ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رابرت مالی: اگر ایران به برجام بازنگردد، آمریکا با متحدان خود همه گزینه‌ها را بررسی می‌کند

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چهارشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر در نشست مجازی در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن گفت: «اگر ایران حاضر نباشد که به محدودیت‌های توافق هسته‌ای با شش قدرت اصلی در سال ۲۰۱۵ بازگردد، ما آماده خواهیم بود تا خود را با واقعیتی متفاوت تطبیق دهیم که در آن همه گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شود.» مالی افزود: «اگرخواسته‌های ایران فراتر از برجام است به توافقی متفاوت با برجام نیاز خواهد بود که در این صورت مسائل متفاوتی به مذاکرات افزوده خواهد شد.» مالی همچنین تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل در مخالفت با ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران متحد هستند. او گفت: «کاملاً محتمل است که ایران راه متفاوتی برگزیند و ما باید با اسرائیل و دیگر شرکای منطقه‌ای خود در این زمینه هماهنگ شویم.» رابرت مالی همچنین اعلام کرد که چند روز دیگر به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای و این‌که در صورت عدم دستیابی به هدف چه گزینه‌هایی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، صحبت کند. مذاکرات احیای برجام در وین از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران معلق مانده است و کشورهای غربی بارها از ایران خواسته‌اند که به میز مذاکرات بازگردد. جمهوری اسلامی در این مدت هر چه بیشتر محدودیت‌های توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.

هشدار وزیر خارجه طالبان: تحریم ما امنیت جهانی را تضعیف می‌کند و موجی از مهاجرت در پی خواهد داشت

طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که امیرخان متقی‌، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان‌‌ در دیدار با نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های غربی در دوحه به آن‌ها گفته است تضعیف دولت کنونی افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست زیرا آثار منفی آن به‌طور مستقیم جهان را در زمینه امنیت و مهاجرت اقتصادی از این کشور تحت تأثیر قرار خواهد داد. متقی با بیان این‌که فشار در افغانستان کارآمد نیست و باید بر تعامل دوجانبه تأکید کرد، از این کشورها خواست که به تحریم‌های موجود پایان دهند تا بانک‌ها به‌شکل عادی فعالیت کنند و گروه‌های خیریه، سازمان‌ها و دولت بتوانند حقوق کارکنان خود را با ذخایر خود و منابع مالی بین‌المللی بپردازند. براساس اطلاعیه طالبان، نمایند‌گان کشورهای غربی نیز در این دیدار گفته‌اند طرفدار بی‌ثباتی در افغانستان نیستند و طالبان باید به نگرانی‌های آن‌ها توجه کنند. آن‌ها همچنین بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و افزایش آن خبر دادند. روز سه‌شنبه کشورهای عضو گروه ۲۰ در نشست ویژه مجازی خود درباره افغانستان تعهد کردند که برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ اقتصادی در این کشور تلاش کنند. آن‌ها گفتند به مردم افغانستان به‌شکل مستقیم کمک می‌کنند، اما این به معنای به‌رسمیت‌شناختن دولت طالبان نیست. جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا در این نشست گفت کمک‌ها باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی به مردم افغانستان انجام شود، نه گروه طالبان. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت این کشور به تعهد خود مبنی بر اعطای ۶۰۰ میلیون یورو کمک به افغانستان پایبند است. اتحادیه اروپا پیش از آن اعلام کرده بود که در این راستا یک میلیارد یورو شامل ۳۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه که قبلاً متعهد شده بود و ۲۵۰ میلیون یورو برای نیازهای فوری و کمک مالی در حمایت از همسایه‌های افغانستان و بهبود امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با عمران خان و مقام‌های ارشد نظامی پاکستان در مورد مسائل امنیتی گفت‌وگو کرد

