نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس بریتانیا درباره دست داشتن اسما اسد، همسر سوری-بریتانیایی بشار اسد در جنایت‌ جنگی تحقیق می‌کند

در ده سالگی جنگ در سوریه که با سرکوب خشن معترضان در سال ۲۰۱۱ از سوی بشار اسد و حامیان او، از جمله ایران و روسیه، آغاز شد و تا به حال جان نیم میلیون تن را گرفته و میلیون‌ها تن را آواره کرده است، پلیس بریتانیا درباره احتمال حمایت «اسما اسد» همسر بشار اسد، رئیس‌جمهوری رژیم سوریه از جنایات جنگی صورت‌گرفته و نقش او در آن‌ها، تحقیقات تازه‌ای را آغاز کرده است. این تحقیقات به خواست یک گروه از وکلا با نام گوئرنیکا ۳۷ آغاز شده که در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند اسناد محرمانه‌ای را در واحد جرایم جنگی فرماندهی پلیس متروپولیتن لندن ثبت کرده‌اند تا تحقیقاتی علیه اسما اسد با تابعیت دوگانه بریتانیایی-سوری از بابت اتهام «تحریک و تشویق به ارتکاب اقدامات تروریستی در جمهوری عربی سوریه» صورت گیرد. در بخش دیگری از بیانیه این گروه از وکلا این اقدام گام مهمی در «پاسخگویی مقامات ارشد در قبال اقدامات خود» و «اطمینان از اینکه یک کشور از مسیر یک فرایند قانونی، مستقل و بی‌طرف مسئولیت اقدامات اتباع خود را برعهده می‌گیرد» توصیف شده است. به گزارش شبکه خبری الجزیره در صورتی که اتهام اسما اسد در دادگاه ثابت شود، ممکن است از او «سلب تابعیت» شود. توبی کادمن، از بنیانگذاران گوئرنیکا ۳۷ گفته است: ادعای مطرح این است که اسما اسد به صورت فعال در جنایات صورت گرفته در سوریه شرکت کرده است و باید با عدالت روبرو شود. کادمن افزوده: همه ماجرا این نیست که او [اسما اسد] فقط همسر رئیس جمهوری است، او به انجام اقدامات تحریک آمیز منجر به مرگ در سوریه ، ملاقات با سربازان، اظهارات علنی، تجلیل از رفتار ارتش که منجر به کشته‌شدن نیم میلیون نفر و استفاده از مواد شیمیایی و سایر سلاح های ممنوع شده است، مظنون است. پلیس متروپولیتن لندن که پیشتر تحقیقاتی درباره اسما اسد انجام داده بود، بار دیگر تحقیق درباره او را آغاز کرده است.

بنیامین نتانیاهو گفت به خاطر خطر حملات حوثی‌های یمن سفر رسمی خود به امارات را لغو و از گذشتن از آسمان عربستان صرف نظر کرده است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که هفته گذشته به خاطر خطر شلیک موشک توسط گروه‌ نیابتی ایران در یمن از پرواز به امارات متحده عربی از طریق حریم هوایی عربستان سعودی منصرف شده است. اشاره او به حوثی‌های موسوم به انصارالله یمن است که هفته ‌گذشته چندین بار با موشک و پهباد به خاک عربستان و تاسیسات نفتی آرامکو در منطقه «راس تنوره» حمله کردند. نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۱ مارس / ۲۱ اسفند سفر به امارات را به خاطر بسته‌بودن موقتی حریم هوایی اردن لغو و از گذشتن از حریم هوایی عربستان صرف‌ نظر کرد. او شامگاه شنبه ۱۳ مارس/۲۳ اسفند در مصاحبه با کانال ۱۳ اسرائيل دلیل این تصمیم را «مشکلاتی در آسمان عربستان سعودی» عنوان کرد که به حملات موشکی اخیر حوثی‌ها اشاره دارد. قرار بود نتانیاهو در آستانه برگزاری انتخابات در اسرائيل، برای نخستین بار پس از عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، به‌طور رسمی به ابوظبی سفر کرده و با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات دیدار کند. این سفر تاکنون سه بار به دلیل محدودیت‌های دوران کرونا به تأخیر افتاده بود. امارات پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی بود که با اسرائیل روابط کامل سیاسی برقرار کرد. پس از این کشور، بحرین و سودان نیز روابط خود را با اسرائیل برقرار کردند.  

