ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بهداشت جهانی: کشورهای ثروتمند به جای واکسیناسیون کودکان باید به کشورهای فقیر واکسن اهدا کنند

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواست که قبل از واکسیناسیون کودکان به کشورهای فقیرتر واکسن ضد کرونا اهدا کنند. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی جمعه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه در ژنو گفت این‌که برخی از کشورها می‌خواهند کودکان و جوانان را واکسینه کنند درک می‌کند. ادهانوم اما از این کشورها خواست در این مورد تجدید نظر کنند و در عوض از طریق سامانه کواکس دوزهای واکسن را در اختیار کشورهای به‌ویژه محروم قرار دهند. رئیس سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد که در حال حاضر باید از آن بیم داشت که دومین سال پاندمی کرونا بسیار کُشنده‌تر از سال نخست باشد. او وضعیت هند را نگران کننده خواند.

رؤسای هیأت‌های چین و ایران در مذاکرات احیای برجام در وین دیدار کردند

سیدعباس عراقچی و وانگ گون، رؤسای هیأت‌های ایران و چین در مذاکرات احیای برجام در وین، جمعه ۲۴ اردیبهشت در محل اقامت عراقچی دیدار کردند. وزارت خارجه ایران گفته است که در این دیدار دو طرف به بحث و بررسی درباره وضعیت گفت‌وگوهای جاری و موضوعات حائز اهمیت پرداختند. در روزهای گذشته رایزنی‌های هیأت‌های ایران و ۱+۴ در سطوح مختلف برگزار شده است. در دو روز گذشته دو نشست چهارجانبه میان رؤسای هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی برگزار شد. همچنین دیدارهایی نیز میان عراقچی و انریکه مورا، معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شد و چندین جلسه کارگروه هسته‌ای و همچنین چند جلسه کارشناسی ایران و سه کشور اروپایی در زمینه رفع تحریم‌ها نیز تشکیل شده است. چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت نیز جلسه سه‌جانبه‌ای با شرکت رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان بر اجرای مصوبه اخیر این شورا در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تأکید کرد

در چهارمین روز ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بر مصوبه اخیر این شورا در بررسی صلاحیت کاندیداها تأکید کرد و گفت: «شورای نگهبان این بار از بین کسانی که شرایطی را که شورای نگهبان برای داوطلبان اعلام کرده است و این شرایط را دارا هستند صلاحیت افراد را بررسی می‌کند در واقع ملاک، مصوبه شورا در بررسی صلاحیت‌ها است.» کدخدایی افزود: «همانطور که به داوطلبان انتخابات مجلس گفتیم وضعیت افراد به موجب قانون تغییری نکرده است.» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال رسانه‌های داخلی که برخی کاندیداها پس از ثبت نام «بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختارشکنی می‌کنند» گفت: «موارد خلاف قانون رصد می‌شود. در خصوص تبلیغات و هزینه‌ها اگر خلاف قوانین باشد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود.» شورای نگهبان ۱۵ اردیبهشت با هدف «ساماندهی پروسه ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری»، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.» چنانچه شورای نگهبان بر سر مصوبه فراقانونی خود بماند برخی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان از جمله مصطفی تاج‌زاده و محمود صادقی رد صلاحیت خواهند شد. در روزهای اخیر برخی از کاندیداها از جمله محمود احمدی‌نژاد و تاج‌زاده پس از ثبت نام در انتخابات برخی از سیاست‌های کنونی حاکم را مورد انتقاد قرار دادند.

سپاه پاسداران از درگیری مسلحانه در سیستان و بلوچستان خبر داد

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران جمعه ۲۴ اردیبهشت به‌نقل از روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از یک درگیری مسلحانه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه گفته است در این درگیری «یک تیم تروریستی» که اخیراً دو نفر از بسیجیان مولوی روستای هیچان شهرستان نیکشهر را کشته بود، منهدم شد و دو نفر از اعضای این گروه کشته و مقداری سلاح و مهمات به‌دست آمد. همچنین براساس این اطلاعات یک نفر از افراد قرارگاه قدس سپاه نیز مجروح شد. سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است که همواره خبرهایی از درگیری‌های مسلحانه در آن منتشر می‌شود.

ظریف در اروپا: پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت در مادرید با وزیر خارجه اسپانیا گفت‌وگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب سفر به چند کشور اروپایی به اسپانیا سفر کرده است، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد. گسترش روابط اقتصادی ایران و اسپانیا، تحولات خاورمیانه و همچنین مذاکرات وین برای احیای برجام در دستور کار قرار داشت. آرانچا گونزالس لایا در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن جایگاه ایران در منطقه، دیدگاه کشورش در زمینه موضوعات مختلف از جمله برجام، موضوعات منطقه و مسائل دوجانبه را تشریح کرد. اسپانیا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس، ناوچه مندز نونز با ۲۱۵ ملوان را از گروه کشتی‌های جنگی که ناو هواپیمابر آبراهام لینکن رهبری آن را برعهده داشت خارج کرده بود. ظریف چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت نیز به سوریه سفر کرد و با بشار اسد رئیس جمهوری و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. او همچنین با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق نیز دیدار کرد. وزیر امور خارجه ایران اخیراً به قطر، عراق، عمان و کویت سفر کرده و با مقامات این کشورها درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته است.

مصطفی تاج‌زاده در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌ نام کرد

صبح جمعه ۲۴ اردیبهشت مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در انتخابات ریاست ‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت ‌نام کرد. شورای نگهبان چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با هدف «ساماندهی پروسه ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری»، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.» تاج‌زاده در جریان رویدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، یک روز پس از انتخابات بازداشت شد و پس از تحمل ۹ ماه زندان که چهار ماه آن انفرادی بود، بدون دریافت حکم از دادگاه یا پرداخت وثیقه آزاد گردید. در بند ۱۱ مصوبه شورای نگهبان مشخصاً شرط وابسته نبودن به «گروه‌های غیرقانونی» و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در سال ۱۳۸۸ آورده شده است. به این ترتیب چنانچه شورای نگهبان بر سر مصوبه فراقانونی خود بماند او رد صلاحیت خواهد شد. آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود «همه کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند.» محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی. محمدجواد ظریف که در صدر این لیست قرار دارد چهارشنبه اعلام کرد که کاندیدا نمی‌شود. پس از او محمدرضا عارف نیز انصراف داد. تا پایان سومین روز از ثبت‌ نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مجموع ۲۱۱ نفر مراجعه ثبت‌نام کرده‌ بودند.

پنجمین سردار برای ریاست جمهوری ثبت‌ نام کرد

سردار پاسدار علیرضا افشار، از فرماندهان سپاه در جنگ ایران و عراق و رئیس سابق ستاد کل و اولین فرمانده بسیج جمعه ۲۴ اردیبهشت با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌ نام کرد. این فرمانده پیشین بسیج نخستین چهره شناخته‌شده‌ای است که در ساعات اولیه چهارمین روز ثبت‌ نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد و ثبت‌ نام کرد. علیرضا افشار در کنار رستم قاسمی، حسین دهقان، سعید محمد و محمدحسن نامی، پنجمین سرداری است که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌ نام می‌کند.