ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۳۰ نفر از کارگران شرکت‌های نفتی بازداشت شده‌اند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرام خود اعلام کرد که شمار کارگران بازداشتی پتروشیمی عسلویه به بیش از ۳۰ نفر رسید. این شورا نوشت: «همکاران ما صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر در چند نقطه دست به تجمع زدند اما نه تنها همکاران بازداشتی ما آزاد نشدند بلکه شمار دیگری نیز دستگیر شده‌اند و اکنون بیش از ۳۰ همکار ما در بازداشت به‌سر می‌برند.» شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت پیش از این اعلام کرده بود که دوشنبه ۱۸ مهر نیروهای امنیتی ۱۱ نفر از کارگران پتروشیمی عسلویه به نام‌های مهدی جهانبخشی، علی محمودی، هادی مولایی، نورعلی بهادری، فرید کوراوند، کامبیز مهمدی، شاهین نجفی، احمد پور، فرشید مرادی، علی شاپوری و امید کوراوند را که در همبستگی با اعتراضات سراسری دست به اعتصاب زده بودند بازداشت کرده‌اند. این شورا در اطلاعیه روز پنج‌شنبه خود از فضای امنیتی کار خبر داده و افزوده است که در صورت ادامه بازداشت کارگران اقدامات اعتراضی گسترده‌تری را تدارک خواهد دید. این شورا نوشته است: «خطاب به مردم و همه کارگران سراسر ایران سخن‌مان این است که ما را در این اردوگاه جهنمی کار تنها نگذارید و از ما حمایت کنید.»

مهدی بهمن، نویسنده و هنرمند نگارگر در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه مهدی بهمن، نویسنده و هنرمند نگارگر سه‌شنبه‌شب ۱۹ مهر با یورش نیروهای امنیتی به منزل‌اش در تهران بازداشت شد. این نویسنده روز گذشته در تماسی که با خانواده‌اش داشته، به آنها اطلاع داده که در زندان اوین به سر می‌برد. تاکنون از نهاد بازداشت کننده و علت بازداشت این نویسنده و نگارگر اطلاعی در دست نیست. مهدی بهمن جزو هنرمندان نگارگری است که برای ایجاد همبستگی بین ادیان مختلف در ایران آثار هنری خلق کرده است.

سامان خادم، شهروند بهایی و فعال محیط زیست بازداشت شد

بنا بر گزارش رسیده به زمانه، صبح پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۹ مأمور مسلح با یورش به منزل سامان خادم، شهروند بهایی و فعال محیط زیست ساکن شیراز را بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. مأموران ضمن تفتیش منزل این شهروند، برخی لوازم شخصی از جمله، لپ‌تاپ و گوشی‌ او را با خود بردند. تا این لحظه از علت دقیق بازداشت سامان خادم اطلاع دقیقی در دست نیست.هم‌چنین صبح امروز به دختر سامان خادم، کیما خادم هم گفته شده است تا شنبه ۲۳ مهر برای «ارائه پاره‌ای از توضیحات» به اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ مراجعه کند. پیشتر جامعه جهانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از (۹ مرداد تا ۱۰ شهریور) مقامات با ۲۴۵ مورد سرکوب و آزار، بهائیان را مورد هدف قرار داده‌اند از جمله، دستگیری، حبس، تخریب و مصادره خانه‌ها و املاک، یورش به منازل و اماکن کسب و کار، ضرب و شتم، امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان و محروم کردن بیش از ۱۰۰ جوان بهایی از تحصیلات دانشگاهی.

۱۵۰ کارگر کارخانه «یاس خرمشهر» ۱۰ سال است که مطالبات معوقه خود را نگرفته‌اند

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی نوشته است که حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه «یاس خرمشهر» از نوروز سال ۱۳۹۱ مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت نکرده‌اند. کارفرمای این کارخانه از آن زمان به‌دلیل آن‌چه «مشکلات مالی» خوانده کارخانه را تعطیل و ورشکسته اعلام کرده است. به‌گفته یکی از کارگران کارخانه «یاس خرمشهر»، این کارخانه پیش از تعطیلی حدود ۱۵۰ کارگر قراردادی با سوابق بالا داشت که تعدادی کارگر بعد از چندین سال دوندگی بدون دریافت حقوق‌های معوقه با پرداخت هزینه بازنشستگی از جیب خود بازنشسته شدند و مابقی کارگران نیز با سوابق مختلف به دلیل مشکلات بیمه‌ای هنوز سرگردانند و امکان دریافت بازنشستگی و مطالبات خود را ندارند. حدود ۲۰ کارگر قدیمی کارخانه نیز که بعد از تعطیلی مسئولیت نگهبانی از اموال کارخانه را برعهده داشتند، پس از سال‌ها کنار گذاشته شدند و کارفرما نیروی جدید جایگزین آن‌ها کرده است. کارگران حدود ۲,۵ میلیارد تومان از مطالبات خود را هنوز دریافت نکرده‌اند. این مطالبات مربوط به سال ۹۱ تا ۹۳ است که ارزش پولی آن در حال حاضر به حداقل کاهش یافته است. افزون بر معوقات مزدی، موضوع تعیین تکلیف کارخانه که هنوز وضعیت مشخصی ندارد، از مشکلات اساسی است. کارخانه «یاس خرمشهر»، تولیدکننده انواع صابون‌های جامد، مایع، پودری، مایع دستشویی، کلیسیرین و چیپس صابون است. این محصولات با نام‌های یاس، مرمر، پارلمون، ۷۷۷، الگانس، قو و مروارید، زیرمجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) فعالیت می‌کنند.

