فاجعه انسانی هستیم». او افزود: «ناتوانی در یافتن محلی امن ممکن است جان غیرنظامیان بیشماری را به خطر اندازد. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آماده کمک به کشورهایی است که به این آوارگان یاری می‌رسانند. افغانستان با ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان هم مرز است. هفته گذشته با تصرف مرکز ولایت نیمروز به دست نیروهای طالبان شمار زیادی از شهروندان ساکن این منطقه به ایران پناه آوردند و پایانه مرزی میلک در این منطقه بسته شد و بخشی از پناهجویان افغان بازگردانده شدند. همچنین گفته شد که پایانه مرزی گمشاد نیز از سوی ایران بسته شده است. پاکستان نیز در واکنش به تصرف گذرگاه مرزی «اسپین بولدک» در خاک افغانستان توسط طالبان، مرز مشترک خود با افغانستان در منطقه «چمن» واقع در ایالت بلوچستان را بست.

درگیری نیروهای مرزی پاکستانی با صدها شهروند افغانستانی گیرافتاده پشت مرز

مقام‌های امنیتی پاکستان روز پنج‌شنبه ۲۱ مرداد/۱۲ اوت، به رویترز گفتند که نیروهای مرزی پاکستان با صدها شهروند افغانستانی گیرافتاده در مرز افغانستان-پاکستان درگیر شدند. صدها نفر از شهروندان افغانستانی پشت مرز گیر افتاده و به آنها اجازه ورود به افغانستان داده نشد. این مسافران می‌خواهند که از چمن (خاک پاکستان)، وارد سپین بولدک (خاک افغانستان) شوند. طالبان که کنترل مرز چمن-سپین بولدک را اکنون در دست دارد، از هفته گذشته (۶ اوت) مرز را در اعتراض به تصمیم پاکستان برای پایان دادن به سفرهای بدون روادید برای افغانستانی‌ها مسدود کردند. عارف کاکر، یک مقام پاکستانی به رویترز گفت که درگیری‌ها با نیروهای مرزی پاکستان در این منطقه چمن (خاک پاکستان) زمانی آغاز شد که یک مسافر ۵۶ ساله افغانستانی گیرافتاده پشت مرز براثر سکته قلبی درگذشت. این موجب شد که شهروندان افغانستانی معترض به ساختمان‌های مرزداری در خاک پاکستان بروند و با پرتاب سنگ به مأموران مرزی خواهان این شوند که گذرگاه مرزی بازگشایی شود. معترضان جسد متوفی را به دفتر دولتی محلی پاکستان بردند و خواستار بازگشایی مرز شدند. برخی شروع به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند، ماموران پاکستانی به سمت مسافران معترض افغانستانی گاز اشک آور پرتاب کردند و و باتوم معترضان را متفرق کردند. پیش از اینکه گذرگاه مرزی چمن-سپین بولدک بسته شود، شهروندان افغانستان و پاکستان می‌توانستند با کارت شناسایی یا کارت ثبت نام پناهندگان از مرز بدون نیاز به روادید عبور کنند.

تجاوز و قتل دختر ۹ ساله دالیت به دست روحانی هندو و دستیارانش: توئیتر حساب راهول گاندی و برخی دیگر از نمایندگان اپوزیسیون هند را به دلیل انتشار تصویر خانواده قربانی مسدود کرد

خانواده یک دختر ۹ ساله هندی از اقلیت تحت ستم و سرکوب «دالیت» (که به تحقیر نجس شناخته می‌شدند) اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که یک روحانی هندو و دستیارانش یکم اوت/۱۰ مرداد به دختر آنها در دهلی نو تجاوز گروهی کردند و سپس او را به قتل رساندند و جنازه‌اش را نیز سوزاندند. شهر پس از این ماجرا چهار روز شاهد اعتراضات گسترده بود. اکنون توئیتر حساب شخصی راهول گاندی عضو ارشد حزب کنگره ملی، حزب اصلی اپوزیسیون هند را به این دلیل مسدود کرده که او با پدر و مادر این دختر ۹ ساله پس از دیدار با آنها تصویری منتشر کرد و نوشت که این خانواده باید تحقق عدالت را ببیند. هند انتشار هویت قربانیان آزار و تجاوز جنسی را منع کرده است. کمیسیون ملی هند برای محافظت از حقوق کودکان به توئیتر پیام داده بود که درباره توئیت راهول گاندی دست به اقدام بزند. حساب توئیتری نمایندگان متعدد دیگری نیز که این پست را به اشتراک گذاشته‌اند، مسدود شده است. گاندی اما عمل توئیتر را «مداخله در سیاست داخلی هند» و تقویت دولت ناسیونالیست هندوی نارندرا مودی توصیف کرد و جمعه ۱۳ اوت / ۲۲ مرداد گفت: «این حمله به ساختار دموکراتیک کشور ماست. دیگر مشخص است که توئیتر واقعا پلتفرومی خنثی یا بی‌طرف نیست. پلتفرمی است که به آنچه دولت روز می‌گوید، گوش فرا می‌دهد.» حساب توئیتری گاندی و دیگران از دسترس خارج نشده بلکه توئیت عکس خانواده دختر قربانی تجاوز محو شده و امکان انتشار توئیت‌های مجدد تا حذف این توئیت از آنها گرفته شده است. سخنگوی توئیتر در واکنش اعلام کرده است که هدف این پلتفرم «حفاظت از حریم خصوصی و امنیت افراد» است. بنا به آمارهای مربوط به سال‌های گذشته که هنوز ناسیونالیسم هندو تحت تأثیر دولت مودی تا این میزان تقویت نشده بود، بیش از ۶۷ درصد از زنان اقلیت دالیت در زندگی خود خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند. بر اساس آمارها، روزانه به چهار زن دالیت تجاوز می‌شود، دو دالیت به قتل می‌رسند و خانه دو دالیت می‌سوزد. هند بارها شاهد اعتراضات گسترده به خشونت علیه زنان به ویژه تجاوزهای گروهی بوده است.

