نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستانی تهران اعمال فشار بر #جعفر_عظیم‌زاده، فعال کارگری را افزایش داده است

در حالی که سرایت بیماری کووید ۱۹ به زندان‌ها، نگرانی در باره جان #زندانیان_سیاسی و سایر #زندانیان را افزایش داده، دستگاه‌های قضایی و امنیتی اعمال فشار بر برخی زندانیان سیاسی از جمله #جعفر_عظیم‌زاده، #فعال_کارگری را افزایش داده‌اند. رئیس قوه قضائیه بخشنامه‌ای برای دادن مرخصی به زندانیان صادر کرده و گرچه جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری و عضو #اتحادیه_آزاد_کارگران ایران مشمول ضوابط این بخشنامه می‌شود دادستانی با آزادی او مخالفت کرده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای به تاریخ سه‌شنبه ۲۶ فروردین نوشت نه تنها با آزادی عظیم‌زاده مخالفت شده بلکه برای محکم‌کاری پرونده جدیدی در شعبه دوم دادسرای اوین برای او گشوده شده است. همزمان دستگاه قضایی قصد دارد خانه #پروین_محمدی فعال کارگری که او هم عضو اتحادیه آزاد کارگران است را به حراج بگذارد. پروین محمدی خانه خود را برای آزادی جعفر عظیم‌زاده وثیقه گذاشته بود اما عظیم‌زاده ۱۵ ماه پس از بازداشت هنوز آزاد نشده است. در پی شیوع #کرونا_در_ایران سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و فعالان اجتماعی ایران نسبت به جان زندانیان هشدار داده و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌اند.

رئیس سازمان محاسبات کشور: دانشگاه‌ها بودجه پژوهش درباره #کرونا را ندارند، دستگاه‌ها ۸۹ درصد سهم هزینه‌های پژوهشی را به خزانه پرداخت نکرده‌اند

عادل آذر، رئیس سازمان محاسبات کشور روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین در جریان ارائه «گزارش تفریغ بودجه ۹۷» به مجلس گفت: «اوضاع دانشگاه‌ها به‌خصوص برای انجام تحقیقات کرونایی خوب نیست چون عملاً بسیاری از دستگاه‌ها تعهدات خود را برای دادن سهم خود جهت انجام کارهای پژوهشی انجام نمی‌دهند؛ به‌طوری که از ۱۸۷ دستگاه اجرایی تعداد ۸۰ دستگاه هیچ وجهی به حساب خزانه واریز نکرده و ۸۹ دستگاه کمتر از میزان مقرر به حساب خزانه واریز کردند». در گزارش این سازمان در بخش هزینه‌های پژوهشی آمده است:‌ «در سال ۹۷ از مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان سهم شرکت‌های سودده، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت بابت ۴۰ درصد هزینه‌های پژوهشی، حدود ۱۱ درصد آن به حساب خزانه واریز و صرفاً مبلغ ۳ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی توسط خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است.»

دیوان محاسبات کل کشور، وزارت نفت را به تخلف در پرداخت بخشی از درآمدهای نفتی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها متهم کرد

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کل کشور روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین در جلسه ارائه گزارش «تفریغ بودجه سال ۹۷» در مجلس اعلام کرد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران بخشی از منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان، یک میلیون و ۲۲۹ هزار دلار، ۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار یورو، ۲۲ میلیون و ۳۷۴ درهم را وصول کرده، اما به حساب‌های سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نکرده است. رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت:‌ منابع هدفمندی یارانه‌ها بالغ بر ۸۷ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است و دولت مکلف است تا سهم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را از این منابع پرداخت کند. تحریم‌های شدید نفتی ایالات متحده آمریکا، در فروش نفت ایران اخلال قابل‌توجهی ایجاد کرده است. دولت حسن‌ روحانی، رئیس جمهوری در سال ۹۹ با دست‌ کم ۸۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. یکی از مهمترین دلایل این کسری کاهش درآمدهای نفتی دولت است. براساس قانون، گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ باید پیش از بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ قرائت می‌شد. لایحه‌ای که بررسی آن در اقدامی بی‌سابقه با دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران و به بهانه تعطیلی مجلس به‌خاطر شیوع کرونا، به شورای نگهبان سپرده شد.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۴۶۸۳ نفر، مبتلایان ۷۴۸۷۷ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر سه‌شنبه ۲۶ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۶۸۳ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (دوشنبه) تا ظهر امروز (سه‌شنبه)، ۱۵۷۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۴۸۷۷ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۴۸۱۲۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۶۹۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

ایران می‌خواهد #سفرهای_زیارتی به #عراق و #سوریه را از سربگیرد

علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، از برنامه‌ریزی این سازمان برای از سرگیری سفرهای زیارتی به مکان‌های دینی در عراق و سوریه با رعایت نکات بهداشتی خبر داد. رشیدیان گفت: «پروتکل‌هایی برای ورود زائران به عتبات مقدسه در عراق و سوریه آماده و به این دو کشور تقدیم کردیم تا شاهد از سرگیری سفرهای زیارتی میان ایران و این دو کشور در سایه هماهنگی و همکاری و پایبندی به نکات بهداشتی و بهبود شرایط ناشی از انتشار ویروس کرونا باشیم.» ورود شهروندان ایرانی به مکان‌های دینی در عراق و سوریه دو ماه است که به علت انتشار ویروس کووید۱۹ متوقف شده است.

