ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار نخست‌وزیر #بریتانیا به #مجلس_عوام: یا رأی مثبت به توافق با #اتحادیه_اروپا یا چشم‌پوشی از #برگزیت

نخست‌وزیر بریتانیا از نمایندگان مجلس عوام خواست «به ‌خاطر کشور» از توافق میان دولت او و اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت حمایت کنند. ترزا می‌به نمایندگان مجلس عوام هشدار داد که چنانچه آن‌ها به توافق دولت او با اتحادیه اروپا رأی ندهند دو گزینه بیشتر باقی نمی‌ماند: یا بریتانیا می‌بایست در این صورت بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود و یا اینکه از خروج از اتحادیه اروپا صرف‌نظر کند. سه‌شنبه ۱۴ ژانویه/ ۲۴ دی مجلس عوام توافق دولت می‌با اتحادیه اروپا را به رأی می‌گذارد. اگر مجلس عوام توافق برگزیت را رد کند، نخست‌وزیر بریتانیا سه روز کاری مهلت دارد تا طرح بدیلی را به نمایندگان ارائه دهد. چنانچه این طرح دوم هم رد شود، آنگاه نخست‌وزیر بریتانیا می‌بایست مذاکرات با اتحادیه اروپا را از سر گیرد. بریتانیا باید ۲۹ مارس اتحادیه اروپا را ترک کند مگر آنکه نمایندگان به عدم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دهند. ترزا می‌‌ در چارچوب مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا به این توافق دست یافته بود که در مرزهای ایرلند شمالی با ایرلند جنوبی هیچگونه کنترلی اعمال نشود. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و ایرلند جنوبی جزو اتحادیه اروپاست.

۴ کشته و ۹۰ مجروح در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اقامتگاه کارکنان خارجی در شرق #کابل

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اقامتگاه کارمندان خارجی در کابل در جاده جلال‌آباد در نزدیکی «دهکده سبز» در روز دوشنبه ۱۴ ژانویه/۲۴ دی دست کم ۴ کشته و ۹۰ زخمی بر جای گذاشت. وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در میان مجروحان ۲۳ کودک وجود دارد. در «دهکده سبز» شرکت‌های خارجی و ان جی‌اوها مستقرند. مقامات امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که انفجار در خارج از «دهکده سبز» اتفاق افتاده. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است. بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس افغانستان اعلام کرده که این منطقه مسدود شده و پلیس در جست‌وجوی عامل یا عاملان این حادثه تروریستی است.

عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان: تظاهرات و اعتراضات هرگز به تغییر دولت منجر نخواهد شد ‎

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، رئیس‌جمهوری سودان که ۳۰ سال است بر مسند قدرت نشسته، در مواجهه با سه هفته اعتراض و فشار برای استعفا، رویکردی ستیزه‌جویانه اتخاذ کرده است. عمر البشیر که از غرب سودان بازدید می‌کرد دوشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی گفت: «تظاهرات و اعتراضات هرگز به تغییر دولت منجر نخواهد شد. ‎ تغییر در رهبری کشور تنها می‌تواند از خلال انتخابات صورت بگیرد.» حزب کنگره سودان که ریاستش بر عهده عمر البشیر است، او را برای شرکت در انتخابات سال آینده برگزیده است. پلیس سودان روز دوشنبه حداقل ۱۸ خبرنگار را دستگیر کرد، که بیشتر آنها از روزنامه مستقل «الجریده» مستقر در خرطوم هستند. این دستگیری‌ها در حالی رخ داد که خبرنگاران بیرون از دفاتر روزنامه در حال حرکت به سمت مقر فرماندهی «آژانس امنیت داخلی» بودند تا نسبت به سانسور دولتی اعتراض کنند. تظاهرات ضددولتی در سودان ماه گذشته میلادی در این کشور آغاز شد. این اعتراضات جدی‌ترین چالش برای عمر البشیر، ژنرال سابق ارتش است که دادگاه بین‌المللی کیفری او را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده است. عمر البشیر که در میانه ۷۰ سالگی قرار دارد در سال ۱۹۸۹ با همکاری اسلامگرایان در یک کودتای نظامی بر سر کار آمد. او در سال‌های بعدی در انتخابات مختلف که منتقدان آن‌ها را نه آزاد و نه عادلانه می‌دانند پیروز شد.

