ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر خارجه آمریکا: در حال بررسی برنامه پس از صلح با #طالبان هستیم

#الیس_ویلز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی برنامه اقتصادی پس از توافق صلح با #طالبان در افغانستان است. او گفت زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در مذاکره با طالبان به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ است. او گفت: «ما با کمک‌کنندگان دیگر همکاری می‌کنیم تا برنامه اقتصادی پس از توافق صلح را در افغانستان توسعه بخشیم. همزمان بر ضرورت تقویت نهادهای دموکراتیک و حقوق زنان و برگزاری انتخابات ریاست‌جهموری در ماه سپتامبر همچنان تأکید می‌کنیم.» او تلاش برای یافتن راه حل سیاسی از طریق گفت‌وگو را از اولویت‌های واشنگتن دانست. الیس ویلز روابط آمریکا با پاکستان را گسترده‌تر از مسئله افغانستان خواند و افزود: «ما از اسلام‌آباد می‌خواهیم که اقدامات مداوم و غیرقابل برگشت در برابر هراس‌افکنانی که ثبات را در منطقه تهدید می‌کنند، بردارد.»

ده‌ها هزار #زن در #سوئیس خواهان #برابری_جنسیتی شدند

زنان سوئیس در یک اقدام هماهنگ در نقاط مختلف این کشور دست به اعتصاب و گردهمایی زدند و خواهان برابری جنسیتی شدند. آن‌ها به‌ویژه درخواست دستمزد برابر برای کار برابر با مردان را مطرح کردند. سازگاری بهتر خانواده و محیط کار و حقوق بازنشستگی بهتر برای زنان از جمله خواسته‌های دیگر زنان سوئیس بودند. آن‌ها همچنین برای کاهش نرخ مالیات بر محصولات بهداشتی زنانه طوماری با ۱۱ هزار امضا را به پارلمان سوئیس در برن تقدیم کردند. تنها در شهر برن تا ظهر جمعه ۱۰ هزار زن در اعتراضات شرکت کردند. تظاهرکنندگان در زوریخ حدود ظهر عبور و مرور در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار را فلج کردند. افزون بر این بسیاری از زنان کار خود را به‌مدت کوتاهی تعطیل کردند. بسیاری از کارکنان زن پس از ساعت ۱۵ و ۲۴ دقیقه محل کار خود را ترک کردند زیرا براساس آمار، آن‌ها از آن ساعت به بعد به صورت رایگان کار می‌کنند. در غرب سوئیس، شمار زیادی از معلمان مشارکت خود را با این حرکت اعلام کردند. سندیکاها در برگزاری این اعتراضات نقش اصلی را داشتند. برابری جنسیتی در قانون اساسی سوئیس در سال ۱۹۸۱ ثبت شد اما دستمزد زنان هنوز به‌طور میانگین ۲۰ درصد کمتر از مردان است. اولین اعتصاب عمومی زنان سوئیس ۱۴ ژوئن ۱۹۹۱ برگزار شد. در آن زمان، صدها هزار نفر از زنان کمتر کار کردند و دست به تظاهرات اعتراضی زدند. آن‌ها با این حرکت خود به این واقعیت اشاره کردند که برابری جنسیتی که در قانون اساسی سوئیس تعریف شده بود ۱۰ سال بعد اجرا نشده است.

وزارت خارجه #روسیه #آمریکا را به ایران‌هراسی و ایجاد تنش‌های مصنوعی در #خاورمیانه متهم کرد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با اتهام‌زنی به ایران در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در صدد ایجاد تنش در خاورمیانه است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن خود آمریکا را به «ایران‌هراسی» و ایجاد تنش‌های ساختگی در خاورمیانه متهم کرد و از همه طرفین درگیری خواست که خویشتنداری پیشه کنند. پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند. وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه جمعه خود نیز حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرده و خواهان تخقیقات بین‌المللی بدون «پیشداوری» و تحریف برای «اتهام‌زنی» به دیگر کشورها شده است.

