ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقدمه‌چینی زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی برای کناره‌گیری به نفع رئیسی

با نزدیک شدن به روز رای‌گیری، گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری نامزدهای جبهه انقلاب به نفع ابراهیم رئیسی افزایش یافته است. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه ۲۴ خرداد با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «قطعاً باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد.» شامگاه گذشته هم علیرضا زاکانی، یکی دیگر از نامزدهای اصول‌گرا طی سخنانی در مسجد جامع نارمک گفت: «مراقب باشیم مردم را پای صندوق های رای دچار تشتت نکنیم و تصمیمی انقلابی بگیریم. اگر کسی از این پنج نفر گفت برنامه‌ام بهترین است اشکالی ندارد اما اگر بگوید فقط به من رای بدهید حتما ریگی در کفش دارد.» سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

حوادث کار در ۲۴ ساعت: دست‌کم ۵ کارگر کشته و ۳ کارگر مصدوم شدند

روز یکشنبه ۲۳ خرداد در چهار حادثه جداگانه در بروجرد، سراب، قم و بابل دست‌کم پنج کارگر جان خود را از دست دادند و سه کارگر به‌شدت مصدوم شدند. در قم کارگر ۲۳ ساله‌ی کارخانه گچ به داخل سیلوی گچ سقوط کرد. امدادگران تا ساعت‌ها امکان دسترسی به این کارگر از بالای سیلو را نداشتند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یک «منبع کارگری» نوشته است: «تنها راه دسترسی به جسد کارگر حادثه‌دیده ایجاد برش با دستگاه فرز بر روی جداره سیلو بود که به کمک کارگران همان شرکت و امدادگران پس از چندین ساعت تلاش، جنازه از درون سیلو خارج شد». در بابل، کارگر ساختمانی که سن او ۵۰ سال اعلام شده است هنگام کار در ساختمانی واقع در کمربندی شرقی بوستان ۱۳ این شهر، از طبقه چهارم سقوط کرد و در دم جان باخت. در سراب، ریزش آوار یک دیواره بتنی جان سه کارگر را گرفت. یک کارگر نیز مصدوم شده است. یوسف منطقی، رئیس جمعیت هلال احمر این شهرستان در این‌باره گفت حادثه در یکی از مجتمع‌های صنعتیِ در حال احداث سراب رخ داده است. سه کارگر در دم کشته شده‌اند و اجسادشان از زیر آوار بیرون کشیده شد. کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل شده است. در بروجرد، دو کارگر زیر آوار ناشی از گودبرداری در میدان صفا زیر آوار محبوس شدند. نادر موسیوند معاون عملیات آتش نشانی بروجرد گفت این دو کارگر که آسیب دیده بودند از زیر آوار خارج شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه: حدود ۳,۵ میلیون نفر در خارج از کشور واجد شرایط رأی دادن هستند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲۴ خرداد در نشست خبری خود گفت: «براساس برخی از برآوردها حدود ۳,۵ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در خارج از کشور داریم. حدود یک میلیون برگ تعرفه رأی به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.» به‌گفته خطیب‌زاده ۱۳۳ نمایندگی جمهوری اسلامی با ۲۳۴ شعبه اخذ رأی در ۲۸ خرداد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را برگزار خواهند کرد. در تمامی کشورهایی که ایران نمایندگی دارد یک یا بیشتر صندوق آرا وجود خواهد داشت اما در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن برگزاری انتخابات میسر نشده است. روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از شهریور ۱۳۹۱ قطع است. اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات ایران جمعه ۲۱ خرداد ضمن اشاره به «عدم همکاری» کانادا در برگزاری انتخابات در این کشور گفت ایرانیان کانادا برای رأی دادن باید به آمریکا بروند. سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره افزود: «به‌رغم این‌که نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک این موضوع را با نماینده آن‌ها (کانادایی‌ها) طرح کرده و یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منابع کانادا در تهران از سوی ایران به دولت کانادا داده شده تا زمینه برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود متأسفانه تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع خودداری کرده است و با توجه به زمان باقی مانده عملاً دیگر امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم.»

آیین‌نامه اجرایی قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه شدن اراضی ابلاغ شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه شدن اراضی را به تصویب رساند. بر اساس این آیین‌نامه، وزارت نیرو نیز موظف است برای ارتقای کارایی و بهره‌وری آب کشاورزی، اقداماتی مانند «تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری، زهکشی و منابع آب زیرزمینی در چارچوب الگوی کشت منطقه تا سقف پروانه بهره‌برداری» را انجام دهد. همچنین این وزارت‌خانه باید «واگذاری وظایف مدیریت توزیع، بهره‌برداری، نگهداری و حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تأسیسات و شبکه های آبیاری، زهکشی و جمع‌آوری هزینه‌ها و نیز سایر وظایف تصدی‌گری به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی مشروط به وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لازم مورد تایید وزارت نیرو در این شرکت‌ها در چارچوب مقررات موجود» را در دستور کار خود قرار دهد. طبق این آیین‌نامه، «رفع نواقص و به‌سازی شبکه‌های آبیاری و نصب سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری به‌منظور تحویل حجمی آب در منابع آب سطحی»، «کنترل و نظارت بر فرآیند تجهیز چاه‌های کشاورزی به ابزار اندازه‌گیری» و «تعیین نحوه استفاده و برداشت منابع آب با توجه به ضوابط موجود» از دیگر اقداماتی است که وزارت نیرو باید انجام دهد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت: موجودی واکسن کرونا در برخی استان‌ها صفر شده است

جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «تاکنون ۴ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. براین اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز رسید.» واکسیناسیون کرونا در ایران به‌سبب آنکه ذخایر واکسن رو به اتمام گذاشته عملا متوقف شده است. جعفر صادق تبریزی در ادامه مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «مقرر شده است تا پایان هفته و به احتمال زیاد دوشنبه یا سه‌شنبه محموله‌ای حاوی یک میلیون دوز واکسن به دستمان برسد. البته تا محموله‌ای به ایران نرسد، نمی‌توان به‌دقت اظهارنظر کرد. چون پیش از این هم مواردی مشاهده کرده‌ایم که برنامه ارسال محموله هنگام بارگیری تغییر کرده است.» رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در ادامه افزود موجودی واکسن برخی استان‌ها صفر شده است. شامگاه پنج‌شنبه ۲۰ خرداد یک محموله واکسن اسپوتنیک وی حاوی ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شد. قرار است این محموله برای تزریق دوز دوم گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال مورد استفاده قرار گیرد. سپس زمان تزریق گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال اعلام می‌شود. رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره فاصله بین دوز اول و دوم واکسن‌ها گفت: «فاصله بین دوز اول و دوم واکسن اسپوتنیک‌وی ۴ تا ۱۲ هفته، سینوفارم بین ۴ تا ۸ هفته و آسترازنکا ۳ تا ۴ ماه است.»

پاسخ به شایعات مربوط به امکان پشتیبانی رهبر از علی لاریجانی: سایت خامنه‌ای نوشت که رهبر در انتخابات «دخالت» نمی‌کند

پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشت او قصد ندارد در روند احراز صلاحیت‌ داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان دخالت کند. روز گذشته غلامعلی رجایی، «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» از احتمال مداخله رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشت لاریجانی به رقابت‌های انتخاباتی خبر داد و گفت فکر می‌کند «با توجه به جدی گرفته نشدن حرف رهبری توسط شورای نگهبان احتمال دارد ایشان مثل سال ۸۴ شخصاً برای بازگرداندن آقای لاریجانی به گود رقابت ورود کنند.» سایت خامنه‌ای در پاسخ نوشته است: «خرداد ۱۳۸۴ و پس از اعلام نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب خواستار "توسیع دایره‌ی نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری" شده بود. رهبر انقلاب ضمن موافقت با این درخواست از شورای نگهبان درخواست کردند نسبت به اعلام صلاحیت آقایان مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده تجدیدنظر صورت گیرد.» در ادامه این مقاله آمده است: «بررسی احکام حکومتی صادرشده توسط رهبر انقلاب نشان می‌دهد ایشان از این ابزار بیشتر برای حل‌وفصل معضلات و مسائلی از قبیل تزاحم ساختاری نهادهای مختلف جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند و تنها در موارد خاص و نادر به فرایند انتخابات وارد شده‌اند.» خامنه‌ای در سخنانی که به مناسبت سالگرد درگذشت خمینی ایراد کرد، گفته بود در روند احراز صلاحیت‌ها به برخی افراد «ظلم و جور» شده است. برخی جریان‌های سیاسی این سخن را به عنوان حمایت خامنه‌ای از لاریجانی درک کرده بودند. سایت خامنه‌ای اکنون می‌نویسد: «مخاطب اصلی تذکر، جریان‌هایی بود که نسبت خلاف واقع را در جامعه و افکار عمومی نشر دادند و حیثیت و آبروی افراد را دست‌مایه اغراض رسانه‌ای و سیاسی خود قرار دادند.»

