ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل شمار آوارگان در جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارشی که چهارشنبه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن منتشر کرد نوشت در پایان سال گذشته‌ میلادی ۱۰۸,۴ میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل آزار و اذیت، درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و وقایع طبیعی به اجبار آواره شدند و اکنون شمار آوارگان در جهان به بیش از ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است. براساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل شمار پناهندگان در سراسر جهان از ۲۷,۱ میلیون در سال ۲۰۲۱ به ۳۵,۳ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۲ رسیده است که بالاترین افزایش سالانه‌ ثبت‌شده تا کنون است. کمیساریای عالی سازمان ملل همچنین گفته است که از هر ۷۴ نفر ساکن کره زمین بیش از یک نفر مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده است. به‌گفته این نهاد ملل متحد حمله نظامی روسیه به اوکراین سریعترین بحران پناهجویی و یکی از بزرگترین بحران‌ها را از زمان جنگ جهانی دوم پدید آورد. در پایان سال ۲۰۲۲، ۱۱,۶ میلیون اوکراینی، از جمله ۵,۹ میلیون نفر در داخل کشور خود و ۵,۷ میلیون نفر در خارج از کشور آواره شدند. سوریه با ۶,۵ میلیون آواره، اوکراین و افغانستان هر کدام با ۵,۷ میلیون نفر، ۵۲ درصد از کل پناهندگان و سایر کسانی که نیاز به حمایت‌های بین‌المللی دارند را تشکیل داده‌اند.

اردوغان: موضع ایران در مورد ساخت کریدور زنگزور، ما و آذربایجان را ناراحت می‌کند

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن هنگام بازگشت از جمهوری آذربایجان در مورد روابط کشورش با ارمنستان و آذربایجان و همچنین ساخت کریدور زنگزور اشاره کرد و گفت در صورت گشایش کریدور زنگزور ترکیه، آذربایجان و ایران از طریق این جاده به هم وصل می‌شوند. اردوغان افزود: «باید گفت که [در مورد این کریدور] مشکل با ارمنستان نیست بلکه به ایران مربوط است. یعنی دو کشوری که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان هستند.» او گفت: «رویکرد ایران در این مورد هم آذربایجان و هم ما را ناراحت می‌کند. در واقع باید برای آن‌ها هم ناراحت‌کننده باشد. هزینه‌هایی که برای هر واگن دریافت می‌شود، متاسفانه بسیار بسیار بالا است. امیدوارم به زودی بر این مشکل فایق آییم. اگر رویکرد مثبتی به این امر داشتند، امروز ترکیه، آذربایجان و ایران، چه از طریق جاده‌ای و چه از طریق ریلی با یکدیگر ادغام می‌شدند و شاید خط پکن-لندن نیز باز می‌شد.» اردوغان روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک خود با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در باکو خواهان حل سریع موضوع کریدور زنگزور شد و علی‌اف نیز گشایش این کریدور را قطعی اعلام کرد. کریدور زنگزور جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان، روسیه و ترکیه به یکدیگر متصل کرده و مسیری را از آسیا به اروپا و خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. ایران با ساخت این کریدور مخالف است و آن را به معنای تضعیف نفوذ خود در این منطقه و تقویت نفوذ ترکیه می‌داند. جمهوری اسلامی همچنین بر این باور است که کریدور زنگزور مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد و هدف آن ایجاد ارتباط ترکیه با متحد خود یعنی جمهوری آذربایجان و دسترسی آن به دریای خزر است.

کارگر معدن مس سونگون ورزقان در حادثه کاری ناشی از فشار کار زیاد و فقدانِ ایمنی جان باخت

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، یک کارگر معدن مس سونگون در شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی بر اثر شدت جراحت‌های واردشده بر او در پی حادثه کاری در بیمارستان جان باخت. بنا بر این گزارش، سلیمان فرضی ۵۰ ساله، راننده دامپتراک بود و در استخدام شرکت آهن‌آجین، از شرکت‌های پیمانکار فعال در مجتمع مس سونگون. او شنبه ۲۰ خرداد به علت خواب‌آلودگی و خستگی ناشی از فشار کار بیش از حد از پله‌های معدن سقوط کرد و بر اثر واژگونی دامپتراک دچار خونریزی داخلی شد و نهایتاً در بیمارستان فوت کرد. به گزارش اتحادیه آزاد، رانندگان شرکت‌های پیمانکار باید از ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح بدون استراحت کار کنند و وقتی حادثه‌های کاری همچون حادثه روی‌داده اتفاق می‌افتند، راننده مقصر معرفی می‌شود. اتحادیه آزاد همچنین گزارش داده که سلیمان فرضی را با خودروی شخصی ابتدا به ورودی معدن می‌برند، سپس به بیمارستان بدون امکانات ورزقان می‌رسانند و در نهایت پس از وخامت حال، به تبریز منتقل می‌کنند در‌حالی‌که تمام شرکت‌های شاغل در معدن بنا به دستور مدیریت باید دارای آمبولانس و راننده شبانه‌روزی باشند. بنا به آمار پزشکی قانونی، روزانه بیش از پنج کارگر در ایران در حادثه‌های کاری جان می‌بازند.