آغاز #اعتصاب_غذا ی سه‌روزه #نازنین_زاغری و #نرگس_محمدی: #بریتانیا#سفیر_ایران را فراخواند

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس، دوشنبه ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه سفیر ایران در لندن را در رابطه با نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌ـ‌بریتانیایی، فراخواند. نازنین زاغری به همراه نرگس محمدی، دو زندانی سیاسی، نزدیک به دو هفته پیش با انتشار نامه‌ای اعلام کردند که به مدت سه روز اعتصاب غذا می‌کنند. آنها زمان اعتصاب غذای خود را از ۲۴ دی تا پایان روز ۲۶ دی اعلام کردند. امروز روز اول اعتصاب غذای این دو زندانی سیاسی است. جرمی هانت در واکنش به تصمیم اعتصاب غذای نازنین زاغری در توئیتری گفته بود: «نازنین بی‌گناه است و باید به او اجازه دهند که به خانه برگردد. مقامات ایران چگونه می‌گذارند که یک مادر بیگناه به جایی برسد که راهی جز اعتصاب برای دستیابی به عدالت و حمایت پزشکی باقی نمانده باشد.» هانت همچنین گفته بود که در سفرش به ایران، مقامات این کشور قول دادند خدمات پزشکی در اختیار زاغری قرار دهند و به هیچ‌کدام از آنها عمل نکردند، و این مایه خجالت است. نازنین زاغری و نرگس محمدی در بیانیه اعتصاب غذای خود نوشته‌اند: «برخورداری از حق دسترسی به پزشک معالج و دارو و درمان از جمله حقوق مندرج و بدیهی در اعلامیه‌ها و آیین نامه‌های بین المللی و داخلی است که متأسفانه مدت‌هاست علی‌رغم درخواست‌های مکرر و مراجعات ما به مسئولان مربوطه، از آن محروم شده‌ایم.» آنها گفته‌اند که این اعتصاب در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان انجام می‌شود و اگر به خواسته‌های‌ آن‌ها رسیدگی نشود دست به اعتراضات بعدی خواهند زد. نازنین زاغری، مدیر پروژه در بنیاد خیریه تامسون رویترز، در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و هنگام خروج از کشور، همراه دختر خردسالش در فرودگاه « امام خمینی» بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد. اتهام او «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» عنوان شده و دادگاه او را به پنج سال زندان محکوم کرده است.

در پی ادامه جنبش #جلیقه_زردها #مکرون خواهان گفت‌وگوی ملی در سراسر #فرانسه شد

با ادامه جنبش اعتراضی #جلیقه_زردها در #فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور در نامه‌ای خطاب به مردم فرانسه با عنوان «نامه به فرانسوی‌ها»، ضمن اعلام این‌که خشم مردم را درک می‌کند، از آن‌ها خواست تا در یک گفت‌وگوی ملی برای رفع مشکلات و تنش‌های موجود شرکت کنند. مالیات‌ها، تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی، تغییرات محیط زیستی، و ساختار حکومت و نهادهای همگانی، ۴‌ مسئله‌ای هستند که در این گفت‌وگوی ملی مردم و صاحب‌نظران درباره آن‌ها اظهارنظر خواهند کرد. بدین ترتیب در سراسر فرانسه تا نیمه ماه مارس گفت‌وگوی ملی برگزار خواهد شد و در ماه آوریل #مکرون درباره نتایج این گفت‌وگو به مردم گزارش خواهد داد. در دو روز گذشته، شنبه و یکشنبه ۱۲ و ۱۳ ژانویه (۲۲ و ۲۳ دی) بار دیگر جلیقه زردها در فرانسه به خیابان‌ها آمدند. به‌گفته وزارت کشور فرانسه در شهرهای مختلف ۸۴ هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند. در بسیاری از شهرها تظاهرات معترضان به درگیری با پلیس کشیده شد و حدود ۲۵۰ نفر بازداشت شدند. در مجموع در تظاهرات دو روز گذشته نسبت به هفته‌های قبل خشونت کمتر بود.

