ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#انتخابات_ریاست‌جمهوری_تونس: نتایج نظرسنجی‌ پای صندوق‌ها از «پیروزی قاطع» #قیس_سعید، حقوق‌دان محافظه‌کار حکایت دارد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نتایج نظرسنجی از رأی‌دهندگان تونسی پس از رأی‌دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که قیس سعید،‌ نامزد مستقل و محافظه‌کار با اختلاف از رقیب خود،‌ نبیل القروی، رئیس حزب «قلب تونس» و غول رسانه‌ای متهم به فساد پیشتاز است. سعید تا کنون پیشینه رسمی سیاسی نداشته است. بنا به این نظرسنجی‌ها، استاد حقوق بازنشسته ۶۱ ساله که وعده بازگشت به ارزش‌های انقلاب ۲۰۱۱،‌ نخستین انقلاب بهار عربی را داده است،‌ بیش از ۷۰ درصد آراء را کسب کرده و نبیل القروی با حدود ۲۵ درصد آراء را در یک «پیروزی قاطع» شکست داده است. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس یکشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر آغاز شد. در دور نخست این انتخابات، یکشنبه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر، ۴۵ درصد از واجدین شرایط رأی مشارکت کردند. اما مشارکت در دور دوم بالاتر و در حدود ۵۶ درصد تخمین زده شده است. هنوز نتایج رسمی انتخابات تونس اعلام نشده است. نبیل القروی که بخش اعظم کارزارها را به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی در زندان بود،‌ گفته است که شاید به خاطر عدم رعایت اصول رقابت منصفانه نسبت به نتایح انتخابات پس از اعلام رسمی آنها شکایت کند. قیس سعید محافظه‌کار است و مخالف برابری ارث میان مرد و زن که دولت تونس سال پیش از تصویب گذراند. او به «روبوکاپ» مشهورش است و رقیبش القروی به «نبیل ماکارونی»، زیرا حزب پوپولیست او بین فقرا در زمان کارزارهای انتخاباتی ماکارونی توزیع می‌کرد.

#نیروهای_سوریه_دموکراتیک:‌ بر اثر حمله ترکیه، «تقریباً تمام» اعضای زندانی #داعش از اردوگاه #عین_عیسی گریختند

پس از حمله هوایی ترکیه به یک زندان در خاک سوریه تمامی زندانی‌های گروه «دولت اسلامی» (داعش) که در این زندان محبوس بودند گریختند. صفحه فیس‌بوک خودگردانی محلی شمال و شرق سوریه، شاخه سیاسی «نیروهای سوریه دموکراتیک» (ق س د) یکشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تقریباً تمام اعضای زندانی گروه داعش که در اردوگاه «عین عیسی» بودند، گریخته‌اند. بر اساس این بیانیه، حمله هوایی ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا به این اردوگاه فرصت فرار را برای ۷۸۵ زندانی داعش فراهم آورده است. در روزهای گذشته، نیروهای کرد که هدایت نیروهای ق س د را برعهده دارند، بارها هشدار داده بودند که حمله احتمالی ترکیه کار آنها را برای نگهداری از ده‌ها هزار زندانی داعشی و اعضای خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های مختلف دشوار خواهد کرد. جامعه بین‌المللی نیز به ترکیه هشدار داده بود که حمله این کشور باعث بازگشت داعش به صحنه سوریه خواهد شد. آنکارا که از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به شمال سوریه را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش ــ موسوم به «ارتش ملی سوریه» ــ آغاز کرده است، می‌خواهد با پیشروی در عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه یک «منطقه امن» بسازد و با ایجاد این منطقه حائل یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ‌ی د) را از مرزهای خود دور نگه دارد. تا کنون بیش از یکصد هزار تن بر اثر حمله ترکیه آواره شده‌اند. اغلب آوارگان ساکنان دو شهر رأس العین و تل ابیض هستند که ترکیه می‌گوید آنها را به کنترل خود درآورده است. یکشنبه ۱۳ اکتبر گزارش‌هایی از جنایت جنگی بالقوه به دست نیروهای وابسته به ارتش ترکیه منتشر شد. ده‌ها غیرنظامی تا کنون در حمله ترکیه کشته و مجروح شده‌اند. یکشنبه یک اتوبوس حامل غیرنظامیان و خبرنگاران خارجی نیز هدف حمله هوایی ترکیه قرار گرفت.