پس از هرات و قندهار، شش مرکز ولایت دیگر در چند ساعت سقوط کردند و نیروهای طالبان به ۵۰ کیلومتری جنوب کابل رسیدند

گروه جهادی تندروی طالبان در ادامه پیش‌روی‌هایش در افغانستان توانست ظرف چند ساعت پس از تصرف بر هرات و قندهار، شش مرکز ولایت دیگر را نیز اشغال کند: لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، قلعه‌نو مرکز ولایت بادغیس، فیروزکوه مرکز تابستانی ولایت غور، ترین‌کوت مرکز ولایت اروزگان، قلات مرکز ولایت زابل و بالاخره پل علم مرکز ولایت لوگر. به این ترتیب، جهادی‌های تندرو بر ۱۸ مرکز ولایت در افغانستان کنترل دارند. با تصرف پل علم، طالبان به ۵۰ کیلومتری کابل رسید. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا درباره آخرین وضعیت افغانستان گفت که این کشور در آستانه ورود به یک جنگ داخلی گسترده است و غرب باید بفهمد که طالبان یک موجودیت واحد نیست بلکه موجودیتی هزار سر از منافع در حال رقابت با یکدیگر است. همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در افغانستان مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که برای تأمین امنیت سفارت خود در کابل و همچنین تسهیل روند خروج همکاران محلی خود حدود سه هزار سرباز به افغانستان می‌فرستد. بریتانیا نیز از اعزام حدود ۶۰۰ سرباز به افغانستان خبر داده است.

سپیده قلیان به کرونا مبتلا است اما به او اجازه مرخصی نمی‌دهند

سپیده قلیان در زندان بوشهر به بیماری کووید‌ـ ۱۹ مبتلا شده است. جمال‌الدین حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان در پستی اینستاگرامی نوشت که جواب تست کرونای این فعال مدنی زندانی هفته پیش اعلام شده اما با تقاضای مرخصی او موافقت نشده است: «طی این مدت، همه گونه اقدامی جهت درخواست اعطاء مرخصی و ادامه درمان خارج از زندان صورت پذیرفت اما هیچ پاسخ و نتیجه‌ای به‌همراه نداشت و بهانه‌های مختلف، مانع مرخصی او شد .در فضایی که دیگران هم مبتلا یا در معرض ابتلا هستند، نگهداری او در زندان علاوه بر تهدید جان وی، در معرض ابتلا قرار دادن سایر زندانیان است.» هم‌زمان با موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران با شیوع سویه دلتا، کووید‌ـ ۱۹ در زندان‌ها نیز بار دیگر شایع شده است. در هفته‌های گذشته ویروس کرونا برای دومین بار تنها در مدت یک‌ماه در بند زنان زندان اوین شیوع پیدا کرد. همچنان تعداد مبتلایان و زندانیانی که علائم کرونا در آنها مشاهده‌ شده رو به افزایش است.

سخنگوی طالبان: کسی با دیپلمات‌ها به‌ویژه دیپلمات‌های ایرانی کاری ندارد، آن‌ها در امنیت هستند

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، جمعه ۲۲ مرداد / ۱۳ اوت اعلام کرد که دیپلمات‌های کشورهای خارجی ازجمله دیپلمات‌های ایران در امنیت کامل خواهند بود و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد. مجاهد افزود: «به‌ویژه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و جاهای دیگر از امنیت برخوردار هستند و کسی با آن‌ها کاری ندارد و ما به امنیت آن‌ها اولویت داده‌ایم و متوجه‌شان هستیم.» پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان، با توجه به تسلط طالبان به شهر هرات، توجه جدی آن‌ها در تأمین امنیت و سلامت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تأکید قرار داده بود. طالبان در افغانستان همچنان در حال پیشروی است و شب گذشته (پنج‌شنبه) پنج شهر دیگر از مراکز ولایت‌های افغانستان از جمله هرات و قندهار را تصرف کرد. کشورهای مختلف نگران وضعیت دیپلمات‌ها و شهروندان خود هستند.

