ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت هنوز مصوبه افزایش حق مسکن کارگران را ابلاغ نکرده است

هادی ابوی که به عنوان «نماینده کارگران» در شورای عالی کار حضور دارد، گفته است دولت هنوز مصوبه حق مسکن کارگران را ابلاغ نکرده است. شورای عالی کار در غیاب نمایندگان واقعی کارگران در اسفند ۱۴۰۰، حق مسکن کارگران را به ۶۵۰ هزار تومان افزایش داد. هیئت وزیران اما حق مسکن کارگران را ۱۰۰ هزار تومان کاهش داد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تیر امسال در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی کاهش حق مسکن کارگران را غیرقانونی و ملغی کرد. به گفته ابوی، کارگران همچنان در پایان ششمین ماه سال «منتظر ابلاغ حق مسکن هستند». او گفته که دولت اجازه نداشت بدون نظر شورای عالی کار، حق مسکن را کاهش دهد: «وقتی از مصوبه صحبت می‌کنیم یعنی به تصویب سه‌جانبه شرکای اجتماعی رسیده است. شورای‌عالی کار سه‌جانبه و قانونی رقم دستمزد را تعیین می‌کند که حق مسکن جزئی از آن است و لذا ارسال مصوبه به هیئت وزیران صرفاً از این منظر است که دولت مطلع شود و اگر آن را دارای اشکال ببیند به شورا برگرداند تا اصلاح شود نه آنکه در هیئت وزیران رقم دیگری تصویب شود و چنین چیزی طی این سال‌ها مشاهده نشده بود».

نیروهای امنیتی ترکیه محمد ممندزاده، روزنامه‌نگار کُرد اهل سردشت را بازداشت کرده‌اند

هه‌نگاو که اخبار مربوط به نقض حقوق شهروندان در کردستان ایران را پوشش می‌دهد از بازداشت محمد ممندزاده، روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست در ترکیه خبر داد و نوشت که او در خطر بازگردانده شدن به ایران قرار دارد. ممندزاده که به نوشته هه‌نگاو اهل سردشت در استان آذربایجان غربی است، «دو ماه پیش و پس از حضارهای مکرر نهادهای امنیتی ایران»، زادگاهش را ترک کرد و «به قصد رفتاً به اروپا راهی ترکیه شده بود». نهادهای امنیتی ترکیه که در یک سال اخیر بارها پناهجویان را بازداشت و آزار داده‌اند در ۱۱ اوت این روزنامه‌نگار و فعال مدنی را بازداشت کردند و از آن زمان اطلاعی از وضعیت او منتشر نشده است. ممندزاده دی ماه ۱۴۰۰ به اداره اطلاعات سپاه پاسداران سردشت احضار شده بود. پیشتر نیز در شهریور ۱۴۰۰ پلیس فتا سردشت او را احضار و بازجویی کرده بود.

پدر شاکی ، محیط‌بان محکوم به اعدام را به قتل رساند

جمشید مَحبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست ایران کشته شدن برومند نجفی محیط بانی که به اعدام محکوم شده بود به دست پدر مقتول را تأیید کرد. پدر مقتول صبح شنبه ۲۲ مرداد در برابر ساختمان دادگستری کرمانشاه با یک اسلحه کلاشینکف نجفی را که بسیار به لغو حکم اعدام خود امیدوار بود به قتل رساند. نجفی مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان درگیری با یک گروه از شکارچیان غیرمجاز به سمت آن‌ها شلیک کرد که یکی از شکارچیان به نام یوسف فلاحی بر اثر شلیک او کشته شده بود. او به اعدام محکوم شده و دیوان عالی نیز این حکم را تأیید کرده بود. اما اردیبهشت امسال درخواست اعاده دادرسی او پذیرفته و حکم اعدام به صورت متوقف شد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش کرده است که پدر مقتول از فاصله نزدیک ده تا ۱۵ گلوله به نجفی شلیک کرده و متواری شده است. نجفی برای شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده‌اش به مجتمع قضایی کرمانشاه رفته بود و به گفته محبت‌خانی، بسیار امیدوار بود که این رای شکسته شود.

شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در کنکور سراسری امسال به ۵۲ تن رسید

با احتساب سه نفر دیگر، شمار شهروندان بهایی‌ شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که با عناوین مختلف از جمله «نقص پرونده»، به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، به ۵۲ نفر رسید. شنبه ۲۲ مرداد، هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، خبر داد که سه تن دیگر از شهروندان بهایی از ادامه تحصیل محروم شدند. بر اساس این گزارش، طنین الهوردی گرجی، مبین شهیدی نیا و هومان خوشبین، هر سه ساکن شهر ساری واقع در استان مازندران، در نتایج کنکور سراسری امسال با ایراد «نقص پرونده» در سایت سازمان سنجش مواجه شدند. در روزهای گذشته هویت «افشان اسحاقیان، شکیبا عطریان، هدیه رضایی، سما میثاقیان ساکن رفسنجان، آرشام نیری ساکن کرمان، نشاط عبدلی ساکن اصفهان، کوروش کریمی نژاد، ارشیا پروین، آریا مصلح، روژین عاطفی، عهدیه نامجویان، تارا روزبهان و دیبا بهشاد ساکن اصفهان که به ترتیب نسبت مادر و دختری با یکدیگر دارند و شیوا امین ساکن شاهین شهر، مهسا فروهری، هانا موفقی و هیوا بدیعی ساکن کرج، بهزاد براتی ساکن مشهد، آوا مشکین نفس، فارس حمدی حصاری، ملیکا ملّاکی ساکن بیرجند، بابک یکانی، عطاییه همتی و ژینوس همتی ساکن کرمان، پارسا روحانی و ساغر شهیدی ساکن کاشان، شمیم ایدلخانی و نسیم ایدلخانی ساکن اردبیل، مستعان اقدسی، منا امینی، هونام اسماعیلی، جمشید نورانی و همایون اسماعیلی ساکن تهران، ثمین شهریاری، شهروند بهائی ساکن کرج، شیدا ایشانی و نورا میرزائی شهروندان بهائی ساکن فردیس کرج و کرمان و فروتن رحمانی، رها بارقی، بشیر نعیمی و رکسانا بابائیان ساکن شهرهای کرج، چابهار، کرمان و میاندوآب، شمیم خاکزاد در تهران، فائز مقدم در ارومیه و نوا ترابی در کرج و تارا بهبهانی و لوا حقیقی در فردیس کرج، بدیع روحانی، مهتا مغربین، رها گلشنی و پرند حسن زاده از اصفهان توسط هرانا احراز شده بود. به نوشته هرانا، امسال شهروندان بهائی پس از وارد کردن اطلاعات شخصی در سایت سازمان سنجش، به صفحه ای ارجاع داده میشوند که بدون ذکر نام و مشخصات، فقط از “نقص پرونده” آنان اطلاع میدهد. هر ساله گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. حکومت جمهوری اسلامی سال‌هاست که پیروان آیین بهائیت را از حق تحصیل در دانشگاه‌ها و سایر حقوق شهروندی خود محروم کرده است.

در پی شلیک نیروهای نظامی، یک کولبر ۱۸ ساله در مرز «شیخ صله» ثلاث باباجانی کشته شد

یک کولبر کُرد ساکن شهرک "انجیر بوس" ثلاث باباجانی بر اثر شلیک نیروهای نظامی جان خود را از دست داد. بنا بر گزارش آژانس خبری «کردپا»، روز جمعه ۲۱ مرداد، یک کولبر به نام محمد نادری، اهل شهرستان ثلاث باباجانی بر اثر شلیک نیروهای نظامی در مرز «شیخ صله» کشته شد. یک منبع آگاه در این خصوص به کردپا گفت: «این کولبر به همراه چند کولبر دیگر پس از بازگشت از اقلیم کردستان بدون این‌که هیچگونه اجناسی را به همراه داشته باشند، بدون اخطار قبلی مورد شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران قرار گرفتند.» به گزارش «کولبرنیوز» که یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر شد، در پنچ سال اخیر جمعاً هزار و ۱۱ کولبر در نوارمرزی کردستان کشته و زخمی شده‌اند که از این تعداد ۲۶۹ کولبر کشته و ٧٤٢ کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، از مجموع هزار و ۱۱کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ٧٤٩ مورد آن (معادل %٧٤) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.

افزایش هفت درصدی مجروحان نزاع خیابانی در ایران: در سه ماه نخست سال ۲۶ هزار مصدوم نزاع خیابانی به پزشکی قانونی تهران مراجعه کردند

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی تهران گفت آمار مراجعه ناشی از نزاع خیابانی به این سازمان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ هفت درصد افزایش یافته است. به گفته او در بهار امسال ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع خیابانی به پزشکی قانونی مراجعه کردند. شمار مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در بهار ۱۴۰۰، ۲۴ هزار و ۳۲۸ نفر اعلام شده بود. بنا بر اظهارات فروزش، ۱۶ هزار و ۵۱۱ نفر از آسیب دیدگان از نزاع خیابانی که به پزشکی قانونی مراجعه کردند، مرد و ۹ هزار و ۶۱۴ نفر زن بودند.