رحمانی فضلی: نسبت به میزان مشارکت در انتخابات۱۴۰۰ نگرانی داریم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور یکشنبه ۲۴ اسفند در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه وجود دارد و بیم آن می‌رود که حکومت ایران نتواند به‌خاطر همه‌گیری کرونا و فرصت کم مشارکت مردم را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش دهد. رحمانی‌فضلی گفت: زمان ثبت‌ نام انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و «تعرفه‌های انتخابات آماده و آموزش‌های لازم داده شده است اما دغدغه‌ای نسبت به مشارکت در این انتخابات وجود دارد». وزیر کشور جمهوری اسلامی به کاهش چشمگیر میزان مشارکت در انتخابات پیشین اشاره کرده و گفت: «در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی، مشارکت به ۴۲ درصد رسید. بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده و یک سال از این موضوع گذشته،محدودیت‌های شدید بوده و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است. بر همین اساس همه ما باید زمینه و مقتضیات افزایش مشارکت را فراهم کنیم». رحمانی فضلی گفت: «تا امروز آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست و تا سیزدهم فروردین فضای گردش و عید است و از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه رمضان است که فضای معنوی، فضای سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا فرصتی نداریم و باید تلاش کنیم زمینه افزایش مشارکت فراهم شود.»

رییس سازمان هواپیمایی کشوری: انتشار عمومی گزارش هواپیمایی اوکراین به سال آینده موکول نمی‌شود

تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی یکشنبه ۲۴ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایرام (ایلنا) گفت گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین تا پایان سال جاری «به صورت عمومی» منتشر می‌شود و «انتشار آن به سال آینده موکول نخواهد شد.» هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف هدف دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین این هواپیما همراه با یک جنین، کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران این هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت، ۲۱ دی به شلیک موشک از سوی پدافند سپاه پاسداران اعتراف کردند اما آن را «خطای انسانی» خواندند. دهقانی زنگنه در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «بر اساس مقررات موجود و کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ ایکائو پیش از این، گزارش نهایی را به کشورهایی که در سانحه هواپیمای اوکراین دخیل بودند، ارسال کردیم که این گزارش به چهار کشور ارسال و پاسخ آنها را دریافت کردیم.»

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان تهران: مردم نمی‌توانند میوه بخرند، بیش از ۵ هزار تن میوه در میادین میوه و تره‌بار مانده است

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفته است ۵ هزار تن میوه روی دست بارفروشان میادین میوه و تربار مانده چون کسی میوه نمی‌خرد. او کاهش قدرت خرید مردم را دلیل اصلی کاهش فروش میوه دانسته و افزوده است: اگر به میوه فروشی‌ها سر بزنید اشکتان در می‌آید؛ وقتی که می‌بینید شهروندان تهرانی میوه را دانه‌ای می‌خرند. به گفته یاوری قیمت پرتقال خونی در میدان اصلی بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان است و پرتقال تامسون مجلسی با قیمت هشت تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‎‌شود. خیار گلخانه‌ای هفت تا هشت هزار تومان داد و ستد شده و هر کیلوگرم سیب سرخ هم با قیمت پنج تا ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ رسمی تورم بیانگر افزایش ۶۶,۸ درصدی قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در بهمن ماه امسال نسبت به یک‌سال قبل است.

دو کارگر یک واحد مرغداری در اردبیل بر اثر مسمومیت با گاز دی‌اکسید کربن جان باختند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از مرگ دو کارگر در یک واحد مرغداری در روستای نوشار استان اردبیل خبر داد. هویت هیچ یک از این دو کارگر فاش نشده است. این دو کارگر شامگاه شنبه ۲۳ اسفند بر اثر مسمومیت با گاز دی‌اکسید کربن جان خود را از دست دادند. فوریت‌های پزشکی استان اردبیل اعلام کرده است علت حادثه در دست بررسی است. بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در هشت ماه نخست سال جاری ۱۲۵۸ کارگر بر اثر حوادث کاری جان باختند. از آذر تا بهمن ماه امسال نیز رسانه‌های ایران مرگ دست‌کم ۷۰ کارگر دیگر را ثبت کردند.

