نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_ملل می‌گوید بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر درگیری‌ها در #ادلب آواره شده‌اند

به‌گفته سازمان ملل، خشونت‌ها و بمباران‌ها در شمال غربی #سوریه در ماه سپتامبر ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر را در این منطقه آواره کرده است. این رقم ۱۰ هزار نفر بیشتر از آماری است که در آغاز هفته سازمان ملل ارائه کرد. سازمان ملل تأیید کرد که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر پس از کاهش نسبی درگیری‌های نظامی بین دهم تا دوازدهم سپتامبر به خانه‌‌های خود بازگشته‌اند. چندین هفته است که ادلب هدف بمباران‌های متعدد نیروهای ارتش سوریه و متحدان روسی‌اش قرار دارد. این حملات مدتی کاهش یافت اما از سه‌شنبه گذشته بار دیگر شدت گرفت. #سازمان_ملل می‌گوید اکثریت آوارگان از استان #ادلب به‌ویژه از اطراف شهر جسرالشغور در جنوب غربی ادلب هستند. برخی از آوارگان حرکت به سمت زمین‌های کشاورزی نزدیک به محل زندگی خود را برگزیدند، با این امیدواری که اگر درگیری‌ها متوقف شود، به سرعت به خانه‌های خود بازگردند. با این وجود، اکثریت آوارگان به سمت شمال و اردوگاه‌های موجود در طول مرز با ترکیه رفته‌اند. سازمان ملل که در صورت حمله نهایی به ادلب آن را «بدترین فاجعه انسانی» قرن می‌داند و به‌شدت نسبت به آن اظهار نگرانی کرده، در حال آماده شدن برای کمک به ۹۰۰ هزار نفر آواره است.

#صادرات کالاهای ضروری از تمامی مرزهای ایران ممنوع شد

عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۲ شهریور پس از جلسه ستاد مقابله با #قاچاق سوخت اعلام کرد که صادرات کالاهای اساسی و ضروری از تمامی مرزهای کشور ممنوع است. او گفت استانداران، گمرک و دستگاه‌های مسئول موظف هستند از خروج کالاهای اساسی جلوگیری کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی هم موظف شدند تا نسبت به خروج کالا و فرآورده‌های سوختی از مرزها مراقبت کنند و کنترل‌های بیشتری داشته باشند. وزیر کشور همچنین از دبیر مناطق آزاد خواست تا ظرف یک هفته آینده برنامه مشخصی به منظور جلوگیری از خروج کالاهای اساسی و ضروری در مناطق آزاد ارائه کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ شهریور جاری دو فوریت طرح «تأمین کالاهای اساسی» را تصویب کرد. بر اساس این طرح دولت موظف است «نیازهای اساسی خانوارها را با قیمت مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نرخ ترجیحی ارز» تأمین و ساماندهی کند.علاوه بر این، دولت مکلف شده با استفاده از تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی و روستایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها ایجاد کند. از زمان ابلاغ این قانون، دولت دوازدهم حداکثر دو ماه فرصت خواهد داشت تا شبکه توزیع کالاهای اساسی را فعال کند.

#تغییرات_اقلیمی در جهان: در #سوئیس هم بارش برف کمتر شده

محققان در #سوئیس با تصاویر ماهواره‌ای که از ۲۰ سال پیش گرفته شده‌اند نشان دادند که بر اثر #تغییرات_اقلیمی در این مدت، در سوئیس هم برف دیگر کمتر می‌بارد. بر اساس پژوهش دانشگاه ژنو، بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ نسبت مناطقی که در آن‌ها برف کم باریده و یا اصلاً برف نباریده ۳۶ درصد از کل منطقه است. در حالی که این میزان در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ به ۴۴ درصد رسیده است. بر این اساس، مناطق کم‌برف و یا بدون برف به ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع گسترش یافته‌اند. مناطقی که هر سال احتمال باریدن برف در آن‌ها ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از ۲۷ درصد در بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ به ۲۳ درصد کاهش یافته‌اند که چیزی معادل دو هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع می‌شود. دانشگاه ژنو می‌گوید که این تغییرات به احتمال زیاد به دلیل #تغییرات_آب_و_هوایی است. با این حال ارائه دلایل این پدیده شامل این پروژه تحقیقاتی نمی‌شد. محققان هزاران تصویر ماهواره‌ای را با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و سایر دانشگاه‌ها ارزیابی کرده و برای نخستین بار تحلیلی سراسری درباره سوئیس ارائه کرده‌اند.

