ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هستی امیری، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در روز جهانی زن به حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

هستی امیری، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به یک سال حبس تعزیری و به مدت دو سال مجازات‌های تکمیلی از جمله ضبط تلفن همراه، منع از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی و خارج از آن و همچنین منع اقامت در گردهمایی‌هایی دانشجویی (به‌غیر از کلاس‌های موظفی درسی) محکوم شده است. امیر رئیسیان،‌ وکیل امیری با اعلام این خبر در توئیتر گفت حکم موکل او هشتم مارس در روز جهانی زن صادر شده است. به گفته رئیسیان، امیری بابت پرونده‌ای محکوم شده که سال گذشته پس از انتشار تصویری از این فعال دانشجویی در دانشگاه علامه به مناسبت هشتم مارس گشوده شد ولی مسکوت باقی مانده بود. خود امیری در توئیتی درباره حکم صادره نوشت: «نه تنها باید یک سال به زندان بروم بلکه دو سال هم باید دانشگاه را به‌مثابه زندان تحمل کنم! یعنی جز کلاس‌های درس اجباری حق حضور در هیچ اجتماع دانشجویی را ندارم». ۱۳ دی سال جاری مأموران پلیس امنیت برای بازداشت او به خانه هستی امیری مراجعه می‌کنند اما او نبوده است. مأموران امنیتی به طور شفاهی خواهان حضور او در شعبه دو بازپرسی اوین در روز ۱۸ دی شدند. امیری به اتهام‌های اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده. او پس از یک روز بازداشت با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

حوادث کار در کرج و اصفهان: دو کارگر جان باختند، یک کارگر مصدوم شد

روز یکشنبه ۲۲ اسفند، یک کارگر ساختمانی هنگام کار در یک ساختمان درحال ساخت در گرمدره شهرستان کرج، از طبقه هشتم ساختمان سقوط کرد و در دم جان باخت. معاون فرمانداری انتظامی البرز در باره این حادثه گفته است نیروی انتظامی در پی تماس یک شهروند با شماره ۱۱۰ از حادثه مطلع شده و ماموران انتظامی پس از حضور در محل حادثه، با جسد بی جان کارگر روبرو شده‌اند. روز شنبه ۲۱ اسفند آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی واقع در ابتدای جاده دولت آباد استان اصفهان به مرگ یک کارگر و مصدوم شدن کارگر دیگر انجامید. به گفته‌ی عباس عابدی سخنگوی اورژانس اصفهان، کارگری که جان خود را از دست داده ۷۰ سال سن داشته است.

وزارت مهاجران طالبان: ایران طی یک روز دو هزار افغانستانی را اخراج کرده است

وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان حکومت طالبان اعلام کرد که طی یک روز دو هزار نفر از ایران به افغانستان بازگردانده شده‌اند. بنا به اطلاعیه وزارت مهاجران، این افراد یکشنبه ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس از مرز نیمروز وارد افغانستان شدند. از میان این افراد، ۷۳ خانواده شامل ۳۲۱ نفر و بیش از یک‌هزار نفر مجرد اخراج شده‌اند. با روی‌کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، بیکاری و بحران اقتصادی در این کشور منجر به مهاجرت گسترده مردم این کشور شده است. بیشتر مهاجران افغانستانی به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان رفته‌اند.

سفیر ایران در بغداد: حمله به اربیل کاری به حاکمیت عراق نداشت، علیه اسرائیلی‌ها بود، نه آمریکایی‌ها و نه عراق

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان گفت: «این [حمله] کاری به حاکمیت عراق ندارد و بی‌احترامی به مردم و دولت عراق نیست؛ ما اول می‌خواهیم که شما شر این‌ها (اسرائیلی‌ها) را از منطقه بکنید و این اقدامات انجام نشود. حالا اگر این اقدام نشد، آیا جمهوری اسلامی باید دست روی دست بگذارد که اسرائیلی‌ها علیه امنیت ما اقدام کنند؟ این واکنش (عملیات موشکی) علیه صهیونیست‌ها بود نه ضدآمریکایی‌ها و نه عراق.» مسجدی افزود: «در کردستان پایگاهی برای اسرائیلی‌ها ایجاد کردند و از آن‌جا علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌شد. جمهوری اسلامی ایران از امنیت خودش نمی‌تواند کوتاه بیاید.» تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نیز مدعی شده بود که حمله به «پایگاه‌های موساد» در اربیل صورت گرفته است. دولت اقلیم کردستان اما وجود پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در اربیل را رد کرد و ادعای رسانه‌های نزدیک به سپاه را «بی اساس» توصیف کرد. ایران بامداد یکشنبه، ۲۲ اسفند با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد که بر اثر آن دو غیرنظامی مجروح شدند و خسارات مادی زیادی به خانه‌های اطراف وارد شد. دولت عراق پیش از این به‌دلیل این حمله موشکی ایرج مسجدی را احضار کرده بود. ایرج مسجدی خود زمانی از مسئولان اصلی سپاه پاسداران و فرمانده ستاد قرارگاه رمضان، نخستین قرارگاه برون‌مرزی سپاه بود.