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۱ مهر در اسلام‌آباد با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و ندیم رضا، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در مورد تحولات منطقه‌ای، اوضاع افغانستان، تحکیم مناسبات نظامی-دفاعی میان دو کشور و تقویت امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کرد. باقری در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به‌منظور توسعه همکاری‌های مشترک با پاکستان شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه به وقت محلی) وارد پایتخت این کشور شد. عمران خان در این دیدار بر تعهد دولت پاکستان برای تعمیق روابط با ایران به‌ویژه در بخش‌های مرزی، اقتصادی، نظامی و امنیتی تأکید کرد. باقری نیز تقویت همکاری‌های نزدیک میان دو کشور را ضروری دانست. این دو همچنین در مورد آخرین تحولات امنیت منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند. پیش از این دیدار، صبح چهارشنبه محمد باقری در دیدارها‌ی جداگانه با ژنرال قمرجاوید باجوا، فرمانده ارتش و ژنرال ندیم رضا، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان گفت‌وگو کرده بود. توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام‌آباد، گسترش همکاری مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای در این دیدارها نیز مورد بررسی قرار گرفت. همزمان، شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان نیز در اسلام‌آباد با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان گفت‌وگو کرد. دو طرف در این مذاکرات با تشکیل کمیته ویژه‌ای به‌منظور اجرای توافق‌نامه تبادل زندانیان بین دو کشور موافقت کردند. نگرانی جمهوری اسلامی بیش از هر چیز امنیت مرزهای مشترک با پاکستان است که در سال‌های گذشته صحنه درگیری‌های مسلحانه گروه‌هایی همچون جیش‌العدل با نیروهای امنیتی ایران بوده است.

ایرانی‌ها بار دیگر در صدر خریداران خارجی خانه در ترکیه قرار گرفتند

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، سازمان آمار این کشور در داده‌های تازه خود نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی در ماه سپتامبر گذشته نیز در میان اتباع خارجی بیشترین خرید خانه مسکونی در ترکیه را به خود اختصاص دادند. بر این اساس، در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ ایرانی‌ها در مجموع یک‌هزار و ۳۲۳ باب خانه مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. اتباع عراق با خرید ۹۹۰ خانه و شهروندان روسیه نیز با خرید ۵۴۰ باب خانه در رده‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند. سازمان آمار ترکیه گفته است که در ماه سپتامبر شهروندان خارجی ۴,۵ درصد از کل بازار مسکن ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. فروش خانه به شهروندان کشورهای دیگر نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳,۲ درصد رشد کرده و به ۳۷ هزار و ۴۷۹ باب خانه رسیده است.

اعتراض کارگران آزاد راه منجیل –رشت به پرداخت قطره چکانی معوقات مزدی

در پی اعتصاب و اعتراض کارگران آزاد راه منجیل - رشت به تعویق چهار ماه مزد، کارفرمای کارگران، شرکت پیمانکاری کاریز وعده داد تا ۲۵ مهر ماه بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کنند. بخش دیگر مطالبات کارگران در زمانی که مشخص نشده پرداخت خواهد شد. کارگران که چهار ماه حقوق نگرفته‌اند به تعویق دستمزدها و پرداخت قطره چکانی معوقات پس دست کشیدن از کار معترضند. شرکت پیمانکاری کاریز، کارفرمای مستقیم کارگران در رودبار است و برای پیمانکار بزرگتری به نام عطاردیان کار می‌کند. این پیمانکار نیز به نوبه خود، طرف قرارداد وزارت راه به عنوان کارفرمای اصلی پروژه است. وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای دولتی در سه دهه اخیر برای کاستن از تعهدات قانونی خود در برابر کارگران و کاستن از هزینه‌های مربوط به نیروی کار، از استخدام کارگران خودداری می‌کنند و کارگران را از طریق پیمانکاران با قراردادهای موقت و دستمزد اندک به کار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه: آذری جهرمی تفهیم اتهام شده و با قرار تأمین کیفری آزاد است