#دانشگاه_الازهر یک دانشجوی زن را به خاطر در آغوش کشیدن دوست‌پسرش تعلیق کرد

دانشگاه الازهر مصر یک دانشجوی زن را که در دانشگاه المنصوره دوست‌پسرش را بغل کرده بود، تعلیق کرد. سخنگوی دانشگاه الازهر با اعلام این خبر گفت ویدئویی از این صحنه به دستشان رسیده است. او افزود شورای انضباطی دانشگاه پس از تحقیقات خود تصمیم گرفت این دانشجو را که در دانشکده زبان عربی دانشگاه المنصوره تحصیل می‌کند، تعلیق کند. با این حال دانشجوی مزبور هنوز می‌تواند نسبت به تصمیم این شورا اعتراض کند. سخنگوی دانشگاه در بیانیه‌اش، الازهر را یک مؤسسه مذهبی و آموزشی توصیف می‌کند و می‌گوید «آنچه این دختر انجام داد اخلاق و سنت‌های جامعه ما را زیر سئوال قرار می‌دهد.» رئیس دانشگاه الازهر نیز در یک بیانیه مطبوعاتی سخنان مشابهی را درباره ارزش‌ها و سنت‌های دانشگاه و جامعه مصر بیان داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید #اروپا ساختارهای لازم برای تحقق #ساز_و_کار_ویژه_مالی با ایران را ندارد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت اروپا در نهایی کردن سازوکار ویژه مالی با ایران «تأخیر زیادی» دارد اما علاقه‌مند به نهایی کردن آن است. او گفت «اروپا نشان داد ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این سازوکار‌ جدید ندارد و شدیداً تحت فشار آمریکا است». به‌گفته قاسمی، ایران از اروپا گله‌مند است و به اتحادیه اروپا در این‌باره تذکر داده‌ با این حال هنوز حس می‌کند اراده‌ای برای نهایی کردن سازوکار در اروپایی‌ها وجود دارد. او در مورد تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران و همچنین احضار چندین سفیر اروپایی به وزارت خارجه در تهران گفت «اقدام طرف اروپایی در اعمال این تحریم، اقدامی غلط و غیرقابل قبول بوده و ما این را اعلام کرد‌‌ه‌ایم. حق ایران برای عکس‌العمل‌های لازم در قبال این اقدام محفوظ است و قطعاً این حرکت را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.» اتحادیه اروپا به‌تازگی با تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران به‌‌دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در اروپا موافقت کرد. در اکتبر گذشته (آبان‌ماه) دانمارک اعلام کرد که یک عملیات تروریستی ایران در خاک خود را خنثی کرده است.

حسین_کروبی: پدرم هفته‌ای یک بار اجازه ملاقات در خارج از محل #حصر را دارد

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «امتداد» از گشایش‌هایی در حصر خبر داد. بر این اساس، مهدی کروبی می‌تواند با برخی از اشخاص خارج از محل حصر دیدار و گفت‌وگو کند و او هم ترجیح داده که ابتدا به دیدار خانواده‌های کشته‌شدگان ۸۸ برود. به گفته حسین کروبی «از حدود دو ماه قبل مأموران امنیتی به آقایان کروبی و موسوی اعلام کردند که هفته‌ای یک بار می‌توانند آنها را به بیرون از حصر و منزلی که خودشان اعلام می‌کنند از دوستان و اقوام ببرند. البته مأموران امنیتی تاکید کردند که اسامی ملاقات‌شونده‌ها باید به تأیید مقامات امنیتی نیز برسد و در کمیسیون یا هیأتی در این‌باره تصمیم گرفته خواهد شد که آقای کروبی چه افرادی را می‌تواند ملاقات کند.» فرزند مهدی کروبی در ادامه گفته است: «خانواده درجه یک نیز که شامل عروس‌ها و نوه‌ها و ما می‌شود، هرزمان که بخواهند می‌توانند با ایشان [مهدی کروبی] دیدار کنند، اما کلید منزل در دست نیروهای امنیتی است و هربار که ما می‌رویم باید آیفون بزنیم و بعد هم در را پشت سر ما قفل می‌کنند و باوجود تاکید خانواده کلید به ما داده نشده است.»