با وجود اعتراضات گسترده معلمان، ابراهیم رئیسی «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد

ابرهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، دوشنبه ۲۳ اسفند «قانون تظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. طرح رتبه‌بندی معلمان در جلسه علنی ۱۵ اسفند مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۶ اسفند به تأیید شورای نگهبان رسیده بود. این طرح در حالی به‌عنوان قانون به‌اجرا گذاشته می‌شود که حدود پنج ماه از آغاز دور جدید اعتصاب سراسری معلمان در ایران می‌گذرد. این سلسله اعتصابات با هدف اصلاح و تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی دستمزدها و همچنین در اعتراض به روند وا گذاری مراکز آموزشی به بخش خصوصی صورت گرفته است. معلمان می‌گویند قانون رتبه‌بندی سرهم‌بندی شده است و حقوق معلمان را نادیده می‌گیرد. پاسخ مسئولان حکومتی به اعتراضات معلمان سرکوب، احضار، تهدید و زندان بوده است و در روزهای اخیر موج گسترده‌ای از برخوردهای سرکوب‌گرایانه همچون احضار و تهدید معلمان به‌راه افتاده است. مأموران امنیتی و لباس شخصی شنبه گذشته ۲۱ اسفندماه، با حمله به تجمع اعتراضی معلمان در شهرستان رودسر در استان گیلان، ضمن ضرب‌وشتم شدید تجمع‌کنندگان، دست‌کم چهار نفر از آن‌ها را بازداشت کردند. این تجمع در حمایت از عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان و در اعتراض به پرونده‌سازی علیه او برگزار شده بود.

وزیر ارتباطات: نهادهای امنیتی با حکم قضات و با اجازه رئیس قوه قضائیه می‌توانند به داده‌های مردم دسترسی پیدا کنند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی در حالی‌که به مردم اطمینان می‌داد اطلاعات شخصی‌شان در پیام‌رسان‌های داخلی حفظ می‌شوند، گفت: «نهادهای امنیتی صرفاً با داشتن حکم قاضی از قضات ویژه‌ای که منصوب مستقیم رئیس قوه [قضائیه] هستند و در موارد خاص با اذن رئیس قوه قضائیه طبق اصل ۲۵ قانون اساسی می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.» زارع‌پور در مورد «شبکه ملی اطلاعات» گفت: «پیام‌رسان، موتور جست‌وجو، نقشه و مسیریاب از جمله خدمات پایه کاربردی است که تا جای ممکن باید وابستگی در آن را به حداقل برسانیم.» به‌گفته زارع‌پور بر اساس طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، «۵۳ تکلیف در حوزه شبکه ملی اطلاعات وجود دارد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران: به عراق هشدار داده بودیم که «کانون تهدید» نباشد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه ۲۳ اسفند خود گفت، تهران بارها به مقامات عراقی هشدار داده بود که خاک این کشور نباید «کانون ایجاد تهدید» برای جمهوری اسلامی ایران باشد. خطیب‌زاده یک روز پس از حمله ایران به اربیل در شمال عراق با ۱۲ موشک بالستیک در یک حمله بی‌سابقه به پایتخت منطقه خودمختار کردستان عراق صحبت می‌کرد. سپاه پاسداران ایران مسئولیت این حمله موشکی را به عهده گرفته است. رسانه‌های دولتی ایران گفتند که سپاه پاسداران این حمله را علیه «مراکز استراتژیک» اسرائیل در اربیل در پاسخ به حملات هوایی اخیر اسرائیل به دمشق انجام داده. در حملات اسرائیل به دمشق دو تن از اعضای سپاه پاسداران کشته شدند. خطیب‌زاده گفت: «به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط و تعامل عمیقی با ما دارد، کانون ایجاد تهدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد. کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب و گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی در این کشور انجام می‌شود.» سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: «چندین بار به دولت مرکزی عراق تذکر داده شده است که مرزهای عراق،نباید به مرزهای ناامنی برای ایران تبدیل شود. ایران تحمل وجود کانون دسیسه و توطئه در مزرهای خود را ندارد، عراق نباید محل اعزام گروه‌های تروریستی به ایران شود.» احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی ضمن محکوم کردن عملیات سپاه پاسداران در اربیل گفت وزارت خارجه عراق با احضار ایرج مسجدی، سفیر ایران، یادداشت اعتراض خود را تحویل او داده است. الصحاف در ادامه گفت وزارت خارجه عراق به‌صراحت موضع خود را به اطلاع سفیر ایران رسانده است و این وزارتخانه تمامی اقدامات لازم برای ممانعت از وقوع چنین حملاتی در پیش خواهد گرفت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: «انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یکبار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه سوءاستفاده از مرزهای خود را ندهد.» دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل تنها مناطق مسکونی غیرنظامیان را هدف قرار داده است، نه مکان‌های متعلق به کشورهای خارجی، و از جامعه بین‌المللی خواسته تا تحقیقاتی را پیرامون این حمله انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: امیرعبداللهیان به مسکو سفر می‌کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود در روز دوشنبه ۲ اسفند درباره توقف مذاکرات وین گفت: «علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ‌کننده برجام بوده است. فروکاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن‌کننده وضعیت نیست. چند موضوع کلی و البته محدود باقی‌ مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «الان منتظر پاسخ آمریکا هستیم. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای امور خارجه کشورها مدام با هم در ارتباط هستند و مذاکره‌کنندگان ارشد نیز با هم در ارتباط هستند.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به مسکو در روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند خبر داد. خطیب‌زاده گفت: «آنچه برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع، چارچوب‌های مذاکرات و توافق خوبِ نهایی را مشخص می‌کند.» جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر جمعه ۱۱ مارس/۲۱ اسفند با انتشار پیامی در توییتر از وقفه در مذاکرات وین خبر داد. بورل نوشت: «وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است.» منظور از «عوامل خارجی» روسیه است که در زمانی که گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در وین برای احیای برجام بعد از ۱۱ ماه گفت‌وگو به «خط پایانی» نزدیک شده بود، خواهان ضمانت کتبی آمریکا شد مبنی بر آنکه همکاری‌های کامل و آزادانه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی – نظامی بین روسیه و ایران با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد.