ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار تروریستی در کابل_ یک مقام طالبان می‌گوید شش نفر کشته و هفت تن زخمی شدند

رسانه‌های افغانستان از وقوع یک انفجار در غرب کابل خبر دادند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، قربانیان این انفجار را شش کشته و هفت زخمی اعلام کرد. انعام الله سمنگانی، معاون سخگوی طالبان اما گفت که یک نفر کشته و دو تن مجروح شده‌اند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو تن دیگر را تأیید کرد. او در توییتر نوشت علت انفجار «ظاهرا از اثر آتش‌گیری» یک خودرو بوده است. خبرگزاری رویترز اما علت انفجار را یک بمب مغناطیسی که به یک خودرو ون مسافربری چسبانده شده بود، گزارش کرد. هویت یکی از کشته شدگان این انفجار حمید سیغانی، مجری تلویزیون ملی افغانستان اعلام شده است.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. دست برچی منطقه هزاره نشین کابل است که پیش از این نیز مدرسه‌ها و مساجد آن هدف حملات تروریست ها قرار گرفته بود. روز جمعه ۲۱ آبان/ ۱۲ نوامبر نیز یک انفجار در مسجدی در ولایت ننگرهار جان سه تن را گرفت و ۱۵ تن را زخمی کرد. طالبان انفجارهای اخیر را به داعش خراسان نسبت می‌دهد و این گروه نیز مسئولیت برخی از حملات تروریستی را برعهده گرفته است.

کمپین فعالین بلوچ از اجرای حکم سه زندانی در زندان زاهدان خبر داد

کمپین فعالین بلوچ از اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان زاهدان خبر داده است. بر اساس گزارش این سایت که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در بلوچستان را پوشش می‌دهد، سعدالله و عبیدالله خارکوهی و محمود رخشانی بامداد شنبه ۲۲ آبان در زندان زاهدان به دار آویخته شدند. این سایت نوشت حکم اعدام برادران خارکوهی در حالی اجرا شد که آن‌ها با رأی دادگاه به ۲۵ سال حبس و پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده بودند. اتهام این زندانیان به استناد گزارش‌های دریافتی کمپین فعالین بلوچ «جرایم مربوط به مواد مخدر» اعلام شده است. بر پایه گزارش‌های فعالان بلوچ از آغاز سال جاری تا به حال ۴۷ بلوچ در زندان های ایران اعدام شده‌اند و حکم اعدام ۶۰ زندانی دیگر صادر شده است. ایران یکی از سه کشور با آمار اعدام بالا است و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری بارها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اجرای حکم اعدام را متوقف کند.

مرگ سه کارگر ساختمانی مهاجر در اصفهان

سه کارگر ساختمانی در اصفهان جان باختند. غفور راستین، مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان علت مرگ این کارگران را که در یک ساختمان نیمه‌کاره مشغول کار بودند، «مسمومیت ناشی از گازگرفتگی به دلیل استفاده از بخاری بدون دودکش» عنوان کرد و گفت که آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشتند. به گفته او هر سه کارگر «تبعه خارجی» بودند. هویت هیچ یک از این کارگران مهاجر اعلام نشده است. این حادثه جمعه ۲۱ آبان رخ داد و به گفته راستین کارگران در حال استراحت بودند. کارگران ساختمانی در صدر حوادث کاری در ایران که سالانه جان دستکم هزار کارگر را می‌گیرد، قرار دارند. اغلب آن‌ها فاقد قرارداد کار و بیمه تأمین اجتماعی و حتی حوادث هستند.

نرخ دلار به بالاترین رقم در سال ۱۴۰۰ رسید

تنها یک روز پس از آنکه تیم رسانه ای دولت سیزدهم مدعی شد که ۳,۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در یکی‌از کشورها آزاد شده است، نرخ برابری دلار به بالاترین رقم از آغاز سال جاری رسید. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران در معاملات روز شنبه ۲۲ آبان هر یک دلار آمریکا در بازار آزاد پس از سه مرتبه افزایش قیمت به رقم ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. این رقم سه هزار و ۷۵۰ تومان از نرخ برابری دلار در فروردین امسال هفت هزار و ۷۵۰ تومان و نسبت به کف قیمت در اردی‌بهشت ماه امسال که دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان قرار گرفته بود، بیشتر است. دور تازه روند صعودی نرخ دلار پس از بی نتیجه ماندن گفت و گوهای موسوم به احیای برجام در وین آغاز شد و در شهریور ماه نرخ دلار از مرز ۲۸ هزار تومان فراتر رفت. دولت ابراهیم رئیسی که وعده کرده بود در ۱۰۰ روز نخست بازار ارز را ساماندهی و نرخ تورم را کنترل کند، برای جبران کسری بودجه و تحت عنوان «مبارزه با فساد ارزی» لایحه ای به منظور حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای ضروری و دارو به مجلس تحویل داده است که می‌تواند محرک افزایش نرخ دلار و تورم کالا و خدمات باشد.