ابتکار: مجلس پس از دوماه هنوز لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» را اعلام وصول نکرده است

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران یکشنبه ۲۴ اسفند/۱۴ مارس گفت مجلس پس از دوماه هنوز لایحه منع خشونت علیه زنان را اعلام وصول نکرده است. ابتکار در مراسم تقدیر از کارکنان اورژانس اجتماعی (۱۲۳) گفت: «دولت دوازدهم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را تصویب و حدود دو ماه قبل جهت طی تشریفات به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما همچنان خبری از اعلام وصول آن توسط مجلس نشده است». معاون حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از نهایی‌شدن لایحه دیگری برای مبارزه با خشونت علیه کودکان، تحت عنوان «لایحه پلیس اطفال» در کمیسیون لوایح دولت خبر داد و گفت: «امیدواریم در روزهای پایانی سال ۹۹ و یا در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب شود چراکه می‌تواند بخش مهمی از آسیب‌های وارده به اطفال را مدیریت کند». مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه مردان حاضر در مجلس، تاکنون نقش مهمی در عدم تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان ایفا کرده‌اند. این لایحه که در ۸۱ ماده و پنج اصل به صورت بسیار جامع تدوین شده بود پس از سال‌ها تعلل و کارشکنی دولت، مجلس و قوه قضائیه و ممانعت‌ها و فشارهای جدی، توسط قوه‌ قضائيه به «لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر پیدا کرد و بسیاری از مصادیق خشونت ازجمله خشونت‌های جنسی، روانی، عاطفی، آزار جنسی و مزاحمت جنسیتی، به‌خصوص در حوزه خانواده که در متن قبلی جرم‌انگاری شده بودند، از آن حذف شدند. پیش از آن‌که دولت حسن روحانی لایحه مذکور را در دی‌ماه سال جاری تصویب و به مجلس ارسال کند، مجلس طرح مشابهی را با عنوان «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» اعلام وصول کرد و همچنان از اعلام وصول لایحه دولت خودداری می‌کند. از میان ۵۱ نماینده مجلس که این طرح ۳۹ صفحه‌ای را امضا کرده‌اند، تنها نام چهار زن نماینده دیده می‌شود.

وزارت معارف افغانستان عقب‌نشینی کرد: آوازخوانی دانش‌آموزان دختر ممنوع نیست

وزارت معارف افغانستان شامگاه شنبه ۲۳ بهمن/۱۳ مارس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دستورالعمل ممنوعیت آوازخوانی دختران بالای ۱۲ سال در اماکنی که مردان حضور دارند، «منعکس‌کننده و موقف و پالیسی رسمی» این وزارتخانه نیست و «ممنوعیت دختران از ترانه خوانی» را بررسی می‌کند و «در صورت نیاز متوسل به اقدام انضباطی نیز خواهد شد». به گزارش «طلوع‌نیوز»، وزارت معارف همچنین تاکید کرده است «رهبری این وزارت به حمایت از حق تعلیم و حق انتخاب تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر برای اشتراک در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متعهد است و این وزارت‌خانه قصد ندارد تا حقوق قانونی و آموزشی دانش‌آموزان را محدود کند.» وزارت معارف پیشتر اعلام کرده بود که دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال حق ندارند در مراسم‌هایی که مردان حضور داشته باشند، ترانه بخوانند. این تصمیم وزارت معارف با واکنش‌های زیادی – داخلی و بیرونی – روبه‌رو شد. شماری از فعالان عرصۀ حقوق‌ زنان با نشر کلیپ‌های ترانه‌خوانی خود شان، فراخوانی را برای نکوهش این تصمیم وزارت معارف به راه انداختند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: طی ۶ روز ۱۳ غیرنظامی در جریان اقدامات نظامی کشته شدند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ۲۴ اسفند/ ۱۴ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد «فقط در شش روز» ۱۳ غیرنظامی شامل شش مرد، سه زن و دو کودک در نقاط مختلف این کشور کشته شدند. بر اساس اعلام این نهاد غیردولتی این ۱۳ تن در در ۱۰ رویداد جداگانه در کابل، هرات، غور، کنر، کندز و پکتیا جان باختند و ۹۳ تن دیگر نیز در این درگیری‌های نظامی زخمی شده‌اند. کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته‌ است که کاهش خشونت‌ها را معیار راست‌آزمایی ادعای صلح‌طلبی طرف‌های جنگ اعلام کرده و برای کاهش‌ خشونت‌ها و آتش‌بس به طرف‌های جنگ فشار وارد کنند. این نهاد همچنان از «طرف‌های جنگ» در افغانستان هم خواست « حقوق بین‌المللی بشردوستانه» را رعایت کنند. خشونت‌ها در افغانستان در حالی افزایش یافته که هیئت مذاکره کننده دولت و طالبان هنوز در دوحه قطر حضور دارند. دولت ایالات متحده آمریکا به تازگی طرح جدیدی را برای تشکیل یک دولت انتقالی در افغانستان به سیاست‌گذاران و گروه‌های سیاسی این کشور و همچنین طالبان ارائه کرده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت تردد میان همه‌ شهرهای ایران را تا ۱۵ فروردین تمدید کرد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یکشنبه ۲۴ اسفند از تمدید محدودیت‌ تردد در همه شهرهای ایران تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ خبر داد. رئیسی گفت محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ساعت ۳ صبح در ایام نوروز در همه شهرها بدون توجه به رنگ‌بندی آن‌ها ادامه خواهد داشت. به گفته او ستاد ملی مقابله با کرونا فردا دوشنبه ۲۵ اسفند آخرین دسته‌بندی شهرها از نظر شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های ناشی از آن را اعلام خواهد کرد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌های ایران را «شکننده» خواند و گفت ویروس جهش‌یافته در بریتانیا دست کم در ۲۸ استان ایران شیوع پیدا کرده است. طبق توضیحات رئیسی، ستاد ملی مقابله با کرونا تردد میان شهرهای زرد، از شهرهای رزد به آبی و برعکس را آزاد اعلام کرده اما پلاک‌های بومی شهرهای قرمز و نارنجی حق ورود به دیگر شهرها را ندارند. همچنین مسافرت با اتوبوس، قطار و هواپیما بدون داشتن تست منفی تا حداکثر ۴ روز پیش از سفر ممنوع است و هواپیماها مجازند تا ۶۰ درصد ظرفیتشان و قطار و اتوبوس تا ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار کنند.