ادامه بحث #تغییر_ساعت در اروپا؛ محققان در مورد #ساعت_تابستانی دائمی هشدار دادند

اتحادیه اروپا در حال بحث درباره لغو تغییر زمان و ثابت نگه داشتن ساعت در طول سال است. دانشمندان در مورد حفظ ساعت تابستانی در طول سال هشدار داده و گفته‌اند چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد. آلفرد ویاتر، مدیر «جامعه تحقیقات درباره خواب و پزشکی خواب» در آلمان می‌گوید، اگر ساعت تابستانی در طول سال حفظ شود در زمستان ساعات بیشتری هوا تاریک خواهد ماند و این موجب خواهد شد که مردم بد از خواب بیدار شوند. این موضوع می‌تواند بر روی تمرکز و توجه تأثیر منفی بگذارد و موجب خطاهای بیشتر در مدرسه و محل کار و همچنین در بروز حوادث شود. «جامعه تحقیقات درباره خواب و پزشکی خواب» خواهان لغو تغییر زمان است اما با تعیین ساعت زمستانی کنونی به‌عنوان ساعت پایدار و عادی. ویاتر می‌گوید این با توجه به تأثیرات نور طبیعی بر ریتم خواب و بیداری انسان بهتر است. همین نظر را تیل رونِبرگ از مؤسسه روان‌شناسی پزشکی دانشگاه مونیخ دارد. او می‌گوید ساعت تابستانی دائمی احتمال ابتلا به دیابت، افسردگی، مشکلات خواب و مشکلات یادگیری را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب اروپایی‌ها «چاق‌تر،احمق‌تر و بدخُلق‌تر» می‌شوند. به‌گفته رونبرگ بیش از همه دانش‌آموزان تحت تأثیر این تغییر قرار خواهند گرفت زیرا یادگیری و توجه با خواب کم محدود می‌شود. بر اساس یک مطالعه دانشگاه ارلانگن نورنبرگ، اگر ساعت به زمان تابستانی تغییر کند حتی رضایت زندگی نیز کاهش می‌یابد. زیرا علاوه بر تأثیرات فیزیکی تغییر زمان، مردم در حوزه مسئولیت خود در مواجهه با زمان احساس آرامش می‌کردند. در نظرسنجی‌ای که تابستان امسال اتحادیه اروپا از مردم درباره لغو تغییر ساعت کرد بیش از ۸۰ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند خواهان برچیدن تغییر ساعت شدند. برخی می‌گویند اگر این نظرسنجی در زمستان صورت می‌گرفت شاید نتایج دیگری می‌داشت. اکنون بحث در این‌باره همچنان ادامه دارد. قانون لغو تغییر ساعت را هم پارلمان اروپا و هم کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تصویب کنند.

غلظت #ذرات_معلق در منطقه #سیستان به ۱۵ برابر حد مجاز رسید

غلظت ذرات معلق در هوای منطقه #سیستان استان #سیستان_و_بلوچستان صبح پنج‌شنبه ۲۲ شهریور به ۱۵ برابر حد مجاز رسید. حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر مترمکعب است اما غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان دو هزار و ۲۰۷ میکرو گرم بر مترمکعب گزارش شده است. به‌گفته مرتضی فرجی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید که این امر سبب کاهش دید در زهک تا ۴۰۰ متر شد. وزش باد شدید همراه با گرد خاک که از روز گذشته (چهارشنبه) در شمال این استان آغاز شده تا روز شنبه ادامه خواهد داشت. سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز به این منطقه تعلق دارند.