بازار خرید و فروش تخمک در ایران در سایه گسترش فقر و بیکاری: هر تخمک چهار تا هشت میلیون تومان

فرآیند اهدای تخمک در ایران تبدیل به تجارت شده است و در تبلیغات آن نیز از آن به عنوان «فرصت شغلی» برای زنان جوان یاد می‌شود. ایسنا در گزارشی خبر داده که تخمک زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله در ازای چهار تا هشت میلیون و بعضا ارقامی بیشتر فروخته می‌شود. سیمین کاظمی، جامعه شناس حوزه زنان و پزشک به ایسنا گفته: «واسطه‌گری و دلالی برای اهدای عضو یک امر شایع است که به اهدای تخمک نیز تسری پیدا کرده است. اهدای تخمک یک عرصه رها شده و بدون ضوابط قانونی است که راه را برای فرصت طلبی و سودجویی عده ای از دلالان و واسطه‌های اطراف مراکز درمانی باز کرده است. به نظر می‌رسد برخی مراکز درمان ناباروری از فرآیند نحوه پیدا کردن اهدای تخمک مطلع هستند، اما عملاً سکوت کرده‌اند، چون منافع آنها ظاهرا در این سکوت و فقدان شفافیت بیشتر تأمین می‌شود.» به گفته این جامعه شناس، گسترش فقر و بیکاری گسترده زنان و بدتر شدن وضعیت اقتصادی موجب افزایش تعداد زنانی شده است که مجبورند برای تأمین معاش به این موضوعات متوسل شوند، بدون اینکه تحت حمایت قانون و جامعه قرار گیرند. سیمین کاظمی گفته اطلاعات اهداکنندگان و گیرندگان تخمک به صورت محرمانه است و خصوصاً گیرندگان برای جلوگیری از ادعاهای بعدی ترجیح می دهند، هویت دو طرف مخفی باشد. همچنین برای اهدای تخمک ضوابط قانونی وجود ندارد. این در حالی است که در مراکز درمان ناباروری اهدای تخمک به عنوان یک روش درمان ناباروری زنانی که در تخمک گذاری مشکل دارند پیشنهاد می‌شود ولی قانون در مورد اهدا کننده تخمک، سکوت کرده است و حتی در زمره اهدای عضو از انسان زنده قرار نمی‌گیرد. این پژوهشگر گفته: «وقتی اهدای تخمک تحت مناسبات تجاری و بازار انجام شود و بدن انسان و اعضا و اجزایش به کالا تبدیل می شوند و از سوی دیگر در یک طرف این فرآیند فروشنده و طرف دیگر خریدار قرار دارد، دور از انتظار نیست که خریدار برای کالایی که خریداری می‌کند، ویژگی‌هایی را نیز تعیین کند چراکه خانواده‌ای که قرار است یک بچه را با روش‌های پزشکی و پرداخت پول تولید کند، این حق انتخاب را برای خود محفوظ می‌داند که محصول تولید شده، زیبا هم باشد و نیمی از این زیبایی قرار است از طرف تخمک تعیین شود. در جامعه هم زیبایی به یک ارزش مهم تبدیل شده است چنانکه والدین از قبل از تولد فرزند برای زیبا شدن او به انحای مختلف تلاش می کنند، تأکید بر زیبا بودن اهدای کننده تخمک بخشی از این تلاش است.» به گفته این پزشک، اگرچه اهدای تخمک از نظر پزشکی بی‌خطر است اما هر فرآیند غیرشفاف می تواند تبعات و پیامدهایی برای افرادی که درگیر آن می‌شوند داشته باشد. کاظمی گفته مقابله با این امر وقتی ممکن است که اهدای تخمک و رحم جایگزین به عنوان اهدای عضو از انسان زنده در نظر گرفته شوند و قوانینی برای آنها در نظر گرفته شود.

