ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرانیان بیشترین خریداران مسکن ترکیه در سال ۲۰۲۱ بودند

مرکز آمار ترکیه گزارش داد که در سال گذشته میلادی یک میلیون و ۴۹۲ هزار مسکن در ترکیه به فروش رسید که حدود چهار درصد آن متعلق به اتباع خارجی بود. ایرانیان با خرید ۱۰ هزار و ۵۶ واحد مسکونی در صدر خریداران مسکن ترکیه در سال ۲۰۲۱ بوده و پس از آن‌ها شهروندان عراقی با ۸ هزار و ۶۶۱ و اتباع روسیه با ۵ هزار و ۳۷۹ واحد قرار گرفته‌اند. در دسامبر سال ۲۰۲۱، شهروندان ایرانی ۱۴۶۲ واحد، اتباع عراقی ۱۰۳۹ و شهروندان روسیه نیز ۸۸۵ واحد مسکن در ترکیه خریداری کردند. میزان مسکن خریداری شده توسط اتباع خارجی در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن ۴۳,۵ درصد افزایش داشته است. در استانبول، آنتالیا و آنکارا بیشترین واحدهای مسکونی فروخته شده است.

مفقود شدن سه کولبر کُرد به دلیل شدت برف و کولاک در ارتفاعات مرزی ارومیه

سه کولبر اهل روستای “باوان” از توابع ارومیه در استان آذربایجان غربی به نام‌های بارزان مهینی، اسعد سیدانی‌فرد و بهلول سیدانی‌فرد به دلیل بارش شدید برف و کولاک در ارتفاعات مرزی “بنار” مفقود شده‌اند و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان از عصر روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ دی پس از قطع ارتباط این کولبران با خانواده‌هایشان، جستجو برای نجات آنها آغاز شده است. به گزارش این نهاد حقوق بشری پیشتر در بهمن‌ماه سال گذشته نیز ۵ کولبر اهل روستای “کوران” ارومیه به نام‌های اولایی خدایی، فرات خدایی، متین اصلانی، بیلن احمدی و یاور اصلانی در اثر ریزش بهمن در ارتفاعات مرزی ارومیه جان خود را از دست دادند. علاوه بر تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی به کولبران که اصلی‌ترین عامل جان باختن آنها است، گیر افتادن در میان برف و کولاک در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی در فصل زمستان و همچنان ریزش بهمن از جمله دیگر عواملی است که به جان باختن کولبران منجر می‌شود. در آذرماه سال ۱۳۹۸ نیز دو کودک کولبر به نام‌های فرهاد و آزاد خسروی که به ترتیب ۱۴ و ۱۷ سال داشتند در ارتفاعات «ته‌ته» در منطقه هورامان به دلیل گرفتار شدن در برف و بوران جان باختند.

مسئول اول سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی مدعی شد که اگر جنگ ۸ ساله با عراق امسال در می‌گرفت جمهوری اسلامی در ۸ روز پیروز می‌شد

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران که از او به‌عنوان مسئول اصلی انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی نام برده می‌شود، قدرت نظامی جمهوری اسلامی را چنان بزرگ جلوه داد که مدعی شد: «اگر صدام همین امروز و در سال ۱۴۰۰ جنگ را بر ما تحمیل می‌کرد، به جای هشت سال هشت روزه جنگ را تمام می‌کردیم.» او افزود: «اگر می‌خواستیم دنباله‌روی دشمنان باشیم سالیان سال زمان می‌گذشت تا به پیشرفت‌های محدود دست یابیم.» حاجی‌زاده در حالی از پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی می‌گوید که پنجمین پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در ۹ دی‌ماه جاری هم‌زمان با دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین ناموفق بود. وزارت دفاع جمهوری اسلامی این پرتاب را موفقیت‌آمیز خواند اما ناسا، اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا و چند منبع دیگر اعلام کردند که هیچ پرتابه‌ جدیدی در مدار زمین قرار نگرفته است.

یونان ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران هدیه کرد

سفارت ایران در آتن اعلام کرد، ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکای اهدایی دولت یونان به تهران ارسال شده است. سفارت ایران در یونان در صفحه توییتر خود نوشت: «در پی هماهنگی‌های متعدد در روزهای اخیر و دیدار احمد نادری سفیر کشورمان در آتن با ازمیرلیس دبیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه یونان، صبح پنجشنبه تعداد ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازانکای اهدایی دولت یونان به تهران ارسال خواهد شد.» نوامبر سال گذشته یونان ۳۷۶ هزار دوز واکسن آسترازنگا به کنیا و ۱۱۴ هزار دوز از همین واکسن را به سوریه اهدا کرد.