عدم همکاری دولت کانادا در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت دولت کانادا درخواست ایران برای همکاری در زمینه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور را بی‌پاسخ گذاشته است. ایران و کانادا روابط کنسولی ندارند. در پاسخ به این سوال که آیا شاهد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کانادا خواهیم بود با توجه به حضور پرتعداد ایرانیان در این کشور و از دیگر سو عدم ارتباط کنسولی بین دو کشور گفت: متاسفانه تاکنون دولت کانادا درخواست رسمی ما را در این زمینه بی‌پاسخ گذاشته است. از سال ۱۳۸۸ م.ج تازه‌ای از مهاجرت ایرانیان به کانادا آغاز شد. اغلب ایرانیان به ترتیب در کلان‌شهرهای تورنتو (۴۴٪)، ونکوور (۲۲٪)، مونتریال (۱۰٪)، اتاوا (۵٪) زندگی می‌کنند. در سال ۹۶ نیز دولت کانادا در زمینه برگزاری انتخابات با جمهوری اسلامی ایران همکاری نکرد.

یک ناوشکن و یک مین‌شکار به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق شدند

در مراسمی که صبح دوشنبه ۲۴ خرداد یا حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد ناوشکن «دنا» به همراه مین‌شکار «شاهین» به آب انداخته و به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد. دنا، چهارمین فروند از ناوشکن‌های کلاس جماران و مین‌شکار شاهین ساخت ایران‌اند. حدود چهار هفته قبل شناور پشتیبانی خارک از مهم‌ترین ناوهای نیروی دریایی ارتش در دریای عمان غرق شد. امیر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی آبان ۹۶ در سخنانی گفته بود قرار بود ناو خارک از رده خارج و به یک رستوران یا یک تالار تبدیل شود. اما در زمان فرماندهی حبیب‌الله سیاری بر نیروی دریایی ارتش ناو به حرکت درآمد و چندین مأموریت انجام داد و به دریای مدیترانه هم اعزام شد. ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز به دلیل برخورد موشکی که به خطا از ناوشکن جماران به شناور پشتیبان کنارک شلیک شد، ۱۹ نفر جان باختند و ۱۵ نفر نیز زخمی شدند. هم‌چنین ناوچه کنارک آسیب کلی دیده و خدمه مصدوم آن به بندر چابهار منتقل شدند.

سران هفت کشور صنعتی جهان از احیای برجام حمایت کردند

سران هفت کشور صنعتی جهان یکشنبه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند از مذاکرات احیای برجام در وین حمایت می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «ما از احیای مزایای برجام درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنیم.» سران هفت کشور صنعتی جهان در ادامه این بیانیه افزوده‌اند: «ما متعهدیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. از این منظر از ایران می‌خواهیم تمام اقداماتی که شفاف‌سازی نسبت به برنامه اتمی (این کشور) را کاهش می‌دهد متوقف و به عقب بازگردانده و از همکاری کامل و به موقع با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند.» سران گروه هفت یادآوری کردند که احیای برجام و در صورتی که کامل اجرا شود راه را برای پرداختن بیشتر به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای هموار می‌کند.