تاکنون ۴۹ زائر ایرانی مراسم #اربعین در #عراق فوت کرده اند

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی #اربعین یکشنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که ۴۹ زائر ایرانی در عراق درگذشته اند. به گفته او، ۲۹ تن از آنها در حوادث رانندگی فوت کرده اند. حدود ۲۷۰ زائر نیز در بیمارستان‌ها بستری شده اند: ۵۱ تن در بیمارستان‌های عراق هستند و ۲۱۸ تن به بیمارستان‌های ایران منتقل شده اند. به گفته ذوالفقاری، از ابتدای ماه محرم سه میلیون ایرانی به عراق رفته اند که یک میلیون تن از آنها به کشور بازگشته اند و دو میلیون تن دیگر هنوز در عراق هستند. رئیس ستاد مرکزی اربعین خواستار بازگشت هر چه زودتر زائران به دلیل ازدحام جمعیت شد. محرم سال جاری همزمان شد با اعتراض‌های گسترده در عراق علیه فساد و بیکاری و ناتوانی دولت در رسیدگی به نیازهای اولیه مردم. این اعتراض‌ها با برخورد خشن نیروهای امنیتی عراق مواجه شد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز شنبه ۲۰ مهر در پیامی خطاب به زائران اربعین از آنان خواست مدت اقامت خود را در عراق کوتاه کنند.

نخست وزیر پاکستان: برای جلوگیری از درگیری میان ایران و عربستان سعودی به تهران سفر کردم

نخست وزیر پاکستان گفت که دلیل اصلی سفرش به ایران جلوگیری از یک درگیری جدیدی در منطقه است. عمران خان که یکشنبه ۲۱ مهر به ایران سفر کرد، در یک کنفرانس خبری مشترک با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هدفش از سفر به ایران را جلوگیری از درگیری بین ایران و عربستان عنوان کرد و گفت که معتقد است مشکلات باید با مذاکره حل شود و به جنگ منتهی نشود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم بدون اینکه نامی از عربستان سعودی ببرد، گفت که ایران به هرگونه کلام و حسن‌نیت شایسته پاسخ شایسته خواهد داد. عمران خان نخست وزیر پاکستان صبح یکشنبه ۲۱ مهر وارد ایران شد. منابع خبری پیش از این هدف از سفر عمران خان را میانجیگری بین ریاض و تهران عنوان کرده بودند. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اما شنبه ۲۰ مهر گفت که از این موضوع اطلاعی ندارد.

پرونده پنج #نوکیش_مسیحی کرج: چهار تن پس از تحمل حبس آزاد شدند، #امین_خاکی ۱۰ ماه دیگر زندانی خواهد بود

از میان پنج نوکیش مسیحی که آذر ۱۳۹۶ در حمله نیروهای امنیتی به دو خانه مسکونی در کرج دستگیر شده بودند، چهار تن پس از تحمل مجازات حبس آزاد شدند و یک تن هنوز در زندان است. وب‌سایت «پروسکیوشن»، یک وب‌سایت حامی حقوق مسیحیان، یکشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر از آزادی میلاد گودرزی، علیرضا نورمحمدی، شهاب الدین شاهی و یعقوب ناطقی پس از تحمل چهارماه حبس در زندان مرکزی کرج خبر داد. امین خاکی، متهم ردیف اول این پرونده هنوز باید ۱۰ ماه دیگر از مجازات حبس را بگذارند. این پنج مسیحی نوکیش «غیرتثلیثی» ۲۱ آذر ۹۶ در یورش نیروهای امنیتی به کلیساهای خانگی‌شان در کرج دستگیر شدند. شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج امین خاکی را به دلیل سابقه بازداشت به همراه شش نوکیش مسیحی غیرتثلیثی دیگر در ۱۳۹۲ ــ که به حبس او در زندان اهواز انجامیده بود ــ به ۱۴ ماه حبس محکوم کرد و دیگر متهمان هر یک به چهار ماه حبس محکوم شدند. آنها ۱۶ تیر سال جاری برای اجرای حکم‌شان به زندان مرکزی کرج منتقل شده بودند. بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران همیشه یکی از موارد اعتراضی فعالان و نهادهای حقوق بشری به حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

علی خامنه‌ای خطاب به پاسدارها: «ابزار نظامی و اطلاعاتی داخلی بسازید»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۱ مهر در مراسم «سالانه دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین» باردیگر از سپاه پاسداران دفاع کرد و مدعی شد این نهاد نظامی «هم در داخل و هم در خارج ایران دارای عزت است». خامنه‌ای «مقابله با آمریکا» را «وظیفه ملت ایران» عنوان کرد و گفت که ایران در مقابل فشارهای مختلف آمریکا کوتاه نمی‌آید. او در ادامه خطاب به سپاه گفت: «قدرت سازمانی را با ایجاد سازمانی قوی، مستحکم و جامع افزایش دهید، تقویت قدرت علمی و تخصصی را همواره مد نظر داشته باشید، در قوت تاکتیکی و راهبردی مدام رو به جلو حرکت کنید». خامنه‌ای «برخورداری از همه تجهیزات لازم دفاعی، نظامی و اطلاعاتی» را از دیگر وظایف سپاه پاسداران عنوان کرد. او گفت: «این ابزار باید تولید و ابداع داخل باشد و با برخورداری از تنوع، همه نیازها در زمین، آسمان، فضا، دریا، مرزها و در داخل کشور را تأمین کند».