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت شکایات مطرح شده علیه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات از سوی برخی نهادهای اجرایی و جمعی از شاکیان خصوصی در اهواز گفت: «این فرد احضار و تفهیم اتهام شده و در حال حاضر با قرار تأمین کیفری آزاد شده است.» به گفته ذبیح‌الله خداییان، پرونده آذری جهرمی در حال رسیدگی است: «در خصوص این فرد، با شکایت جمعی از مردم و چند دستگاه اجرایی به اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی، استنکاف از دستور قضایی و استنکاف از اجرای اوامر حکومتی مقامات قانونی، پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است.» اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۷، خبرگزاری‌های دولتی در ایران از ثبت شکایت حدود دو هزار نفر شاکی خصوصی از اهواز و مدعی‌العموم از وزیر ارتباطات خبر دادند. جواد جاوید نیا، معاون سابق امور فضای مجازی دادستان کل کشور در همین رابطه گفته بود: «تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضایی به وزیر ارتباطات داده ‌شده بود. علی‌رغم اینکه اجرای قانون، دستورات قضایی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی بر هر مسئولی واجب و لازم است اما متأسفانه آقای وزیر به هیچ‌کدام از این تذکرات تمکین نکرده است.» همچنین اوایل بهمن‌ ماه سال گذشته رسانه‌های داخلی در ایران، از احضار محمدجواد آذری جهرمی به دادگاه به دلیل استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام با وجود صدور حکم قضایی، سرپیچی از برخی دستورات ابلاغی در مورد کاهش پهنای باند بین‌الملل، محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی و عدم اجرای مصوبات شورای مجازی در رابطه با انسداد فیلترشکن‌ها و VPN خبر داده بودند.

دو زندانی در ایران به اتهام «عضویت در شبکه بین‌المللی قاچاق انسان» به اعدام محکوم شدند

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه ۲۱ مهر در نشست خبری خود از صدور حکم اعدام برای دو زندانی به اتهام «عضویت در شبکه بین‌المللی قاچاق انسان» خبر داد و گفت بقیه متهمان این پرونده هم به مجازات‌های حبس طویل‌المدت محکوم شده‌اند. ذبیح‌الله خداییان بدون اشاره به هویت این متهمان درباره جزییات این پرونده گفت: «تعدادی از مرتکبین، یک شبکه بین‌المللی تشکیل داده بودند که در کشورهای مختلفی فعالیت داشتند و اقدام به قاچاق انسان با اهداف متعددی می‌کردند. خوشبختانه این باند شناسایی و متهمان دستگیر شدند.» به گفته او، از آنجایی که آراء صادر شده در این پرونده قطعی نیست، با اعتراض محکومان، پرونده به مراجع مربوطه ارسال می‌شود و در صورت تأیید، حکم صادره اجرا خواهد شد. اواسط اسفند ماه ۱۳۹۹، ابوذر مهدلو، فرمانده سپاه ناحیه چهاردانگه استان تهران از دستگیری اعضای یک باند حرفه‌ای قاچاق انسان به همراه ۱۰۰ مهاجر غیر‌قانونی در تهران خبر داده و گفته بود: «طی عملیاتی، در یکی از باغ‌های حاشیه‌ اسلامشهر، مخفیگاه یک باند حرفه‌ای قاچاق انسان کشف و اعضای این باند دستگیر شدند. در این پرونده حدود ۱۰۰ نفر از مهاجران غیرقانونی هم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.» به‌گفته او، این افراد از کشورهای افغانستان، بنگلادش و پاکستان بودند و از مناطق تحت کنترل داعش و طالبان فرار کرده و مرحله به مرحله با حمایت اقوام و افراد، با تأمین هزینه قاچاقچیان انسان، به کشورهای دیگر منتقل می‌شدند.

طالبان کمیسیونی برای تصفیه‌ «افراد نامطلوب» از صفوف خود تشکیل دادند

گروه طالبان برای خارج‌کردن «افراد نامطلوب» از صفوف خود «کمیسیون تصفیه‌ صفوف» تشکیل داده است. شیرمحمد شریف، معاون این کمیسیون چهارشنبه ۲۱ مهر در یک نشست خبری در کابل هدف از ایجاد «کمیسیون تصفیه‌ صفوف» را خارج‌کردن افراد «سودجو» و «دارای پیشینه بد» از صفوف طالبان دانست و گفت: «این کمیسیون در تلاش است تا نیروهای طالبان را از افراد نااهل پاکسازی کند.» سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان نیز در این نشست خبری گفت کمیسیون مزبور در تمام ولایت‌های افغانستان تحت رهبری رئیسان بخش‌های اطلاعاتی طالبان به‌زودی فعال می‌شود. او گفت با افراد «نااهل» و افراد گروه «دولت اسلامی» (داعش)، به‌عنوان «یاغیان علیه نظام اسلامی» و «خوارج» مطابق حکم شریعت اسلام برخورد خواهد شد. شورای وزیران طالبان دوشنبه ۱۹ مهر اخراج «افراد نامطلوب» از صفوف این گروه را تصویب کرد و اعلام کرد که به چنین افرادی اجازه‌ فعالیت داده نخواهد شد. طالبان تلاش دارند تا تصویر «معتدلی» از خود به جهانیان نشان دهند با این حال از آغاز روی کار آمدن آن‌ها وضعیت حقوق بشر در افغانستان و به‌ویژه در مورد زنان بسیار بدتر از گذشته شده است.