در رابطه با هجوم دیگری‌ستیزانه جمعیت خشمگین به پناهندگان سوری در آنکارا، ده‌ها نفر دستگیر شدند

چهارشنبه شب ۱۱ اوت / ۲۰ مرداد صدها تن در خیابان‌های آنکارا راهپیمایی کردند، شعارهای نژادپرستانه علیه سوری‌ها سر دادند و سپس به خانه‌ها و مغازه‌های پناهندگان سوری در محله آلتین‌داغ حمله کردند. رسانه‌های ترکیه از مجروح‌شدن شمار زیادی در این هجوم خبر دادند. صلیب سرخ ترکیه نیز از بستری شدن یک کودک خردسال سوری پس از اصابت سنگ جمعیت خشمگین به او خبر داد و اعلام کرد که پناهندگان سوری در تماس با این نهاد امدادرسان نسبت به وضعیت کودکان خود ابراز نگرانی کرده‌اند. پلیس آنکارا پنج‌شنبه ۱۲ اوت اعلام کرد که ۷۶ مظنون در رابطه با این اتفاق بازداشت شده‌اند. مظنونان یا به دلیل حضور در جمعیت خشمگین یا به خاطر انتشار پست‌های تحریک‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند. به گفته مقامات، ۳۸ تن از متهمان پیش از این سابقه کیفری همچون ضرب و شتم، قاچاق مخدر، یا دزدی داشته‌اند. خشونت‌ها پس از آن بالا گرفت که یک نوجوان ۱۸ ساله ترکیه‌ای در نزاع با گروهی از پناهندگان چهارشنبه با ضربات چاقو به قتل رسید. پلیس ترکیه گفت دو تبعه خارجی به دلیل «قتل عمد» بازداشت شده‌اند اما ملیت آنها فاش نشده است. گفتارهای ضدمهاجر و دیگری‌ستیز پس از جنگ سوریه و ورود مهاجران و پناهجویان به ترکیه در این کشور افزایش یافت. ترکیه اکنون با موجی از پناهجویان جنگ افغانستان نیز روبه‌رو است.

شمار کشته‌شدگان سیل در شمال ترکیه به ۲۷ نفر رسید

سیل‌ شدید در شهرهای منطقه دریای سیاه ترکیه جان ۲۷ نفر را گرفته است. اداره فجایع و حوادث ترکیه (AFAD) اعلام کرد که در نتیجه سیل ۲۵ نفر در استان قسطمونی و دو نفر در استان سینوپ جان خود را از دست داده‌اند. جست‌وجو به‌دنبال افراد مفقود شده در استان بارتین ادامه دارد. ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده توسط وزارت کشور هلیکوپترهای پرسنل گارد ساحلی را بر روی پشت بام ساختمان‌ها نشان می‌دهند تا افرادی را که در جریان سیل در خیابان‌ها گرفتار شده بودند نجات دهند. اداره فجایع و حوادث گفته است که بیش از ۱۷۰۰ نفر از مناطق آسیب‌دیده خارج شده‌اند. این سیل به زیرساخت برق در منطقه نیز آسیب رسانده و حدود ۳۳۰ روستا بدون برق مانده‌اند. اداره فجایع و حوادث ترکیه افزوده است که پنج پل تخریب شده و بسیاری دیگر آسیب دیده‌اند. این مسئله منجر به بسته شدن جاده‌ها شده است. تصاویر تلویزیونی ده‌ها خودرو و انبوهی از آوار را در خیابان‌ها نشان دادند که با سیل روان شده‌اند. ترکیه دچار آتش‌سوزی و تخریب ده‌ها هزار هکتار جنگل نیز شده است. سازمان ملل متحد اعلام کرده که گرمایش زمین به طور خطرناکی از کنترل خارج شده و تغییرات آب و هوایی شدیدتر خواهد شد.

دستیار وزارت خارجه ایران: اداره هرات در اختیار طالبان است، دیپلمات‌های ایران داخل ساختمان سرکنسولگری هستند

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران بامداد جمعه ۲۲ مرداد در توئیتی سقوط هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان و قرار گرفتن کنترل آن در دست نیروهای طالبان را تأیید کرد. موسوی اما از نیروهای طالبان با نام نیروهای «امارت اسلامی» یاد کرد و درباره وضعیت دیپلمات‌های ایرانی در سرکنسولگری هرات نوشت: «سرکنسول، دیپلماتها و کارکنان سرکنسولگری ج ا ا داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم.» به گفته دستیار وزیر امور خارجه، «نیروهای اداره‌کننده شهر» یعنی طالبان «متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده اند.» سقوط شهر هرات و دیگر شهرهای بزرگ در افغانستان موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است. طالبان تا کنون بر ۱۱ مرکز ولایت در افغانستان مسلط شده است.