مقام امنیتی اصلاح‌طلبان: ذهن اعتراض‌ساز باقی می‌ماند

علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم نوشت: «کنش اعتراضی و حضور در خیابان‌ها، بالاخره در جایی کاهش یافته و فروکش می‌‌کند اما مسئله اینجاست که ذهنیت اعتراض‌ساز، کماکان باقی می‌ماند که با هر عاملی چه طبیعی و یا خارج‌ساز می‌تواند به کنش و رفتار اعتراضی خیابانی منجر شود.» ربیعی در ادامه یادداشتی در کانال تلگرامی خود با عنوان «خیابان‌های مهر ۱۴۰۱ و آینده ایران» نوشت: «به عقیده من ناآرامی‌های اخیر، تفاوت‌های معنادار و قابل تأملی با اعتراضات پیشین دارد که مهم‌ترین آن "نسل مشارکت کننده" است. نسلی که عمدتاً در سنین نوجوانی و جوانی به‌سر می‌برند و دارای ارزش‌های فردی به‌شدت متحول‌شده‌ای هستند که نشانگر ایجاد شکاف‌های عمیق حتی با نزدیک‌ترین نسل به خود می‌باشد.» ربیعی به همتایان خود یادآوری کرد که مدیریت بحران کنونی «نیازمند طرح و درک این تحولات و عوامل شکل‌دهنده اعتراضات خواهد بود» و در همان حال پیش‌بینی درستی هم کرد: «به سنت غلط رایج در ایران می‌توان پیش‌بینی نمود که پس از فروکش کردن بحران، باز هم تحلیل‌های غلط، احاله‌ها و ارجاعات نادرست از علل و ریشه‌ها صورت گرفته، شاهد یک دعوای "حیدری ـ نعمتی" جدید در تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی مبنی بر اینکه چه کسانی عامل بودند خواهیم بود.» روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در جمع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرده بود که اولاً وزارت خارجه دولت سیزدهم از مذاکرات احیای برجام غافل نماند و در ثانی سایر مسئولان نیز به سرود «سلام فرمانده» توجه ویژه داشته باشند. این سرود درباره اطاعت بی‌چون و چرای نسلی از جوانان ایرانی از خامنه‌ای است که برخلاف توقع او در مدارس به‌پا خواسته‌اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس‌: ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه مشروع بوده است

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه با رویداد۲۴ در دفاع از هتک حرمت دانشگاه‌ها برای سرکوب دانشجوبان و دانشگاهیان معترض ایرانی گفت: «کسی حق هنجارشکنی ندارد. در سیستم دانشگاهی کشور، اگر فرد یا افرادی بخواهند هنجارشکنی را بین نخبگان راه بیندازند یا مزاحم تحصیل یا مزاحم اساتید شوند، حتماً باید با متخلفان برخورد کرد.» نماینده رشت در ادامه این مصاحبه افزود: «ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه مشروع بوده است. نیرو‌های حراست دانشگاه، وظیفه‌شان این است که جلوی هنجارشکنی را بگیرند. دانشگاه باید پاسخ دهد که این افراد چه کسانی بودند. البته هنجارشکنان در هر قشری وجود دارند.» نیروهای موسوم به لباس‌شخصی شامگاه یکشنبه، ۱۰ مهر، با یورش به دانشجویان معترض در دانشگاه شریف تهران بسیاری را مجروح کرده و ده‌ها دانشجو را نیز با ون‌های نهادهای امنیتی به مکان نامعلوم منتقل کردند. این حمله با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی روبه‌رو شد و آمریکا، بریتانیا و فرانسه آن را محکوم کردند. قرار بود بعد از ظهر روز شنبه، ۱۶ مهر، تجمعی اعتراضی در داخل دانشگاه شریف «به نشانه اعتراض به هتک حرمت دانشگاه» برگزار شود، اما پایگاه اینترنتی دانشگاه شریف گزارش داد که بر اساس مصوبه جلسه اضطراری شورای دانشگاه صنعتی شریف در شامگاه جمعه، ۱۵ مهر، و «با توجه به اهمیت امنیت و سلامت دانشجویان و استادان و همچنین جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده شبکه‌ها و جریانات بیگانه»، این تجمع به تاریخ دیگری موکول شده است.

حسینی، رئیس‌کل دادگستری استان کردستان: بعد از این بدون مماشات برخورد می‌کنیم

سیدحسین حسینی، رئیس‌ کل دادگستری استان کردستان در دیدار با فرمانده انتظامی استان تهدید کرد: «دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با افرادی که در جامعه سعی می‌کنند ناامنی ایجاد کنند بدون مماشات برخورد خواهند کرد.‌» اعتراض‌های مردمی در ایران در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ از تجمع در مقابل بیمارستان محل مرگ مهسا امینی در تهران آغاز شد و در روزهای بعد به همه ۳۱ استان ایران از جمله استان کردستان گسترش یافت و همچنان ادامه دارد. حسینی ضمن تقدیر از نیروهای سرکوبگر بر «برخورد قاطعانه» با معترضان تأکید کرد و باز هم به تهدید گفت: «دستگاه قضایی از این به بعد با این دسته از افراد که موجب رعب و وحشت سایر همشهریان در استان می‌شوند برخورد قاطع و قانونی می‌کند.» معاونان رئیس‌ کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و مدیرکل زندان‌های کردستان در این دیدار حضور داشتند. شامگاه گذشته گزارش‌هایی از درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و شهروندان در نزدیکی شهر کرمانشاه منتشر شده است. وب‌سایت هه‌نگاو می‌گوید در جریان درگیری شدید نیروهای حکومتی با مردم معترض در شهرک دره‌ دریژ کرمانشاه، دست‌کم ۴۰ نفر از نیروهای حکومتی زخمی شده‌اند. در روزهای گذشته سنندج و سقز شاهد سخت‌ترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای سرکوبگر بود.

در آستانه انتشار بیانیه دوم، گروه تلگرامی «بیانیه‌ فعالان ادبیات و هنر کودک و نوجوان» با سه هزار عضو هک شد

در حالی ‌که بیش از ۶۰۰ نفر از فعالان عرصه‌ ادبیات و هنر کودک و نوجوان برای امضای بیانیه‌ دوم خود با موضوع «نقض حریم مدارس از سوی نیروهای نظامی و انتظامی» اعلام آمادگی و اقدام کرده بودند، گروه تلگرامی‌ درست شده برای ارتباط و مشارکت این فعالان با حدود سه هزار نفر عضو، هدف حمله قرار گرفت و هک شد. در این حمله، هکرها از طرف ادمین‌های گروه پیام دادند که برای عده‌ای از امضا کنندگان بیانیه، قرار بازداشت صادر شده و از اعضای گروه خواسته بودند خیلی زود گروه را ترک کنند. پس از این حمله، هکرها بیانیه‌ «پین شده» در گروه را تغییر دادند و بر اساس اعلام برخی ادمین‌ها در صفحات اینستاگرام، بیم آن می‌رود که بیانیه با تغییرات دلخواه هکرها اما با امضاهای واقعی منتشر شود. بر این اساس، نمایندگان گروه فعالان ادبیات و هنر کودک و نوجوان با صدور اطلاعیه‌ای، هر گونه تلاش برای خاموش کردن صدای نویسندگان، شاعران، مترجمان، تصویرگران، فیلم‌سازان و هنرمندان عرصه‌ کودک و نوجوان را محکوم به شکست دانستند و اعلام کردند با وجود تهدید و ارعاب، به تلاش مدنی و متمدنانه‌ خود در راه احقاق حق کودکان و نوجوانان ایران ادامه خواهند داد. پیش از این انتشار عکسی از «کودکان بسیجی»، زمینه‌ساز انتشار بیانیه‌ای با امضای صدها نویسنده و تصویرساز آثار کودک و نوجوان شد. این افراد قتل نوجوانان در خیابان و به‌کارگیری‌ عده‌ای دیگر از آن‌ها در میان نیروهای سرکوب را محکوم و اعلام کردند: «ما، جمعی از نویسندگان، شاعران، مترجمان، روزنامه‌نگاران، تصویرگران، ناشران، مروجان کتاب، مربیان و دیگر فعالان فرهنگی و هنریِ حوزه ادبیات‌ کودک‌و‌نوجوان، ضمن همراهیِ قاطع با هموطنان دردمندمان، با صدای بلند اعلام‌ می‌کنیم بر اساس مفاد پیمان‌نامه‌ جهانیِ حقوق کودک و همین‌طور قانون حمایت از اطفال و نوجوانانِ ایران، پاسخ هیچ معترضی، به ویژه معترض نوجوان گلوله و جای او در زندان نیست.» آنان مجدانه خواستار آزادی فوری نوجوانان بازداشت‌ شده و پایان‌ دادن به سرکوب خونینِ معترضان شدند و نوشتند: «به ‌علاوه، به صف کردنِ عده‌ای نوجوان مسلح با پوشش نظامی در برابر مردم معترض، مصداق بارز نقض حقوق کودک و استفاده‌ ابزاری از آن‌هاست؛ بی‌تردید این شیوه‌ برخورد با نوجوانان برای آمران عواقبی ناگوار و غیر قابل‌ جبران در پی خواهد داشت.» در ابتدا ۸۰۰ فعال ادبیات و هنر این بیانیه را امضا کرده بودند و سپس تعداد امضا کنندگان به دو برابر رسید.