نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار #روح ‏الله_زیبایی‌نژاد، #شهروند_بهائی «جانباز» به #دادگاه_انقلاب_کرج

به گزارش خبرگزاری هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، شعبه دو دادگاه انقلاب کرج، روح‌الله زیبایی‌نژاد، شهروند بهائی ساکن این شهر را احضار کرده است. زیبایی‌نژاد روز ۱۲ مرداد ماه ۹۸ توسط هفت تن از نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در باغستان کرج بازداشت شد. هر چند زیبايی‌نژاد پس از یک ماه بازداشت و تحمل سلول انفرادی، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد اما آذر ماه ۹۸، شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، او را بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع فرقه ضاله بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم به ‌تازگی از سوی دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تأیید شده است. تأیید این حکم از سوی دادگاه انقلاب در حالی است که سال ۹۷ شعبه‌ ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان البرز، با استناد به اینکه اساسا تبلیغ آئین بهائی تبلیغ علیه نظام نیست یک شهروند بهائی دیگر به ‌نام لیزا تبیانیان را از این اتهام تبرئه کرد. بر اساس گزارش‌های رسیده از منابع مطلع از وضعیت روح‌الله زیبایی‌نژاد، این شهروند بهائی علی‌رغم اینکه ۱۶ ماه از دوران سربازی خود را در زمان جنگ ایران و عراق در جبهه سپری کرده و با وجود اینکه سه بار در مناطق دهلاویه، سوسنگرد و اهواز زخمی شده و یک پرده گوشش را در اثر موج انفجار از دست داده، اما به علت «بهائی بودن» زیر پوشش بنیاد شهید و جانبازان قرار نگرفته است. صدور حکم حبس و احضار این شهروند بهائی به دادگاه انقلاب در حالی است که او به دلیل بیماری در حال حاضر یک کلیه خود را از دست داده و از ناحیه کتف و پای راست دچار ضعف است. زیبایی‌نژاد همچنین در اثر جراحات وارده در تصادف و ورود لخته‌ خون به ریه، اکنون به آمبولی ریه مبتلاست و تحت مراقب‌های پزشکی است.

#کانون_صنفی_معلمان به ابلاغ حکم ۱۰ سال حبس #اسماعیل_عبدی اعتراض کرد

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای به ابلاغ حکم ۱۰ سال حبس تعلیقی اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره این کانون اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: «قوه قضائیه بر خلاف بخشنامه اسفندماه و با توجه به بحران کرونا نه تنها معلمان زندانی را آزاد نکرد، بلکه در کمال شگفتی، پس از آن‌که اسماعیل عبدی را به زندان برگرداند، در آستانه هفته معلم، به جریان افتادن حکم زندان ۱۰ سال مربوط به پرونده‌ای مختومه را به وی ابلاغ نمود.» دادگاه انقلاب تهران اسماعیل عبدی را در سال ۹۰ به ۱۰ سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود و به‌تازگی این حکم دوباره به او ابلاغ شده است. کانون صنفی معلمان آورده است: «این حکم در حالی به این معلم زندانی ابلاغ گردید که معلمان و دوستانش انتظار داشتند آقای عبدی در سال تحصیلی آینده در مدرسه و کلاس درس حاضر شود.» اسماعیل عبدی هم‌اکنون در حال تحمل دوران محکومیت ۶ ساله خود در زندان اوین است. او در پی شیوع ویروس کرونا، ۲۷ اسفندماه ۹۸ از زندان اوین به مرخصی آمد و روز دوشنبه یکم اردیبهشت جاری در حالی‌که قوه قضائیه بخشنامه مرخصی صادر کرده بود، در هنگام مراجعه به دادیاری زندان اوین برای تمدید مرخصی خود، بازداشت و به زندان فرستاده شد.