نامه ۲۰۰ نماینده مجلس به طالبان: چند میلیون افغان در ایران هستند، آب هیرمند را به سوی ما رها کنید

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار یک نامه سرگشاده که در صحن علنی هم قرائت شد از موضع دولت ابراهیم رئیسی در مورد حق‌آبه هیرمند دفاع کردند و از مقام‌های طالبان خواستند تا رسم رفاقت و دوستی را به جا بیاورند. در این نامه کوتاه آمده که «حق‌آبه بین‌المللی هیرمند ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است.» نویسندگان نامه در ادامه به سابقه دوستی ملت‌های ایران و افغانستان اشاره کرده‌اند و از «حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند» خواسته‌اند که «به جای بکارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی کشور عزیزمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار گردد.» در همین حال، در ماه‌های اخیر برخوردهای مهاجرستیزانه با پناهندگان و مهاجران افغانستانی در ایران افزایش یافته و همچنین خبرهایی از اخراج پرشمار آنها به افغانستان منتشر شده است.

پس از پنج روز قطع آب در تهران مدیرعامل آبفای استان می‌گوید «در هیچ نقطه تهران قطعی آب نداریم»

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران چهارشنبه ۲۴ خرداد گفت: «از صبح چهارشنبه در هیچ نقطه تهران قطعی آب نداریم.» اردکانی افزود: «فرایند تصفیه آب، پس از انتقال آب به شهر تهران، ساعاتی طول می‌کشد، اکنون این فرایند طی شده است و در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از شهر تهران قطعی آب نداریم.» او همچنین گفت «به‌مرور نوساناتی که در شبکه به‌وجود آمده بود، برطرف می‌شود». قطع آب در پایتخت از روز جمعه ۱۹ خرداد آغاز شد. مردم تهران و کرج روز گذشته سه‌شنبه ۲۳ خرداد نیز از قطع آب آشامیدنی در برخی محلات خبر دادند و برخی رسانه‌ها از قطع «گسترده‌تر» آب تهران نوشتند. در تهران به‌ویژه مناطق «آزادی»، آذربایجان، اسکندری، تهران ویلا، ستارخان، شهرآرا، زرگنده، ظفر، مولوی، رودکی، جنت‌آباد، فاطمی، مرزداران، قلهک، طالقانی، دامپزشکی، کارون، جیحون و نواب با قطع گسترده آب مواجه بودند. سکوت مقامات مسئول در این‌باره گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل قطع آب را بیشتر کرد. «افت فشار ناشی از افزایش مصرف»، «بروز اشکال در شبکه آبرسانی»، «بروز برخی مشکلات در انتقال آب سد کرج به تصفیه‌خانه‌های تهران در اثر سیلاب اخیر» از جمله این گمانه‌زنی‌ها بود. روز گذشته حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز «بسته شدن خروجی سد کرج بر اثر سیل اخیر» را دلیل قطع آب عنوان کرد. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: «ریزش بخشی از رودخانه کرج دلیل کاهش افت آب و قطعی آن در برخی از نقاط تهران بوده است.» او افزود: «آب تهران مشکل آلودگی زیست‌محیطی ندارد و این موضوع دلیل قطعی آب نبوده است.» سلاجقه نیز روز گذشته از «رفع مشکل» خبر داده بود.

سه نفر از رهبران اپوزیسیون تونس در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند

سه تن از رهبران حزب النهضه تونس، از احزاب اپوزیسیون این کشور که به اتهام تروریسم و پولشویی در زندان به‌سر می‌برند، در اعتراض به بازداشت و سلب حقوق اساسی خود دست به اعتصاب غذا زدند. الصحبی عتیق ۶۴ ساله ۳۲ روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. وضعیت سلامتی او به‌شدت وخیم گزارش شده است. عتیق در ۶ مه هنگامی که برای شرکت در کنفرانسی به ترکیه می‌رفت به اتهام «پولشویی» دستگیر شد. احمد المشرقی ۵۴ ساله، نماینده سابق پارلمان و رئیس دفتر رهبر حزب النهضه نیز در اعتراض به حبس خود در ۱۸ آوریل، از روز یکشنبه گذشته اعتصاب غذا کرده است. یوسف النوری عضو دیگر النهضه نیز که تقریباً همزمان با المشرقی دستگیر شد از ۲۴ آوریل در اعتراض به عدم رعایت ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین حقوق زندانیان دست به اعتصاب غذا زده است. حزب النهضه در بیانیه‌ای نوشت: «مجبور شدن زندانیان به اعتصاب غذا به‌عنوان آخرین چاره برای دفاع از خود، سیاستی خطرناک و خطر بزرگ برای تونسی‌هایی است که تنها تقصیرشان موافق نبودن با مقامات حاکم است». شنبه گذشته النهضه طوماری از ۵۲ استاد حقوق تونس منتشر کرد که در آن از دولت خواسته شده بود تا «همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را که بدون توجیه یا محاکمه عادلانه زندانی شده‌اند، آزاد کند». در ماه مارس، پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور «گرایش‌های اقتدارگرایانه» قیس سعید، رئیس جمهوری تونس را محکوم کرد. سعید می‌گوید افراد بازداشت‌شده «تروریست‌هایی» هستند که در «توطئه علیه امنیت ملی» شرکت داشتند. دادگاه تونس ماه گذشته راشد الغنوشی، رهبر النهضه را به اتهامات مرتبط با تروریسم به یک سال زندان محکوم کرد. این حزب نیز حکم دادگاه را به‌عنوان «حکم سیاسی ناعادلانه» محکوم کرد. الغنوشی و عتیق از جمله ۲۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی مخالف قیس سعید هستند که از فوریه تاکنون دستگیر شده‌اند. در میان آن‌ها وزیران سابق و تاجران و بازرگانان نیز دیده می‌شوند. حزب النهضه یک حزب اسلام‌گراست که پس از بهار عربی در قدرت شرکت داشت و قبل از این‌که سعید در ژوئیه ۲۰۲۱ پارلمان را منحل کند بزرگترین حزب در پارلمان بود.

