ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای نطنز بازدید کردند

فردریک دال، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل اعلام کرد بازرسان این آژانس از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز بازدید کردند. بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل، در یک عملیات سری سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی تأسیسات هسته‌ای نطنز به‌طور کامل تخریب شد. فردریک دال ضمن اعلام خبر بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نطنز گفت «بازرسان آژانس به بازرسی و فعالیت نظارتی در ایران و گزارش‌دهی به شورای حکام آژانس در مورد آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهند.»

خامنه‌ای باز هم از پذیرش مسئولیت مذاکرات برجام شانه خالی کرد: مسئولان تشخیص دادند مذاکره کنیم، بحثی نیست فقط فرسایشی نشود

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که همواره در مجامع عمومی تلاش کرده در مورد مسائل برجام موضع دو پهلو بگیرد و مسئولیت آن را بر دوش مسئولان دولتی قرار دهد، در سخنانی به‌مناسبت آغاز ماه رمضان گفت: «تشخیص مسئولان این است که مذاکره کنیم. ما بحثی در این زمینه نداریم ولی باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نباشد.» او افزود: «سیاست کشور را در مورد برجام و تحریم‌ها اعلام کرده‌ایم و به مسئولان هم از نزدیک و هم با نوشته و هم در جلسات و هم در صحبت عمومی گفته‌ایم و سیاست کشور معلوم است.» خامنه‌ای در ادامه به روال همیشگی بی‌اعتمادی خود به طرف‌های برجام را تکرار کرد. او در مورد آمریکا گفت: «آمریکا می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند» و در مورد کشورهای اروپایی نیز گفت: «آقایان اروپایی در بعضی از جلسات خصوصی اقرار می‌کنند که حق با ایران است اما در مقام تصمیم‌گیری خودشان هیچ استقلالی ندارند و آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است. پیشنهادهایی که می‌کند غالباً متکبرانه و تحقیرآمیز است که حتی قابل نگاه کردن هم نیست.» ایران و کشورهای باقی مانده در برجام تحت عنوان «کمیسیون مشترک برجام» در حال مذاکره در باره احیای این توافق‌نامه هستند. آمریکا در این مذاکرات به‌طور مستقیم شرکت ندارد. این مذاکرات با وقفه‌ای کوتاه قرار است فردا پنج‌شنبه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل از سر گرفته شود.

حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ فقط ۲۵ درصد افزایش یافت

بر اساس مصوبه هیأت وزیران حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش می‌یابد، مشروط به آنکه میزان افزایش حقوق، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند. پس از اعمال افزایش ۲۵ درصدی، حقوق بازنشستگان متناسب نباید از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمتر باشد. به گزارش مرکز آمار در پایان اسفند ۱۳۹۹ میانگین شاخص قیمت یا همان تورم سالانه به ۳۶,۴ رسید که به معنای افزایش هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان به همین میزان در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۸ است. تورم نقطه به نقطه که شاخص قیمت مصرف‌کننده را نسبت به ماه قبل می‌سنجد نیز ۴۸,۷ درصد گزارش شده. به این ترتیب قدرت خرید بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۲۳,۷ درصد کمتر از سال قبل خواهد بود. در روز چهارشنبه بازنشستگان معترض در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، یزد، اصفهان، شوشتر، نیشابور، بهشهر، کرج، اهواز، شوش، تبریز، بجنورد، کرمانشاه، قزوین، ایلام، اراک، و مشهد تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