هفت #شهروند_بهائی در #شیراز مجموعا به ۳۹ سال #حبس_تعزیری محکوم شدند

در ادامه فشارها بر بهائیان ایران، دادگاه انقلاب شیراز هفت نفر از شهروندان بهائی به ‌نام‌های سودابه حقیقت، الهه سمیع زاده، بهاره قادری، نیلوفر حکیمی، نورا پورمرادیان، احسان‌الله محبوب راه وفا و نوید بازماندگان را مجموعا به ۳۹ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. محمود ساداتی، قاضی دادگاه انقلاب شیراز، احکام حبس تعزیری را از بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های معاند» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» علیه این شهروندان صادر کرده است. این قاضی دادگاه سابقه صدور احکام سنگین حبس علیه بهائیان ساکن شیراز را در کارنامه خود دارد. بر اساس اعلام برخی از منابع حقوق بشری از شیراز، جلسه دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات این شهروندان روز ۲۱ اردیبهشت‌ ماه در محل شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز برگزار شده بود. بر اساس احکام صادر شده از سوی دادگاه، بهاره قادری، الهه سمیع‌زاده، سودابه حقیقت، نورا پورمرادیان و نوید بازماندگان هر کدام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همچنین نیلوفر حکیمی به هشت سال حبس و احسان‌الله محبوب راه وفا به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. از بدو حیات جمهوری اسلامی و با مبنا قرار گرفتن ایدئولوژی شیعه در عرصه‌های حکومتی در ایران، پیروان بهائی بیش از گذشته و به صورتی سیستماتیک از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تحت آزار و اذیت قرار گرفتند. بازداشت گسترده پیروان آئین بهائی، اخراج کارکنان بهائی بخش‌های دولتی و‌ فراهم کردن محدودیت‌های متعدد برای آن‌ها که در بخش خصوصی کار می‌کنند، ممنوع کردن اشتغال آن‌ها در بسیاری از مشاغل، مصادره اموال، اذیت و آزار صاحبان کسب و کار و پلمب مغازه‌های آن‌ها، از جمله سیاست‌های حکومت ایران در قبال بهائیان است.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۶۸۵۴ نفر، مبتلایان ۱۱۴۵۳۳ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۶۸۵۴ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (چهار‌شنبه) تا ظهر امروز (پنج‌شنبه)، ۱۸۰۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱۴۵۳۳ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۹۰۵۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۷۵۸ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

سفیر آمریکا در آلمان: آلمان در برنامه #سلاح‌های_هسته‌ای_ناتو سرمایه‌گذاری کند

رئیس فراکسیبون سوسیال دموکرات‌های آلمان در پارلمان آن کشور از دولت مرکل خواست در آینده مانع از استقرار سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده در خاک آلمان شود. ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در مقاله‌ای که در ستون نویسندگان مهمان در روزنامه محافظه‌کار «دی ولت» منتشر شد، از دولت آلمان خواست که برنامه هسته‌ای بازدارنده ناتو را به چالش نکشد. گرنل در این نوشته از آلمان خواست به جای تضعیف همبستگی که مبنای بازدارندگی هسته‌ای ناتو را تشکیل می‌دهد، به تعهداتش در قبال متحدان خود عمل کند و در برنامه سلاح‌های هسته‌ای ناتو سرمایه‌گذاری کند.

#سازمان_جهانی_بهداشت: ممکن است #کرونا هرگز ریشه‌کن نشود

همزمان با بازگشایی مشاغل و بازگشت به کار شهروندان در بسیاری از کشورهای اروپایی، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که بیماری کووید ۱۹ ممکن است هرگز ریشه‌کن نشود. مایکل رایان، مدیر اضطراری سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در ژنو گفت: «ویروس کرونا ممکن است به یک همه‌گیری بومی در جوامع ما تبدیل شود و هرگز هم نتوان آن را ریشه‌‌کن کرد. اچ آی وی ناپدید نشده اما آموخته‌ایم با آن کنار بیاییم.» رایان یادآوری کرد که در حال حاضر نمی‌توان زمان ناپدید شدن بیماری کووید ۱۹ را پیش‌بینی کرد. تدروس آدهانوم، مدیر سازمان جهانی بهداشت هم تاکید کرد که کنترل این ویروس صرفاً در صورت تلاش کافی شهروندان امکان‌پذیر است: «همه در قبال همه‌گیری مسئولیت داریم، و همه باید به متوقف کردن این همه‌گیری کمک کنیم.» ماریا ون کرکوف اپیدمی‌شناس سازمان جهانی بهداشت هم در این کنفرانس گفت: «باید از نظر ذهنی بپذیریم که خارج شدن از این همه‌گیری زمان می‌برد.» تا پنجشنبه ۱۴ مه/ ۲۵ اردیبهشت شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان به چهار میلیون و ۴۲۹ هزار و ۲۳۶ نفر رسید. تاکنون در سراسر جهان ۲۹۸ هزار و ۱۶۵ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.