ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قهرمان» اصغر فرهادی در جمع پنج فیلم نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه گلدن گلوب قرار گرفت

فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به جمع پنج فیلم نامزد نهایی بخش بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۲ راه یافت. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود دوشنبه ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر فهرست نامزدهای هفتادونهمین دوره جوایز گلدن گلوب را اعلام کرد. این چهارمین باری است که اصغر فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب می‌شود. او ابتدا در سال ۲۰۱۱ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی این رویداد سنمایی شد و سپس در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ نیز با فیلم‌های «گذشته» و «فروشنده» نامزد کسب این جایزه شده بود. در «قهرمان»، امیر جدیدی، محسن تنابنده، ‌ فرشته صدرعرفایی، سحر گلدوست و سارینا فرهادی ایفای نقش کرده‌اند. «قهرمان» نخستین بار در بخش رقابتی هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن فرانسه در سال جاری میلادی به نمایش در آمد و موفق به دریافت جایزه بزرگ هیأت داوران این جشنواره شد. این فیلم همچنین در جوایز آسیاپاسیفیک برنده جایزه بهترین کارگردانی شد و هیأت ملی نقد آمریکا (NBR) نیز دو جایزه بهترین فیلم بین‌المللی و فیلم‌نامه اصلی سال را به این فیلم اهدا کرد. چهار فیلم رقیب «قهرمان» برای کسب جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب عبارتند از: «مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودوار از اسپانیا، «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکی هاماگوچی از ژاپن، «دست خدا» به کارگردانی پائولو سورنتنیو از ایتالیا و «کوپه شماره ۶» ساخته یوهو کاسمانن از فنلاند. مراسم اعطای جوایز این دوره از گلدن گلوب ۱۹ دی ماه / ۹ ژانویه ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. گلدن گلوب از معتبرترین جوایز سینمایی است و معمولاً برندگان اصلی آن از جمله برندگان اسکار سال می‌شوند.

تفتیش منزل و احضار میثم جولانی، فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی اردبیل

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) ظهر شنبه ۲۰ آذرماه منزل میثم جولانی، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. نیروهای امنیتی به دلیل عدم حضور او در منزل موفق به بازداشت او نشده‌اند، اما طی یک تماس تلفنی او را به اداره کل اطلاعات استان اردبیل احضار کرده‌اند. میثم جولانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. او در تاریخ ۱۰ مهرماه سال گذشته به همراه چند شهروند از تجمع‌کنندگان در پارک جیرال اردبیل توسط ماموران امنیتی در منزل بازداشت و پس از صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به زندان اردبیل منتقل و مجددا در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۹، از زندان اردبیل به بازداشتگاه مرکزی اردبیل منتقل شد. نهایتا در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۹۹ نیز میثم جولانی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او توسط شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل از بابت اتهام “مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال” به ۴ ماه حبس تعزیری و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد. این محکومیت اردیبهشت‌سال جاری توسط شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل عینا تایید شده و به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ارز ۴۲۰۰ تومانی همین امسال حذف می‌شود

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت رئیسی می‌گوید کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و به همین دلیل تخصیص این ارز فایده‌ای ندارد. پیش‌تر احمد امیرآبادی، نماینده مجلس یازدهم گفته بود که دولت ارز ترجیحی برای برخی کالاهای اساسی را حذف کرده ولی مردم متوجه آن نشده‌اند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت بحث حذف ارز ترجیحی بحث سال آینده نیست بلکه باید از امسال این قانون به اجرا برسد، او گفت از سال آینده این موضوع شفاف‌تر خواهد شد. میرکاظمی افزود پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عواید حذف ارز ترجیحی به برخی خانوارها است: «با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی، یارانه هر فرد بین ٩٠ هزار تومان تا ١١٠ هزار تومان خواهد بود که ممکن است یارانه برخی از افراد در دهک‌های کم‌درآمد به بالای ١٢٠ هزار تومان هم برسد که هنوز نهایی نشده است.» او همچنین گفت که در بودجه سال آینده نیروهای مسلح هم مجدداً وارد بازار فروش نفت خواهند شد تا به واسطه آن کسری درآمد نفت جبران شود. دولت محمود احمدی‌نژاد نیز در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ همین مجوز را به سپاه و نیروی انتظامی داد که در نتیجه آن گشوده‌شدن دو پرونده بزرگ برای بابک زنجانی و شرکا و همچنین نیروی انتظامی بود که ارز ناشی از فروش نفت را به خزانه برنگرداندند. این دو پرونده همچنان گشوده است.

مقابله به مثل قوه قضائیه با تحریم‌های تازه آمریکا: ۲۰ آمریکایی را تحریم کردیم

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۲ آذر گفت: «بیش از ۲۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که ناقض حقوق بشر هستند در لیست تحریمی ایران قرار گرفتند.» غریب‌آبادی بدون اشاره به نام، هویت و مسئولیت‌های افراد تحریم‌شده افزود: «رژیم آمریکا صالح نیست تا بخواهد مدعی و پرچمدار حقوق بشر شود و کشور‌ها را به لحاظ نقض حقوق بشر تحریم کند و در قانون موضوعی تحت عنوان مقابله به مثل وجود دارد و ایران بر اساس همین موضوع اقدام کرده و برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکا از جمله افراد دخیل در حوزه حقوق بشر را در لیست تحریمی قرار داده است.» این اقدام در تلافی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه، ۷ دسامبر/ ۱۶ آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهایی که در سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران نقش داشته‌اند اعمال کرده است. لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ دستور شلیک به سمت معترضان داده بود، غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج، دو بازجوی بدنام سپاه به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران که در سرکوب و کشتار معترضان نقش مستقیم داشت، صغری خدادادی، رئیس زندان زنان در قرچک ورامین، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس سیستان و بلوچستان وابسته به نیروی زمینی سپاه به دلیل نقشش در سرکوب معترضان بلوچ، زندان اصفهان و زندان زاهدان در لیست تحریم‌ها قرار دارند.

سرپرست وزارت امر به معروف طالبان: حجاب به‌ معنای این است که زنان کاملاً پنهان باشند

به‌گزارش تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان است، محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان دوشنبه ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر در نشستی در تالار لویه‌جرگه کابل گفت براساس آیات قرآن «حجاب به این معنا است که زنان کاملاً پنهان باشند». حنفی مدعی شد که اسلام «حقوق بیشتری برای زنان» قایل است؛ زیرا به گفته‌ او، «فراهم‌کردن نفقه را از مسئولیت‌های‌ مردان دانسته است». محمدخالد حنفی تأکید کرد که مسئولیت کارکنان امر به معروف (محتسبان) این است که با «دست» مانع منکرات در جامعه شود. روز گذشته، یکشنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر رازمحمد، رئیس ازاله و منکرات وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اعلام کرد که این وزارت در تمامی حوزه‌های امنیتی شهر کابل مسئولانی را منصوب کرده است. پیش از این ملا هبت‌الله، رهبر طالبان فرمانی شش ماده‌ای در مورد حقوق زنان صادر کرد که تنها به حقوق مربوط به ازدواج و ارث و رفتار با زنان در حوزه خانواده محدود ماند و در آن اشاره‌ای به حقوق اجتماعی زنان مانند اشتغال، تحصیل و مشارکت سیاسی اشاره‌ای نشد. بسیاری از فعالان مدنی این فرمان را اهانت‌آمیز تلقی کرده بودند.