تقدیر و سپاس مرکز همکاری احزاب #کردستان_ایران از استقبال مردم #کردستان از فراخوان احزاب و جریانات سیاسی برای #اعتصاب_عمومی

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای از همراهی مردم کردستان ایران با اعتصاب عمومی در اعترض به اعدام سه زندانی سیاسی کرد تقدیر کرده است. در این بیانیه آمده است: « شما آحاد مردم کردستان، رهبری سیاسی جنبش کردستان و خویش را سربلند کردید و باری دیگر سرافکندگی و زبونی و حقارت را حاصل برنامەهای شوم رژیم جنایتکاری جمهوری اسلامی کردە و برگی زرین و درخشان را در تاریخ مبارزە ملتمان را بە ثبت رساندید کە می تواند بە سرلوحە مرحلەای نوین از مبارزە تبدیل شود کە رهائی و آزادی همیشگی ملتمان را رقم زند.» روز گذشته (چهارشنبه) بسیاری از شهرهای استان کردستان، از جمله سنندج، پیرانشهر، مریوان، سقز، بانه، پاوه، مهاباد، کرمانشاه و قصرشیرین در اعتصاب عمومی به سر برد. در مهاباد مأموران امنیتی مغازه‌های اعتصابیون را نشانه‌گذاری می‌کردند. آرام فتحی، سوران دانشور و مسلم بهرامی (از فعالان مدنی) در شهر مریوان همزمان با آغاز اعتصاب عمومی بازداشت شدند. مرکزی همکاری احزاب کردستان متشکل است از حزب کومه‌له کردستان ایران، کومه له زحمتکشان کردستان، سازمان خبات کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان. این مرکز در سال ۹۶ برای هماهنگی و همکاری بیشتر احزاب کرد تشکیل شده.

# توفند_فلورانس به سواحل شرقی #آمریکا نزدیک می‌شود. صدها هزار نفر سواحل #کارولینا را تخلیه کردند

توفند فلورانس با بادهایی با سرعت نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت ساحل شرقی آمریکا در حرکت است. در مجموع حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان ایالت‌ها کارولینای جنوبی و شمالی و ویرجینیا می‌بایست مناطق مسکونی را ترک کنند. پیش‌بینی شده که توفند فلورانس عصر پنجشنبه ۱۳ سپتامبر به سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا برسد. روز گذشته (چهارشنبه) ابتدا در ایالت جورجیا و سپس در کارولینای جنوبی و شمالی و در ویرجینیا وضعیت اضطراری اعلام شد. هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که توفند فلورانس علاوه بر بادهای تند، با بارندگی‌های شدید همراه است و سبب جاری شدن سیل و بالا آمدن آب سطح دریا خواهد شد. قدرت این توفنده در نیم‌قرن گذشته بی‌سابقه است.

# طیبه_سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی: مسئولان واهمه نداشته باشند، به میان مردم بروند

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با رسانه‌های داخلی از وحشت مسئولان از رفتن به میان مردم به خاطر ملاحظات امنیتی خبر داده است. سیاوشی گفته: «این موضوع که به طور دائم بحث امنیت و ناامنی برای حضور در بین مردم مطرح می‌شود، باید از ذهن‌ها پاک شود. مسئولان باید به میان مردم بروند، به حرف‌های آنها گوش بدهند و پاسخگوی نیازهایشان باشند. دولتمردان می‌توانند در یک فرصت ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای با افراد جامعه صحبت کرده و آنها را متوجه اوضاع کشور کنند، این اقدام باعث می‌شود جلوی رفتار شیطنت‌آمیز برخی که به دنبال مجاب کردن مردم هستند، گرفته شود.» روز گذشته (چهارشنبه) حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی در سخنانی در نشست هیأت دولت با گوشه‌چشمی به مداحان در ایام اربعین، از کسانی که دارای «صدا و ندا و تریبون» هستند خواست که بر ضد دولت تبلیغ نکنند.

آموزش و پرورش: در مدارس #استان_تهران #تراکم_دانش‌آموزان در هر کلاس درس از ۳۱ دانش‌آموز هم بیشتر است

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که در استان تهران ۹۱۸ مدرسه دوشیفته کار می‌کند. به گفته علی شهری به طور میانگین در مدارس ایران در هر کلاس درس ۲۴ دانش‌آموز درس می‌خوانند. در مدارس تهران اما تراکم دانش‌آموزان در هر کلاس درس از ۳۱ دانش‌آموز هم بیشتر است. در سال‌های گذشته فرسودگی مدارس تهران در کنار درخواست مدارس دولتی از والدین دانش‌آموزان برای پرداخت شهریه به نام‌های دیگر از معضلات آموزشی بود.