نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم‌‌های «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافتند

«برادران لیلا» جدیدترین ساخته سعید روستایی و «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در بخش مسابقه اصلی برای کسب نخل طلای بهترین فیلم جشنواره فیلم کن با هم رقابت می‌کنند.سعید روستایی پس از دو فیلم «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» که در گیشه و جشنواره‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند، «برادران لیلا» را در قالب یک درام اجتماعی در تهران ساخته است. علی عباسی هم پیش از این با فیلم «مرز» موفق شده بود به عنوان نماینده سوئد در شاخه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان در نود و یکمین دوره جوایز اسکار شرکت کند. این فیلم جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن را دریافت کرده است. هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) به صورت حضوری برگزار می‌شود. دیوید کروننبرگ از کانادا با فیلم «جنایات آینده»، کلر دِنی از فرانسه با فیلم «ستاره‌ها هنگام ظهر»، جیمز گرِی از آمریکا با «آخرالزمان»، هیروکازو کوره‌ئدا از ژاپن، پارک چان ووک از کره جنوبی با فیلم «تصمیم به رفتن»، و روبن اُستلوند از سوئد با فیلم «مثلث غم» از مهم‌ترین کارگردانان حاضر در بخش مسابقه کن ۲۰۲۲ هستند. این دوره از جشنواره کن با نمایش فیلم جدید میشل هازاناویسیوس با عنوان «زِد» افتتاح می‌شود.

آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرد، ایران می‌گوید آژانس فعلا به اطلاعات این دوربین‌ها دسترسی ندارد

به گزارش خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۵ فروردین با انتشار گزارشی از آغاز به کار یک سایت جدید ساخت سانتریفوژ در نطنز در استان اصفهان خبر داد. مدیرکل آژانس در یک «گزارش محرمانه»، خبر راه‌اندازی این سایت را به اعضای شورای حکام اعلام کرده است. هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران تمامی تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات کرج به نطنز منتقل کرده است. بر اساس این گزارش ایران این اقدام را شش هفته بعد از ساخت سایت دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام داده. محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: «آژانس هیچگونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی‌که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.» به گفته غایبی دو روز قبل (۱۲ آوریل/۲۳ فروردین) آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم از این ماشین‌ها برداشته شده است. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان در ۱۳ آوریل/۲۴ فروردین ایران به آژانس اطلاع داده که این ماشین‌ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند.

بیانیه نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده یک روز پس از بازداشت از زندان اوین: ما معترضیم!

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی پنج‌شنبه ۲۵ فروردین با صدور بیانیه‌ای مشترک از زندان اوین اعلام کرده‌اند که نسبت به ممانعت از فعالیت‌های حقوق بشری توسط حکومت اعتراض دارند. نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در این بیانیه نوشته‌اند «طی سال‌های متمادی ما فعالان مدنی به موجب فعالیت بر پایه حقوق اساسی و بنیادین مردم، مکرر به زندان و تحمل سلول انفرادی و شکنجه محکوم شده‌ایم»، و این در حالی است که ممانعت از فعالیت در نهادهای مدنی و حضور در تجمعات خیابانی «نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی» است. این دو زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند فعالیت‌های آنها در حوزه حقوق بشر، حقوق زنان و تشکل‌های مستقل مردمی صورت گرفته و آنها مرتکب جرمی نشده‌اند که مستحق زندان باشند، بلکه این نهادهای امنیتی هستند که با پرونده‌سازی و حمایت قوه قضائیه خلاف قانون و حقوق بشر عمل می‌کنند. این دو زندانی سیاسی فشارها بر فعالین مدنی و حقوق بشر را تلاشی برای سرکوب جامعه مدنی خواندند. نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در بیانیه خود به اعلام قبلی‌شان مبنی بر قصد بازگشت به زندان اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند دلیل این تصمیم تنها به منظور پیشگیری از توقیف اموال وثیقه‌گذار بوده است. اما به گفته آنها سیستم سرکوب حاکمیت در اقدامی خشونت‌آمیز برای ایجاد رعب و وحشت در بین فعالان سیاسی و مدنی اقدام به بازداشت آنها کرده است. نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، چهارشنبه ۲۴ فروردین با هجوم نیروهای امنیتی به منزل نرگس محمدی بازداشت و جهت ادامه تحمل حبس به زندان بازگردانده شدند. بازداشت این دو زندانی سیاسی در حالی صورت گرفت که آنها از قبل اعلام کرده بودند قصد بازگشت به زندان را دارند و به گفته صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده، بازداشت آنها بدون حکم رسمی مکتوب صورت گرفته است.

رئیس سازمان سنجش: آزمون‌های سراسری از سال ۱۴۰۳ هوشمند و الکترونیک برگزار می‌شود

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در نشست با مسئولان برگزاری آزمون‌های سراسری در قم اعلام کرد آزمون‌های سراسری تا دو سال آینده الکترونیکی می‌شود. پورعباس گفت: «از سال ۱۴۰۳ با تحقق این نوع آزمون، هر داوطلب می‌تواند هر یک ماه یا دو ماه یک بار به صورت آزمایشی در رقابت‌های علمی شرکت و شانس خود برای حضور در دانشگاه مورد نظرش را امتحان کند.» به گفته پورعباس با برگزاری آزمون‌های هوشمند، داوطلبان می‌توانند آزمونی را که آزمایشی داده‌اند و از آن رضایت دارند به‌عنوان آزمون اصلی خود تلقی کنند.