سخنگوی قوه قضاییه: علت درگذشت شاهین ناصری «مسمومیت دارویی» بوده است

پس از گذشت ۲۲ روز از انتشار خبر درگذشتِ مشکوک شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری در زندان تهران بزرگ (فشافویه)، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود (چهارشنبه ۲۱ مهر)، علت مرگ او را «مسمومیت دارویی» اعلام کرد. او درباره جزییات و چگونگی تحقیقاتِ احتمالیِ انجام‌شده در این زمینه توضیحی نداد. همزمان، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست تا فوراً درباره علل و شرایط ناپدیدسازی قهری و مرگ مشکوک حین بازداشت شاهین ناصری تحقیقات مؤثر، کامل، مستقل و بی‌طرفانه انجام دهند. در این بیانیه آمده است: «شاهین ناصری ۴۹ ساله، پیشتر درباره شکنجه نوید افکاری، کشتی‌گیر و معترض ایرانی که در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به طور مخفیانه اعدام شد، شهادت داده بود. پرونده شاهین ناصری به عنوان تازه‌ترین قربانی ناپدیدسازی قهری و مرگ مشکوک در حین بازداشت، بار دیگر پیامدهای مرگبار بحران مصونیت سازمان‌یافته ناقضان حق حیات و مرتکبان جنایات بین‌المللی از مجازات در ایران را برجسته می‌کند.» چنانچه در بیانیه عفو بین‌الملل هم اشاره شده، از شاهین ناصری به عنوان شاهد «شکنجه» نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله یاد می‌شود. گفته می‌شود او قصد داشته در سالگرد اعدام نوید افکاری بار دیگر درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کند. چند روز پیش از اجرای حکم اعدام نوید افکاری در شهریورماه ۱۳۹۹، ناصری از درون زندان عادل‌آباد شیراز، جزییات روزی را توصیف کرده بود که نوید افکاری را در شیراز «هنگام شکنجه» دیده بود. او در چهار ورق شهادت‌نامه، اعلام کرده بود هنگامی که در اداره آگاهی شیراز حضور داشته، صدای فریاد نوید افکاری را شنیده و صحنه کتک خوردن او را به دست دو مأمور لباس شخصی، به چشم دیده است. یک منبع آگاه در روزهای پس از اعلام خبر مرگ مشکوک ناصری در زندان فشافویه، به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «شاهین ناصری نامه‌ای به مناسبت سالگرد اعدام نوید افکاری نوشته بود و قصد داشت این نامه را از پشت تلفن بخواند ولی حفاظت این موضوع را فهمید و قبل از خواندن نامه او را به سلول انفرادی منتقل کرد.» محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دلایل درگذشت شاهین ناصری در زندان گفته بود: «از مسئولان مربوط سؤال کنید تا اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.»

