ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا دادستان کل جمهوری اسلامی را تحریم کرد

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه گفت که کشورش پس از اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی-انگلیسی، محمد جعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی را تحریم کرده است. کلورلی در توییتر خود نوشت: «تحریم امروز او نشان دهنده انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری است. «دادستانی کل مهره کلیدی در استفاده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام است. ما رژیم (جمهوری اسلامی) را مسئول نقض فاحش حقوق بشر می‌دانیم.» اکبری شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی بود و در روزهای گذشته مقام‌های بریتانیا از جمهوری اسلامی خواسته بودند تا اجازه دسترسی کنسولی و بازنگری در این پرونده برای او فراهم شود. علیرضا اکبری، معاون اسبق وزارت دفاع صبح روز شنبه ۲۴ دی‌ماه در تهران به اتهام افساد فی‌الارض و جاسوسی برای بریتانیا اعدام شد. این مقام سابق وزارت دفاع جمهوری اسلامی پیش از این در یک فایل صوتی که بی‌بی‌سی فارسی آن را منتشر کرد همه این اتهامات را رد کرد و گفت که پرونده دستگیری و اتهاماتش برای تسویه حساب سیاسی در نزاع‌های داخلی اصحاب قدرت تدارک دیده شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: رابطه گسترده‌ای با طالبان داریم ولی هنوز آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۳ دی‌ماه در جمع گروهی از خبرنگاران در بیروت، پایتخت لبنان گفت که به رغم ارتباطات گسترده تهران با گروه طالبان ایران هنوز آن‌ها را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد. امیرعبداللهیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های خود از مردم افغانستان و تجارت با این کشور همسایه برای کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهد اما ما هیات حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم اما در حوزه‌های مختلف با هیات حاکمه ارتباط و گفت‌وگو داریم.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که آن‌ها هنوز تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستانی را راه‌حل وضع کنونی می‌دانند. پیش از این اظهارنظر، امیر عبداللهیان روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان حمله انتحاری در مقابل ساختمان وزارت خارجه در کابل را محکوم کرده و گفته بود که تهران آماده همکاری برای مقابله با تروریسم با طالبان است. امیر عبداللهیان روز جمعه اما در کنفرانس خبری‌اش در بیروت علاوه بر محکوم کردن عملیاتهای اخیر داعش خراسان در این کشور گفت که از نظر او «محدود کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل، با اسلام رحمانی، تعالیم اسلامی و ارزش‌های دینی در تعارض است».

تنها ۳۸ درصد بنزین تولیدی در کشور استاندارد است

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید تنها ۳۸ درصد بنزین تولیدی در کشور استاندارد است. داریوش گل‌علیزاده درباره منابع انتشار آلودگی هوا در کشور گفته: «منابع انتشار آلودگی در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده بلکه افزایش پیدا کرده است،به طوری‌که تعداد خودروهای استاندارد، فرسوده، جمعیت، فعالیت صنایع و مصرف انرژی بیشتر شده است.» او گفته اکنون در تهران روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف می‌شود. این مواد سوخت فسیلی هستند و انتشار آلاینده‌های ناشی از مصرف آن‌ها باعث بروز اثرات تجمعی می‌شود. به گفته وی مصرف سوخت در نیروگاه‌ها، صنعت، خودرو، موتورخانه‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و ... باعث تجمع آلاینده‌ها می‌شود. این اثرات تجمعی بیش از ظرفیت تهویه هوا هستند، بدین جهت باد نمی‌تواند آلودگی را تخلیه کند. در تابستان نیز همین میزان انتشار وجود دارد اما عدم وارونگی دما باعث تخلیه آلودگی و شاخص مطلوب کیفیت هوا می‌شود.
گل‌علیزاده درباره توزیع سوخت استاندارد در کشور اظهار کرد: «در کشور ۳۸ درصد بنزین تولیدی منطبق بر استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که علاوه بر استان تهران در کلانشهرها توزیع می‌شود.» به گفته او در شرق، جنوب و غرب تهران صنایع د آلاینده منتشر می‌کنند و موتورخانه‌های بخش تجاری و خانگی نیز از دیگر منابع انتشار هستند. با بارگذاری بیش از ظرفیت، تهویه انجام نمی‌شود و آلودگی ادامه دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست همچنین با اشاره به خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده کشور گفته از ۲۵ میلیون خودرو شماره‌گذاری شده در کشور حدود ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده هستند که مصرف انرژی و انتشار آلایندگی بیشتری دارند همچنین حدود ۹۰ درصد از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال تردد فرسوده، کاربراتوری و غیراستاندارد هستند. گل‌علیزاده گفته: «نمی‌گوییم باید مازوت‌سوزی انجام شود اما عامل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست چراکه اگر این نظریه صادق باشد درصورت عدم مازوت‌سوزی و گازسوز شدن تمامی نیروگاه‌ها باید مشکل آلودگی هوا نداشته باشیم که اینگونه تمام برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های خود را زیرسوال می‌بریم.»
وی مشکل اصلی را انجام نشدن تکالیف و راهکارهای اصلی که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود، دانست و گفته حل مشکل آلودگی هوا نیازمند تامین الزامات، زیرساخت‌ها و اعتبارات لازم است.