رئیس بانک مرکزی راهی دوحه شد، معاون اول رئیسی می‌گوید به‌زودی پول‌هایمان آزاد می‌شود و وضع مملکت عالی است

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی صبح روز چهارشنبه ۲۴ خرداد از سفر محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران به قطر خبر دادند. این سفر دو هفته پس از مذاکرات این مقام بانکی جمهوری اسلامی با مدیران صندوق بین‌المللی پول صورت می‌گیرد و رسانه‌های داخلی و دولتی آن را مرتبط با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر قلمداد کرده‌اند. ایرنا در خبر کوتاهی نوشته که فرزین «در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و استمرار و تقویت همکاری‌ها و رایزنی‌های پولی و بانکی و اقتصادی با همسایگان» وارد دوحه، پایتخت قطر شد. همزمان با این رویداد، محمد مخبر، معاون اول دولت رئیسی هم به خبرنگاران گفت که «پول‌های بلوکه شده در برخی کشورها آزاد شده و مقدمات آزادسازی از برخی کشورها نیز آغاز شده است.» او البته در بخش دیگری از صحبت‌هایش به «موفقیت‌های اقتصادی دولت» هم اشاره کرد و گفت که او و دیگر اعضای دولت رئیسی تورم را کاهش داده‌اند: «در شهریور که دولت را تحویل گرفتیم تورم ماهانه ۵۹.۶ درصد بود که با کنترل ما به تورم ماهانه ۴۰ درصد رسیدیم و کل تورم سال ۴۶ درصد شد.»

پدرام معینی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و فعال کُرد را در بانه دستگیر و به اطلاعات سنندج منتقل کردند

نیروهای امنیتی پدرام معینی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه آزاد ــ واحد علوم تحقیقات ــ را یکشنبه ۲۱ خرداد در محل کارش در بانه، استان کردستان دستگیر کردند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، معینی سه‌شنبه در تماسی کوتاه با خانواده اعلام کرده که به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است. بنا بر این گزارش، مأموران امنیتی بدون حکم قضائی معینی را بازداشت و محل کار او را تفتیش و شماری از وسیله‌های شخصی‌اش از جمله گوشی همراه این فعال سیاسی و اجتماعی کُرد را ضبط کردند. این دومین باری است که پدرام معینی در چند ماه اخیر پس از آغاز قیام ژینا بازداشت می‌شود. پیش از این «زمانه» گزارش داده بود که نیروهای امنیتی شنبه دوم مهرماه پدرام معینی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران را با خشونت بازداشت کردند. یک منبع مطلع به «زمانه» گفته بود: «شامگاه دوم مهر نیروهای امنیتی بدون اینکه حکم بازداشت پدرام معینی را داشته باشند، به منزل او رفتند، او را کتک زدند و با سر و صورت خونین بازداشت کردند.» اتهام‌های وارد به پدرام معینی مشخص نیست.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا: بحرین و ایران احتمالاً به زودی روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، درباره احتمال احیای روابط دیپلماتیک بحرین با ایران به قانونگذاران آمریکایی گفت: «فکر می‌کنم به زودی این اتفاق بیفتد». این دیپلمات ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد گفت: «بحرین که در سال ۲۰۱۶ یک روز پس از اقدام عربستان سعودی به دلیل حملات به سفارت عربستان در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، احتمالاً "به زودی" روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر خواهد گرفت.» عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد در جریان اعتراضات به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر النمر، روابط خود را با ایران قطع کرد. ایران و عربستان در ماه مارس اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را احیا خواهند کرد و ایران سفارت خود را در ریاض در روز ۱۶ خرداد بازگشایی کرد.