محسن رضایی: آلودگی امنیتی داریم، علاوه بر دو انفجار و یک ترور اسناد به کلی سری هسته‌ای ما را سرقت کردند، چند ریزپرنده مشکوک هم آمدند و کارهایی انجام دادند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ۲۵ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری مهر ضمن اشاره به ماجرای سرقت اسناد هسته‌ای از تورقوزآباد در حوالی تهران، دو انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز در فاصله هفت ماه و ترور محسن فخری‌زاده گفت ایران دچار «آلودگی امنیتی» شده و این آلودگی در طی سال‌های اخیر شدت پیدا کرده است. رضایی به مهر گفت: «قبل از این، از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم‌سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند.» شامگاه یازدهم بهمن ۱۳۹۶، ماموران سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) اسناد و اطلاعات مربوط به سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از گاوصندوق‌های یک مرکز تجاری در منطقه شورآباد در تهران خارج کردند. سه ماه بعد بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر اسرائیل بخشی از این آرشیو را در یک نشست مطبوعاتی به نمایش گذاشت و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل از در تورقوز‌آباد سخن گفت که فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای در آن انجام شده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه با مهر گفت: «معمولا در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ۱۰ سال، ۲۰ سال کل سیستم را پاکسازی امنیتی می‌کنند و نوعی سالم‌سازی امنیتی را به وجود می‌آورند. ما مدت‌ها است که این کار را نکرده‌ایم و شاید ۳۰ سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.» بامداد یکشنبه گذشته، در شبکه برق تاسیات هسته‌ای نطنز یک خرابکاری اتفاق افتاد. وزیر امور خارجه ایران، اسرائیل را مسئول آن دانست. رضایی گفت: «حادثه نطنز حادثه بسیار بدی بود؛ زیرا همزمان با اقدامات افتخارآمیز هسته‌ای ما صورت گرفت و لذا از نظر حیثیتی رخداد بدی بود. فکر می‌کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای مقاومت کرد این‌ها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند.» مسئول سابق میز ایران در شورای امنیت اسرائیل در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفته بود اسرائیل با پذیرش تلویحی مسئولیت خرابکاری در نطنز از طریق درز خبر در رسانه‌های خبری در پی امتیازگیری در مذاکرات وین است که در روز جاری به دلیل احتمال ابتلای یکی از اعضا به کرونا برگزار نشد و به تعویق افتاد.

شهربندان در اروپا: نمونه هلند که تا پایان آوریل محدودیت‌ها را برقرار کرد

قرنطینه چهار ماهه در هلند دست‌کم تا آخر ماه آوریل ادامه خواهد یافت. مارک روته، نخست وزیر این کشور ۱۳ آوریل در کنفرانس خبری اعلام کرد که برداشتن کامل محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر غیرمسئولانه است. روته شرایط موجود در هلند را نگران‌کننده دانست و گفت ظرفیت بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه، همچون موج اول همه‌گیری کرونا در سال گذشته پر شده‌‌ است. تنها تغییری که از دیروز در محدودیت‌های کرونایی رخ داده، بازگشایی مهدکودک‌های دانش‌آ‌موزان دبستانی (BSO) از ۱۶ آوریل است. دولت قرار است هر هفته با توجه به آمار کرونا و میزان واکسیناسیون، گام‌هایی شش‌گانه را برای برداشتن تدریجی ممنوعیت‌های کرونایی بردارد. دولت در سه‌شنبه هفته آینده، ۲۱ آوریل با توجه به اطلاعات تازه درباره تعداد بیماران و شمار مرگ و میرها و روند واکسیناسیون، اولین گام را برای رفع محدودیت‌ها برخواهد داشت. اگر وضعیت تا ۲۸ آوریل در هلند وخیم نگردد، محدودیت‌های رفت‌وآمد شبانه برداشته خواهد شد و رستوران‌ها و مغازه‌ها بازگشایی می‌شوند. محدودیت‌های رفت‌وآمد شبانه در هلند کماکان تا ۲۸ آوریل ادامه خواهد داشت. رستوران‌ها و مغازه‌ها هنوز تعطیل‌اند و تعداد تماس‌های شخصی نیز بسیار محدود است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: تا هفته آینده اورانیوم ۶۰ درصد حاصل می‌شود