چند کشور اروپایی مقررات سخت‌گیرانه در #شرایط_کرونایی را نرم‌تر می‌کنند، کارشناسان اقتصادی اما هشدار می‌دهند

در اتریش، ایتالیا و اسپانیا برخی محدودیت‌های اعمال‌شده پس از شیوع ویروس جدید کرونا برداشته می‌شوند. آلمان نیز به‌زودی در این‌باره تصمیم‌هایی خواهد گرفت. در اتریش فروشگاه‌های کوچک از جمله فروشگاه‌های وسایل ساخت‌وساز یا باغبانی از امروز سه‌شنبه ۲۶ فروردین / ۱۴ آوریل باز هستند اما مشتریان می‌بایست از ماسک استفاده کنند. همچنین استفاده از ماسک در وسائل نقلیه عمومی اجباری خواهد بود. اگر شمار مبتلایان به ویروس کووید۱۹ همچنان کم بماند از آغاز ماه مه مغازه‌ها و فروشگاه‌های دیگر، از جمله آرایشگاه‌ها نیز در اتریش آغاز به‌کار خواهند کرد. در ایتالیا که ویروس کووید۱۹ به‌شدت شیوع پیدا کرد نیز قوانین سخت‌گیرانه آرام آرام نرم‌تر می‌شوند. کتابفروشی‌ها و خشک‌شویی‌ها به‌صورت آزمایشی باز شدند. در اسپانیا نیز از روز گذشته به کارگران ساختمانی و کارخانه‌ها اجازه داده شد که به کار خود بازگردند. در آلمان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و وزیران ایالت‌های مختلف روز چهارشنبه درباره نرم کردن محدودیت‌ها تصمیم خواهند گرفت. امکان دارد بخش ابتدایی مدارس در آلمان باز شوند. با این حال براساس مطالعات کارشناسان اقتصادی بازگشت سریع به زندگی عادی ممکن است وضعیت اقتصادی را بدتر کند. پژوهشکده اقتصاد کلان و تحقیقات چرخه تجارت (IMK) در دوسلدورف که به سندیکاها نزدیک است می‌گوید برداشته شدن زودرس محدودیت‌ها این خطر را به‌وجود می آورد که ابتلا به ویروس کووید۱۹ دوباره گسترده شود و این مسئله افزون بر خطرات سلامتی، خطرات اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد.

هشدار نماینده کردتبار یک مجلس ایالتی آلمان در مورد خطر شیوع گسترده #کرونا در مناطق کردنشین #سوریه

با توجه به بحران جهانی کرونا، سردار یوکسل، یکی از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در پارلمان ایالت نوردراین وستفالن آلمان هشدار داد که اوضاع در مناطق کردنشین سوریه را فراموش نکنید. یوکسل به شبکه رادیویی آلمان گفت در منطقه‌ای که شش میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند تنها ۲۰۰ دستگاه تنفسی در دسترس است. او از وضعیت تهدیدآمیز در این منطقه سخن گفت و افزود به دلیل درگیری با ترکیه از ۱۱ بیمارستان، ۹ بیمارستان در منطقه کردنشین سوریه ویران شده‌اند. یوکسل از دولت آلمان خواست که به مناطق کردنشین کمک کند زیرا این مناطق به کمک‌های فوری نیاز دارند.

واکسن آزمایشی ویروس #کرونا در #چین ساخته شد

واکسن ویروس کرونا در چین ساخته شد. به گزارش خبرگزاری شینهوا سه‌شنبه ۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین مقامات وزارت بهداشت چین به پژوهشگران اجازه دادند زودتر از موقع این واکسن را روی دو انسان آزمایش کنند. شرکت دارویی سینوا بیوتیک چین و آزمایشگاه تحقیقات بیولوژیکی ووهان واکسن کرونا را ساخته‌اند. سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرده بود که پژوهشگران در ۷۰ نقطه جهان در حال تهیه واکسن کرونا هستند. تنها با واکسیناسیون گسترده مردم جهان می‌توان به طور موثر با همه‌گیری جهانی کرونا ویروس مقابله کرد و به زندگی عادی بازگشت. تا صبح سه‌شنبه در سراسر جهان یک میلیون و ۹۲۵ هزار و ۳۴۸ نفر به بیماری تنفسی کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۱۹ هزار و ۷۱۸ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا تعداد مبتلایان به #کرونا در جهان را تصحیح کرد

دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، مرجع ارائه آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در جهان سه‌شنبه ۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان از دو میلیون نفر فراتر رفته است اما ساعتی بعد این تعداد را تصحیح کرد. بر این اساس در سراسر جهان یک میلیون و ۹۲۵ هزار و ۳۴۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۱۹ هزار و ۷۱۸ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. از این جمعیت تاکنون ۴۴۷ هزار و ۹۷۶ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.قرار است که سازمان جهانی بهداشت به زودی شرایط محدودیت قرنطینه در کانون‌های همه‌گیری را اعلام کند. تنها در نیویورک بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند. روسیه روز گذشته ۲۵۵۸ مورد ابتلای قطعی به این بیماری را شناسایی کرد: بالاترین تعداد مبتلایان در یک روز در آن کشور. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه احتمال داد که ارتش به این بحران ورود کند. رئیس جمهوری فرانسه هم قرنطینه را به مدت یک ماه تمدید کرد. روند ابتلا در آلمان و اساپانیا اما نزولی شده است.

#صندوق_بین‌المللی_پول برای مبارزه با #کرونا تخفیف‌هایی را برای بدهی‌های ۲۵ کشور جهان از جمله #افغانستان قائل شد

به گزارش خبرگزاری رویترز صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در بدهی ۲۵ کشور تخفیف می‌دهد تا این کشورها بتوانند منابع مالی بیشتری را در روند مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در اختیار داشته باشند. برای این کار بریتانیا ۱۸۵ میلیون دلار، ژاپن ۱۰۰ میلیون دلار، هلند و چین و چند کشور دیگر مبالغ اعلام‌نشده‌ای را در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار داده‌اند. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هشدار داده بودند که همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است کشورهای در حال توسعه را فقیر و کشورهای فقیر را فقیرتر کند و بر موج مهاجرت‌ها اثر بگذارد و سبب بحران‌هایی در بازارهای مالی شود. افغانستان جزو کشورهایی است که در نخستین گام از کمک‌های صندوق بین‌المللی پول برخوردار می‌شود.

#ترامپ: رئیس جمهوری تصمیم‌گیرنده است. فرماندار #نیویورک: نظام ما پادشاهی نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد سه‌شنبه ۱۴‌ آوریل/۲۶ فروردین در یک نشست خبری در کاخ سفید تلویحاً اعلام کرد که درباره لغو محدودیت‌های قرنطینه حرف آخر را او می‌زند. فرمانداران ایالت‌های درگیر با همه‌گیری ویروس کرونا می‌گویند مطابق قانون فقط آن‌ها می‌توانند قوانین مربوط به قرنطینه شهروندان را لغو کنند. ترامپ در نشست خبری کاخ سفید گفت: «این رئیس جمهوری ایالات متحده است که تصمیم‌گیرنده است.» اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک اما این سخن رئیس جمهوری آمریکا را نقض کرد. کوئومو که به حزب دموکرات آمریکا تعلق دارد در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: «پرزیدنت قدرت مطلقه ندارد. ما قانون اساسی داریم. نظام ما پادشاهی نیست.» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد برای مهار بحران اقتصادی هرچه سریع‌تر مشاغل را بازگشایی کند. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز تا صبح سه‌شنبه ۵۸۷ هزار و ۱۵۵ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در آمریکا شناسایی شده. از این جمعیت ۲۳ هزار و ۶۵۵ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

#برنی_سندرز اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از #جو_بایدن حمایت می‌کند

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت حمایت خود از جو بایدن، نامزد نهایی حزب دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد. سندرز و بایدن در انتخابات درون‌حزبی آمریکا رقابت تنگاتنگی با هم داشتند. سرانجام سندرز از ادامه رقابت با بایدن صرف نظر کرد تا او به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در رقابت با ترامپ معرفی شود. شامگاه دوشنبه ۲۳ آوریل/ ۲۵ فروردین سندرز به طور ناگهانی در برنامه زنده جو بایدن حضور پیدا کرد و حمایت خود را از بایدن در برابر دونالد ترامپ اعلام کرد. سندرز گفت: «من از همه آمریکایی‌ها می‌خواهم، از همه دمکرات‌ها می‌خواهم، از همه مستقل‌ها می‌خواهم، از بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌خواهم که همگی در کنار هم در این کمیپن حضور یابید و از کاندیدای خود حمایت کنید کاندیدایی که من نیز او را تایید می‌کنم.» سندرز از حمایت رأی‌دهندگان جوان آمریکایی برخوردار است. اغلب دموکرات‌های محافظه‌کار از بایدن حمایت می‌کنند. اتحاد سندرز با بایدن در صفوف دموکرات‌ها ایجاد وحدت می‌کند.