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌گوید نگران تاب‌آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس درباره بودجه ۱۴۰۱ است

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: »من نگران تاب‌آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس درباره بودجه ۱۴۰۱ هستم.» ابراهیم نکو در ادامه مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «بودجه انبساطی بسته شده است. بودجه انبساطی در شرایطی مفید است که تبعات اقتصادی برای مردم نداشته باشد و حالت متعادلی در جامعه ایجاد کند در حالی‌که الان مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و بودجه انبساطی می‌تواند تبعاتی داشته باشد. البته دولت شاید چاره دیگری برای تهیه بودجه نداشت، ولی اگر مجلس راهکاری ارائه نکند، بودجه انبساطی موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و فشار آن بیشتر به اقشار پایین و کم‌درآمد می‌آید.» ابراهیم نکو با اشاره به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «حذف این ارز بر قیمت کالاهای زیادی تأثیر گذاشته و آنها را افزایش می‌دهد. دولت و مجلس باید به فکر راه‌های جبرانی باشند و پیشنهادهای تکمیلی ارائه شود تا فشار به اقشار کم‌درآمد وارد نشود.» نماینده ادوار در ادامه انتقاداتش از کلبات لایحه بودجه که هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید گفت: «مالیات با شیب تندی در بودجه افزایش یافته است. اگر قرار باشد مالیات افزایش زیادی داشته باشد، بنگاه‌های تولیدی با مشکل جدی مواجه می‌شوند، اما اگر افزایش درآمد مالیاتی از منبع جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات از نهادهایی است که سوبسید پنهان دریافت می‌کنند، اقدام درستی است.»

رؤیای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران را باید به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم

محمد اسلامی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سالروز ترور مسعود علی‌محمدی به دیدار اعضای خانواده او رفت. به گزارش روزنامه اعتماد، در حاشیه این دیدار اسلامی در جمع خبرنگاران درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «چهار محور اساسی در دستور کار فعالیت‌های سازمان است. یکی از محورهایی که فلسفه وجودی سازمان بر آن اساس است، برق هسته‌ای است. در حال حاضر یک هدف‌گذاری ۱۰ هزار مگاواتی را در دستور کار داریم تا بتوانیم ایران را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم. محور دوم فرآیند چرخه سوخت است که غنی‌سازی در راستای تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای را در بر می‌گیرد، همچنین در بخش دیگر تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای تولید رادیوداروها و کاربردپرتوها در صنعت، پزشکی و کشاورزی را می‌توان نام برد.» رییس سازمان انرژی اتمی محور سوم را تولید تجهیزات حوزه کاربردپرتوها بر شمرد که وارداتی هستند و گفت: «در حال حاضر ۱۲ قطب را برای صنعت کشاورزی و غذایی سازماندهی کردیم که در این بخش می‌توانیم با پرتودهی به محصولات آسیب‌پذیری و آفت پذیری آنها را کاهش داده و انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم.» او محور چهارم را تحقیقات و توسعه خواند و گفت: «دانشگاه‌های ما باید بتوانند با فرصت‌هایی که سازمان انرژی اتمی برایشان ایجاد می‌کند، در حوزه تکنولوژی‌های نو کار کنند. سازمان باید در این راستا از پژوهش‌ها بخصوص پژوهش‌های مرز دانش حمایت کند تا چرخ علمی و توسعه فناوری کشور روان تر و قوی‌تر در حرکت باشد.»

بهره‌برداری از معادن و معدن‌کاوی در مناطق مختلفی از استان یزد باعث تخریب بخش زیادی از منابع طبیعی و پوشش گیاهی در مراتع استان شده است

بهره‌برداری از معادن و معدن‌کاوی در مناطق مختلفی از استان یزد باعث تخریب بخش زیادی از منابع طبیعی و پوشش گیاهی در مراتع استان شده و اعتراض مردم و روستائیان را نیز برانگیخته اما تنها هدیه معدنکاران به مردم، همین تخریب منابع طبیعی و زیست‌محیطی است. عباس ایزدی فعال محیط زیست در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «احداث معادن در روستاهای استان به ویژه در مناطقی که سفره آبی بوده و و آب قنوات پایین دست را هم تأمین می‌کنند سکونت آن منطقه را به شدت تحت تأثیرات منفی خود قرار داده که نمونه بارز آن در دهستان‌های شهرستان تفت و مهریز به وضوح دیده می‌شود.» این فعال محیط زیست در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان در برابر این اقدامات گفت: «متأسفانه در حال حاضر افرادی که با ترجیح منافع شخصی خود اقدام به احداث این معادن می‌کنند و حتی سازمان‌هایی که مجوز انجام اینگونه اقدامات را می‌دهند به هیچ وجه مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.» ایزدی در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که برداشت‌های معدنی و معدنکاوی‌ها تخریب رویشگاه‌ها و زیستگاه‌ها، نابودی منابع آب، خاک و هوا را به دنبال دارد و علاوه بر آن زندگی ساکنان مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد: «معدنکاوی با چنین روش‌هایی بیش از آنکه بازدهی مطلوبی از نظر اقتصادی داشته باشد موجب از بین رفتن شور و حال زندگی در مردم می‌شود و به جای منفعت بیشتر، ضرر و آسیب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد که باارزش‌ترین و غنی‌ترین موادمعدنی سرزمین‌مان را با قیمتی بسیار ناچیز به کشورهای دیگر به فروش می‌رسانیم.»