ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵۰ هزار تن در #برلین علیه #نژادپرستی و #مهاجرستیزی تظاهرات کردند

ده‌ها هزار تن شنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر در #برلین، پایتخت آلمان علیه #نژادپرستی و #مهاجرستیزی تظاهرات کردند. به گزارش وب‌سایت خبری «دی تاگس تسایتنوگ» آلمان،‌ سازمان‌دهندگان تجمع «جدانشدنی» (Unteilbar) در حالی شمار شرکت‌کنندگان را ۱۵۰ هزارتن اعلام کرده‌اند که تنها حضور ۴۰ هزار تن در آن را پیش‌بینی کرده‌بودند. این تظاهرات از ظهر شنبه در میدان الکساندرپلاتز برلین با سخنرانی نمایندگانی از عفو بین‌الملل، گروه اقدام سیاهان در آلمان، شورای مرکزی مسلمانان، کارکنان اعتصابی رایان‌ایر و غیره آغاز شد. این راهپیمایی در واکنش به ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در برخی شهرهای آلمان به ویژه کمنیتس رخ داد که نئونازی‌ها و هواداران جریان راست افراطی عاملش بودند. در پی قتل یک مرد آلمانی‌ـ‌کوبایی در کمنیتس،‌ گروه راست افراطی «طرفداران کمنیتس»، حزب «آلترناتیو برای آلمان» و جنبش اسلام‌ستیز «پگیدا» در این شهر دست به تجمع زدند و هواداران آنها به پناهجویان حمله کردند و آنها را کتک زدند.

مادری با زهر خوراندن به خود و دو فرزند خردسالش در #تهران به زندگی هر سه پایان داد

یک زن جوان ۳۵ ساله در #تهران در نوشیدنی خود و دو فرزندش زهر ریخت و به زندگی هر سه پایان داد. او دو پسربچه ۸ و ۱۰ ساله داشت. علی ولیپور گودرزی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس تهران گفته است که همسر این زن جوان هنگام این اتفاق که پنج‌شنبه ۱۹ مهر رخ داد، در مراسم سوگواری یکی از بستگانش در خارج از تهران به سر می‌برد. این زن جوان یک یادداشت خودکشی برجا گذاشته و در آن به گفته پلیس، «افسردگی شدید» را علت زهرخوراندن به خود و کودکانش معرفی کرده‌است. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)‌سوم مهر به نقل از فیروزه جعفری،‌ یک روانپزشک اعلام کرد که آمار خودکشی زنان در ایران پنج تا ۱۰ برابر مردان است. به گفته جعفری، درگیری خانوادگی (۳۲ درصد)، عوامل مرتبط با زناشویی (۲۶ درصد)، محدودیت‌های اقتصادی (۱۲ درصد) و شکست‌های مختلف (پنج درصد) از شایع‌ترین علل خودکشی در ایران هستند.

طالبان می‌گوید با فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان گفت‌وگو کرده است

مقامات طالبان می‌گویند با زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در افغانستان جلسه مشترکی برگزار کرده‌اند. یک مقام طالبان که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه کرده در این باره گفت: «این جلسه جمعه، ۱۳ اکتبر در قطر برگزار شده است». این مقام طالبان گفت به سبب حساسیت این پروسه نمی‌خواهد نامش فاش شود. طالبان افغانستان در قطر یک دفتر سیاسی دارد. طالبان هیچ جزئیاتی درباره این گفت‌وگو ارائه نداده است و سفارت آمریکا در کابل نیز تنها دیدار خلیل زاد با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و رئیس اجرایی حکومت، عبدالله عبدالله را در روز شنبه تأیید کرده است. این نخستین سفر رسمی خلیل زاد به افغانستان از زمان انتخاب او به عنوان نماینده ویژه آمریکا در افغانستان است. او پیش از سفر به کابل به قطر رفته بود و پیش از این به امارات متحده عربی، عربستان و پاکستان سفر کرده بود.