کل #درآمد_ایران از #فروش_نفت و #میعانات و #گاز از ۳۶ میلیارد دلار تجاوز نخواهد کرد

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سال ۹۸ کل درآمد پیش‌بینی شده ایران از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فروش داخلی ۳۶ میلیارد دلار و معادل ۲۱۳ هزار میلیارد تومان است. بر این اساس کل درآمد پیش‌بینی شده نفت خام ۳۰ میلیارد دلار و فروش میعانات گازی به پتروشیمی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و همچنین خالص صادرات گاز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است. همچنین سهم شرکت نفت ۴میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار و سهم شرکت گاز ۵ میلیارد دلار است. سهم صندوق توسعه ملی نیز ۶ میلیارد دلار و ۸۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده. از سوی دیگر سهم دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات و گاز طبیعی و فروش داخلی ۲۴ میلیارد دلار خواهد بود.

#ظریف: #روحانی اسفند ۹۷ به #عراق می‌رود

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در رأس هیأتی اقتصادی و سیاسی به عراق سفر کرده است، با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف بعد از این دیدار گفت نخست‌وزیر عراق دستورات لازم را برای حل برخی موضوعات اقتصادی صادر کرد. همچنین در این دیدار توافق شد که سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به بغداد به دعوت رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق، در اسفند سال جاری به این کشور انجام شود و این موضوع نهایی شده است. وزیر خارجه ایران همچنین از توافق با مقامات عراقی بر سر لایروبی اروندرود خبر داد. این نخستین بار بعد از خروج آمریکا از برجام است که وزیر خارجه ایران به عراق سفر می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه: #قوانین_وکالت و کارشناسی باید اصلاح شوند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» خواهان بازنگری و اصلاح قوانین وکالت و کارشناسی در پرونده‌های قضایی شد. اژه‌ای در این برنامه گفت: «لایحه جامع وکالت را ارایه دادیم و در دولت دهم به جایی نرسید و در دولت یازدهم هم پیگیری کردیم و نتیجه نداد و الان هم دنبالش هستیم و به جایی نرسیده است.» معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش از حق‌الوکاله کلان وکیلان بابک زنجانی مثال آورد و گفت: «اینها همان افرادی هستند که روزی در دستگاه قضایی بودند و الان وکیل شدند، قاعدتا همه را می شناسند و راهکارها را می‌دانند. لذا اینجا رانتی وجود دارد. باید مشخص کنیم که در ازای جمعیت چند تا وکیل می خواهیم و سقفی برای آن تعیین شود.»

وزارت خارجه #لهستان: جهان حق دارد کنفرانسی برای شکوفایی #خاورمیانه برگزار کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی که در دانشگاه آمریکایی قاهره ایراد کرد، از برگزاری اجلاسی در سطح بین‌المللی در لهستان برای بررسی نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خاورمیانه خبر داد. وزارت خارجه ایران در اعتراض به برگزاری این اجلاس کاردار لهستان را احضار کرد. وزارت خارجه لهستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « به عقیده ما، جامعه بین‌الملل این حق را دارد که موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی را به بحث گذاشته و لهستان هم [این حق را دارد] که کنفرانسی را برگزار کند که هدف آن ایجاد بستری برای اقداماتی برای ترویج ثبات و شکوفایی در منطقه خاورمیانه است.» اجلاس لهستان برای ثبات و آزادی در خاورمیانه با توجه ویژه به ایران در ۱۳ و ۱۴ فوریه در دو روز پیاپی برگزار می‌شود.