حوادث کار در دو روز: مرگ سه کارگر، نقص عضو دو کارگر و مصدومیت دو تن دیگر

در ۴۸ ساعت اخیر، یک کارگر ۳۸ ساله در سیاهکل، یک کارگر جوان در شهر صنعتی یزد، و یک کارگر ساختمانی در شهر سقز جان خود را از دست دادند. یک کارگر کارخانه کارتن‌سازی «فرد مقوا» در قزوین یک پای خود را از دست داد و یک دستش دچار شکستگی جدی شد، یک کارگر ایران خودرو استان قزوین در حادثه آتش‌سوزی شبانه کارخانه یک پای خود را از دست داد. دو کارگر ساختمانی نیز حین کار در ساری مصدوم شدند. صدا و سیمای مرکز گیلان در ارتباط با مرگ کارگر در سیاهکل به نقل از مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی این شهر نوشت کارگر ۳۸ ساله هنگام کار کردن با دستگاه کیفیت‌سنج خاک در روستای سرارود زیارتگاه شهرستان سیاهکل، به درون دستگاه کشیده شد و پس از بیرون کشیدن از درون دستگاه به اورژانس منتقل شد و جان خود را از دست داد. حادثه شهرک صنعتی یزد هنگام کار در خط تولید و هنگام کار با دستگاه مونتاژ آلومینیوم رخ داد. مرگ دلخراش این کارگر پس از آن رخ داد که لباس او در درون دستگاه گیر کرد و کارگر چندین بار دور محور دستگاه چرخانده شد. امدادگران جسم بی‌جان این کارگر را از دستگاه جدا کرده و تحویل اورژانس دادند. در حادثه شهر سقز که سه‌شنبه ۲۰ مهر روی داد، یک کارگر ساختمانی به نام امید شافعی بر اثر سقوط دستگاه بالابر از طبقه سوم ساختمانی نیمه‌تمام به‌شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. او چند ساعت بعد به دلیل ایست قلبی در بیمارستان فوت کرد. حادثه قطع پا و شکستگی دست کارگر کارخانه کارتن‌سازی «فرد مقوا» در شهرک صنعتی قدیم قزوین پس از آن اتفاق افتاد که این کارگر عصر روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در حال بریدن در بشکه‌ی ۲۲۰ لیتری حاوی مواد شیمیایی با دستگاه هوا برش بود. انفجار ناگهانی بشکه کارگر را به‌شدت مصدوم کرد. به‌گفته‌ رئیس فوریت‌های پزشکی استان قزوین، یک پای این کارگر از ناحیه ران قطع و یکی از دست‌های او هم دچار شکستگی جدی شده است. سه‌شنبه شب یک کارگر کارخانه ریخته‌گری ایران خودرو در شهرک صنعتی حیدریه ضـیاءآباد واقع در منطقه‌ای دیگر از استان قزوین به‌شدت مصدوم و دچار نقص عضو شد. حادثه در اثر آتش‌سوزی شبانگاه سه‌شنبه در کارخانه ریخته‌گری اتفاق افتاد. کارگر مصدوم که یکی از پاهایش از ناحیه ران قطع شده و یکی از دستانش نیز دچار شکستگی بود به بیمارستان منتقل شده است. حادثه صبح سه‌شنبه ۲۰ مهر در شهر ساری واقع در استان مازندران نیز هنگام گودبرداری در خیابان قرجه این شهر اتفاق افتاد. دو تن از کارگرانی که در حال گودبرداری بودند، بر اثر ریزش دیواره زیر آوار مدفون شدند.

ایران و پاکستان بر سر مبادله زندانیان توافق کردند

ایران و پاکستان با تشکیل کمیته ویژه‌ای به‌منظور اجرای توافق‌نامه تبادل زندانیان بین دو کشور موافقت کردند. این توافق در دیدار شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به‌دست آمد. پیش از این هیئت پارلمانی ایران به سرپرستی احمد امیرآبادی فراهانی در دومین روز سفر خود به اسلام‌آباد با وزیر کشور پاکستان دیدار کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت کشور پاکستان، در این دیدار روابط دو جانبه و وضعیت کلی منطقه مورد بحث قرار گرفت. هر دو طرف پیشنهادهایی را برای مقابله با تروریسم و قاچاق انسان مورد بحث قرار دادند. دو طرف همچنین توافق کردند که پاکستان و ایران به تلاش‌های خود برای تشکیل دولت پایدار در افغانستان و دستیابی به صلح طولانی‌مدت در این کشور جنگ زده ادامه خواهند داد. در این دیدار همچنین بر تقویت هماهنگی بین نمایندگان پارلمان دو کشور تأکید شد. شیخ رشید احمد گفت دولت پاکستان از مواضع تهران در مسائل کشمیر و فلسطین قدردانی می‌کند. او به هیئت ایرانی اطمینان داد که امکانات سفر و مهاجرت برای زائرانی که به ایران سفر می‌کنند بهبود می‌یابد.