سعید محمد برکناری از قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دلیل «تخلفات متعدد» را انکار کرد

سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء «برکناری‌ به دلیل تخلف» را رد کرد و گفت که استعفاء کرده است. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیشتر گفته بود محمد به دلیل تخلفاتی که داشته از قرارگاه خاتم‌الانبیاء کنار گذاشته شده است. سعید محمد اما سخنان ترقی را «کذب» خواند و مدعی شد «هیچ تخلفی» از سوی او صورت نگرفته است. او گفت: بدلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری و پرهیز از هرگونه شائبه ای از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا کرده و این استعفا مورد پذیرش فرمانده کل سپاه قرار گرفته است. محمد که چندی قبل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده از قرارگاه خاتم‌الانبیاء کنار رفته یا کنار گذاشته شده است. او یکی از نامزدهای احتمالی بخشی از اصولگرایان در انتخابات سال آینده است. با این حال بخش دیگری از اصول‌گرایان از حضور محمد در انتخابات استقبال نکرده و حتی او را «نامزد پوششی»، «ناشناخته» و «غیرمطرح» خوانده‌اند که شانسی برای آنکه گزینه نهایی این جریان باشد، ندارد. علاوه بر محمد، حسین دهقان از دیگر فرماندهان سپاه، ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضاییه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات سال آینده هستند.

مجلس دولت را به خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس برای نوزادان متولد ۱۴۰۰ مکلف کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی اصلاح بودجه ۱۴۰۰ با اصلاح بند الحاقی ۴ تبصره ۲ موافقت کردند. براساس این بند دولت مکلف است به ازای هر نوزادی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در مناطقی که نرخ زاد و ولد در آنها کمتر از نرخ متوسط کشور است، متولد می‌شود، مبلغ یک میلیون تومان تا سقف هزار میلیارد تومان صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام آن فرزند اختصاص دهد. سیاست‌های تشویق به فرزندآوری در راستای دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش نرخ رشد جمعیت است. لایحه بودجه ۱۴۰۰ به دلیل ایرادهای شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است.