#علم‌الهدی: از کجا معلوم بعد از مذاکره با #آمریکا حرم امام رضا را ویران نکنند؟

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر در انتقاد از کسانی که خواهان مذاکره با آمریکا هستند گفت: «از کجا معلوم این مذاکره‌ها و معامله‌ها که الان ساز می‌کنند، زمانی که به جایی برسد، حرم امام رضا بقیع نشود و این جا را ویرانه نکنند؟» علم‌الهدی در انتقاد از مذاکرات هسته‌ای ایران با پنج قدرت جهانی که به توافق برنامه جامع اقدام مشترک انجامید گفت: «با حرف زدن، چند هزار سانتریفیوژ حلب‌پاره شد، در چاله آب سنگین اراک بتون ریختند و فقط با حرف پیروز شدند. اگر کسی بخواهد برجام را بعد از این دو ماه ادامه دهد، وثوق‌الدوله زمان است.»

وزارت خارجه #ژاپن: حمله به نفت‌کش‌ها در #دریای_عمان رفاه و صلح ژاپن را به خطر می‌اندازد

تاکشی اوزاکا، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن جمعه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد با انتشار بیانیه‌ای حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز را محکوم کرد و اعلام کرد که چنین حوادثی «رفاه و صلح» در ژاپن را به خطر می‌اندازد. در این بیانیه وزارت خارجه ژاپن مسئولیت حمله به نفتکش‌ها را متوجه کشور خاصی نکرده است. اوزاکا دراین بیانیه نوشت که امنیت تنگه هرمز اهمیت بسیار زیادی برای رفاه و صلح در کشورهای جهان از جمله ژاپن دارد. ۸۰ درصد نفت مورد نیاز از تنگه هرمز عبور می‌کند. پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبح جمعه در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها دانست. ایران اما این اتهام را رد کرده است. چین و آلمان خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره این حادثه شده‌اند.

#قیمت_نفت کاهش یافت

#قیمت_نفت جمعه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن کاهش یافت. به گزارش «رویترز»، علت کاهش قیمت نگرانی از کاهش تقاضا بر اثر اختلاف‌های تجاری است. کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان پنج‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به افزایش قیمت نفت ــ در مواردی تا ۴,۵ درصد ــ انجامیده بود. قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی با کاهش ۱۴ سنتی به ۶۱,۱۷ دلار در هر بشکه رسید در حالی‌که روز گذشته ۲,۲ درصد افزایش قیمت نشان داده بود. نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با کاهش ۲۸ سنتی به ۵۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت این نفت نیز روز گذشته ۲,۲ درصد افزایش یافته بود. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت در ۲۰۱۹ را ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داده و به ۱,۲ میلیون بشکه در روز رسانده است. «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) حتی دورنمای تقاضا را کمتر از این و در حدود ۱,۱۴ میلیون بشکه در روز برای ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده است. دلیل آن نیز افزایش اختلاف‌های تجاری به ویژه جنگ تجاری ایالات متحده و چین است که می‌تواند با کاهش رونق صنعت به کاهش تقاضا برای نفت بینجامد. ایالات متحده به فاصله اندکی حمله پنج‌شنبه به دو نفت‌کش ژاپنی و نروژی در دریای عمان را به جمهوری اسلامی نسبت داد. تهران اما این موضوع را تکذیب و حملات انجام‌شده را مشکوک و «توطئه‌آمیز» توصیف کرده است.

خبرگزاری #تسنیم: #امارات پشت حمله به دو #نفتکش در دریای عمان قرار دارد

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با استناد به چند توئیت نامعتبر که به‌گفته این خبرگزاری یکی از آن‌ها «افسر دستگاه امنیتی امارات» است نوشته است: «افسر اماراتی در توئیت خود فاش کرده است امارات در پس حمله به دو نفتکش در دریای عمان قرار داد و هدف از این حمله وادار کردن ایران به مذاکره با آمریکاست تا ترامپ در انتخابات آتی به پیروزی دست یابد.» این خبرگزاری همچنین از یک «استاد سعودی مقیم لندن» هم همین نقل قول را کرده است. این «استاد سعودی» اتهامات علیه جمهوری اسلامی را رد کرده و گفته است: «همه این اقدامات برای آن صورت می‌گیرد تا آمریکا به سمت حمله به نظام ایران کشانده شود و حمایت عمان و پاکستان را هم جلب کند». آمریکا پنج‌شنبه شب جمهوری اسلامی را عامل حمله به دو نفتکش دانست و فیلمی نیز در این‌باره منتشر کرد. ایران این اتهام را رد کرده است.