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را با دو آبشار سانتریفیوژهای IR4 و IR6 انجام می‌دهد. غریب‌آبادی نوشت: «اصلاحات فرآیند آغاز شده و انتظار داریم که هفته آینده محصول مورد نظر جمع‌آوری شود. این محصول به طور قابل توجهی کیفیت و کمیت محصولات رادیودارویی را بهبود خواهد بخشید.» سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر سه‌شنبه ۲۴ فروردین گفت: «ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.» جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید این اقدام ایران را «تحریک‌آمیز» نامید و گفت آمریکا آن را جدی می‌گیرد. فرانسه نیز این اقدام ایران را محکوم کرد و از آن به عنوان یک تحول تازه نام برد که نیازمند واکنش هماهنگ‌شده کشورهای عضو برجام است. ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۹ درصد را در واکنش به خرابکاری بامداد یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

توجیه رئیس سازمان برنامه و بودجه برای عدم تحقق همسان‌سازی حقوق بازنشستگان: بانک مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرد که بخشی از کسری بودجه دولت به خاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است. محمد باقر نوبخت گفت: «بانک مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگترین بدهکار دولت است.» دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان بودجه به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده اما تاکنون از متناسب‌سازی خبری نیست. نوبخت گفت: «برای این منظور جلساتی با آقایان شریعتمداری و سالاری داشتیم و اقدامات اجرایی در این خصوص انجام خواهد شد.» بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، حداقل دریافتی کارکنان نباید کمتر از ۳,۵ میلیون تومان باشد. شورای عالی کار با احتساب حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد، این مبلغ را به ۴ میلیون و صد هزار تومان افزایش داده است. این در حالی است که حداقل حقوق کارکنان لشکری و کشوری بر اساس مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۰، نباید کمتر از ۳,۵ میلیون تومان باشد. شمار کثیری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی صبح چهارشنبه از مجلس به سمت سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کردند.

تجمع اعتراضی سهام‌داران متضرر بازار بورس تهران: حاصل کار دولت، غارت پول ملت

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، عده‌ای از سهامداران که در بازار بورس تهران متضرر شده‌اند، صبح چهارشنبه، ۲۵ فروردین، مقابل تالار بورس تهران یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان شعار می‌دادند: «کاخ سفید همین‌جاست، همین جاست. خانه رانت و فساد، همین جاست همین‌جاست»، «حاصل کار دولت، غارت پول ملت» و «‌دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌گن آمریکاست». به گزارش رسانه‌های داخلی، شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه چند بار مثبت و منفی شد و سرانجام با افت ۱۳۶۵ واحدی بسته شد. شاخص «هم وزن» نیز ۸۱۱ واحد افت کرد. ارزش معاملات بورس تهران در روز جاری ۳۹۰۰ میلیارد تومان بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان: هیات مذاکره‌کننده ایران در وین اصرار چندانی به رعایت خطوط قرمز نظام ندارد

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان در سرمقاله چهارشنبه ۲۵ فروردین تلویحا اسرائیل را به تبانی با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین متهم کرد. شریعتمداری نوشت: «برخلاف برخی از گمانه‌ها که هدف از خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز را، اخلال در مذاکرات وین می‌دانند، شواهد بسیاری حاکی از آن است که این خرابکاری با هدف ادامه روال کنونی مذاکرات در وین صورت گرفته است و نه اخلال و یا مخالفت با آن!» شریعتمداری که معمولا نظرات خامنه‌ای را بازتاب می‌دهد در ادامه نوشته است: «اخبار و گزارش‌هایی که از مذاکرات وین می‌رسد، این تردید جدی را پدید آورده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان اصرار چندانی به رعایت خطوط قرمز نظام ندارند و مفهوم لغو کامل همه تحریم‌ها که نظر رسماً اعلام شده نظام است را به میل خود و در جهتی که با مفهوم و مقصود اصلی آن فاصله فراوانی دارد تفسیر می‌کنند! توضیح آنکه، در دستورالعمل رهبر انقلاب و مصوبه مجلس که برگرفته از نظر ایشان است، روی لغو کامل همه تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌هایی که به بهانه‌های مضحکِ نقض حقوق بشر و یا حمایت از تروریسم وضع شده تاکید دارند ولی آقایان ظریف و عراقچی از لغو تحریم‌هایی که در دوران ترامپ وضع شده است سخن می‌گویند که همسو با نظر مقامات آمریکایی است و نتیجه آن ادامه تحریم‌ها خواهد بود.» روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که برای دادن توضیحاتی به کمیسیون امنیت ملی مجلس فراخوانده شده بود و برخی از نمایندگان کار را به توهین کشانده بودند. مذاکرات وین قرار بود روز چهارشنبه ادامه پیدا کند اما به سبب احتمال ابتلای یکی از اعضای اروپایی به کرونا به تعویق افتاد. ایران در واکنش به خرابکاری در نطنز، غنی‌سازی ۶۰ درصدی اوارنیوم را آغاز کرده است.