دستور سودآور ابراهیم رئیسی برای تولیدکنندگان واکسن کرونا: واکسن داخلی حتما باید پیش‌خرید شود

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در جلسه هفتگی ستاد کرونا به وزارت بهداشت امر کرد تولیدات شرکت های داخلی تولیدکننده واکسن کرونا «پیش خرید» شود. به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا، رئیسی گفت: «حمایت از فعالیت و تولید واکسن داخلی توسط این شرکت‌ها، جزو اولویت‌های دولت است» و «برای حمایت از زحمات این تولیدکنندگان حتماً باید پیش خرید واکسن داخلی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.». رئیس دولت در حالی خواستار پیش خرید واکسن از شرکت های داخلی شده است که بنیاد برکت پیشتر تفاهمنامه پیش فروش پنج میلیون دوز واکسن را با وزارت بهداشت و درمان امضاء کرده بود اما نتوانست به آن عمل کند. در ایران تا به حال واکسن های تولید شده در انستیتو پاستور، واکسن سازی رازی، شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت و سیناژن از سازمان غذا و دارو ایران مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده‌اند. تولیدکنندگان واکسن در ایران پس از افزایش واردات واکسن در ماه‌های گذشته گفته بودند که دولت به تعهداتش مبنی بر پیش خرید تولیدات آن‌ها عمل نکرده است. اصرار ایران بر استفاده از واکسن داخلی موجب تأخیر در واکسیناسیون همگانی و افزایش شمار جان باختگان کرونا شد.

سفارت قطر در کابل، آمریکا را در افغانستان نمایندگی خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، همتای قطری او اعلام کردند که توافق کرده‌اند سفارت قطر در افغانستان «حافظ منافع» ایالات متحده باشد. این توافقنامه نقش قطر به عنوان مرکز اصلی انتقال «تخلیه شدگان» را رسمیت می‌بخشد. وزیر خارجه آمریکا در پیوند با این توافقنامه گفت که ایالات متحده فرصت خروج از افغانستان را به همه شهروندان امریکایی که در این کشور باقی مانده‌اند و قصد خروج و مدارک سفر مناسب دارند، ارایه کرده است. آسوشیتدپرس گزارش کرده است این توافق به این معناست که قطر یک بخش «منافع ایالات متحده» را در داخل سفارت خود در کابل ایجاد خواهد کرد تا خدمات کنسولی را برای شهروندان آمریکایی در افغانستان انجام دهد، به ارتباطات رسمی معمول بین واشنگتن و دولت طالبان رسیدگی کند و مسوولیت حفاظت از آنها را بر عهده بگیرد. آمریکا و دولت های غربی پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان نیروهای دیپلماتیک و افراد وابسته به خود را از این کشور خارج کردند. وزیر خارجه قطر که کشورش در سال‌های قبل میزبان نشست‌های مشترک نمایندگان طالبان و دولت آمریکا بود، پس از امضای این توافق گفت که دولت قطر تعهدات خود را جدی گرفته و برای رسیدگی به حجم کاری افزایش یافته، کارکنان خود را در سفارت کابل اضافه خواهد کرد. این توافق در روز جمعه ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان حاصل شده، نشانه روشنی از این است که دولت جو بایدن قصد ندارد پس از پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا به زودی سفارتش در کابل را بازگشایی کند.

بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند

گروهی از بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) شنبه ۲۲ آبان در فرودگاه مهرآباد تهران تجمع کردند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از منابع خود دلیل اعتراض بازنشستگان را پرداخت نشدن حقوق و مخالفت با انتقال صندوق بازنشستگی کارکنان هواپیمایی به صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کرد. بازنشستگان معترض گفته‌اند حقوق مهرماه خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و با‌گذشت ۲۰ روز از آبان طی دو مرحله گروهی از آنها مبلغ هفت میلیون تومان و گروه دیگری دو تا پنج میلیون تومان دریافت کرده‌اند. بازنشستگان معترض همچنین اعلام کرده‌اند با انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری مخالف هستند، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و همچنان بر این موضوع پافشاری می‌کنند. به باور آن‌ها انتقال صندوق مشکلات را بیشتر می‌کند.

نشست اقلیمی گلاسگو تمدید شد – هنوز بر سر قطعنامه پایانی توافق نشده است

برگزارکنندگان می‌گویند انتظار می‌رود قطعنامه پایانی کنفرانس اقلیمی گلاسگو، که در آن ۲۰۰ کشور شرکت داشته‌اند، بعد از ظهر امروز منتشر شود. کنفرانس قرار بود در اصل دیروز، جمعه ۱۲ نوامبر، پایان یابد. هنوز نکته‌هایی وجود دارد که در مورد آنها بحث می‌کنند. کمک به کشورهای فقیر از جمله آنهاست.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی: هزینه نگهداری هر فرد معلول ماهانه ۵ میلیون تومان است

محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس درباره هزینه‌های نگهداری یک فرد دارای معلول برای خانواده و جامعه گفت: معلولیت‌ افراد در یک خانواده هزینه‌های سرباری به خانواده‌ها وارد می‌کند که واقعا طاقت‌فرساست. به گفته نفریه ۵ میلیون هزینه بالاسری ماهانه برای نگهداری یک فرد دارای معلولیت نیاز است این هزینه شامل خورد و خوراک، پوشاک و ... نمی‌شود، یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی خانواده باید هزینه‌هایی را نیز برای درمان، توانبخشی و ... نیز پرداخت کند که به آن هزینه بالاسری می‌گویند. براساس ماده ۲۷ قانون حمایت افراد دارای معلولیت دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. برای اجرای ماده ۲۷ این قانون بیش از ۱۱ میلیارد تومان بودجه لازم است اما تقریبا ۳۵۰ میلیون تومان برای این بخش به ما بودجه تخصیص داده شده است. نفریه گفته برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان لازم است، اما در قانون ۱۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و بعد از رایزنی صورت گرفته ۲۰۰ میلیون تومان دیگر نیز به آن اضافه شده و به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و اینکه چقدر از این بودجه تخصیص پیدا کند، هنوز مشخص نیست. او گفته:‌«با توجه به هزینه‌های بالاسری و اینکه در حال حاضر هم نمی‌توانیم همین مقدار را برای افراد دارای معلولیت پرداخت کنیم، اگر به تعداد این افراد دارای معلولیت افزوده هم شود که کار بسیار سخت‌تر می‌شود.» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفته نباید فلسفه پیشگیری را زیر سوال برد و مشاوره ژنتیک و غربالگری ژنتیک باعث می‌شود بار معلولیت و بار بیماری‌ها از خانواده و جامعه نیز کاسته شود. جمهوری اسلامی که به دنبال افزایش جمعیت ایران است به دنبال دستور علی خامنه‌ای، طرح جوانی جمعیت را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده است. این طرح در روزهای اخیر نیز از سوی رییس مجلس به دولت ابلاغ شده است. بندهایی از این طرح که درباره غربالگری جنین و محدودیت در توزیع اقلام پیشگیری مواردی است مورد انتقاد است. اما محمد عنابستانی، نماینده مجلس و از موافقان طرح جوانی جمعیت اخبرا اعلام کرده که هزینه غربالگری و مشاوره ژنتیک بالاست و نباید نگران تولد فرزندان مشکل‌دار باشیم.

موح جدید بازداشت‌های گسترده در کردستان: دست‌کم ۱۹ نفر در بانه و سقز بازداشت شدند

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در هفته‌های گذشته و به دنبال تغییرات مدیریتی در اداره اطلاعات کل استان کردستان، موج تازه‌ای از بازداشت، احضار و تهدید فعالان و شهروندان کُرد در شهرهای مختلف استان آغاز شده است. بنا بر این گزارش در شهرهای بانه، سقز، سنندج،‌ مریوان، دهگلان و کامیاران ده‌ها فعال و زندانی سیاسی سابق از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهرها احضار تلفنی شده‌اند و بازجویان امنیتی ضمن تهدید این افراد به بازداشت دوباره، خواستار توقف هرگونه فعالیت مدنی و سیاسی آنها شده‌اند. همچنین پنج‌شنبه ۲۰ آبان ده‌ها مامور امنیتی لباس شخصی با حضور همزمان در روستا‌های چومان، نمشیر، نجنه، و کوپیچ در شهرستان بانه و روستای ملقرنی در شهرستان سقز استان کردستان اقدام به بازداشت دست‌کم ۱۹ شهروند کُرد کردند. نیروهای امنیتی با ورود غیرقانونی به منزل این افراد ضمن تفتیش و ضبط برخی از وسایل شخصی با توسل به خشونت کلامی و فیزیکی اقدام به بازداشت آنها کردند. نیروهای امنیتی حتی در مواردی که اعضای خانواده مانع از ورود غیرقانونی ماموران به منزل شدند آنها مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. محمد مهجور و عبدالله مهجور در شهرستان سقز و صلاح پزشکی، رفیق پزشکی، شورش پزشکی، مناف پزشکی، بهزاد پزشکی، کریم پزشکی، حاجی ابوبکر پزشکی، لقمان پزشکی، فرهاد پزشکی، فرزاد پزشکی، احمد پزشکی، شکرالله پزشکی، ارسلان پزشکی، کامران پزشکی، سعید رشیدی، جمال مروتی و عثمان محمدپور در شهرستان بانه از جمله افراد بازداشت شده هستند. تعدادی دیگری از اهالی این روستاها از ترس بازداشت توسط نهادهای امنیتی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. به دنبال مراجعه خانواده بازداشت شدگان به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر بانه، مسئولان اداره اطلاعات از ارائه توضیح در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری آنها خودداری کرده‌اند.