#عادل_الجبیر، وزیر مشاور #سعودی: خواهان جنگ نیستیم اما با آمریکا در مورد مسئولیت ایران در حادثه نفتکش‌ها هم‌نظریم

عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه در گفت‌وگو با «سی ان ان» اعلام کرد که عربستان سعودی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بر یک نظر است که ایران پشت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان قرار دارد. الجبیر گفت: «هیچ دلیلی نداریم که با وزیر خارجه [آمریکا] اختلاف نظر داشته باشیم. ما با او هم نظر هستیم.» پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند. الجبیر در گفت‌وگو با «سی ان ان» تنش در خاورمیانه بسیار خطرناک دانست: «تنش کنونی بسیار خطرناک است. به وضوح، از طریق فرستادن پیام به ایرانی‌ها گفتیم که هیچکس خواستار جنگ نیست و ایرانی‌ها نباید در دام آن بیفتند. آمریکا نیز از طریق کشورهای ثالث این اقدام را انجام داد. ما نیز از طریق پیام اعلام کردیم که از منافع خود دفاع خواهیم کرد. ما به هر قیمتی خواستار جلوگیری از وقوع جنگ هستیم. زیرا همه ضرر خواهند کرد.»

وزیر خارجه #بریتانیا: اوضاع #خاورمیانه خطرناک است، ارزیابی #آمریکا درباره دست داشتن #ایران در حادثه #نفتکش‌ها را قبول داریم

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا جمعه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد اعلام کرد که بریتانیا تحقیقات مستقلی را درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان انجام می‌دهد اما فعلاً دلیلی نمی‌بیند ارزیابی ایالات متحده مبنی بر آنکه ایران پشت حادثه نفتکش‌هاست را رد کند. هانت گفت: «ما ارزیابی مستقل خود را (درباره حملات به دو نفتکش) انجام می‌دهیم و برای این کار روندهایی داریم اما دلیلی برای عدم باور به ارزیابی آمریکا وجود ندارد و حس‌مان، باور به این ارزیابی است چرا که آنها نزدیک‌ترین متحدمان هستند.» هانت همچنین گفت که اوضاع در خاورمیانه «خطرناک» شده است. پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند. وزیر خارجه آمریکا و سرپرست وزارت دفاع این کشور ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند.

رئیس #بانک_مرکزی می‌گوید نوسانات #بازار_ارز در پی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گذراست

در پی سفر آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن به ایران و نوسانات بازار ارز، #عبدالناصر_همتی رئیس #بانک_مرکزی ایران گفت: «در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره‌برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، دراینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده #نرخ_ارز است، تغییری نکرده است و بانک مرکزی بر بازار مسلط است». قیمت دلار روز یکشنبه گذشته، پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران ۱۲۸۵۰ تومان بود اما در دو روزی که او در تهران به‌سر می‌برد به ۱۳۶۵۰ تومان رسید و صبح جمعه ۲۴ خرداد نیز همین قیمت بود. رئیس بانک مرکزی وعده داد که «روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند». همتی همچنین افزود: «در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود ۹،۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم».

#سوئیس حافظ منافع ایران در #کانادا شد

بین ایران و سوئیس توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن سوئیس حافظ منافع ایران در کانادا خواهد شد. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و پاسکال بریسویل، قائم مقام وزارت خارجه سوئیس، پنج‌شنبه ۲۳ خرداد این توافق را امضا کردند. ارائه خدمات کنسولی شامل این توافق نمی‌شود. سوئیس همچنین حافظ منافع ایران و آمریکا در رابطه این دو کشور با هم است. کانادا در شهریور ۱۳۹۱، در دوره دولت محافظه‌کار استیون هارپر روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و سفارت ایران در کانادا را تعطیل کرد. عدم همراهی جمهوری اسلامی با قطعنامه‌های شورای امنیت و سیاست‌های منطقه‌ای ایران دلیل قطع روابط دو کشور عنوان شد.

سارا سندرز به زودی دیگر سخنگوی کاخ سفید نخواهد بود

در پایان ماه جاری (ژوئن) سارا سَندرز به موطنش آرکانساز برخواهد گشت. دونالد ترامپ در توئیتر خبر پایان کار سارا سندرز به عنوان سخنگوی کاخ سفید را اعلام کرد. اعلام نشده که چه کسی جانشین او خواهد بود.