استخراج بیت‌کوین در رفسنجان از سرگرفته شد، نماینده رفسنجان می‌گوید سرمایه‌گذار چینی نباید ضرر ببیند

حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس یازدهم از آغاز دوباره فعالیت مزارع چینی استخراج بیت‌کوین در رفسنجان خبر داد. این نماینده مجلس به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که این مزرعه استخراج بیت‌کوین که با سرمایه‌گذاری مشترک چین و افرادی در ایران ساخته شده است «تمام مجوزها را از وزارت صمت دارد و سهمیه مصرف برق را گرفته است». جلالی میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این مزرعه را «ده‌ها میلیارد تومان» اعلام کرد و گفت «نباید انتظار داشت که زیان ببینند». مزرعه تولید بیت‌کوین در رفسنجان در زمستان سال گذشته به بهره‌برداری رسید. همزمان با آغاز به کار این مزرعه، شهر رفسنجان با قطعی برق‌های گسترده و بی‌سابقه روبه‌رو شد. پس از اعتراض مردم رفسنجان به وضعیت پیش آمده، استاندار کرمان دستور تعطیلی این مزرعه را صادر کرد. هنوز مشخص نیست که آغاز به کار مجدد این مزرعه با تقویت ظرفیت برق شهر رفسنجان همراه بوده است یا خیر. پس از خروج آمریکا از برجام و قطع دسترسی ایران به کانال‌های مالی بین‌المللی از اردیبهشت سال ۱۳۹۷، مقام‌های جمهوری اسلامی به رمز‌ارزها به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌ها و توسعه امکانات مالی نگاه می‌کنند. فعالیت مزارع استخراج بیت‌کوین به دلیل آنکه برق زیادی مصرف می‌کنند در سال‌های گذشته پرمناقشه بوده است. وزارت نیرو در ایران اعلام کرده است تنها در صورتی به استخراج بیت‌کوین مجوز می‌دهد که نرخ برق مصرفی در آن مزارع براساس نرخ برق صادراتی محاسبه شود.

فائزه هاشمی: احمدی‌نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد، من قبول نکردم

فائزه هاشمی شامگاه سه‌شنبه در کلاب‌هاوس در جمع گروهی از ایرانیان داخل و خارج از کشور که شمار آن‌ها بیش از شانزده هزار نفر بود، سخنانی ایراد کرد. دختر هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنانش گفت: «احمدی‌نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد، من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم، درخواست ائتلاف هم داد، که آن را هم قبول نکردم.» فائزه هاشمی در ادامه گفت: «ایشان را سلامت نمی‌دانم، حرف آقای میرحسین در مورد ایشان درست بود، توی دوربین زل می‌زند و دروغ می‌گوید.» فائزه هاشمی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می‌کند: «مشکلم رد صلاحیت شورای نگهبان نیست، مشکلم عملکرد اصلاح‌طلبان است که رأی نمی‌دهم چون انتهای عمل ما می‌شود آقای روحانی.»