روابط عمومی #آموزش_و_پرورش: اطلاع‌رسانی درباره علت مرگ #دنیا_ویسی، دانش‌آموز ۷ ساله سنندجی تا اعلام نظر مقام قضائی میسر نیست

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش شنبه ۲۱ مهر درباره پرونده مرگ #دنیا_ویسی،‌ دختر هفت‌ساله اهل #روستای_گرماش در شهرستان #سنندج اعلام کرد که «به دلیل ورود مقام قضایی به این مساله تا تکمیل پرونده و نهایی شدن نتایج بررسی‌ها، امکان اطلاع‌رسانی درباره اقدامات و جزئیات این اتفاق تلخ میسر نشد.» به گفته این مرکز، مجمع نمایندگان استان کردستان با وزیر آموزش و پرورش در این‌باره دیدار و «از پیگیری‌های او در خصوص حادثه ریزش دیوار حیاط مدرسه در سنندج» تشکر کرده‌اند. این در حالی است که هنوز علت مرگ دنیا ویسی مشخص نشده است. علت مرگ او که ۱۶ مهر رخ داد، ابتدا ریزش دیوار مدرسه اعلام شد. اما شماری از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران پس از آن در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این دختربچه هفت‌ساله بر اثر تعرض جنسی و برخورد جسم سخت به سر جانش را از دست داده. در پی آن، اکبر جوهری، دادستان سنندج در برنامه زنده از صدا و سیمای مرکز کردستان اعلام کرد که «ادعای تعرض به دنیا ویسی، دانش آموز هفت ساله در پزشکی قانونی بررسی می‌شود.»

بمب‌گذاری در گردهم‌آیی #نظیفه_یوسفی_بیک، یک نامزد زن #انتخابات_افغانستان در ولایت #تخار دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذاشت

بمب‌گذاری در یک گردهم‌آیی انتخاباتی در شمال شرقی #افغانستان ۴۵ کشته و مجروح برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده شنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر در محل برگزاری یک گردهم‌آیی در ولسوالی رستاق ولایت #تخار منفجر شد و علاوه بر کشته‌شدن ۱۳ تن، ۳۲ تن دیگر را مجروح کرد. کارزار #نظیفه_یوسفی_بیک، یک نامزد زن #انتخابات_افغانستان این گردهم‌آیی را ترتیب داده بود. به این نماینده آسیبی وارد نشد و انفجار پیش از ورود او رخ داد. هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما طالبان افغانستان در تخار فعال است و قبلاً‌ حمله‌هایی در آنجا انجام داده. انتخابات افغانستان ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر برگزار می‌شود و امنیت آن یکی از دغدغه‌های اصلی مقام‌های این کشور است. هفته گذشته نیز یک نامزد انتخابات در حمله‌ای تروریستی در ولایت هلمند کشته شد. جمعه‌شب در یک مجلس عروسی در ولایت لوگر نیز بمبی منفجر شد و دست‌کم جان پنج تن را گرفت.

تهیه نقشه نقاط ریسک و خطر در ایران با کمک «فائو»

هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید ایران در همکاری با فائو (سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد) نقشه نقاط ریسک و خطر کشور را تهیه خواهد کرد. او می‌گوید «این نقشه ریسک نقاط بحرانی آتش‌سوزی، سیل، فرسایش خاک و... را نشان خواهد داد». به گفته جزی، «در کشور اقداماتی برای کنترل سیل انجام می‌شود اما نقشه خطری در این‌باره نداریم. هفته گذشته گروهی از کارشناسان فائو برای بررسی اولیه‌ی همکاری‌های مشترک با سازمان جنگل‌های ایران، از جمله مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز به این کشور سفر کردند. نقشه خطر به این معنا است که اگر قرار است سیلابی رخ دهد بدانیم که این سیلاب کدام نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کدام نقاط آسیب وارد می‌کند». در روزهای گذشته سیل و آبگرفتگی ناشی از بارش شدید در شمال ایران تلفات جانی و خسارت مادی زیادی بر جا گذاشته است. دستکم هشت تن نیز جان خود را از دست داده‌اند و شمار زیادی نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. سیل در مازندران و گیلان به طغیان رودخانه‌ها و تخریب پل‌ها منجر شده و برخی تأسیسات زیر بنایی زیر آب رفته است.