حسن روحانی: ایران به عمران خان برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه کمک می‌کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان که گفته می‌شود با هدف کاهش تنش میان ریاض و تهران، به ایران سفر کرده است، را «خوب» توصیف کرد و گفت: ایران با چهره گشاده از تلاش‌ها و حسن نیت نخست وزیر پاکستان برای منطقه برخورد و به او « برای اینکه صلح و ثبات به منطقه برگردد»، کمک می‌کند. روحانی بدون بیان جزئیات گفت که در جریان گفت‌وگو با نخست وزیر پاکستان بر صلح و آتش‌بس فوری در یمن تاکید شده است. عمران خان صبح امروز یکشنبه ۲۱ مهر در راس هیاتی وارد ایران شد. منابع خبری میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را ماموریت ویژه نخست وزیر پاکستان در ایران عنوان کرده‌اند.

دادستان ایران: «پنج #قاضی_فاسد برکنار شدند»

محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۱ مهر در مشهد از برکناری ۵ قاضی به دلیل آنچه که فساد عنوان کرد، خبر داد. او از بیان جزئیات بیشتر در باره هویت قاضی‌های برکنار شده خوداری کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، منتظری که برای معارفه دادستان جدید خراسان رضوی به مشهد سفر کرده بود، برکناری این قاضی‌ها را «مبرا کردن دستگاه قضایی از آلودگی» عنوان کرد. پیش از این نیز خبرگزاری‌های ایران از برکناری بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده بودند. اتهام او نیز فساد مالی اعلام شده است. علاوه بر این از اسفند سال گذشته که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد، ۶۰ قاضی «متخلف» برکنار شدند. همچنین اکبر طبری‌پور معاون اجرایی قوه قضاییه در دوره ریاست صادق آملی لاریجانی هم برکنار و بازداشت شده است. در حالیکه رسانه‌های نزدیک به رئیسی این اقدامات او را «مبارزه با فساد» عنوان می‌کنند، برخی نیز این اقدامات را «نمایشی» و به منظور استفاده از نیروهای همسو در دستگاه قضایی می‌خوانند.

نماینده #اقلیم_کردستان_عراق در ایران #تحریم_کالاهای_ترکیه را «ناممکن» خواند: «#ترکیه تأمین‌کننده نخست مایحتاج اقلیم است»

حمله ترکیه به #شمال_سوریه با مخالفت‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای روبرو شده است. شماری از معترضان خواهان تحریم کالاهای ترکیه از سوی حکومت محلی #اقلیم_کردستان عراق شده‌اند و کارزاری آنلاین برای تحقق این هدف به راه افتاده است. اما #ناظم_دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران «ایلنا) این تحریم را «غیرممکن» خوانده و از پیشنهاددهندگان انتقاد کرده است: «افرادی که در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند کسانی هستند که کم می‌بازند و زیاد می‌برند ما به عنوان یک حکومت رسمی نمی‌توانیم احساسی و شعاری با موضوعات حساس برخورد کنیم. ما کرد هستیم و شرایط را درک می‌کنیم اما باید نکات زیادی را رعایت کنیم.» به گفته دباغ، تحریم‌ها علیه ایران باعث شده که کالاهای ترکیه‌ای بازار اقلیم کردستان را در دست بگیرند و تحریم تجارت با ترکیه عملاً غیرممکن باشد: «ترکیه تامین کننده اول مایحتاج اقلیم کردستان عراق است به طوریکه بیشتر کالاها از وسایل برقی و مصالح ساختمانی گرفته تا مواد غذایی و نیازمندی‌های روزانه از این کشور وارد می‌شود.» نماینده اقلیم در ایران همچنین بیشترین شمار شرکت‌ها و شهروندان خارجی در اقلیم را متعلق به ترکیه دانست. این مقام اقلیم نسبت به حمله ترکیه و عواقب آن از جمله آوارگی صدهاهزار تن ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار آواره کرد داریم که با توجه به درگیری‌های اخیر این تعداد افزایش خواهد یافت و بنا به اطلاعاتی که داریم بخشی از این آوارگان به سمت مرزهای اقلیم کردستان در حرکت هستند.» آنکارا از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به شمال سوریه را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش ــ موسوم به «ارتش ملی سوریه» ــ آغاز کرده است.