اسحاق جهانگیری: همه آنهایی که ادعا می‌کردند حتی نتوانستند یک بشکه نفت هم بفروشند. برای دور زدن تحریم‌ها روش‌های نوآورانه‌ای پیدا کردیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در یک گفت‌وگو با ارگان خبری دولت جمهوری اسلامی پذیرفت که برخی تصمیم‌گیری‌های دولت اشتباه بوده اما «تحریم‌» را مسبب وضعیت موجود دانست و گفت «در یک دوره‌ای هیچ‌کس نتوانست یک بشکه نفت بفروشد». او در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، بدون این‌که آمار مشخصی ارائه کند، فروش نفت ایران در سه سال گذشته را «بسیار کم» اعلام کرد و گفت: «میزان کالایی که صادر می‌کنیم، قیمتش کمتر شد و هزینه واردات بسیار بالا رفت. یعنی اگر کالایی را ۱۰۰ دلار می‌فروختیم با این شرایط ۸۰ دلار می‌فروختیم و اگر کالایی را ۱۰۰ دلار وارد می‌کردیم اکنون ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار آن را می‌خریم.» جهانگیری با این حال مدعی شد که دولت در این دوره توانسته «با حداقل منابع» کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کند و تلاش کرده است «شرایط از آنچه که هست بدتر نشود». او در باره فروش نفت در دور تازه تحریم‌ها که از سال ۱۳۹۷ اعمال شد هم بدون نام بردن از نهاد خاصی گفت: «هر کدام مدعی شدند ما با آقای زنگنه توافق کردیم تا به آنها مجوز بدهیم. زمانی وزیر نفت محاسبه کرد که اگر قرار بود آنها صادرات داشته باشند، روزی هشت میلیون بشکه مجوز داده شده بود. همه دست‌شان بالا رفت و هیچ‌کس نتوانست حتی بشکه نفت بفروشد.» معاون اول رئیس‌جمهوری ایران که احتمال می‌رود یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشد، قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس که در عراق با پهباد آمریکایی کشته شد را «تنها کسی که در یک مقطع به فروش نفت کمک کرد» خواند و افزود: «وزارت نفت خودش واقعا عمل کرد. روش‌های خوبی پیدا کرد و راه‌های خوبی را رفت.» جهانگیری بازهم بدون اینکه جزئیاتی از میزان فروش نفت ایران بیان کند، مدعی شد «الان وضع فروش نفت خوب شده است. از مرداد فروش نفت ما خوب شده است یعنی نسبت به آن چیزی که بد بود، خوب شد.» گزارش پیشین نهادهای ناظر بر بازار انرژی، از سقوط فروش نفت ایران به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز حکایت دارند. جهانگیری نیز چندی قبل در یک همایش گفته بود که هیچ کشوری به صورت رسمی از ایران نفت نمی‌خرد. او در باره چگونگی صادرات و واردت کالا در شرایطی که تحریم‌ها سخت‌تر شده بود هم ادعا کرد دولت روش‌های «نوآورانه و پرریسکی» برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده است و با این روش «میلیاردها دلار را جابه‌جا و وارد کشور کرده‌ و توانسته کالاهای مورد نیاز کشور را در حد صادرات انجام دهد.» معاون اول حسن روحانی از جریان‌های سیاسی مقابل که به گفته او «مشکلات را ۱۰ برابر کردند» به دلیل «فشارهایی که برای خروج از برجام» و «برهم زدن توافق‌ها» بر دولت وارد کردند، گلایه کرد و در بخشی از مصاحبه پذیرفت که او و همکارانش در هیئت وزیران «در تصمیم‌گیری‌های‌مان اشتباهاتی داشتیم، در سیاست‌گذاری‌ها خطاهایی داشته‌ایم و حتماً در چیدمان مدیریت‌هایمان جاهایی اشتباه رفته‌ایم و مدیرانی متناسب با این شرایط در جایی که باید قرار نگرفتند.» با این حال اشتباهات دولت را «محدود» خواند.

عضو شورای مرکزی موتلفه: کناره‌گیری سعید محمد از خاتم‌الانبیاء به خاطر تخلف بوده است

سعید محمد از قرارگاه سازندگی خاتم کنار رفت تا پیش از دیگران کارزار تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کند. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اما او چهره‌ای خواند که «در فضای اصولگرایی اصلا مطرح نیست و فقط در فضای مجازی مطرح است». ترقی حتی کناره‌گیری محمد را هم مسئله‌دار توصیف کرد و گفت: کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته است. او افزود: قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت محمد خواهد بود. عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در باره محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و شهردار پیشین تهران که پرونده فساد مالی او و معاونانش فاش شده اما نظر دیگری دارد. او گفت: پرونده‌هایی که درخصوص قالیباف مطرح می‌کنند بحث آن تمام شده و به آنها رسیدگی شده و چیزی نیست که به واسطه آن کسی مطلبی را مطرح کند. با این حال ترقی آسیب‌پذیری قالیباف را «اجتناب‌ناپذیر» دانست و افزود: زمینه تخریب برای او زیاد است. ترقی در نهایت ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه که در پوشش سفرهای استانی فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز کرده است، نامزدی که در باره او «اتفاق نظر کامل است» خواند و افزود: «آمدن او وحدت را محقق می‌کند اما دعواها سر این است که او نپذیرد و بعد بخواهیم نفر بعد را انتخاب کنیم.» ابراهیم رئیسی، سعید محمد، حسین دهقان و محمدباقر قالیباف از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری که ۱۴۰۰ خرداد سال آینده برگزار خواهد شد، هستند.