عضو هیئت مرگ تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک «ضرورت» خواند

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در جلسه شورای عالی فضای مجازی تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانست و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند. رئیسی از همه دستگاه‌ها در ساماندهی فضای مجازی خواست تا تلاش‌های خود را «برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه» بیشتر کنند. او گفت: «در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه می‌آورند، غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.» شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته با حضور سران سه قوه جمهوری اسلامی «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را تصویب کرد. این طرح پس از آن‌که به رویت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رسید از سوی شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد. «تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست‌بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی» اهداف این طرح عنوان شده است. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از خواسته‌های علی خامنه‌ای است.

سازمان بین‌المللی هندی‌کپ: عراق هنوز آلوده به مین است

بر اساس گزارش سازمان امداد بین‌المللی هندی‌کپ، مردم عراق هنوز در میان مین‌ها و خاکریزها زندگی می‌کنند. به‌گفته این سازمان غیرانتفاعی که از افراد دارای معلولیت و سایر افراد آسیب‌پذیر در جهان حمایت می‌کند، عراق کاملاً «آلوده» به مواد منفجره خطرناک است و حدود ۸,۵ میلیون عراقی در میان این مواد باقی‌مانده مرگبار زندگی می‌کنند. سازمان هندی‌کپ در گزارش خود گفته است تخلیه شهرها برای یافتن مین‌ها و مواد منفجره اقدامی بسیار پیچیده است و نسبت به مناطق روستایی چندین برابر بیشتر زمان می‌برد و گران‌تر است. همچنین گفته شده که عراق یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تأثیر بقایای جنگ قرار دارد. سازمان بین‌المللی هندی‌کپ که در حدود ۶۰ کشور جهان فعال است، ائتلاف بین‌المللی علیه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را همراهی می‌کند و همچنین یکی از شش بنیانگذار کارزار بین‌المللی منع مین‌های زمینی است که در سال ۱۹۹۷ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

ارسلان یزدانی، شهروندان بهایی، کماکان در بازداشت به سر می‌برد

بیش از یک ماه از بازداشت ارسلان یزدانی، شهروند بهایی ساکن تهران می‌گذرد و در طی این مدت، پیگیری‌های خانواده برای آزادی او بی‌نتیجه مانده است. یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است: «پس از پیگیری‌های مکرر همسر آقای یزدانی، دستور پس دادن وسایل الکترونیکی خانواده از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ فرزندانشان و خود او صادر شده اما تاکنون جز تلفن همراه یکی از فرزندان موفق به بازپس‌گیری سایر وسایل نشده‌اند.» در جریان بازداشت یزدانی، مأموران امنیتی لپ‌تاپ، تلفن همراه، وسایل الکترونیکی، عکس و مدارک آنها را ضبط کرده و با خود برده‌اند. همسر این شهروند بهایی روز یک‌شنبه ۱۸ مهر ماه با ارسال نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه از بازداشت طولانی‌مدت همسرش و عدم پاسخگویی مسئولان ابراز نگرانی کرده و خواستار پیگیری پرونده او شده است. یزدانی از روز ۱۰ شهریور ماه امسال از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده و از در حال حاضر ۴۱ روز است که در بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نگهداری می‌شود. در پیگیری‌های انجام شده توسط خانواده این زندانی سیاسی، به صورت شفاهی به آنها گفته شده احتمالا او در روزهای آینده در دادسرای اوین تفهیم اتهام خواهد شد. هنوز از اتهامات مطرح شده علیه این زندانی سیاسی خبری در دست نیست. بهاییان ایران در دهه‌های گذشته به ویژه پس از روی کارآمدن حکومت جمهوری اسلامی، هدف اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، آزار و اذیت و تخریب گورستان‌ها و خانه‌های خود قرار گرفته‌اند. این شهروندان همچنین از بسیاری حقوق شهروندی از جمله حق تحصیل یا استخدام در ادارات دولتی محرومند.