فرمانده پلیس تهران: باند بزرگ #فروش_سوالات_کنکور متلاشی شد، برخی مسئولان عضو باند بودند

حسین رحیمی فرمانده پلیس تهران یکشنبه ۲۱ مهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت که پلیس توانسته «باند بزرگ فروش سوالات کنکور را شناسایی و متلاشی کند». رحیمی بدون بیان جزئیات گفت که «این باند وسیع بود و سوالات را گرفته بودند و قصد داشتند آن را توزیع کنند».او همچنین بدون افشای نام، مدعی شد که «برخی از مسئولین و آقایان» نیز در این گروه بودند. پلیس ایران خرداد امسال از شناسایی ۱۰ باند کلاهبرداری و یا فروش سوال‌های کنکور خبر داد اما جزئیات بیشتری در باره این گروه‌ها منتشر نشد. تنها مصطفی نورزی، فرمانده پلیس فتا ایران تیر امسال گفت که دو تن را به اتهام کلاهبرداری در فروش سوالات کنکور دستگیر کرده است.

#سیل در گیلان: یک #کارگر مرغداری در سیل گم شد، راه‌های ارتباطی چند روستا در #صومعه‌سرا و #املش قطع شد

به گفته رضا اسلامی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان، بارش باران و جاری شدن سیل در صومعه‌سارا موجب گم شدن یک تن شد. او صبح بکشنبه ۲۰ مهر به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: براثر بالاآمدن آب و جاری شدن سیلاب در رودخانه دو کارگر مرغداری در روستای «سه‌ساز» صومعه‌سرا که در حال برگشت از محل کار خود بودند، از روی پل به داخل آب سقوط کردند. به گفته اسلامی، یک تن از کارگران با کمک اهالی «نجات یافت اما از سرنوشت کارگر دیگر خبری در دست نیست». اسلامی تخریب پل روستای «شبخوسلات» املش و یک پل در حال ساخت در «تنیان» صومعه‌سرا را از دیگر خسارت‌های سیل در گیلان اعلام کرد و گفت: در مسیر تاسکوه ماسال به سمت ییلاق اولسبلانگاه، آبگرفتگی داریم که موجب مسدود شدن راه شده و طبق آمارها، از شب گذشته تاکنون ۲۰۰ میلی متر باران در حوزه آبریز املش و رودسر باریده است. یونس محمودی فرماندار املش نیز با تایید از تخریب پل «شبخوسلات» این شهرستان، گفت: با تخریب این پل در بخش رانکوه، ارتباط سه روستای «»گرکرود، «گلستان سرا» و «رودگوابر» قطع شده است. به گفته فرماندار املش؛ برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت های مالی و جانی، پل روستاهای «لگموج»، «شکرپس» و «خرشتم» تا اطلاع ثانوی مسدود است. او همچنین گفت: یک واحد مرغذاری در روستای «کشکلایه» املش دچار آبگرفتگی شده و تلفاتی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران از شامگاه دیروز به دنبال بارش شدید باران، معابر شهری املش دچار آبگرفتگی شده و رانش زمین در روستای «هلوسرای» بخش رانکوه این شهرستان اتفاق افتاده است.

رئیس کانون هماهنگی شورهای اسلامی کار همدان: #خصوصی‌سازی صدها #کارگر را خانه‌نشین کرد

محمدرضا حسینی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان، یکشنبه ۲۱ مهر از روند خصوصی‌سازی صنایع و واحدهای تولیدی در این استان انتقاد کرد و گفت که صدها کارگرِ صنایع کلیدی این استان که به بخش خصوصی واگذار شدند، ظرف مدت کوتاهی خانه‌نشین شده‌اند. او وضعیت دو شرکت صنایع غذایی «کیوان» و «خوش‌نوش همدان» را «حادتر» از دیگر واحدهای خصوصی‌سازی شده توصیف کرد و گفت: شمار کارگران این واحدها در زمانی که توسط دولت اداره می‌شدند، هر یک حدود ۷۰۰ نفر بود اما حالا کیوان حدود ۷۰ کارگر و خوش‌نوش ۴۰ تا ۵۰ کارگر دارد. به گفته حسینی مالکان این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری جدید خودداری می‌کنند. او همچنین گفت: ممکن است در واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی تخلف روی داده باشد و شرکت‌ها با قیمت کمتر از ارزش واقعی به بخش خصوصی واگذار شده باشند. او از قوه قضاییه خواست تا به مسئله واگذاری واحدهای دولتی به بخش خصوصی رسیدگی کند.