افزایش قربانیان #ابولا در #کنگو به ۹۵ تن ـ متخصصان نگران سرعت بالای شیوع بیماری هستند

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»،‌ #کنگو مرگ پنج قربانی جدید شیوع بیماری «#ابولا» را تأیید کرد. یکی از کارگران #سازمان_ملل نیز به این بیماری مبتلا شده است. به این ترتیب، شمار مبتلایان به ابولا در کنگو از آوریل امسال به ۱۷۰ تن رسیده که ۹۵ تن از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. متخصصان از افزایش سرعت شیوع این بیماری که از ابتدای ماه جاری میلادی مشاهده شده است، نگران هستند. وقتی ابولا در سال ۲۰۱۳ کشورهای گینه، سیرآ لئون و لیبریا در غرب آفریقا را در نوردید، بیش از ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن را مبتلا کرد و از آن میان، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن را به کام مرگ کشاند. آن زمان شورای امنیت سازمان ملل ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ در یک نشست اضطراری شیوع ویروس ابولا را «تهدیدی برای ثبات و امنیت جهانی» خواند. ابولا هنوز درمان یا واکسن قطعی ندارد اما یک واکسن آزمایشی از مه سال جاری میلادی در کنگو به کار بسته شده است. هرگونه تماس با آب دهان، ادرار و مدفوع و دیگر مایعات بدن بیمار می‌تواند دیگران را مبتلا کند. میزان کشندگی ویروس ابولا هم ۲۵ الی ۹۰ درصد است.

#زلزله_سرپل‌ذهاب، یکسال بعد: در آستانه فصل سرما، ۳۰ درصد مستأجران زلزله‌زده چادرنشین‌اند

محبت جمالی‌نیا، فرماندار سرپل ذهاب گفته حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند، به این معنا که هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند. این مقام محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران(ایلنا) اعلام کرد که «مستاجران خانه‌های تخریبی و تعمیری به دلیل تورم برای اجاره خانه‌ دچار مشکل شده‌اند». زلزله‌زدگان سرپل‌ ذهاب در زمستان سال گذشت با دمای زیر صفر،‌ برف و آب‌گرفتگی بر اثر بارش باران شدید مشکل داشتند. به گفته فرماندار سرپل ذهاب: «به اکثر کسانی که واحدهای تخریبی داشتند، دولت پیشنهاد ۵ میلیون تومان وجه نقد بلاعوض یا کانکس را داد، اما برخی از آنها ۵ میلیون را انتخاب کرده‌اند و در چادر باقی ماندند». فرهاد تجری، نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را تأیید کرد و گفت: «برخی به تمایل خودشان اسکان در چادر را انتخاب کرده‌اند، در واقع افرادی که در چادر اسکان دارند، به جای دریافت کانکس، مبلغی را برای ترمیم خانه‌های خود دریافت کرده‌ا‌‌ند». این نماینده مجلس همچنین خبر داد که «تا به امروز برای آب و برق مناطق زلزله‌زده و سرپل ذهاب وجهی دریافت نشده، اما از ماه جاری قبض دریافت می‌کنند و باید مبالغ را بپردازند». در زلزله آبان‌ماه سال گذشته در استان کرمانشاه ۵۶۹ نفر جان خود را از دست دادند، هزاران نفر زخمی شدند و حدود ۷۰۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند. بیشترین تلفات این زلزله مربوط به شهر سرپل ذهاب بود.